Спри! Дай предимство на печалбата

Спри! Дай предимство на печалбата

Застрахователите ограничават дела на губещата "Гражданска отговорност" в портфейлите си

Весела Николаева, Мария Иванова
4260 прочитания

© shutterstock


Капитализмът функционира просто. Основно правило е, че всеки бизнес, който губи трябва да бъде закрит. Българската практика обаче произведе и първата поправка на този закон: това не важи за застраховането на автомобили. Изглежда, пазарната логика обаче все пак надделява и застрахователите започват да обмислят как ако не да спрат да предлагат "Гражданска отговорност", то поне да намалят тежестта й в портфейлите си и така да ограничат загубите си.

Растящи загуби

Дружествата от сектора трупат загуби по полицата "Гражданска отговорност" и се оплакват, че цените за сключването й са прекалено ниски. Заради задължителния характер на застраховката обаче стойността й практически е единственото нещо, в което компаниите могат да се конкурират. Именно това е и основният признак, по който шофьорите избират в коя компания да отидат, особено след като законодателите забраниха предлагането на бонуси към застраховката. Така, за да запазят пазарния си дял и да привличат клиенти, компаниите продължават да поддържат ниските цени, още повече че "Гражданска отговорност" обикновено върви в комплект с доста по доходната застраховка "Каско".

Изплащаните обезщетения по "Гражданска отговорност" постоянно се увеличават и в резултат полицата носи нарастващи загуби на застрахователите. Макар че до момента няма случай някое дружество да е намалявало цената, а много често Комисията за финансов надзор (КФН) задължава отделни компании да я повишават, ръстът на събраните премии все по-сериозно изостава от този на изплатените обезщетения. През 2007 г. премиите по "Гражданска отговорност" са нараснали с 15% спрямо предишната година, а обезщетенията – с 40%. През миналата година разликата в увеличенията леко се съкрати, но все пак остана значителна – ръстът на премиите е 19%, докато този на обезщетенията надхвърля 30%. По думите на Ралица Агайн, която доскоро завеждаше надзора над застрахователната дейност в КФН, загубата от полицата през 2008 г. е около 100 млн. лв. За 2007 г. по официални данни отрицателният резултат е 27.56 млн. лв.

Като че ли никой от застрахователите не иска пръв да прекъсне омагьосания кръг, а опитът на компаниите да установят правила, с които да се съревновават при предлагането на полицата "при условията на лоялна конкуренция", завърши с обвинение в картелиране и с налагането на рекордни глоби от страна на Комисията за защита на конкуренцията.

Растящи цени

"Евроинс" беше сред първите, които официално обявиха това при представянето на резултатите си за миналата година. От компанията посочиха, че следват стратегия за намаляване на дела на "Гражданска отговорност" в общия портфейл. За цялата минала година спрямо 2007 г. обаче резултатът от това е 1 процентен пункт разлика, сочи статистиката на КФН – намаление от 34% на 33% от общия премиен приход.

"Решихме да предприемем такава мярка, защото рисковата премия по "Гражданска отговорност" не е достатъчна и се стремим да намалим загубите си от застраховката", обясни изпълнителният директор на "Евроинс" Антон Пиронски. "Това означава, че ние продаваме полицата при средна цена 120-130 лв., а в Европа тя е няколко пъти по-висока", добави той. Освен това от 1 юни тарифите на дружеството по автомобилната застраховка ще се вдигнат с 8%. Според Пиронски обаче цената трябва да се вдигне от всички компании, иначе загубите ще се задълбочат сериозно.
От "Български имоти", които към края на миналата година имат над 70% дял на "Гражданска отговорност" в портфейла си (виж таблицата), също се стремят към ограничаването му. "Принципно и при нас има подобна стратегия за намаляване на дела на застраховката в общия ни портфейл, но засега не мога да кажа как ще стане това", обясни Радослав Диков, директор на автомобилното застраховане в компанията. Диков добави, че целта на компанията е да засили сключваните полици "Автокаско" и имущественото застраховане. Като цяло намерение за намаление на застраховката в портфейлите имат компаниите с по-малък пазарен дял, а тези с по-голям компенсират загубите от полицата само с увеличение на цената й. От "Булстрад", които са трети по пазарен дял, казаха, че не планират да намаляват дела на премиите от "Гражданска отговорност" в портфейла си, но от 18 май са обявили нови тарифи, в които се прави разделение на премиите според районите на регистрация на автомобила и възрастта на водача. Най-скъпите полици са за шофьори от София с по-малко от пет години стаж зад волана, като цената намалява за по-опитните водачи и за тези от районите на Варна, Бургас, Пловдив. Най-ниска е тя за шофьорите с над 5 години опит, регистрирани в населено място извън столицата и трите най-големи града в страната. Първият по пазарен дял "Лев инс" (близо 17%) също не планира свиване на портфейла си по "Гражданска отговорност". "Резултатите ни по полицата са добри, през последните години отбелязахме ръст, но преди това в продължение на 2-3 години селектирахме портфейла си – сега смятаме да го поддържаме, но не и да го намаляваме", коментира изпълнителният директор на компанията Стефан Софиянски.
От втората по пазарен дял компания ДЗИ не дадоха отговор до редакционното приключване на броя на запитването дали обмислят мерки за редуцирането на "Гражданска отговорност" в портфейла си.

От "Уника", които държат 6% от пазара на "Гражданска отговорност", обясниха, че нямат целенасочена политика за намаляване на обема й в общия портфейл на събраните премии. От компанията обаче признаха, че планират да развиват сериозно другите видове застраховки, а не "Гражданска отговорност".

Спиране на спада

"Ако сега се вземат мерки от застрахователите за ограничаване на загубите по "Гражданска отговорност", през следващите две години те вече могат да дадат резултат", коментира изпълнителният директор на "Виктория" Данчо Данчев. Според него за тази година отново можем да очакваме браншът да завърши с отрицателен резултат от полицата. За първите четири месеца на тази година от "Виктория" са намалили дела на автомобилната застраховка в портфейла си с 20%, като това е постигнато по два начина - от една страна, цената й е увеличена с 15%, а от друга, комисионите на посредниците са намалени. Още през юни от дружеството планират ново увеличение на премиите с около 10%. Изпълнителният директор на "Бул инс" Петрозар Петков заяви, че за голяма част от компаниите "Гражданска отговорност" е губеща и ще става все по-губеща, защото това е дългосрочна полица с давност от пет години и претенциите по нея се пренасят напред във времето. За "Бул инс" Петков обясни, че нямат стратегия за намаляване на "Гражданска отговорност", но не се стремят и към увеличението й в общия портфейл.

Според застрахователи системата обаче има един сериозен проблем – в нея ще има данни само за автомобила, но не и за водача. Идеята да се събира информация за виновния шофьор отпадна заради опасението, че така ще се наруши защитата на личните данни на собствениците. Така че дори и бонус - малус да тръгне, цената ще се определя според участието на автомобила в инциденти и не е ясно как ще се процедира при смяна на собствеността върху него. Дотогава компаниите могат да измислят всевъзможни начини да избегнат големи загуби по "Гражданска отговорност", но нито една от тях няма реално да дава премия на редовните водачи. Колко от мерките ще проработят тепърва предстои да видим.

Капитализмът функционира просто. Основно правило е, че всеки бизнес, който губи трябва да бъде закрит. Българската практика обаче произведе и първата поправка на този закон: това не важи за застраховането на автомобили. Изглежда, пазарната логика обаче все пак надделява и застрахователите започват да обмислят как ако не да спрат да предлагат "Гражданска отговорност", то поне да намалят тежестта й в портфейлите си и така да ограничат загубите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    john_3volta avatar :-|
    john_3volta

    1. Цените на застраховката били ниски, а там единствено можели да се конкурират?

    Ами защо не се конкурират в разходите по сключването? Авторите на статията можеха да проучат къде се намират компаниите една спрямо друга по отношение на 'expense ratio' и защо. Но те не са се замислили, след като и самите компании не са го направили.

    2. Аман от марксизъм в ценообразуването!

    Как се определя цената? Марксистите я определят административно. Към разходите по 'производството' се добавя печалбата и ГОТОВО. По-високи разходи=по-висока цена. А някой да е чувал за 'пазарно' ценообразуване?

    3. Аман от колективизъм в застраховането!

    Защо при проблеми с една застраховка, не компанията, а бизнеса трябва да вземе решение, т.е. "Ние искаме, ама сами не ни стиска"? Добре, че Евроинс показаха на останалите, че компанията може да взема решения и сама. Затова всяка компания си има високоплатен мениджмънт - да взема решения, а не да се оплаква от клиентите как търсели най-евтиното. Да търсиш евтиното не е лошо. Не търсят ли самите застрахователни компании най-евтиното когато става дума за ЧР, наеми, информационни системи и т.н.? Тогава те не се оплакват, че други стоки и услуги, особено труда, са по-евтини в сравнение с Европа.

    4. Единствено застрахователите ли продават на загуба?

    Не. Всеки супермаркет продава продукти на загуба. Те се наричат loss leaders. Кои са те и на каква цена се продават са елементи на търговската политика на фирмата. Така, че: Хайде да не се правим на ущипани моми и да не ни е толкова страх от загубите. Ако ни беше толкова страх от тях, сигурно нямаше да губим толкова :-)

  • 3
    Avatar :-|
    ..

    няма по-грешно то това за една кола да са направили и каско, и гражданска.. така са поели двоен риск, ако водача е виновен.. веднъж плащат на пострадалия и веднъж на самия виновник... сбъркана работа

    ако аз бях на тяхно място.. щях да давам отстъпки за каско, ако си направят гражданската другаде.

    защото!.. каското покрива до точна сума, а гражданската може да стигне милиони

  • 4
    Avatar :-|
    Критик

    с прехвърлят печалбите от Каско да си покрият загубите от Гражданска отговорност.
    на който не му харесва да сади домати!
    аман от пишман застрахователи!

  • 5
    Avatar :-?
    Змеев

    По данни от КФН за 2008 г - http://www.fsc.bg/go.idecs?m=library&f=download&id=18053
    Няма нито една компания, която да е на загуба ако се гледа получени премии и платени щети. А тия горе дето най-много плачат Виктория 694'810 лв. са на плюс, Бул Инс 249'588 лв; Армеец -1'410'438.00 лв. Само вижте на кого са собственост последните две и гледайте слънцето, когато Ви приказват за финансии и застраховане /същите са сред първите компании по Граница на платежоспособност - според КФН/. Общо всички застрахователи са на печалба от 20'946'123.00 лв. -гражданска отговорност и 938'548'808.00 общо. Живи да ги оплачеш - 20 компании 1 млрд. лв. разлика от получени премии и платени щети.

  • 6
    Avatar :-|
    Весела Николаева до Змеев

    Печалбата на застрахователите не се формира от разликата между получени премии и платени обезщетения. От получените премии се натрупват резерви, които отиват за изплащане на обезщетения. Печалбата идва като във всяко едно дружество от разликата между различни приходи, включително инвестиции и разходи, някои от които са за обезщетения, а други - за различни застрахователни дейности.

  • 7
    Avatar :-|
    Камен

    Не ги знам колко са на загуба... наскоро ме одра на паркинг водач, застрахован в една от горните застрахователни компании. Ходихме до офиса й - там протоколи, доклади, бумаги... 2 часа висене. Накрая я снимаха и ми викат - ходи сега където искаш да си я оправяш. Викам - а пари? Еми ще ти се обадим след 20 работни дни да ти платим. Ама колко? Колкото кажат оценителите. Ще стигне ли за ремонта, няма ли да стигне - божа работа. Ще допълня мнението като минат тези 20 работни дни. Що ли имам чувството, че няма да са на загуба от тази гражданска отговорност...

  • 8
    Avatar :-|
    Drakon

    Застрахователите разделят приходите от ЗГО по следния начин - агенти и брокери - от 20 до 35% , режийни някакъв %, технически резерв + презастраховане в други компании, остатъка е печалба.

    Проблемите са няколко:
    - като задължителна застраховка комисионните за посредниците и агентите са прекалено високи - в западна европа обикновенно са под 10 %.
    - застраховката има дълга "опашка" - 5 години, най-големите щети се изплащат обикновенно след първата година по Зелена карта и неимуществени вреди;
    - пазарът не може да приме по-виосоки цени, които да направят застраховката рентабилна;
    - до две години покритията задължително ще трябва да се увеличат петкратно;
    Вероятно тази застраховка ще бъде основната причина да бъде отнет лиценза на някоя малка компания.

  • 9
    Avatar :-|
    автор

    Следващите 2-3 години ще са още по тежки за застрахователите, по отношение на ГО.
    1. Приходите от каско ще паднат малко
    2. Хората все повече пътуват извън България с личните си автомобили
    Дали Лев инс няма да са на загуба от тези 100 лв които са взели за ГО на автобуса убил 17 души?

  • 10
    Avatar :-|
    Змеев

    Драга, Весела Николаева,

    В КФН много хубаво са го разделили - приходи от премии и разходи -платени обезщетения. Аз не съм коментирал печалбата на компанията в края на годината, която включва всички приходи - разходи. Факт си е че разликата между двете за ГО за всички компании през 2008 е положителна за всички компании. А и чрез трансферно ценообразуване може да се прехвърля печалба към други компании на мажоритарните собственици.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход