Служебният кабинет иска нефтопроводът "Александруполис-Бургас" да е готов до 2025 г.

Прекратеният проект се възобновява, но с обратен поток на петрола и на пръв поглед без руско влияние

Проектът, обслужващ Нефтохим, може да се окаже с огромна цена.
Проектът, обслужващ Нефтохим, може да се окаже с огромна цена.
Проектът, обслужващ Нефтохим, може да се окаже с огромна цена.    ©  Велко Ангелов
Проектът, обслужващ Нефтохим, може да се окаже с огромна цена.    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • Няма яснота колко ще струва тръбопроводът, но вероятно става въпрос за милиардна инвестиция
  • Целта е диверсифициране на доставките на петрол в България от Русия
  • Проектът трябва да е готов в края на 2024 г., но това изглежда нереалистично


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Няма яснота колко ще струва тръбопроводът, но вероятно става въпрос за милиардна инвестиция
  • Целта е диверсифициране на доставките на петрол в България от Русия
  • Проектът трябва да е готов в края на 2024 г., но това изглежда нереалистично

Спорният руски проект за петролопровод от Бургас до Александруполис, който беше част от Големия шлем на президента Георги Първанов, се възражда. На днешното си заседание служебното правителство одобри Меморандум за разбирателство с Гърция за проучването на възможностите за изграждане на нефтопровод "Александруполис-Бургас". Разликата е, че тук целта не е руският петрол да заобикаля Босфора, а да се пренася нефт от гръцкото пристанище на Егейско море до бургаската петролна рафинерия на "Лукойл", за да се намали зависимостта от Русия.

За момента обаче е трудно да се каже дали проектът не е просто поредната политическа дъвка или наистина предстои да се предприемат конкретни практически стъпки. В решението на служебния кабинет се казва, че тръбопроводът трябва да е готов до края на 2024 г., вероятно за да осигури алтернативни доставки след изтичането на декларацията на България по ембаргото на ЕС за руския петрол. За да се случи в този срок проектът, обаче са нужни неимоверни усилия и много средства.

Втори опит

Когато през 2008 г. президентът Първанов обявява проекта за нефтопровод "Бургас-Александруполис", целта е да се доставя руски нефт бързо и евтино през България към Европа, като се използва Средиземно море. Проектът, който трябва да мине през 10 български общини, пропада заради мащабни протести на местното население, което е водено от страх за замърсяване и убиване на туристическия бранш. Впоследствие Русия започва да използва Босфора за транзит и се отказва от нефтопровода. Въпреки това дружеството "Проектна компания Бургас-Александруполис БГ", което бива създадено, за да участва като акционер в международната компания "Транс Болкан пайплайн Б. В.", продължава да съществува години наред и издава финансови отчети до 2020 г., като единствената функция на компанията е да плаща заплати на хората, водещи се на работа вътре - дългогодишният шеф Александър Гаргов и други сменящи се фигури.

В края на 2022-ра президентът Румен Радев изненадващо изяви готовност проектът да се възобнови, но с една съществена промяна - доставките да вървят на обратно от Гърция към България. Идеята му в този случай е България да има достъп до неруски нефт през Средиземно море, като той да бъде доставян до рафинерията в Бургас. Това би увеличило опциите за доставка и би се съчетало с вижданията на Брюксел за преход отвъд руския петрол.

В момента рафинерията в Бургас използва почти на 100% руски нефт от началото на войната и диверсификацията би дошла добре за българската енергетика. Рафинерията би могла да работи и с неруски петрол, защото го е правила преди войната, като често е закупувала количества от Близкия Изток и ги е смесвала с руските. От "Лукойл Нефтохим" обаче не отговарят на въпроси на "Капитал" колко време ще отнеме технологичното адаптиране на рафинерията, за да може да се използва изцяло неруски нефт.

Кога евентуално би заработил

"Предвижда се създаването на специална работна група, с участието на представители на Министерството на енергетиката на България, на Министерството на околната среда и енергетиката на Гърция, както и на заинтересованите лица от двете страни. Експертният екип ще извърши необходимите предварителни проучвания, ще изследва възможностите за структуриране на проект за изграждане на нефтопровод Александруполис - Бургас и ще анализира вариантите за неговото финансиране. В рамките на работната група следва да бъде изготвен План за действие за реализиране на проекта до края на 2024 г.", се казва в правителственото решение като се уточнява, че се предвижда капацитета на предложения нефтопровод да осигурява като минимум пълна замяна на вноса на руски суров нефт в България по море от алтернативни източници.

Вероятността подобен мащабен проект да бъде завършен за 2 години е много малка. За гръцката газова връзка, която е по-малка като дължина, бяха нужни три години и половина от обявяването на обществените поръчки до реализирането. Според проекта на нефтопровода, той ще бъде дълъг около 300 км, като по-голямата част ще се намира в България.

Интересното е, че в стария проект също се споменава за срок за реализация от 2 г., откъдето вероятно е взет и сегашния. На теория, ако държавата застане плътно зад този проект (и си затвори очите за процедурите и изискванията), той може да е готов и за година - така се случи с "Турски поток" през 2020-а.

Колко ще струва

За момента няма конкретни разчети колко би струвало изграждането на петролопровода. Няма и подобен проект, който да се е реализирал в последните години в Европа, за да се направи съпоставка. Но по експертни оценки ще са нужни не по-малко от 700 млн. лв. до 1 милиард.

Също така изглежда, че ще трябва да се извършат и сериозни инвестиции в пристанището на Александруполис, където да се поема нефта като резервоарен парк и брегови съоръжения.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    s_spasov avatar :-|
    ss
    • + 7

    Не мога да разбера защо данъкоплатците трябва да плащат за петролопровод на частна компания?!

    Нередност?
  • 2
    pafel avatar :-|
    pafel
    • + 6

    Заради осигурения от държавата (на същите тези данъкоплатци) монопол. При нормални условия, в които всички търговци имат равен достъп до вноса на горива,това нямаше да има никакви значение. Нека данъчните складове бъдат достъпни и за останалите играчи, тогава Лукойл ще спре да се споменава на всяка втора вечерна емисия новини.

    Нередност?
Нов коментар