Невъзможната "Гражданска отговорност" за ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Невъзможната "Гражданска отговорност" за ЕС

Невъзможната "Гражданска отговорност" за ЕС

Застрахователите не са съгласни полиците, сключени през 2006 г., да важат и в евросъюза

1179 прочитания

© Ива Плавчева


Уважаеми г-н/г-жа Клиент, Застраховател Х Ви уведомява, че на основание чл. 192 (т.2) от Кодекса за застраховането трябва да се явите в един от офисите на компанията и да доплатите сумата от Y лв. по застраховка „Гражданска отговорност“, сключена на дд.мм. 2006 г. в срок от еди-колко си дни. В случай че не се явите, след изтичането на този срок застраховката Ви ще бъде прекратена.

Писмо с подобен текст вместо коледна картичка може да получат повечето клиенти на застрахователните компании с полици „Гражданска отговорност” от 2006 г. Причината е, че според Кодекса за застраховането полиците по “Гражданска отговорност” ще важат и за територията на Европейския съюз, след като страната стане част от общността. Тоест, ако България стане член на ЕС на 1 януари 2007 г., всеки, който е сключил едногодишна (а тя може да бъде само такава според кодек­са) “Гражданска отговорност” например на 30 юни 2006 г., ще може да пътува с нея в ЕС от началото на 2007 г. в продължение на половин година, без да се налага да си купува сертификат “Зелена карта” (“Гражданска отговорност” за чужбина). Застрахователите обаче твърдят, че не са предвидили в

Цената на полиците

продадени през тази година, по-високите лимити на отговорност (максимални обезщетения) в страните от ЕС. Това си личи от тарифата на полицата, която от средата на декември миналата година досега се повиши средно от 80 лв на 90 лв. за най-ниския клас автомобили (до 1500 куб.см). Самите компании се обвиняваха взаимно в дъмпинг, твърдейки, че тази цена е прекалено ниска дори само за територията на България. Някои от тях заявиха, че цената на полицата за ЕС трябва да е 300 евро (приблизително колкото струва “Зелена карта” в момента). Независимо от това през последните осем месеца никоя застрахователна компания не направи значителни промени в тарифата си по “Гражданска отговорност”.

Въпросът е защо цената остава почти непроменена, след като Кодексът за застраховането влезе в сила на 1 януари 2006 г. и съответно оттогава компаниите са наясно, че тези полици ще важат и за ЕС (ако страната влезе в ЕС на 1 януари 2007 г.). Според експерти от бранша никоя компания не иска първа да започне да покачва цената на застраховката, защото пазарът е много конкурентен. По-висока цена на полицата в едно дружество само ще насочи клиентите му към конкуренцията. Компаниите показаха, че не могат да продават на по-разумни цени, без да са сигурни, че за “неразумните” ще има санкции. След общото събрание на браншовата им организация през май тази година застрахователите излязоха с решение, че не са съгласни сключените полици автоматично да започнат да важат за ЕС, и поискаха отсрочка от поне 6 месеца (тоест полиците, сключени до юни 2006 г., да не важат в ЕС) или възможност за издаването на добавък към тези полици (нещо като “Зелена карта”). Според един от застрахователите, пожелал анонимност, компаниите искат да продължат да продават “Зелена карта” колкото се може по-дълго, тъй като пазарът на сертификата е олигополен (с фиксирани минимални цени и съответно няма конкуренция), докато “Гражданската отговорност” се продава на свободен принцип и цената й е максимално занижена. Малко след общото събрание на АБЗ Комисията за финансов надзор (КФН) излезе с тълкуване на закона, в което подчертава, че всяка полица от 2006 г. ще важи за ЕС без добавък, независимо кога през годината е сключена. Засега конфликтът между двете страни продължава да тлее.

Позициите

„Синхронизирали сме кодекса с европейските директиви и няма какво повече да добавим към нашата позиция”, заяви за “Капитал” Ралица Агайн, заместник-председател на КФН, отговарящ за застрахователния сектор. Според нея компаниите са имали възможност да изкажат позицията си, когато кодексът е приет от народното събрание в края на миналата година и когато са внесени промени в него през юни тази година, но не са го направили. Комисията не коментира дали цената на полиците, които евентуално ще важат и в ЕС, е адекватна, въпреки че през декември санкционира един от застрахователите за прекалено ниска тарифа по “Гражданска отговорност”. “Не е възможно тези полици, на гърба на които пише, и то само на български, че важат единствено за територията на България, да важат и за Европа”, твърди Теменуга Ненова, изпълнителен директор на “Алианц България”. Тя е убедена, че валидността им в ЕС би застрашила стабилността на застрахователния пазар, тъй като тарифирането им не е било съобразено с европейските лимити на отговорност. Според Ненова изходът е в промяна в закона. Румен Янчев, изпълнителен директор на “Булстрад”, пък дори отрича в кодекса да пише, че сключените през 2006 г. полици ще важат и в ЕС. Валери Алексиев и Недялко Чандъров, изпълнителните директори на ДЗИ, компанията с най-голям дял (близо 30%) от сключените през първото полугодие на 2006 г. полици по “Гражданска отговорност”, не бяха намерени за коментар.

Възможно решение

е доплащане на основание чл. 192 от Кодекса за застраховането, който гласи, че при значителна промяна на риска двете страни могат да поискат промяна в цената на полицата. Компаниите приемат подобна идея. Ралица Агайн също вижда това предоговаряне на цената като евентуално решение. За целта застрахователите трябва да изпратят писмо до всеки от своите клиенти, в което го уведомяват за промяната в обстоятелствата и му дават срок от получаването на писмото да доплати, обяснява Агайн. Тя уточнява, че някои клиенти може да протестират, защото присъединяването към ЕС е събитие, което е известно отдавна.

“Този член не дава законово основание на компаниите да поискат прекратяване на договорите по “Гражданска отговорност”, защото реално няма промяна в риска”, категоричен е адвокат Георги Вълков, председател на Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при пътнотранспортни произшествия. Той посочва, че рискът зависи от автомобила и от шофьора. Те не се променят с влизането на България в ЕС. Променя се размерът на вероятното обезщетение. Според него застрахователите се притесняват, че при катастрофа в ЕС с пострадали хора европейските съдилища ще дадат значително по-големи обезщетения за телесни повреди, отколкото е практиката в България. Вълков е убеден, че решението на застраховател да прекрати договор на база на чл. 192 може да бъде обжалвано в съда.

Теменуга Ненова не е съгласна, че няма промяна в риска: “Досега клиентите, които излизат в чужбина, си купуваха сертификат “Зелена карта”, дори имаше изискване да изкарат международна книжка от Съюза на българските автомобилисти. Хората се подготвяха за излизането в чужбина. Не пътуваха със старите си москвичи и лади. Сега могат да пътуват хора от провинцията, които никога преди не са излизали от България. Те не познават правилата за движение в чужбина, като попаднат изведнъж в натовареното движение в Атина, ще се стресират.” Въпреки че шофьорският опит и моделът на автомобила не са формални изисквания при издаването на “Зелена карта” в момента, нито пък имат отражение върху цената й, Ненова твърди, че тези фактори са калкулирани в сегашната тарифа на сертификата.

Другата възможност

е компаниите просто да не променят условията по полицата. Това е политиката на “Орел”, заяви за “Капитал” Даниела Конова, главен изпълнителен директор на компанията. “Полиците ни автоматично ще важат и за ЕС след приемането на страната за членка и няма да изпращаме писма на клиентите ни. Ще го обявим на сайта на компанията”, обяснява Конова. Според нея не повече от 20% от полиците по “Гражданска отговорност” са сключени след 1 януари 2006 г., което е много малка част. Тя смята, че е по-доб­ре дружествата да ги обслужват без доплащане: “Всяко прекъсване на договорите от страна на застрахователите носи негативи за дружествата.” В момента застрахователният пазар се преразпределя и компаниите рискуват да загубят клиенти, ако започнат да продават по-скъпо “Гражданската отговорност” занапред, твърди изпълнителната директорка на “Орел”. Според нея колкото повече клиенти има застрахователят по една полица, толкова по-добре разпределен е рискът и съответно той може да си позволи да продава под адекватната цена. Цената на “Гражданската отговорност” ще расте плавно и няма да скочи изведнъж до 300 евро, прогнозира Конова.

Уважаеми г-н/г-жа Клиент, Застраховател Х Ви уведомява, че на основание чл. 192 (т.2) от Кодекса за застраховането трябва да се явите в един от офисите на компанията и да доплатите сумата от Y лв. по застраховка „Гражданска отговорност“, сключена на дд.мм. 2006 г. в срок от еди-колко си дни. В случай че не се явите, след изтичането на този срок застраховката Ви ще бъде прекратена.

Писмо с подобен текст вместо коледна картичка може да получат повечето клиенти на застрахователните компании с полици „Гражданска отговорност” от 2006 г. Причината е, че според Кодекса за застраховането полиците по “Гражданска отговорност” ще важат и за територията на Европейския съюз, след като страната стане част от общността. Тоест, ако България стане член на ЕС на 1 януари 2007 г., всеки, който е сключил едногодишна (а тя може да бъде само такава според кодек­са) “Гражданска отговорност” например на 30 юни 2006 г., ще може да пътува с нея в ЕС от началото на 2007 г. в продължение на половин година, без да се налага да си купува сертификат “Зелена карта” (“Гражданска отговорност” за чужбина).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Добри Божилов

    Компаниите събират от ГО приблизително 3 пъти повече пари, отколкото плащат като обезщетения. Това е бизнес с 200% печалба, гарантиран от държавата и на гърба на шофьорите.

  • 2
    Avatar :-|
    Застрахован

    Не повече от 20% от регистрираните леки автомобили излизат в чужбина. Нормално е тези които излизат в чужбина да си доплащат гражданската отговорност под някаква форма като "Зелена карта" или друго, по-високия риск на застрахователя.
    За застрахователите е много изгодно всички да плащаме европейските застраховки, а да изплащат български щети. За миналата година според пресата от събраните около 130 млн гражданска отговорност, а са изплатени щети за около 30млн.

  • 3
    Avatar :-|
    shtarkel

    Как се плащат 300 евро ГО с 250 лв заплата не знам!В България доходите са като в Конго,а
    в същото време се говори как било в Европа!Ха,москвич за 200 лв с застраховка за 600!Нещо ги е била градушката май!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сметка за смет

Сметка за смет

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK