Седмични новини за енергетика: Интерконекторът с Гърция вече е сертифициран; Малките ВЕЦ могат да продължат да работят

И още: Русия в сблъсък с Казахстан за доставките на петрол за Европа, Франция национализира EDF

Остават още няколко административни процедури, преди газовата връзка с Гърция да влезе в търговска експлоатация
Остават още няколко административни процедури, преди газовата връзка с Гърция да влезе в търговска експлоатация
Остават още няколко административни процедури, преди газовата връзка с Гърция да влезе в търговска експлоатация    ©  Надежда Чипева
Остават още няколко административни процедури, преди газовата връзка с Гърция да влезе в търговска експлоатация    ©  Надежда Чипева

На 16 юли 2021-а цената на електроенергията на Българската енергийна борса беше 195 лв./мВтч, днес е 541 лв. Природния газ в България преди година струваше 50 лв./мВтч, а сега е 186 лева.

Припомняме всичко това, защото някак свикнахме с екстремно високите цени, а те реално са тук от по-малко от година. Макар че миналия юли вече бяха налице първите сигнали за повишаването.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На 16 юли 2021-а цената на електроенергията на Българската енергийна борса беше 195 лв./мВтч, днес е 541 лв. Природния газ в България преди година струваше 50 лв./мВтч, а сега е 186 лева.

Припомняме всичко това, защото някак свикнахме с екстремно високите цени, а те реално са тук от по-малко от година. Макар че миналия юли вече бяха налице първите сигнали за повишаването.

Именно енергийните цени са и в основната на почти 17% инфлация, която НСИ отчете за юни. Добрата новина, ако въобще има такава, е, че ръстът на инфлацията се забавя. А в следващите месеци това ще стане още по-отчетливо, тъй като вече няма да има такава разлика в цените на тока и газа на годишна база.

Но докато основните новини са свързани именно с цената на електроенергията, газа и петрола, в България и други аспекти на енергетиката продължават своите битки. След дълга сага, съдебни дела и жалби от екологични организации на 6 юли Върховният административен съд (ВАС) взе решение, с което отмени спорното задължение собствените на ВЕЦ в страната да имат учредено право на строеж, за да могат да подновяват разрешителното си за водоползване и да продължат дейността си. Повече за всички гледни по темата може да се научи тук.

Официално Комисията за енергийно и водно регулиране сертифицира газовия интерконектор с Гърция, който е на няколко седмици от това да бъде пуснат технически в експлоатация. Трасето е от огромна важност не само за България, а за целия балкански регион, тъй като това е директна връзка с Трансадриатическия газопровод, който доставя газ от Азербайджан.

Допълнително през седмицата темата за скъпата цена на електроенергия и природния газ продължи да е основен фокус. В тази връзка ЕС обсъжда търг на въглеродните емисии за финансиране на отказа от руския газ, а напрежението между Русия и Казахстан продължава да расте, тъй като от Москва затягат енергийния обръч над континента преди зимата и се опитват да контролират всеки, който се опитва да търгува с ЕС.

Ако сте пропуснали от началото на седмицата:

Румъния продължава да крачи напред и вкарва нов механизъм за изграждането на ВЕИ в земеделските земи.

И още от "Капитал":

Добивът на петрол в Мексиканския залив поставя екологичните амбиции на Байдън под въпрос

Хедж фондове намаляват позициите си на Лондонската метална борса

А тук може да прочете как най-голямата френска енергийна компания - EDF, беше национализирана заради финансови проблеми покрай поддръжката на атомните електроцентрали.

Най важното от Capital Green:

Как Планът за възстановяване ще помогне на електромобилите? Преминаването към е-автомобилите и модернизирането на обществения превоз са ключовите реформи за декарбонизирането на транспорта.

Все още няма коментари
Нов коментар