Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Танкери с LNG плават около Европа, за да изчакат по-високите цени на газа

Търговците искат да пласират максимално количество през пролетта, когато се очаква цените да са по-високи

Терминалите за обработка на LNG в Европа имат все по-малко работа, защото търговците искат да изчакат по-високите цени на суровината
Терминалите за обработка на LNG в Европа имат все по-малко работа, защото търговците искат да изчакат по-високите цени на суровината
Терминалите за обработка на LNG в Европа имат все по-малко работа, защото търговците искат да изчакат по-високите цени на суровината    ©  Reuters
Терминалите за обработка на LNG в Европа имат все по-малко работа, защото търговците искат да изчакат по-високите цени на суровината    ©  Reuters

Повече от 30 танкера с втечнен природен газ (LNG) плават около брега на Европа, тъй като търговците на енергия залагат на есенното покачване на цените на суровината. Според тях стабилните доставки и топлото време, които се наблюдават в момента, ще са краткосрочни, което прави продажбата на газ нерентабилна в момента.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Повече от 30 танкера с втечнен природен газ (LNG) плават около брега на Европа, тъй като търговците на енергия залагат на есенното покачване на цените на суровината. Според тях стабилните доставки и топлото време, които се наблюдават в момента, ще са краткосрочни, което прави продажбата на газ нерентабилна в момента.

Корабите, които превозват втечнен природен газ на обща стойност 2 млрд. долара, са на празен ход или плават бавно около Северозападна Европа и Иберийския полуостров. Това сочат данни на компанията за корабни анализи Vortexa. Според анализаторската компания броят на корабите с LNG в европейските води се е удвоил през последните два месеца. Други 30 кораба са на път, като в момента пресичат Атлантическия океан и се очаква да се присъединят към опашката преди зимата, показват данните на Vortexa.

Опашката се появи, тъй като европейските страни напълниха своите газови хранилища почти до лимита преди зимата. Това беше постигнато чрез масирани покупки на втечнен природен газ за замяна на руския газ, който "Газпром" спря малко след началото на инвазията на Кремъл в Украйна.

По-високите от обичайните температури за това време на годината също намалиха потреблението. Към края на октомври европейските хранилища са с 94% запълнен капацитет, като в Белгия е 100%, във Франция - 99%, и Германия - 98%, според Gas Infrastructure Europe.

Подобни действия са били наблюдавани на пазара на LNG и преди, каза един търговец, включително през септември миналата година, когато цената на европейския природен газ започна бързо да се покачва. С пълен капацитет за съхранение на газ, танкерите за LNG се наредиха на опашка извън европейските терминали за втечнен природен газ, очаквайки по-добри условия, каза Феликс Бут, ръководител на LNG във Vortexa. Той добави, че вероятно ще отнеме още един месец, за да могат товарите да намерят терминал за разтоварване. "Засега тези кораби имат стимул да задържат позиции" в очакване на по-високи цени, когато времето стане по-студено, обяснява той пред Financial Times.

Газовите фючърси на TTF на борсата в Нидерландия, която е еталон за Европа, паднаха рязко през последните месеци. TTF договорите за доставка през ноември, които наскоро изтекоха, се търгуваха под 85 евро за мегаватчас - около 70% по-ниско от пика в края на август.

Но пазарът сега е в ситуация, известна в индустрията като "контанго", в която цените за доставка в бъдеще се търгуват по-високо от тези за незабавна доставка. TTF договорите за доставка през декември са с приблизително 30% по-високи от нивото, на което приключи ноемврийският договор, а през януари с около 35% по-високи, което стимулира търговците, които държат товари, да ги доставят възможно най-късно.

По този начин, реално погледнато, се повтаря подобна ситуация в петролната индустрия. По време на пика на кризата с коронавируса пренасищането със суров петрол накара търговците да оставят петрола си на кораби, които служеха като плаващи складове, докато цените отново започнаха да се покачват.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    trollhunter avatar :-|
    trollhunter

    Ще има да чакат!

    Нередност?
  • 2
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia

    щЕПЛАВАТ, ДОКАТО ИМ НАМЕРЯТ ЛОТ ЗА РЕГАЗИФИКАЦИЯ.

    Нередност?
  • 3
    daniboy avatar :-?
    Daniboy

    До коментар [#1] от "trollhunter":

    Знаеш нещо, което хората които търгуват и се занимават с това не знаят?

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    За края на догодина Германия планира да построи четвърти и пети терминал за регазификация. Т.е. има 3 (т р и !!)
    Е,пита се в задачата: колко LNG може да се разтовари на трите терминала при 24/7 работен режим при положение, че един танкер се разтоварва за почти седмица?
    И подсказване: в Испания има 4-5 терминала, в Португалия - 2, в Полша има 1-2, у Прибалтите - 1, в Хърватска - 1, в Гърция - 1.

    Та колко газовоза могат да се разтоварят в тези регазификатори за месец - около 60. А колко са на дрейв - стотици.

    И после - това за изчакването на нови по-високи цени важи за олиото на борсата Кър Цената на газа в танкерите е договорена и платена още преди да са натоварени.

    Нередност?
Нов коментар