Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 18 апр 2008, 14:54, 6008 прочитания

SIM карта vs. кредитна карта

Разплащанията чрез мобилни телефони скоро може да станат ежедневие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Случвало ли ви се е да се плеснете по челото и да възкликнете: "Забравих си портфейла..." Обикновено следва неудобна сцена в ресторанта или магазина. Подобни случки скоро може да останат в миналото, ако си носите поне... мобилния телефон. Отскоро Общинска банка и "Мобайлпеймънт" предлагат услуга, която прави възможно да се плащат месечните комунални задължения чрез SMS. Подобен проект разработва и компанията "СЕП България". Плановете за развитието на мобилните разплащания обаче не спират дотук и скоро пазаруването в големи вериги магазини чрез текстови съобщения може би също ще стане възможно.

Колебливо начало


Услугата "SMS активни разплащания" на Общинска банка и "Мобайлпеймънт" стартира наскоро и за момента от нея могат да се възползват само клиентите на банката в София. Засега тя позволява само плащане на комунални сметки. Създателите на продукта уверяват, че се работи за предлагането й за по-широк кръг крайни потребители. "Вече е в процедура договор и с E.on за предоставяне на услугата в населените места, където компанията оперира", разказва Галин Кърцов, съсобственик и управляващ в "Мобайлпеймънт". Впоследствие фирмата планира да предлага услугата и съвместно с големи вериги магазини и други търговци.

"Това, което отличава нашия продукт от други форми на електронни разплащания, е, че при него не се използва интернет среда", допълва Кърцов. "Изпратените от клиентите SMS-и минават от мобилния оператор до сървъра на "Мобайлпеймънт" през наета (защитена) линия под земята. В сървъра на "Мобайлпеймънт" се попълва платежно нареждане, което по друга криптирана линия тръгва към сървъра на банката, където се декодира", обяснява той. "На практика ние изпълняваме транспортна IT функция и предоставяме пренос на данни. Тоест сме още един дистрибуционен канал, а сетълментът като приоритет си остава на банката", коментира Кърцов.

Самата услуга е направена така, че да е максимално лесна и удобна за ползване. "Клиентът идва, посочва от коя сметка и на кои компании иска да плаща и от кои абонатни номера. Плащането става чрез структуриран по определен начин SMS. След това клиентът получава обратно съобщение, с което плащането се потвърждава, като то се отразява и в разпечатката по банковата му сметка", обяснява Мариана Петрова, директор на дирекция "Информационни технологии" в Общинска банка. "Едно от предимствата на тази услуга е, че може да се ползва включително и в роуминг, дори и банката да няма клонова мрежа на съответното място", изтъква управителят на "Мобайлпеймънт" Румен Стоянов.



Конкуренцията идва

В ход е и изграждането на още една система за мобилни разплащания, разработвана от "СЕП България". В края на 2007 г. дружеството получи от БНБ лиценз за извършване на дейност като оператор на платежна система. В момента се работи по изграждането на техническа съвместимост между сървърите на СЕП и тези на участващите банки и мобилни оператори. "До края на май считаме, че ще сме готови с интеграцията на СЕП и RINGS (системата на БНБ за междубанкови разплащания в реално време), които в момента подготвят техническите интерфейси", коментира управляващият директор на "СЕП България" Атанас Шарков.

"С нашата услуга от банкова гледна точка ще се предлага мобилно плащане, т.е. управляване на банковата сметка през телефона. Освен това ще предложим и услугата "електронно портмоне", при която малка сума (до 20 лв.) от банковата сметка ще се блокира и с тези средства може да се плаща веднага, без PIN, с т.нар. безконтактен чип", обяснява той. "Нашата цел е да изградим инфраструктурата (ПОС терминали, инфраструктура за обмен на документи, инфраструктура за интернет търговци) и мобилното плащане да се превърне в законно платежно средство, равно на кеша", посочва Шарков. Идеята на СЕП е създаване на масова електронна инфраструктура, която да позволи плащане навсякъде и по всяко време. "Целта ни е да създадем технологичната среда, чрез която да се извършват мобилни плащания и всички банки и мобилни оператори да участват", изтъква Шарков. Според него, за да може системата да работи ефективно, ще е необходимо да се направи технологична интеграция (в реално време) с банките.

Разпределяне на силите

Коя от двете системи ще вземе превес все още е рано да се прецени, а и двата лагера засега избягват да коментират конкурентите си. "Преговаряме с още шест банки, както и с ВиК дружества в други населени места, а също и с други търговци", пояснява управителят на "Мобайлпеймънт" Румен Стоянов.

"За по-малко от една година вярваме, че ще успеем да интегрираме системата не само с БНБ, но и с тези банки и мобилни оператори, които вече проявиха интерес към мобилното плащане и новите технологии", посочва Шарков. Към момента готовност за интеграция от мобилните оператори има "Глобул", а от банките - Булбанк, СИБанк и "Алианц".

Част от останалите финансови институции също проявяват интерес към проекта. "Включването в системата на "СЕП България" е част от плановете ни, но това ще отнеме време", казва Йонка Кинова, изпълнителен директор на Токуда банк. "Не съм убеден, че от бизнес гледна точка това ще има такъв обем, какъвто се наблюдава в страни като Китай например. Все пак водим разговори с представители на "СЕП България", като същевременно преговаряме и с "Мобайлпеймънт" за предоставяне на тяхната услуга", коментира пък изпълнителният директор на Емпорики банк Калин Клисаров.

Има обаче и банки, които към момента предпочитат да изчакат, преди да решат дали да се включат в системата на "СЕП България". Сред тях е например Пощенска банка, чийто изпълнителен директор Асен Ягодин коментира, че засега няма да участват в проекта. "Ако той потръгне и заработи на пазара, ще имаме готовност да се включим", допълва той.


Сигурността

Първият въпрос, който изниква при всяко нововъведение в сферата на разплащанията, обикновено е: "На сигурно място ли са парите ми?" От "Мобайлпеймънт" казват, че с оглед на по-високата сигурност освен мобилния номер за идентификация на клиентите се генерира и отделен PIN код за всяка сметка, по която те ще осъществяват разплащания. "Тези два т.нар. ключа се признават от БНБ като алтернатива на електронния подпис", твърди управителят на "Мобайлпеймънт" Румен Стоянов.

Сигурността на разплащанията е важен елемент и от проекта на "СЕП България". При стартирането на системата в качеството си на оператор дружеството ще дава на всеки клиент електронен подпис, който ще се записва в чип карта на телефона и ще осигурява цялостна защита. "Електронните подписи ще се предоставят без допълнителна такса, като клиентите ще плащат само за услугите, които ползват с тях", пояснява Атанас Шарков. Според него един от основните недостатъци на обикновените SMS-и е липсата на средства за електронна защита, която ги прави много несигурни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Банките: Истинският стрес тест Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

27 мар 2020, 2807 прочитания

БНБ до дни ще обяви как ще третира просрочията вследствие на мерките срещу вируса 1 БНБ до дни ще обяви как ще третира просрочията вследствие на мерките срещу вируса

Решението трябва да даде облекчения за банките, базирани на предписанията и общите критерии на Европейския банков орган

25 мар 2020, 2172 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
От единия джоб в другия

Продажбата на дела от ПОК "Доверие" оценява пенсионния сектор на над 1 млрд. лв.

Още от Капитал
Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10