Да пораснеш ей така
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да пораснеш ей така

Да пораснеш ей така

Застрахователният сектор продължи стабилния си възход и през 2007 г.

Мария Иванова
2125 прочитания

Най си обичам колата и след това е всичко останало. Не, не става дума за някакво изкривяване на ценностната система на българина. Просто изводът сам се налага, като се види колко се харчи за автомобилни застраховки. За поредна година "Каско" и "Гражданска отговорност" продължават да са най-търсените от клиентите и съставляват близо 70% от дейността на компаниите по общо застраховане.

Като цяло и през 2007 г. застрахователният пазар продължи да се разраства като по навик. До голяма степен това се дължи на поскъпването на самите застраховки, както и на борбата за по-добри позиции на дружествата, която тласка напред целия сектор. Особено активни при привличането на повече клиенти са по-малките дружества, които плавно изяждат пазарен дял от водачите в класирането. След година на рокади на върха в общото застраховане отново е ДЗИ. Компанията беше начело по приходи в края на 2006 г., но след това беше изместена от "Булстрад" и "Алианц". Един от основните фактори за това ДЗИ да си върне позицията е много по-високият премиен приход, който (както обикновено) реализира по застраховката "Гражданска отговорност" през последното тримесечие. Докато трите най-големи компании се сменят на челните позиции обаче, се забелязва, че губят част от пазарния си дял - за 2007 г. той е общо 40.48% при 44.92% през 2006 г.

В началото на 2007 г. ДЗИ отстъпи първото място и при животозастрахователите. Оттогава начело е "Алианц България живот", а тройката се допълва от "Уника живот", които изпревариха "Дженерали" и AIG Life. Както при общото застраховане обаче, водещите компании като цяло намаляват пазарния си дял - от 81.25% през 2006 г. той пада на 76.22% към края на 2007 г.

Причините за засилената конкуренция както на върха, така и сред по-малките играчи са разнообразни. Сред тях например може да се посочат предстоящите първични публични предлагания на някои от дружествата. Възможно е именно излизането на борсата да ги кара да търсят начин да завоюват по-добри пазарни позиции, за да могат да се продадат по-успешно. От друга страна, компании, които скоро са сменили собствеността си, също имат стимул да се борят по-агресивно за придобиване на по-голям пазарен дял, тъй като чрез добрите резултати биха се доказали пред новите си собственици.

Показателно за ръста на сектора е увеличаването на активите на дружествата - към края на 2007 г. те възлизат на 2.17 млрд. лв., като отбелязват 23.4% ръст на годишна база. Растежът в общото застраховане е с 21.1%, а в животозастраховането - с 27.5%. Същевременно се увеличават и брутните технически резерви, т.е. необходимите средства за изплащане на бъдещи обезщетения - съответно с 29.3% в общото и с 35.2% в животозастраховането. Според представители на сектора именно размерът на резервите е един от най-важните показатели, който трябва да се отчита при анализирането на пазара. Нормално е разпределението им по дружества да е пропорционално на пазарния дял на съответната компания, но на практика някои от застрахователите заделят по-малко резерви, което раздува непропорционално печалбите им. Това обаче носи допълнителен риск, понеже ако заделената сума е по-малка, може да се окаже недостатъчна за изплащане на обезщетения при настъпването на повече застрахователни събития.

Реалната оценка на риска би трябвало да включва и ефективното категоризиране клиентите, като се отчита кои са по-рискови. Емблематичен пример в случая е задължителната "Гражданска отговорност". При нея, особено в периода на т.нар. кампания (в края на годината), шофьорите като цяло се застраховат при равни условия, въпреки че някои от тях са по-рискови - например, защото са причинили катастрофа. За да стане това обаче, е нужна единна информационна система, чрез която застрахователите да получават информация за рисковия профил на клиентите, включително от данните на КАТ за пътнотранспортните произшествия.

Най си обичам колата и след това е всичко останало. Не, не става дума за някакво изкривяване на ценностната система на българина. Просто изводът сам се налага, като се види колко се харчи за автомобилни застраховки. За поредна година "Каско" и "Гражданска отговорност" продължават да са най-търсените от клиентите и съставляват близо 70% от дейността на компаниите по общо застраховане.

Като цяло и през 2007 г. застрахователният пазар продължи да се разраства като по навик. До голяма степен това се дължи на поскъпването на самите застраховки, както и на борбата за по-добри позиции на дружествата, която тласка напред целия сектор. Особено активни при привличането на повече клиенти са по-малките дружества, които плавно изяждат пазарен дял от водачите в класирането. След година на рокади на върха в общото застраховане отново е ДЗИ. Компанията беше начело по приходи в края на 2006 г., но след това беше изместена от "Булстрад" и "Алианц". Един от основните фактори за това ДЗИ да си върне позицията е много по-високият премиен приход, който (както обикновено) реализира по застраховката "Гражданска отговорност" през последното тримесечие. Докато трите най-големи компании се сменят на челните позиции обаче, се забелязва, че губят част от пазарния си дял - за 2007 г. той е общо 40.48% при 44.92% през 2006 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.