София купува скъп газ за автобусите си от посредник, който е бил офицер от СССР

"Столичен автотранспорт" е сключил договор за 180 000 мВтч природен газ от "Микс газ груп", като плаща и комисиона по 7.50 евро/мВтч

По улиците на София се движат предимно по-старите дизелови автобуси, защото общината има просрочени задължения към доставчици. Заради това липсват части за ремонта на газовите
По улиците на София се движат предимно по-старите дизелови автобуси, защото общината има просрочени задължения към доставчици. Заради това липсват части за ремонта на газовите
По улиците на София се движат предимно по-старите дизелови автобуси, защото общината има просрочени задължения към доставчици. Заради това липсват части за ремонта на газовите    ©  Надежда Чипева
По улиците на София се движат предимно по-старите дизелови автобуси, защото общината има просрочени задължения към доставчици. Заради това липсват части за ремонта на газовите    ©  Надежда Чипева
Статията е допълнена с отговори на "Столичен автотранспорт" в 16 ч. на 11 май, и с отговори на "Микс газ груп" на в 15:30 часа на 12 май.
Темата накратко
  • "Столичен автотранспорт" купува газ от "Микс газ груп", като плаща и комисиона 7.50 евро на MWh.
  • Договорът е сключен този февруари по процедура за договаряне без предварителна покана за участие срещу 26.8 млн. лв. за година.
  • В същото време от ГЕРБ искат пари от държавата, за да покрият разходите за градски транспорт.

През февруари кметът на София Йорданка Фандъкова на няколко пъти заплаши, че ще се стигне до разреждане на автобусите на градския транспорт, ако държавата не субсидира общинските дружества с над 170 млн. лв. Една от причините за това по думите й бяха високите сметки за природен газ. Същото припомни и във вторник, когато заяви, че ако това не се случи с актуализацията на бюджета, транспортът дори може да спре. Но се оказва, че докато Фандъкова е давала тези публични обяснения, "Столичен автотранспорт" е сключил спорна сделка за още по-скъп газ, като заедно с това е започнал да плаща и високи комисиони на посредника при доставката.

Или казано по друг начин, вместо да се търсят икономически изгодни алтернативи, общинското предприятие е предпочело да направи ненужна сделка на по-неизгодна цена, като плати и няколко милиона за "услугата" на специално избраната за целта фирмата "Микс газ груп", в чието управление е Андрей Владимирович Кристов. Според биографията му в сайта на Балканско атонско движение, на което е основател, той е бил офицер в Съветската армия, има медали от министъра на отбраната на СССР и е награден с орден "Червена звезда" с указ на президента на СССР. Кристов има и дълга история в българския енергиен сектор, свързана с няколко скандала.

Договорът с "Микс газ груп" за 45 млн. лв. е сключен на 22 февруари - точно два дни преди началото на войната на Русия в Украйна. Това обаче става с процедура за договаряне без предварителна покана. Тоест не с обичайните условия на открито състезание, където могат да се явят конкуренти, да предлагат цени и да се избере най-добрата, а чрез сделка на стоковата борса.

Ситуацията донякъде е сходна с описаната именно от ГЕРБ схема за доставката на алтернативни на руския газ количества, след като "Газпром" едностранно споря да изпълнява договора си с "Булгаргаз". Вместо държавната компания да купи и да внесе директно LNG, тя се е договорила за това с частната МЕТ. Но докато в този случай може да се търси някакво оправдание във форсмажорната ситуация, а заявката на държавната е още от следващия месец да започне да си купува сама газа, в случая на Столичната община става дума за умишлено включване на посредник и отказ от по-изгодните тарифи на "Булгаргаз".

В отговори до "Капитал" след публикуването на статията от "Столичен автотранспорт" посочват, че като търговско дружество нямат законово право да закупуват газ от регулирания пазар и са участник на свободния пазар на горива, както всички търговски дружества.

В същото време обаче частният превозвач "МТК гроуп", който обслужва няколко линии от градския транспорт, купува природния газ от "Булгаргаз".

В синхрон с автобусните превозвачи, чиито протести вече придобиха политическа нотка, водачите на градския транспорт също обявиха, че готвят национален протест, заради притеснения, че няма да им се изплатят заплатите

Бонуси за посредника и неясна цена

Общинската фирма твърди в отговори до "Капитал", че още на 31 януари е възложила на борсовия си агент да заяви на Софийска стокова борса, че дружеството иска да закупи 180 000 мВтч природен газ на стойност 24 млн. лв. "Това отговаря на цената, по която продава "Булгаргаз" по свободно договорени цени или регулираната от КЕВР цена за м. януари 2022 г. плюс 40 ст. На тази заявка е направена оферта за доставка на стойност 33 775 200 млн. лв.", казват още от компанията.

"На 15 февруари "Столичен автотранспорт" отново информира "Булгаргаз", че е обявило поръчка под формата на борсова сделка за доставка на природен газ и в "случай че имате интерес - можете да участвате по съответния ред на борсата". "Булгаргаз" не проявяват интерес към обявената процедура", казват от транспортната компания.

В крайна сметка се стига до договор с "Микс газ груп" през борсата за 180 хил. мВтч природен газ за 12 месеца, като "Столичен автотранспорт" твърди, че стойността на сделката е 26.8 млн. лв. Това обаче не е вярно. В самият договор (т.12.2) ясно е записано, че цената ще бъде различна за всеки месец и ще зависи от средната стойност на нидерландския хъб TTF. Посочено е обаче, че стойността на целия договор е лимитирана до 45 млн. лв. без ДДС.

Освен това за всеки мегават час "Столичен електротранспорт" се е съгласил да плаща по 7.50 евро комисиона на доставчика за извършване на доставките. Това прави 1.35 млн. евро, или близо 2.7 млн. лв. за целия договор.

Прикачен файл

От "Столичен автотранспорт" твърдят, че 7.5 евро не е комисионна на фирмата, а включва всички транспортни, логистични и административни разходи. В самият договор обаче пише, че цената не включва разходите за достъп и пренос до мрежата на "Булгаргаз", такси за неутралност и балансиране, ДДС и акциз.

От "Микс газ груп" също посочват в отговори до "Капитал", че това не комисионна, а част от самата цена на доставката и в нея са включени "такси за достъп на точките за доставка на природния газ, банкови такси, позволяващи на "Микс Газ Груп" да предложи и предостави възможност за разсрочено плащане от 45 календарни дни, както и други разходи, свързани с доставката на природен газ".

Максималната цена на договора от 45 млн. лв. без ДДС и обем от 180 хил. мВтч, означава допустима средна цена 250 лв./мВтч. За сравнение - в България цената на газа през изминалите два месеца беше 113 и 142 лв., а TTF - 260 и 205 лв./мВтч.

Истината е, че това споразумение и двата ценови параметъра са изключително спорни и ощетяващи общината. Може лесно да се пресметне колко повече е платил "Столичен автотранспорт". За март заявените количества са 16 122 мВтч и вместо по цена на "Булгаргаз", да кажем, 120 лв./мВтч, тъй като транспортното дружество не може да получи директно регулираната цена, са били платени 260 лв./мВтч + 15 лв./мВтч комисиона. Или с по 155 лв./мВтч отгоре. Това прави 2.5 млн. лв. допълнителни разходи само за този месец. През април сумата е още 1.1 млн. лв. (количествата са по-малки и разликата в цените на "Булгаргаз" и TTF е по-малка).

След спирането на руския газ от началото на май тези разлики ще станат по-малки, но е факт, че през февруари, когато е сключван договорът с "Микс газ груп", не е било известно, че ще се стигне до такава ситуация.

А всъщност ситуацията може да се окаже още по-нелепа, тъй като по информация на "Капитал" от участници на газовия пазар "Микс газ груп" реално купува количествата газа за "Столичен автотранспорт" от "Булгаргаз" - през т.нар. програмата за освобождаване на количества и от борсови сделки.

Все пак общинското дружество отбелязва, че е договорило с доставчика отсрочено плащане на задълженията от 45 дни без банкова гаранция, което без съмнение е добро. "Взимането на банкова гаранция и изплащането на лихви по нея е за сметка на фирмата доставчик", казват още от транспортната компания.

Руската връзка

"Микс газ груп" е регистрирана в края на 2020 г. На 30 септември 2021 г. е получила лиценз от КЕВР за търговията с природен газ. В управлението ѝ са Андрей Кристов, Веселин Трендафилов и адвокатско дружество "Делибалтов, Милкова, Иванова".

Кристов е съдружник и в друга фирма, занимаваща се с търговия на електроенергия - "Собел сървисис", заедно с Игор Андреевич Кристов, Младен Стийович и сърбина Вокан Томашевич.

Бил е и акционер в "Енергийна финансова група" (ЕФГ), в която по-късно водеща роля има бизнесменът Богомил Манчев. Името на фирмата изскача и от архива на КТБ, където дружеството е имало открита сметка, от която са правени плащания към "Марица-изток 2".

Един от адвокатите в адвокатското дружество "Делибатов, Милкова и Иванова" пък има косвена връзка с поръчката за електробуси в Стара Загора. Адв. Евгений Делибалтов, който е управляващ съдружник, участва заедно с Павлин Бошнаков и Емил Хърсев в управлението на "Асоциация за гражданско управление на кризи". През 2019 г. Бошнаков е бил съдружник във фирмата, спечелила поръчката за 33 нови електробуса в Стара Загора - "Ел бус трак енд коуч България" с управители Ирена Есаян и Юлия Мирчева. По това време дял във фирмата е имала и Ирена Георгиева, която е известна като майка на певицата Гери-Никол, но и двамата прехвърлят участието си на Ирена Есаян.

Поръчките за доставката на електробуси в няколко общини, включително тази, се разследваха от антикорупционната комисия КПКОНПИ. В началото на годината резултатите от проверките бяха изпратени към Европейската прокуратура, ръководена от Лаура Кьовеши, тъй като финансирането е с евросредства.

"МТК гроуп" в по-изгодно положение от общината

За това, че "Столичен автотранспорт" плаща на посредник за доставките на газ, стана ясно след закрито заседание на транспортната комисия в общинския съвет този понеделник. На него бяха поканени директорът на автотранспорта Слав Монов, който е подписал договора с "Микс газ груп", както и управителят на свързаната с ВИС "МТК гроуп" Росен Илиев. Фирмата е концесионер на 17 автобусни линии в София, за оперирането на които искаше допълнително възнаграждение в края на 2020 г. Тези намерения бяха спрени благодарение на опозицията в лицето на Владислав Панев от ДБ (тогава общински съветник) и независимия Борис Бонев, които доказаха, че общината се готви да даде неоснователно 3 млн. лв. повече на частния превозвач.

На въпрос на "Капитал" председателят на транспортната комисия Карлос Контрера обясни, че доставчик на общинското дружество е частната "Микс газ груп", докато "МТК гроуп" си доставя газ от "Булгаргаз".

"МТК гроуп" гарантираха, че ще намерят начин при евентуално прекъсване на доставките да си обслужват линиите, както е по договор. Те имат възможност, защото тяхната газостанция е изключително модерна и могат да зареждат с бутилкови групи - нещо, което "Столичен автотранспорт" няма. По отношение на доставчиците се коментира, че природен газ може да бъде доставен дори когато "Булгаргаз" не може да гарантира или спре доставките, но проблемът ще бъде с цената", коментира Контрера. По думите му инвестицията на "МТК гроуп" в газостанцията е близо 3 млн. лв., а общината не може да си позволи да инвестира в тази криза в модерни съоръжения.

"Единият въпрос е защо общинското дружество има за доставчик частна компания, а "МТК гроуп" ползва държавния доставчик. Кое е по-изгодно? Дали е по-изгодно за общинското дружество", коментира за "Капитал" общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев, който добави и че не му е ясно защо МТК продължава да оперира линии в София, вместо това да прави "Столичен автотранспорт".

Държавата да даде

Контрера обясни, че на закритото заседание са се коментирали проблемите на градския транспорт предвид ситуацията с природния газ и очакваното поскъпване. Според него държавата е тази, която трябва да помогне на общината да покрие разходите си, въпреки че същата тази община се е отказала от държавния доставчик на газ. По думите на изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев в дружеството има недостиг от 144 млн. лв. Със сигурност може да се каже, че няколко милиона от тях са заради посредника "Микс газ груп".

"Вариантът да не се покрие този недостиг води до това, че няма да има нормално транспортно обслужване и ще се наложи спиране на някои линии. Отговорността за това ще бъде на държавата. Ние повече от това няма какво да направим като общински съветници", коментира Контрера, като обясни, че на нито едно негово писмо не е получил отговор от Министерския съвет.

Апокалиптичната картина, която очертаха ГЕРБ, не съществува - започнахме закритото заседание с въпроса "ще има ли газ" и накрая всички се съгласихме, че газ ще има. Не разбрах тази точка за какво беше, освен ГЕРБ отново да искат пари. Транспортните оператори са продължаваща черна дупка - колкото повече ѝ дават, толкова повече изчезва.

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

общински съветник от "Демократична България"

Ироничното в ситуацията е, че защото София не можела да си изплаща задълженията към доставчици, в момента е прибрала голяма част от газовите автобуси и е вкарала в движение дизеловите. По думите на председателя на транспортна комисия част от автобусите не се обслужват и ремонтират, защото не се доставят части заради просрочени задължения.

Право на отговор, "Столичен автотранспорт"

От януари 2021 г. "Столичен автотранспорт" ЕАД като търговско дружество няма законово право да закупува газ от регулирания пазар на газ и е участник на свободния пазар на горива, както всички търговски дружества.

Категорично не отговорят на истината твърдението в материала на "Капитал", че със сключения договор за доставка на газ става дума за "умишлено включване на посредник и отказ от по-изгодните тарифи на Булгаргаз. Напротив, "Столичен автотранспорт" НЯМА ЗАКОНОВО ПРАВО да получава газ от "Булгаргаз" по определените от КЕВР регулирани цени.

От 2021 г. "Столичен автотранспорт" закупува нужните количества газ за дружеството през Софийската стокова борса. За тази цел дружеството има избран борсов агент, каквито са законовите изисквания.

Десет (10) дни преди да обяви поръчка за доставка на природен газ на Софийската стокова борса за 2022 г. изпълнителният директор на "Столичен автотранспорт" ЕАД изпраща писмо до "Булгаргаз" ЕАД. В него той информира, че дружеството проучва възможностите за сключване на договор за доставка на газ и моли за информация дали "Булгаргаз" могат да осигурят нужните количества в качеството им на търговец. На 31 януари 2022 г. "Столичен автотранспорт" възлага на борсовия си агент да заяви на Софийска стокова борса, че дружеството иска да закупи 180 000 МВч природен газ на стойност 24 085 800 млн. лв. Това отговаря на цената, по която продава "Булгаргаз" ЕАД по свободно договорени цени или регулираната от КЕВР цена за м.

януари 2022 г. плюс 40 ст. На тази заявка е направена оферта за доставка на стойност 33 775 200 млн. лв. На 11 февруари борсовият агент информира изпълнителния директор на дружеството, че липсва интерес от сключване на сделка на посочените цени, като продължават да следят пазара. На 15 февруари "Столичен автотранспорт" ЕАД отново информира "Булгаргаз", че дружеството е обявило поръчка под формата на борсова сделка за доставка на природен газ и в "случай че имате интерес - можете да участвате по съответния ред на борсата".

"Булгаргаз" не проявяват интерес към обявената процедура. На 18 февруари 2022 г. "Столичен автотранспорт" сключва договор с "Микс газ груп" ООД за доставката на 180 хил. МВч за 26 802 000 лв. Видно от посочените факти, не отговаря на истината и твърдението в материала на "Капитал", че стойността на договора е 45 млн. лв.

Достигната през Софийската стокова борса цена е TTF MA + 7,50 евро. TTF MA е цената на газа на Холандската борса, която е най-ликвидната борса в Европейския съюз. 7,50 евро не е комисионна на фирмата, както се твърди, а включва всички транспортни, логистични и административни разходи. Изключително важно е да се отбележи, че "Столичен автотранспорт" ЕАД е договорил с доставчика отсрочено плащане на задълженията от 45 дни без банкова гаранция.

Взимането на банкова гаранция и изплащането на лихви по нея е за сметка на фирмата доставчик.
Право на отговор "Микс газ груп"

"ЛЪЖА НА КАПИТАЛ

1. В заглавието на вестник Капитал пише, че Столичен Автотранспорт ЕАД закупува скъп газ от посредник, който е бил офицер от СССР. Бихме искали да подчертаем,че това е ЛЪЖА. Столичен Автотранспорт ЕАД купува газ от дружеството Микс ГазГруп ООД, по договор, сключен през Софийска Стокова Борса в пълно съответствие със Закона за Обществените Поръчки. Микс Газ Груп ООД подава оферта за участие в процедурата по ЗОП осем дни след повторното й обявяване от възложителя Столичен Автотранспорт ЕАД.

2. Управителят на Микс Газ Груп ООД Андрей Кристов наистина е бил офицер в Съветската Армия и наистина е бил награден с бойни ордени и медали. Вестник Капитал пише, че открива информация за това на уебсайта Балканско Атонско Сдружение, но на страница от същия уебсайт пише, че той е бил награден и с орден на Българска Православна Църква "Свети Кирил и Методий" 1-ва степен. Бихме искали да попитаме, защо вестник Капитал не е включил тази информация? Господин Андрей Кристов е дошъл в България с цялото си семейство през 1992 година от Украйна, тоест преди 30 години. От 2002 година,г-н Кристов и цялото му семейство са граждани на Република България, вече повече от 20 години. От повече от 25 години, г-н Кристов заема и ръководни позиции във фирми от енергийния сектор в страната и никога не е бил замесван в скандали, освен в клюкарски такива.

3. В статията на вестник Капитал пише, че €7,50 е комисиона, получавана от МиксГаз Груп ООД. Това отново е една голяма ЛЪЖА. €7,50 не представлява комисионна, а част от ценовата формула за доставка на природен газ, а именноTTF MA + €7,50. В тази цена се включва цената на такси за достъп на точките за доставка на природния газ, банкови такси, позволяващи на Микс Газ Груп ООД да предложи и предостави възможност за разсрочено плащане от 45 календарни дни, както и други разходи, свързани с доставката на природен газ. Например: през 01.2022г., Микс Газ Груп ООД купува природен газ на ВТТ, по програмата за освобождаване (GRP) от държавната Булгаргаз ЕАД, на ценова формула КЕВР + €10,90. Молим вестник Капитал да отговори - Микс Газ Груп ООД по тази формула плаща комисионна на Булгаргаз ЕАД в размер на €10,90 или това представлява част от цената на стоката по договора между страните?

4. От Микс Газ Груп ООД бихме искали да декларираме и, че ако уважаемите господа журналисти от вестник Капитал намерят дружество, което може да поеме всички ангажименти по борсовия договор за продажба на природен газ на Столичен Автотранспорт ЕАД, ние сме готови да преотстъпим веднага нашия договор, разбира се, след заплащането на всички фактически задължения за доставките направени от Микс Газ Груп ООД."
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stefanchristov avatar :-|
    Стефан Христов
    • + 12

    Изпускате важен факт, а именно съдружника - Адвокатско дружество "Делибалтов, Милкова, Иванова", който има 50%. Евгений Делибалтов е личен адвокат на Румен Николов - Пашата (шефа на Бойко Борисов). На името на Делибалтов са записани къщата, в която живее Пашата, както и американските фирми, с които е собственик на над 25% от БулИнс (бивш СИК).

    Нередност?
  • 2
    mudslide avatar :-P
    mudslide
    • + 7

    в тази "държава" всяко нещо наричащо се бизнес е заченато като далавера

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 2

    "Бате к*ре, дзвони ми ... от пасоля. Вика ми, хуу цте окАчили украинцко дзнае ън Моцкофцка 33, аъ дза таа раота ч' треъ ъ кихнете како ци требе... "

    Нередност?
  • 4
    yfu16319541891076305 avatar :-|
    русороби вън
    • + 4

    Гербаджийските шопи си правят договори за свои хора и после с държавни пари да се спасява градския...

    Нередност?
  • 5
    knb avatar :-|
    Кнб
    • - 4
    • + 2

    Офицер от СССР просто означава че докато е служил е бил с висше образование. Иначе цената за газта не е лоша. Виж двойното облагане с Ддс и акциз не е ясно дали е законно. Изглежда отново някой иска да вземе бизнеса и удвои цената, използвайки вестниците като пищов.

    Нередност?
  • 6
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 3

    АКО има такава схема - Следствие -> Прокуратура -> Съд -> Затвор за виновните!

    Нередност?
  • 7
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • - 2

    Май започва буфосинхронистката подготовка за местните избори. Вчера и някои от покемончетата от ПППП започнаха да преповтарят папагалски тези, така че е ясно накъде вървят нещата...

    Уточнявам, че далеч не съм фен на Йорданка Ф., но гледайки качеството на представителите на управляващата коалиция или амбицираните тротинеткаджии като Бонев, откровено предпочитам безгласната дама. Просто нивото е такова.

    Нередност?
  • 8
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 3

    Съветският офицер Андрей Кристов е стар познайник:
    РАЗСЛЕДВАНИ ЗА ОЩЕТЯВАНЕ НА НЕК С 90 МИЛИОНА ИМАТ ДЕЙСТВАЩ ДОГОВОР ЗА ИЗНОС НА ТОК https://bivol.bg/efg-nek.html
    12 април 2013

    Нередност?
  • 9
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    Април 2013: АНДРЕЙ КРИСТОВ:
    ПОИСКАХА МИ 150 000 ЕВРО ЗА ДА СМАЧКАТ РАЗСЛЕДВАНЕТО СРЕЩУ IPN
    https://bivol.bg/nek-eft-ipn-2.html

    Нередност?
  • 10
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Ха-ха, тези от МиксГаз Груп наистина ли смятат за добра атестация орден от Православната църква? Това само потвърждава съмнителната история на тази личност. А това, че е дошъл от Украйна, не значи, че е украинец - там живеят и доста руснаци. По-точно живееха, вече са останали само украинци.

    Нередност?
Нов коментар