С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 май 2008, 14:34, 1555 прочитания

Карло Компорти, генерален секретар на CESR Кризата не значи, че непременно трябват нови правила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Генералния секретар на Европейския комитет на регулаторите на ценни книжа (CESR) Карло Компорти пристига в София, за да участва в организираната от Комисията за финансов надзор конференция на регулаторите в региона на 6 юни. Преди да заеме тази длъжност, той е бил заместник на същия пост и директор пазари и посредници в секретариата. Участвал е в различни експертни групи, касаещи регулацията на ценни книжа към Съвета на Европа, Европейската комисия, ОИСР и др. Кариерата му в областта на ценните книжа започва от 1994 г. в Италианския регулатор (CONSOB). Завършил е Икономика и банково дело в университета в Сиена, откъдето има и докторска степен по банково и борсово право.


Каква е ролята на CESR при въвеждане на ново законодателство в Европа?

Считам, че е много важно да се прави разлика между изработването на нови разпоредби и тяхното въвеждане предвид това че ролята на CESR е различна по отношение на всяко от тях. По отношение на законодателния процес CESR е консултативен орган, който предоставя технически съвети на Европейската комисия. Когато комисията получи тези съвети, вземайки предвид политическия контекст, тя изработва законодателството или измененията в съществуващото законодателство, което се преразглежда. До известна степен имаме консултативна роля към Европейския парламент и към Съвета на Европа.


Когато сме в етап на въвеждане, страните членки трябва да транспонират директивите в националното си законодателство и след това да ги прилагат. На този етап на процеса целта е да се избегнат различия в това как страните прилагат законодателството, освен ако не се предвижда, че може да има различия. След това ролята на CESR е да следи ежедневното прилагане на директивите от членовете на CESR и да установява къде възникват различия, за да съдейства за сближаване на надзорните практики чрез оказване на партньорски натиск и чрез прозрачност.

На 1 ноември 2007 г. влезе в сила Директивата за пазарите на финансови инструменти (MiFID), която се очакваше да предизвика доста трудности. Как минаха първите шест месеца?

Бих казал, че преди няколко месеца очакванията бяха за нещо подобно на Големия взрив и бяха изразени много опасения. Според моите наблюдения обаче въвеждането на директивата протича доста гладко. Вече видяхме първите резултати от това законодателство под формата на нови бизнес възможности, нови пазари, многостранни системи за търговия и др. Засега обаче е твърде рано да правим заключения. Естествено планираме да следим какво се случва, но във втората половина на годината.



Има ли още страни, които изостават с въвеждането на директивата?

Това е нещо, за което трябва да следи Европейската комисия. Тя налага и съответните санкции. Доколкото ми е известно, само две страни не са транспонирали изцяло директивата в националните си законодателства - това са Чехия и Полша и доколкото зная, бяха поели ангажимент да го направят до месец.

Предвид големите промени колко строги трябва да бъдат регулаторите?

Предвид това, че става въпрос за изцяло нов набор от правила, нормално е да мине известен период от време, за да могат участниците на пазара да осмислят и да се приспособят към новата законодателна среда. Нормално е да бъдат идентифицирани някои предизвикателства и въпроси - дори и регулаторите трябва да осмислят новите правила. След това обаче правилата ще трябва да се спазват напълно. И след като са хармонизирани, начинът, по който се прилагат в ежедневната практика на регулаторите, трябва също да бъде хармонизиран, за да се гарантират еднакви условия в Европа, да се осигури еквивалентна защита на непрофесионалните инвеститори в цяла Европа и да се улесни трансграничната дейност на фирмите, тъй като те ще бъдат изправени пред много сходни изисквания.

А те наистина ли са хармонизирани? Няма ли страни, които са се изкушили да променят изискванията?

Често националните законодатели са склонни да въвеждат допълнителни разпоредби освен тези, предвидени в директивите, за което вече има и термин gold-plating (от англ. позлатяване). В MiFID има разпоредби, които изрично го забраняват. Доколкото ми е известно, различията са много ограничени. Де факто правилата са наистина хармонизирани.

Доколко засилената регулация е начин да се избягват и да се лекуват кризи като сегашната?

Това е сложен въпрос, който надхвърля границите на MiFID и всеки единичен подход или техника. Наскоро обаче CESR прие методология за оценка на въздействието. Оценката на въздействието е основна дисциплина, подпомагаща преценката дали регулирането e най-добрият инструмент за справяне с пазарна криза. След като се извърши тази първоначална преценка, предложенията се претеглят, за да се оцени тяхното икономическо въздействие с цел да се осигури избирането на най-малко обременителната политика, а ако не бъде избрана такава политика, поне да се гарантира, че има много добро основание за такова решение. Така регулаторите ще могат да правят анализ, да си взимат поуки и да установяват най-добрия начин на действие, за да избегнат възникването на нови кризи от такова естество.

Важно е да се отбележи, че появата на криза не означава непременно, че са необходими нови правила. Когато сте болен, докторът невинаги ви предписва нови или повече хапчета. Но дори приемането на лекарства да е точният подход, необходимо е да се осигури, че се дават правилните хапчета, за да бъде лечението ефективно; а това изисква ефикасно предписание.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро

Новата банка ще бъде седмата най-голяма в Европа с над 1 трлн. евро активи

19 фев 2020, 532 прочитания

FinTech Summit 2020: България привлича много малко от глобалните инвестиции във финтех FinTech Summit 2020: България привлича много малко от глобалните инвестиции във финтех

Димитър Цвятков, партньор в CMS, за правната среда в България и трендовете във финтех сектора

19 фев 2020, 716 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Влоговете ще се гарантират според риска

Казусът с "Първа инвестиционна" активизира идеите за реформа в системата за гарантиране

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10