С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 сеп 2006, 0:00, 2243 прочитания

Автомобилите дърпат лизинга нагоре

В бранша предричат край на падащите лихви

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

развитие
280 млн. лв. е стойността на сключените нови договори за лизинг на леки автомобили през първото полугодие на тази година.

Интересът към лизинга на леки автомобили*
- на лизингодателите - подходящ за лизинговане, нискорисков актив - с регистрация в КАТ, лесен за изземване, бързоликвиден (широк пазар за употребявани леки автомобили) и др.
- на клиентите - бърз (с отговор до 2-3 дни и по-скоро), лесен (опростено кандидатстване и одобряване) и удобен (ползване при минимално участие и изплащане) начин за придобиване на автомобил
- на доставчиците - възможност за увеличаване на продажбите

 

Лизинговият пазар продължава динамично да се разраства, като основен принос за това имат отново леките автомобили.
Покупката на нова кола на лизинг е предпочитана форма и от граждани, и от фирми. Особено след като условията се подобриха през последните години и направиха тези схеми по-достъпни и изгодни.
Според последните данни на БНБ през първото полугодие на 2006 г. са сключени нови договори за лизинг на обща стойност близо 780 млн. лв. Като се отчетат извършените плащания по стари лизингови договори, в края на юни нетните вземания в лизинга са достигнали 1.654 млрд. лв. През първото полугодие те са нараснали с 407 млн. лв., или с 32.7% спрямо края на 2005 г. За сравнение, през същия период отпуснатите от банките кредити на граждани и фирми са нараснали със 7.76% (но при по-висока база).
Най-голям принос за ръста на лизинга през първото полугодие има

Сегментът на леките автомобили

В този период са сключени нови договори за лизинг на леки коли за около 280 млн. лв. (в това число финансов и оперативен лизинг). Те формират 36% от новия лизингов бизнес от началото на годината до края на юни. Леките автомобили запазват и най-висок относителен дял в нетните лизингови вземания. Към края на юни с обем от 586.4 млн. лв. те формират 35.5% от всички вземания. Следващи по принос за ръста на лизинговия пазар през първото полугодие са лизингът на машини, съоръжения и индустриално оборудване и на товарни и лекотоварни автомобили. Тези два сегмента имат по-малък, но все пак съществен дял в обема на сключените нови договори за лизинг - съответно 29% и 28%.
Лизингодатели посочват, че леките автомобили традиционно са водещият лизингов актив по целия свят и България не прави изключение. Изпълнителният директор и председател на УС на "ДСК лизинг“ Даниел Величков обяснява, че това е така, защото превозните средства се амортизират по-бързо от повечето други активи - машини, недвижимости и т.н., и се подменят по-често. "В България специално автомобилният парк е много стар и подмяната му е по-належаща, което се отразява в ръста на продажби на нови автомобили в последните две години“, допълва Величков. Според Паулина Добрева, изпълнителен директор на EFG Leasing, леките автомобили са най-популярният лизингов актив в последните години и заради постепенното подобряване на жизнения стандарт. Стремежът към показване на статус и престиж също движи нагоре покупките на нови автомобили на лизинг. Те се стимулират и от предимствата, които мотивират интереса на страните в сделките - лизингодатели, клиенти и доставчици (какви са те - виж карето).
Съпредседателят на Българската асоциация за лизинг Теодор Маринов обръща внимание на това, че в повечето страни от ЕС леките коли формират над 50% от новия бизнес в лизинга, докато в България делът им е по-малък. За сметка на това делът на лизинга на машини, съоръжения и оборудване у нас е около 26% от новия лизингов бизнес, докато обичайно на другите европейски пазари е само около 15%. Това според Маринов се обяснява с факта, че икономиката ни е в етап на бърз ръст и обновяване, което изисква повече инвестиции в машини и оборудване и това води до по-сериозен ръст при лизинга на тези активи. Даниел Величков допълва, че бизнесът в България прави активни инвестиции, за да приведе производствените си мощности в съответствие с европейските изисквания. Според него сравнително стабилизираната финансова ситуация в последните години е друг фактор за по-уверено и дългосрочно планиране на такива инвестиции.
Лизингодателите са единодушни, че условията за лизинг, в това число и на леки автомобили (виж таблицата), се подобряват през последните години. Лихвите се понижават, първоначалните вноски, които се изискват от клиента - също, сроковете на договорите се удължават и т.н. Всичко това прави лизинга все по-достъпна и изгодна възможност за придобиване на желан актив. Ако се съди по очакванията на лизингодатели обаче, засега

Поевтиняването на лизинга

приключва като тенденция. Прогнозите са в близко бъдеще лихвите да се запазят непроменени или дори да се повишат. Станислав Танушев, зам. главен изпълнителен директор на HVB Hebros Leasing, посочва, че по отношение на условията лизинговият пазар вече е достигнал европейските нива и предстоящото присъединяване на България към ЕС е отразено в тях. "Тоест условията, които са приложими за клиенти например на най-масовия пазар - леките коли, не се отличават от тези, които се предлагат в Чехия, Унгария, Полша, Австрия, Италия и Германия. Встъпителните вноски и лихвите вече са пределно ниски, таксите - също, и в близко бъдеще едва ли могат да се очакват съществени промени в условията за лизинг“, посочва Танушев. Според него по-нататъшно "подобряване“ ще е опасно за пазара. "Ако лизинговите компании поемат повече риск (чрез намаляване на встъпителните вноски например) или печелят по-малко, това неминуемо ще доведе до влошаване на лизинговата услуга“, посочва Танушев.
Теодор Маринов допълва, че от началото на годината средните лихвени нива на лизинговия пазар са се задържали относително непроменени. "Но, имайки предвид, че лихвите в еврозоната се покачиха, това задържане на нивата при лизинга означава, че ефективно потребителите ползват по-евтино финансиране, отколкото са ползвали преди това“, смята Маринов. Според него евентуални промени на лихвените условия по лизинга до края на годината могат да се очакват в зависимост от политиката на Европейската централна банка (ЕЦБ). "Ако тя предприеме нови повишения на лихвените нива в еврозоната, това може да доведе до повишаване на лихвите за лизингополучателите в България“, посочва Маринов. Паулина Добрева също е на мнение, че по отношение на лихвените проценти трудно може да се очаква понижаване на фона на покачването на основните лихви в САЩ и еврозоната. "В най-оптимистичния сценарий лихвите ще се запазят на сегашните си нива“, отбелязва тя. И допълва, че финансовите условия при лизинга на оборудване и недвижима собственост в момента се доближават до условията по банковите кредити, които са основният конкурент на лизинга. "В този смисъл до края на 2006 г. лизинговите условия в голяма степен ще се диктуват от промените в условията по банковите кредити“, посочва Добрева. Според нея присъединяването към ЕС и навлизането на нови пазарни участници ще засили конкуренцията на българския лизингов пазар, но тази засилена конкуренция ще се отрази предимно на нефинансовите условия като встъпителна вноска, срок, остатъчна стойност и т.н. и в по-малка степен върху цената на лизинга. Даниел Величков посочва, че може да се очаква поевтиняването на лизинга да спре, особено при леките автомобили, където лихвите са най-ниски. Причините за тази прогноза са, че EURIBOR стабилно расте, което оскъпява финансирането, което лизинговите компании ползват за дейността си, и че лихвите в автомобилния лизинг вече са на съвсем конкурентни нива, включително и спрямо банковите кредити. "Ако ръстът на EURIBOR продължи, е възможно и покачване на лихвите в лизинга“, допълва Величков.
Очакванията на лизингодателите са пазарът да продължи да расте, като водещ да остане сегментът на леките автомобили. Прогнозите са той заедно с лизинга на машини и оборудване да продължи да расте с най-големи обеми. Засилване на растежа се очаква и при лизинга на недвижими имоти, който в момента е по-слабо развит сегмент. Теодор Маринов смята, че в първите месеци след присъединяването на България към ЕС може да има забавяне в растежа на лизинговия пазар. Според него опитът на други страни показва, че в този период се наблюдава известно задържане на инвестициите, което на свой ред задържа и развитието на лизинговия пазар.

Какво се търси

Специално при лизинга на леки автомобили растежът по мнението на лизингодатели се дължи основно на покупките с бизнес предназначение, а не толкова на физически лица, които си купуват автомобили за лично ползване.
По оценки на Теодор Маринов около 2/3 от новодоговорените през първото полугодие леки автомобили на лизинг са с бизнес предназначение - за таксита, за дистрибуция на търговски фирми и вериги и др. Според Даниел Величков фирмите са по-активни при лизинга на автомобили най-вече поради по-добрите си финансови възможности в сравнение с гражданите, голяма част от които според него все още трудно могат да покажат наличието на достатъчно доход за покриване на лизинговите вноски. Станислав Танушев допълва, че за фирмите леките автомобили предоставят възможност за амортизация и данъчно оптимизиране.
Всеобщо е наблюдението, че на лизинг се търсят предимно нови автомобили. Една от причините за това, която посочват лизингодатели, е, че те са по-скъпи от употребяваните. Станислав Танушев допълва, че причина за относително ниското проникване на лизинга при употребяваните автомобили донякъде може да се търси и в доставчиците на такива автомобили, които според него често пренебрегват някои задължителни изисквания - данъчна регистрация, акцизи, фактуриране. Тези пречки според Танушев не съществуват при вносителите на нови автомобили, което обуславя по-голямото лизингово проникване на пазара на нови коли. В перспектива според него може да се очаква развитие и на лизинга при употребявани автомобили.
Предпочитана форма засега остава придобиването на леки коли по схеми за финансов лизинг, при които, след като автомобилът бъде изплатен, става собственост на клиента. Оперативният лизинг, при който автомобилът само се ползва и се връща след края на срока на договора, все още се движи в минимални обеми, но очакванията са и той да расте в бъдеще.








  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

19 юли 2019, 1280 прочитания

Groupama удвоява позиции в застраховането с придобиване на бившия "Сожелайф" Groupama удвоява позиции в застраховането с придобиване на бившия "Сожелайф"

След като купи бизнеса на SG в България, OTP Group очаквано прехвърли застрахователя на стратегическия си партньор

11 юли 2019, 2383 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
Критично ниски запаси

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността