Дяволски добро споразумение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Дяволски добро споразумение

Дяволски добро споразумение

Комисията за защита на конкуренцията наложи нова рекордна глоба. Този път на застрахователите

Мария ИВАНОВА
10612 прочитания

© shutterstock


Пътят към ада е осеян с добри намерения, твърди народната мъдрост. Това твърдят почти в един глас и застрахователните компании, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ги санкционира за неправомерно сдружаване. Повод за наказанието беше меморандумът, който 14 от 16-те дружества, предлагащи застраховка "Гражданска отговорност", подписаха в края на 2007 г. Според тях действията им са били насочени единствено към защита и стабилизиране на застрахователния пазар. КЗК обаче съзря в документа опит за картелиране за въвеждане на единна минимална премия по "Гражданска отговорност" и на максимален размер на комисионните възнаграждения на застрахователните посредници. Резултатът беше най-голямата глоба, налагана от антитръстовия регулатор досега - на обща стойност 2.45 млн. лв.

Да си напишеш проблем

Дискусиите около цената на "Гражданска отговорност" по правило са най-разгорещени в края на годината, когато тече т.нар. кампания по застраховката. Изминалата 2007 г. не направи изключение и в последните й месеци темата отново беше водеща за сектора. За разлика от предишни години някои компании стартираха по-рано с кампанията си, което доведе до недоволство от страна на останалите. Заговори се дори за нелоялна конкуренция и дъмпингови цени. В бранша отдавна не е тайна, че повечето компании работят на загуба по "Гражданска отговорност", което допълнително изостря битката за пазарен дял, а задължителността на застраховката прави цената й основен фактор за избора на застраховател от страна на клиентите.

Конкуренцията обаче тласка цените надолу въпреки отчитаните отрицателни технически резултати по полицата. Цените подлежат на санкциониране от страна на Комисията за финансов надзор (КФН), която през октомври 2007 г. наложи принудителни административни мерки на пет от общо 16-те компании, предлагащи "Гражданска отговорност". През декември в групата на порицаните се оказаха още шест дружества. Всички те трябваше да коригират цените, на които предлагат застраховката, така че реализираните премийни приходи да покриват поетия риск и разходите им в съответствие с изискванията на Кодекса за застраховането.
Недостатъчните според КФН премии и отчетените загуби по полицата събудиха темата за нестабилност на застрахователния пазар. "На практика по застраховка "Гражданска отговорност" за миналата година повечето компании са на загуба", посочва и Ралица Агайн, заместник-председател на КФН, отговарящ за застрахователния надзор. Във връзка с проблемите на пазара застрахователите решиха да предприемат мерки за стабилизирането им. В средата на декември 14 от дружествата подписаха меморандум, по силата на който да предприемат съвместни действия за създаване на благоприятни условия за развитие на дейността по сключването на застраховката и "за извършването й при условията на лоялна конкуренция". Към документа не се присъединиха единствено ДЗИ и "Уника", чиито аргументи (явно правилни) бяха, че споразумението противоречи на Закона за защита на конкуренцията. "Смятахме, че това е форма на картелно споразумение и противоречи на закона - затова и не го подписахме", обяснява изпълнителният директор на ДЗИ Валери Алексиев. При подписването на документа от компанията коментираха за "Капитал", че това е директна кампания срещу тях и още няколко застрахователя заради по-ниските тарифи, които предлагаха по "Гражданска отговорност" тогава. Неприсъединяването към меморандума на ДЗИ и Уника на практика предопредели съществуването му като пожелателен документ, тъй като разпоредбите му предвиждаха той да влезе в сила единствено при участието на всички компании.

Спекулациите относно съдържанието му обаче доведоха до самосезирането на КЗК по подозрения в картелиране и опит за споразумение за налагане на единна минимална цена на застраховката. Резултатът от разследването на антитръстовия регулатор беше налагане на глоби за общо 2.45 млн. лв. на подписалите меморандума дружества, както и санкция от 20 хил. лв. за Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), под чиято шапка беше изработен документът. При обосноваването на решението си от КЗК се позоваха както на чл. 9, ал. 1, т. 1 от българския Закон за защита на конкуренцията, така и на съответните разпоредби на европейското право, съдържащи се в чл. 81, ал. 1, т. 1 от Договора за създаване на европейска общност (ДЕО). Регулаторът аргументира решението си с възможния ефект на Меморандума върху търговията между държавите членки на ЕС.

Виновни до доказване на противното

Съвсем очаквано застрахователите обявиха наказанието за неоснователно и заявиха, че ще търсят правата си по съдебен път. "Санкцията е неправомерна и ще бъде оспорвана. КЗК налага санкция по някакви интуитивни усещания, че застрахователите щели били да се картелират", коментира изпълнителният директор на "Алианц България" Теменуга Ненова. По думите й всички дружества ще си търсят правата по съответния ред, тъй като действията им са били единствено в интерес на пазара и на неговото стабилизиране.

"Ако става дума за картелиране, то обикновено се прави тайно, докато в нашия случай всичко беше публично, и то свръхпублично, включително и консултации с КФН", изтъква и главният изпълнителен директор на "Булстрад" и "Български имоти" Румен Янчев. Управляваните от него дружества заедно с "Лев инс" са наказани с най-висока глоба от 250 хил. лв., тъй като имат най-голям пазарен дял по реализирани премийни приходи от "Гражданска отговорност" към 30 септември 2007 г. - датата, спрямо която КЗК определя размера на санкциите (виж таблицата). "Решението на КЗК уронва престижа на застрахователните компании и би могло да подкопае сигурността на застрахователния пазар", допълва картината на общото недоволство Стефан Софиянски, изпълнителен директор на "Лев инс".
Представителите на сектора обясняват наложените санкции с неразбиране на материята от страна на регулатора и незачитане на становищата на застрахователите. "При изслушването пред КЗК всички представители на застрахователните компании изложиха много сериозни аргументи в подкрепа на законосъобразността на подписания меморандум, но все пак КЗК излезе с решение, което показва, че може би аргументите им не са взети предвид", посочва Цветанка Крумова, изпълнителен директор на "Армеец". "Меморандумът предвижда сътрудничество с всички заинтересувани държавни органи, но въпреки това КЗК се самосезира", изтъква тя. "От КЗК не са чели аргументите на застрахователните компании, а това е нарушение на правото ни на защита", заявява и Стефан Софиянски. Румен Янчев пък определя решението на КЗК като "пълно неразбиране на ситуацията и на въпроса, за който става дума". "Предмет на меморандума не е цената на застраховката, а изчислението на риска. Никъде в закона не пише кои са елементите на застрахователната премия - това е експертен, а не правен въпрос. Един от тези елементи е рисковата премия, която се определя с математически методи от актюери и представлява частта, необходима да се покрият бъдещите плащания. Това не е търговска цена, а стойността на риска. Основният въпрос, който трябва да се реши, е какъв е размерът на тази рискова премия за страната и как ще се развива рискът в следващите години, на база на обща информация за целия пазар", обяснява Цветанка Крумова.

Без съмнение посочените от застрахователите аргументи звучат логично. Остава обаче въпросът дали избраният от тях подход е най-добрият начин за стабилизиране на пазара. Именно по отношение на управлението на риска преди време самите застрахователи лансираха и други възможни варианти за оценката му - например диференциране на премията за по-рисковите групи шофьори.

Тука има, тука няма картел

Един от най-спорните текстове на меморандума, които възпламениха духовете, беше поетият от застрахователите ангажимент да подкрепят създаването на работна група с представители на актюери и статистици от всички компании, която, въз основа на обобщени статистически данни на компаниите за достатъчно дълъг период от време да изчисли минималната достатъчна застрахователна премия по застраховката, която да бъде одобрена от всички страни. Освен това документът предвиждаше да се работи за постигане на съгласие по унифицирана структура на тарифата по застраховката, чрез което да се осигурят "единни критерии, сравнимост и възможност за контрол върху спазването на постигнатите договорености". Компаниите, подписали меморандума, се съгласяват също да спазват определената единна минимална премия и да не застраховат на по-ниски цени чрез познатите от миналото отстъпки, бонуси, добавки и т.н. Другата линия, по която КЗК разследваше евентуално неправомерно сдружаване, беше договорката дружествата да постигнат съгласие за максималния размер на възнаграждения на застрахователните посредници с цел да се осигури достатъчен размер на рисковата част от премията.

"Не е коментирано определяне на минимални цени на застраховката, нито пък ограничаване на възнагражденията на застрахователните посредници", заявява Стефан Софиянски. "Конкуренцията на пазара е толкова голяма, че няма как да съществува монопол", изтъква той. Според него обаче е възможно наложените санкции да доведат до декапитализиране на компании, тъй като повечето застрахователи вече работят на загуба по застраховката, която съставлява основна част от портфейлите им. "Цената на "Гражданска отговорност" към момента е ниска, но ако имаше картелиране, досега стойността й щеше да е вдигната", коментира Коста Чолаков, изпълнителен директор на "Интерамерикан България". "В Европа и дори и в съседните ни държави застраховката е много по-скъпа, отколкото в България. Естествено е премиите да се приближават към европейските нива", изтъква Цветанка Крумова, като припомня, че след присъединяването на страната към ЕС покритието на полицата е разширено и с територията на съюза. "Проблемът е, че стандартът на живот се покачва, като съответно се покачват и изплащаните от застрахователните компании обезщетения, а следователно расте и застрахователната премия", посочва и Стефан Софиянски. Въпреки че признават факта, че цената на "Гражданска отговорност" не покрива разходите им по нея, застрахователите продължават да се конкурират усилено в предлагането на по-привлекателна за клиентите тарифа.
Ралица Агайн пък напомня, че въвеждането на общи тарифи за рискови премии на основата на колективно приети статистически данни или брой претенции изрично е освободено от забрана по силата на други европейски разпоредби, съдържащи се в Регламент на Комисията (ЕО) № 358/2003, който урежда изключения от забраните за антиконкурентни практики от чл. 81 от ДЕО. По думите й една новонавлизаща на пазара компания например на практика няма как да определи застрахователните премии, ако не ползва статистически данни и актюерски изчисления на други, вече опериращи на този пазар, компании.

В сектора вече се готвят да използват всички законови средства за защита на правата си. Дори и наложените санкции да бъдат отменени обаче, неприятното усещане за некоректни действия на застрахователите остава.

По темата работи и Емил Гьорев

Автор: Капитал

Пътят към ада е осеян с добри намерения, твърди народната мъдрост. Това твърдят почти в един глас и застрахователните компании, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ги санкционира за неправомерно сдружаване. Повод за наказанието беше меморандумът, който 14 от 16-те дружества, предлагащи застраховка "Гражданска отговорност", подписаха в края на 2007 г. Според тях действията им са били насочени единствено към защита и стабилизиране на застрахователния пазар. КЗК обаче съзря в документа опит за картелиране за въвеждане на единна минимална премия по "Гражданска отговорност" и на максимален размер на комисионните възнаграждения на застрахователните посредници. Резултатът беше най-голямата глоба, налагана от антитръстовия регулатор досега - на обща стойност 2.45 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 2
    Avatar :-|
    Гаус

    "Въпреки че признават факта, че цената на "Гражданска отговорност" не покрива разходите им по нея, застрахователите продължават да се конкурират усилено в предлагането на по-привлекателна за клиентите тарифа"

    Много странно твърдение на фона на публикуваната таблица. 170 млн събрани 84 платени. или 100 % печалба.

  • 3
    Avatar :-|
    vGz до Гаус

    Въобще не е странно. Това е платено през 2008 г. А колко ще бъде платено през следващите 5 г. - от това зависи дали ще са на печалба или не.

  • 4
    Avatar :-|
    атанас

    Освен платените премии има и разходи- комисионни на агенти, заплати на служители, издръжка на офиси и т.н. Така че печалбата от 100% може да излезе и загуба. Проблем има с дъмпинг, но ми е чудно защо се прави подобие на картел, вместо да се сезира КЗК за подбиване на цените от ДЗИ, примерно. А е ясно, че държавата ще натиска за ниски премии, защото популисткото мислене води до страха от загуба на гласоподаватели сред шофьорите. Този популизъм води до българския парадокс данъците за стар автомобил да са по-ниски(даже едно облекчение за спазване на еко норми би довело до по-ниски ставки за новите автомобили).

  • 5
    Avatar :-|
    Пишман Юрист

    атанас, ДЗИ е с пазарен дял около 20 % в зависимост от методът на изчисляване. В никакъв случай не може да се счете, че е с господстващо положение. При тази ситуация, няма как да е налице нарушение на ЗЗК/ДЕО. Това е първото условие за злоупотреба с господство под формата на хищническо ценообразуване (предполагам това имате предвид с "подбиване на цени"). Няма смисъл да обсъждаме при какви условия е налице хищническо ценообразуване.

    Решението на КЗК е юридически издържано и правилно. Капитал правилно отбеляза "картел като по учебник". Всмисъл - с едно прочитане на учебник по конкурентно прави и ще разпознаете забраненото споразумение.

    Също не търсете някаква държавна политика в решението на ЗКЗ. Трябва да сте наясно, че забраненото споразумение е директно нарушение и на чл. 81(1) от Договора за Европейската Общност. При малко по-различни условия, можеше и Европейската Комисия да се занимае. А тогава глобите щяха да са 10% от оборота. Наложените глоби от КЗК са смешни като сума. Същите получиха и производителите на хляб в Ямбол - еднолични търговци. Причината е разбира се нежелението на НС да приеме съответните промени в ЗЗК.

  • 6
    Avatar :-|
    val

    Хем работят на загуба хем се и конкурират кой да загуби повече и това ако не е пране на пари. Да се стегнат и да вдигнат цените на застраховките за шофьори джигити а на другите да си ги свалят колкото си изкат. Така е в белите държави така трябва и у нас да стане за да си караме колите спокойно по пътищата а на който му е скъпо да си продаде колата и да си купи билетчета за градския транспорт. Тъкмо идиоти като Ставински нема да се ка4ват в кола след 7-та водка

  • 7
    Avatar :-|
    До #3

    Тази година нали плащат и за предходните.

  • 8
    Avatar :-|
    Пешо Келешо

    "Предмет на меморандума не е цената на застраховката, а изчислението на риска. "

    Алоо, откога почнахте да изчислявате риска с меморандуми? Асоциацията няма актюери, такива има всяка застрахователна компания. Досега как си изчислявахте риска?

  • 9
    Avatar :-|
    картелчик

    ЗАПОЧВА ДА НАМИРИСВА НА ПРАВОВА ДЪРЖАВИЦА,БРАВО НА СЛУЖИТЕЛИТЕ НА ТАЗИ КОМИСИЯ.ПОСЛЕДНО ВРЕМЕ ДОСТА НАПОМНЯТ ЗА СЕБЕ СИ.
    ОЩЕ ВЕДНЪЖ: БРАВО!!!

  • 10
    Avatar :-|
    emil.gyorev

    @ пешо келешо

    Пич, целта на меморандома е да се съберат актюерите от всички компании, да се събере информацията от тях (за състоянието на пазара, за премии, за разходи, за всичко) и да се състави такъв размер на цената на застраховката, че да не може да се използва нелоялна конкуренция от някои застрахователи като намалява драстично цените на полицата.Целта е и да няма фалити сред застрахователите, а не просто да пуснат полица от 10 лв и готово. После като си поискаш парите - ще се чудиш от къде ти е дошло, че не могат 500 лв да ти изплатят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK