Най-големият проблем пред руския петрол е застраховането му

Санкциите срещу Москва карат застрахователите да избягват работата с руски кораби

Дори ЕС да не наложи пълно ембарго върху руския петрол, пред Москва има огромен проблем - застраховането на суровината става все по-трудно
Дори ЕС да не наложи пълно ембарго върху руския петрол, пред Москва има огромен проблем - застраховането на суровината става все по-трудно
Дори ЕС да не наложи пълно ембарго върху руския петрол, пред Москва има огромен проблем - застраховането на суровината става все по-трудно    ©  Reuters
Дори ЕС да не наложи пълно ембарго върху руския петрол, пред Москва има огромен проблем - застраховането на суровината става все по-трудно    ©  Reuters
Темата накратко
  • Застрахователите не искат да имат нищо общо с кораби, които возят руски петрол.
  • Презастраховането е дори по-сериозен проблем от застраховането.
  • Китай увеличава покупките на петрол от Русия на изгодни цени.

Нахлуването на Русия в Украйна доведе до куп промени в макроикономически план - глобалната икономика се забавя, а инфлацията нараства. Положението е подобно и в енергийния сектор, като санкциите на Запада извеждат на преден план сложната задача, с която Европейският съюз трябва да се справи, след като няколко страни, включително и България, заявиха, че са готови да наложат вето на предложението за забрана на руския петрол.

Русия до момента успява да се справи в голяма степен с ефектите от санкциите върху търговията с петрол, наложени от САЩ и Великобритания, която е от голямо значение за нейната икономика. Това обаче бързо може да се промени, след като застрахователната индустрия заплашва да наруши привидната хармония, освен ако Москва и нейните клиенти не успеят да запълнят празнината, оставена от западните застрахователи.

Застрахователи от Европа и Съединените щати, които по принцип доминират на международния морски пазар, ограничават покритието си за руски петролни танкери, твърдят източници от индустрията пред Reuters. Целта е да избегнат нарушаване на санкциите, наложени след нахлуването на Москва в Украйна. Дори неруски кораби са изложени на риск да не бъдат обслужвани от западните застрахователи, ако превозват руски петрол.

Комбинация от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забраниха на кораби, притежавани или плаващи под флаг на Русия, да влизат в пристанища или да сключват нови търговски договори. Освен това беше наложена забрана и за набирането на капитал и осигуряването на ново застрахователно покритие от компании, опериращи в тези юрисдикции. За момент няма забрана за застраховане на чуждестранни кораби, които превозват руски петрол, но това се разглежда като част от новия пакет от ограничения на Европейския съюз, който ще включва и ембарго за внос на руски петрол.

Ходовете на западните застрахователи могат да подкопаят скорошния успех на Москва в пренасочването на доставките на суров петрол от Европа и САЩ към Азия. Пример за това са независимите рафинерии в Китай, които започнаха да изкупуват големи количества от руския петрол, след като цената му падна вследствие на войната.

Решението на застрахователите обаче може да ускори спада в европейския бизнес и да доведе до по-голям дефицит на енергийните пазари, тъй като ограниченията ще засегнат втория по големина износител на суров петрол в света. Очаква се оттеглянето на застрахователите да стане през юни и юли, съобщават за Reuters четири източника от индустрията.

"Има непрекъснат натиск върху международните морски застрахователи да не покриват корабните компании по целия свят за превоз на руски петрол", каза Мария Берцелету, анализатор в Signal Maritime Services - един от водещите мениджъри на петролни танкери. "Не могат да бъдат изключени сътресения или краткосрочна пауза в морското застраховане", допълва тя пред агенцията.

Как работи застраховката и кой може да замести?

От корабите се изисква да имат застраховка за защита и обезщетение (P&I), която покрива искове за отговорност на трети страни, включително екологични щети и наранявания. Отделни правила за корпуса и машините покриват плавателните съдове срещу физически щети.

Въпреки че застрахователните компании, базирани в страни, които са големи купувачи на руски петрол, може да са в състояние да се намесят, тяхната способност да покриват потенциално огромни рискове по полици чрез презастраховане също, изглежда, ще бъде засегната.

Без презастраховане застраховател, който издава полица за петролен танкер, вероятно ще се нуждае от държавна гаранция за покриване на потенциални задължения, които могат да достигнат милиарди долари. "Вероятно има застрахователи в Русия, които могат да пишат програми за отговорност и презастраховане на трети страни, които след това биха могли да бъдат подкрепени от суверенен фонд от Китай или Русия или комбинация от двете", каза Майк Солтхаус, ръководител на отдела за искове в North. "Това е технически възможно. Зависи каква е политическата воля и на какви пазари Русия ще фокусира своите товари", добавя той.

Китай, най-големият вносител на петрол в света, също увеличава покупките на петрол от Русия на изгодни цени според данни за доставките и петролни търговци, които разговаряха с агенцията. Но китайските застрахователи, които искат да поемат бизнес, който преди това е бил покрит от техните западни колеги, вероятно ще се нуждаят от суверенна гаранция според източници от индустрията. "Няма да бъде търговски жизнеспособно решение за който и да е китайски застраховател да поеме застрахователното покритие от европейските компании", каза Леонард Ли, партньор в компанията за управленски консултации Oliver Wyman.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lfy16540929501124297 avatar :-P
    Grainis ltd. Hydrogen Bulgaria

    SGBB-БиоТехнологията - https://biofuel.alle.bg базирана на свръхбързо-растящи организми, ще замени изцяло Петрола и Природния Газ , до десетина години . През 2023 г. стартира строителството на първата в света Пилотна Вертикална Многоетажна Аеропонна Ферма - vertikalna-ferma.alle.bg , за добив на над 5,000 тона на ден Инженерна, Оранжерийна, 100% С-Неутралнаq Свръхбързо-Растяща (10см/час) Бамбукова Биомаса - SGBB , и над 1,000 тона на ден OFO-Биогориво - ofomobile.alle.bg , на почти НУЛЕВА Себестойност . Изграждането на няколко десетки подобни Ферми ще спре изцяло вноса на Руски и всякакъв друг Газ и Петрол и ще стартира родно производство и Експорт за Стотици Милиарди Евро - в пъти повече от сегашният ни БВП . https://bg-razvitie.alle.bg .
    Какви Застраховки, какви Пет Лева ?

    Нередност?
Нов коментар