С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2007, 14:49, 9374 прочитания

Брак по сметка между Инвестбанк и "Транскарт"

Петя Славова и Митко Събев отново свързват бизнесите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Максимата, че няма вечни приятели, а само вечни интереси, важи с пълна сила и за сделката между картовия оператор "Транскарт" и Инвестбанк. Собствениците на двете дружества, съответно Митко Събев и Петя Славова, разделят бизнеса и личния си живот (двамата дълги години са живели заедно и имат син) преди около пет години. Сега обаче те отново са съакционери в една компания. Наскоро от фондовата борса обявиха, че Инвестбанк придобива 8.32% от капитала на "Транскарт".

Причината
Делът на "Петрол холдинг" в "Транскарт" надхвърля 50%, след като дъщерното му дружество "Трансхолд България холдинг" купува 8%. При това положение по Закона за публичното предлагане на ценни книжа компанията би трябвало да отправи търгово предложение към останалите акционери. "Такова не беше направено и съответно трябваше мажоритарният собственик да продаде горницата над 50%", обясни Христо Георгиев, председател на съвета на директорите на "Транскарт" и индиректен акционер в дружеството чрез "Систек холдинг". В противен случай "Петрол холдинг" не може да гласува на общото събрание.


Според отчетите на дружеството надхвърлянето на прага от 50% се е случило през третото тримесечие на 2005 г. Казано с други думи, в продължение на близо две години "Петрол холдинг" и впоследствие "Трансхолд" (на който холдингът прехвърля всичките си акции) са били без право на глас. Явно вече има някаква спешност това да се промени, вероятно свързана с предстоящото общо събрание в края на октомври.

"Изборът на Инвестбанк е логичен", смята Георгиев, имайки предвид партньорството между банката и "Транскарт" в картовия бизнес и общото минало на Славова и Събев. Банката работи съвместно с дружеството от около година, когато "Транскарт" преживя болезнена раздяла с Пиреос Евробанк. В началото на октомври 2006 г. се оказва, че клиентите на компанията не могат да пазаруват с картите си или да плащат задълженията си по тях, защото няма обслужваща банка, която да записва кредитите в баланса си. Причината е, че според Закона за паричните преводи и електронните платежни инструменти от 2005 г. само банка или лицензиран системен оператор (какъвто "Транскарт" не е) могат да издават електронни пари (включително и кредитни карти). Тогава дружеството е принудено спешно да си търси нова финансова институция партньор. Митко Събев дори обяви, че има намерение да кандидатства за лиценз от БНБ и да превърне самата "Транскарт" в банка. Засега е ясно само, че дружеството е излязло от затрудненото положение благодарение на Инвестбанк, която започва да обслужва картите.

Цената
Любопитен е въпросът за цената на сделката. През август "Систек холдинг" продава 8.71% при 4 лв. на акция на "Форталеза финанс", чийто собственик е Марияна Вълева, член на борда на директорите на "Транскарт". Два месеца по-късно Инвестбанк пък купува почти същия дял за 1 лв. на акция, като на борсата акциите на дружеството продължават да се търгуват за 4 лв. Компанията обаче е много неликвидна и свободно търгуемите акции към полугодието са 0.24% от всички. Затова цената, на която се извършва търговия от време на време, едва ли може да се нарече пазарна. "Стойността на едно дружество, която включва в себе си и текущите финансови резултати, както и някои странични параметри, намира своето изражение в цената, на която се сключва сделката", обясни Цанко Коловски, член на управителния съвет и прокурист Инвестбанк. А финансовите резултати на компанията не са много добри (виж карето). Христо Георгиев отдава част от проблемите на раздялата с Пиреос Евробанк и посочва печалбата за полугодието като знак, че дружеството се възстановява. От проспекта за първично публично предлагане на "Транскарт" обаче се вижда, че компанията трупа загуби от основна дейност още от 2002 г.



Интересно е дали Петя Славова или неин представител ще участват в управлението на дружеството. Според точка в дневния ред на общото събрание, насрочено за 30 октомври, ще има промяна в състава на съвета на директорите. Цанко Коловски твърди, че не става дума за Инвестбанк. "Засега не предвиждаме участие в управлението", казва той.

Бъдеща продажба на "Транскарт"
"Готови сме да преговаряме за продажбата на дялове от компанията. Имало е интерес от банки, но засега няма нищо конкретно, което да се оповести на акционерите", каза Христо Георгиев. Преди време стана ясно, че голямата израелска банка Leumi проявява интерес към компанията. До сделка обаче не се стигна. За сметка на това представител на Leumi съобщи, че банката възнамерява да стъпи в България през румънското си подразделение.

Засега няма и новини около проекта за банков лиценз. Вероятно той не е получил одобрението на БНБ, известна с консервативната си лицензионна политика. Предвид финансовите резултати на компанията, може би продажбата ще е най-изгодният вариант за акционерите. В банковите среди предполагат, че новият акционер Инвестбанк също си търси купувач. А както показа скорошните продажби на компанията за потребителско финансиране Jet Finance и СИбанк, външен инвеститорски интерес не липсва.

"Транскарт"
Преди влизането на Инвестбанк основни собственици са "Систек холдинг" с 33.44% дял и "Трансхолд България холдинг", който заедно с притежателя си "Петрол холдинг" държат 58.32% дял според консолидирания отчет на "Транскарт" за полугодието на 2007 г. Акционери в "Петрол холдинг" са Митко Събев и руският бизнесмен от литовски произход Денис Ершов. "Систек холдинг" е собственост на Христо Георгиев и Свилен Савчев.
Дружеството "Транскарт" е създадено в края на 2001 г. и първо пуска на пазара небанковите кредитни карти. През юни 2005 г. компанията става публична. Според консолидидирания отчет към полугодието на 2007 г. нетните му активите възлизат на 928 хил. лв., а основният му капитал е 7 млн. лв. "Транскарт" е предоставила заеми на картодържатели за 17.7 млн. лв., което е ръст от 6.3% спрямо първите шест месеца на миналата година. Дружеството постепенно се декапитализира. Въпреки че отчита печалба от 153 хил. лв., печалбата на акция е едва 2 ст. За първите шест месеца на 2006 г. и 2005 г. то има загуба от съответно 163 хил. лв. и 974 хил. лв. Общата натрупана загуба към юни 2007 г. е малко над 6 млн. лв.


Инвестбанк
Основният акционер с 86% от капитала на банката е "Феста холдинг", собственост на Петя Славова. "Винком" държи 11% от финансовата институция, а 92% от него също са на "Феста холдинг" според фирмерния регистър Daxy. Славова официално влиза в управлението на банката през 2002 г., когато разделя бизнеса си с Митко Събев. Инвестбанк остава под неин контрол, а Събев поема Евробанк, която през 2005 г. продава на гръцката "Пиреос".
През пролетта на тази година от Инвестбанк обявиха, че възнамеряват да станат публично дружество, но все още няма изготвен проспект. "Инвестбанк със сигурност ще стане публична компания, но ние подхождаме към това с необходимото внимание и респект", каза прокуристът на банка Цанко Коловски. И допълни, че подробности ще има след общото събрание на 19 октомври.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 ноември 2018г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Шеста годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:


  • Банковият сектор през 2019 – приоритети и предизвикателства
  • Подготовка за банковия съюз и ERM 2 – какво е важно и какви ще са ефектите върху бизнеса
  • Тенденции при кредитирането - ще има ли промяна в цената на и какво ще е движението на лихвите
  • Нови възможности и програми за финансиране
  • Пазарът на необслужвани кредити
  • Иновации и технологични решения за по-висока ефективност на сектора​

Повече информация и програма: capital.bg/banks

Прочетете и това

Проверките на банките: Отново под стрес 9 Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

16 ное 2018, 4808 прочитания

БНБ разреши на ДСК да купи Сосиете женерал Експресбанк БНБ разреши на ДСК да купи Сосиете женерал Експресбанк

До дни се очаква и решението на Комисията за защита на конкуренцията по сделката

14 ное 2018, 4996 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
Лек трус

Въпреки краткото колебание на пазара в началото на седмицата, настроенията остават позитивни

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: БСП ще бойкотира още парламента, Съветът на ЕС прие сделката за Brexit

Емисия

DAILY @7PM // 19.11.2018 Прочетете