Индонезия иска да регулира предлагането на никел по примера на ОПЕК

Страната обаче използва чуждестранни компании за добива на метала

Макар и Индонезия за момента да не е водещ играч на пазара на никел за електрически батерии, страната иска да се постави във възможно най-добрата позиция
Макар и Индонезия за момента да не е водещ играч на пазара на никел за електрически батерии, страната иска да се постави във възможно най-добрата позиция
Макар и Индонезия за момента да не е водещ играч на пазара на никел за електрически батерии, страната иска да се постави във възможно най-добрата позиция    ©  pexels.com
Макар и Индонезия за момента да не е водещ играч на пазара на никел за електрически батерии, страната иска да се постави във възможно най-добрата позиция    ©  pexels.com

Индонезия, която е най-големият производител на никел в света, е започнала проучване на възможността за създаване на картел, който да регулира глобалното предлагане на метала. Това би се случвало по примера на Организацията на страните - износителки на петрол (ОПЕК), заяви министърът на инвестициите Бахлил Лахадалия пред Financial Times.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Индонезия, която е най-големият производител на никел в света, е започнала проучване на възможността за създаване на картел, който да регулира глобалното предлагане на метала. Това би се случвало по примера на Организацията на страните - износителки на петрол (ОПЕК), заяви министърът на инвестициите Бахлил Лахадалия пред Financial Times.

Джакарта проучва как да се създаде подобен на ОПЕК картел за никел и други ключови метали за батерии, като идеята е да се използва инерцията, която е набрана покрай преминаването към електрически автомобили. Никелът е ключов материал при производството на батерии, което поставя Индонезия в чудесна позиция.

"Наистина виждам ползата от създаването на ОПЕК, за да управлява търговията с петрол, за да осигури предвидимост за потенциални инвеститори и потребители", каза Лахадалия в интервю за изданието. "Индонезия проучва възможността да формира подобна структура на управление по отношение на минералите, които имаме, включително никел, кобалт и манган", добавя той.

Индонезийското правителство до момента обаче не се е свързало с други страни, които имат големи залежи на метала. Създаването на подобен картел изглежда като трудна задача. Индонезия е най-големият производител на никел в света, като осигурява 38% от световното предлагане на рафинирани продукти, сочат данни на консултантската компания CRU. Русия доставя една пета от никела с висока чистота, който се използва в батериите, докато Канада и Австралия също са големи производители. Въпреки това се очаква Индонезия да бъде най-големият източник на растеж при предлагането на метала през следващите години.

Какви са проблемите?

Едно възможно усложнение е, че Индонезия разчита на чуждестранни компании за извличане на никел. Китайската Tsingshan, която е най-големият производител на неръждаема стомана в света, и бразилската Vale са с изключителна важност за бранша, след като алтернатива на техните услуги за момента няма. Страните в ОПЕК обикновено използват държавни компании за подобни дейности, защото по този начин много по-лесно се налага контрол върху производството им.

Възможностите на страната да доставя никел за батерии също са все още в зародиш. Голяма част от продукцията е материал с по-ниска чистота, който се използва в производството на неръждаема стомана. За да може този никел да достигне нужната чистота, ще са нужни допълнителни съоръжения за преработка.

Джакарта забрани износа на никелова руда от 2020 г. в опит да разрасне местната преработвателна индустрия. Страната също така планира допълнително налагане на данъци върху износа на междинни никелови продукти, като целта е насърчаването на развитието на пълна верига за доставки на електрически превозни средства.