Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мутациите на "Лев инс"

В търсене на по-светъл имидж свързваният с Алексей Петров застраховател смени доста имена, собственици и управители

31481 прочитания

© Капитал


"ЗК Спартак", "ЗК Левски Спартак", "Лев инс". Това е само най-видимата част от трансформациите на компанията, появила се през 1996 г., когато застраховането в България е не много повече от евфемизъм за рекет. Не без перипетии основаното от бивши барети дружество успява да премине през цедката на лицензирането в края на 90-те, която трябваше да отсее силовите групировки. За целта освен името компанията сменя и седалището си, шефовете си и (поне проформа) собствениците си. В по-новата си история "Лев инс" вече един от най-големите в сектора и лидер в автомобилното застраховане, привлече и истински чужди инвеститори, вкара миноритарни, дори беше на крачка от това да стане публична компания.

Операцията на МВР "Октопод" (още за нея в Tемата на броя) обаче показа, че под повърхността промените на са чак толкова впечатляващи. Като част от акцията срещу единия от основателите на компанията - Алексей Петров, централният офис на "Лев инс" беше запечатан, а от изказванията на вътрешния министър Цветан Цветанов излиза, че насилственото застраховане не е изчезнало, просто е еволюирало в по-рафинирана и структурирана форма.

Първото превъплъщение

Създаването на "Спартак" е част от поредицата нароили се застрахователи в периода 1994 - 1996 г. като резултат от опита за легализация на силовите групировки. Тогава много охранителни компании, работещи на ръба на закона и отвъд него, реорганизират дейността си, като навлизат на легитимния пазар. По този път минават ВИС-2, СИК и "Аполо и Болкан", където Алексей Петров е съдружник с Румен Николов-Пашата и Златомир Иванов-Баретата. "Спартак" е по-скоро продукт на следващия етап, когато партньорите в разпадащия се "Аполо и Болкан" си разпределят пазарния му дял. Така при учредяването заедно с Алексей Петров в новото дружество влизат няколко спортни клуба, охранителни компании и негови колеги от Съюза на бившите барети.

Още от началните си стъпки "Спартак" се развива динамично. На едно от първите заседания на съвета на директорите тогавашният изпълнителен директор адвокат Адриан Чаворски докладва, че за трите месеца от създаването на компанията са сключвани имуществени застраховки и "не са изплащани застрахователни премии на клиенти на дружеството". Всъщност премиите са нещо, което един застраховател получава, а плаща обезщетения, но предвид краткия стаж на компанията в бранша грешката е простима. На същото заседание председателят на борда Николай Въжаров предлага предвид добрите резултати и необходимостта да се разшири дейността капиталът да се увеличи от първоначалния 1 млн. лв. на 300 млн. лв. По това време страната навлиза в хиперинфлация и 1 млн. лв. се равняват на по-малко от 500 долара. С увеличението собствеността в "Спартак" се разпръсква между над 90 акционери, повечето с по около 1% от капитала, които присъстват до един лично на общото събрание през април 1997 г. и гласуват единодушно по всички решения.

Още в началото на мандата на кабинета "Костов" беше прокламирана война с групировките. Едно от основните й проявления беше изискването застрахователите да бъдат лицензирани. До март 1998 г. те трябваше да успеят да наберат капитал от 3 млрд. стари лева (3 млн. лв. след деноминацията) за общо застраховане и да докажат произхода на капитала. Това успява да отсее част от силовите застрахователи, въпреки че те прилагат различни хватки, за да прикрият връзките с миналото си. "Спартак" се преражда в "Левски Спартак", седалището се мести в Плевен, а разпръснатата собственост се концентрира в част от дотогавашните акционери. Сред тях не е Алексей Петров, който излиза и от управата на дружеството. Според източници на "Капитал" промяната на собствеността не протича много миролюбиво, като някои от акционерите са се разделили с дела си не по своя воля.

Безценният лиценз

Прикриването на следите не свършва дотук и в края на 1998 г. собствеността е прехвърлена на две израелски компании - Yaad Pirzul 1984 и Rahiti Meir Classic, които придобиват по 50%. По документи те се занимават с търговия с мебели и нямат опит в застраховането. Въпреки че първоначално органът, отговорен за лицензите - Националният съвет по застраховането, разрешава на израелските инвеститори да купят дял, няколко месеца по късно, на 23 декември 1998 г., той отказва лиценз на "Левски Спартак". Мотивът е, че макар двете компании да разполагат с оборотни средства за заплащане на акциите, част от тях са заемни и не може да се докаже произходът на  собствеността. Според източници конците в тогавашния съвет по застраховането са се дърпали от вътрешния министър Богомил Бонев, който е бил против лицензирането на "Левски Спартак". За кратко "Левски Спартак" дори обмисля доброволна ликвидация, но нещата се променят, след като Бонев е сменен от Емануил Йорданов. Както се разбра от показанията на Алексей Петров, той е станал агент под прикритие именно по времето на министър Йорданов. Една година по-късно, в началото на 2000 г., лицензът е даден и "Левски Спартак" възобновява дейността си.

Именно тази една година обаче се оказва достатъчно дълга и скъпа, за да коства на държавата близо 9 млн. лв. Донякъде парадоксално, но докато тече акцията на МВР и прокуратурата обвинява Алексей Петров в укриване на данъци, самото правителство се превръща в негов длъжник. На 12 феврури 2010 г. Върховния касационен съд потвърди решенията на по-долните съдилища, с които "Лев инс" осъжда Министерския съвет за пропуснати ползи около неиздаването на лиценза. Искът е подаден през 2003 г., като застрахователната компания се позовава на това, че когато е разрешено на израелските компании да придобият участие, държавните органи не са имали съмнения за техните средства, а после при издаването на лиценза са се усъмнили. Министерският съвет, подпомаган от Комисията за финансов надзор, обжалва, като предлага и независима експертиза. Тя сочи, че израелските фирми дори не са представили истински финансови документи и реални отчети. Общата сума на обезщетението с лихвите и разходите по делото вече е набъбнала до 8.86 млн. лв., а решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Алексей Петров и израелците

По всичко личи, че все пак държавата е имала основание да се съмнява в произхода на капитала и реалната собственост. Макар през 1998 г. трудно да се намират преки връзки между Алексей Петров и двете израелски компании, сега всички връзки сочат към него. Или поне към приятелката му Ива Павлова, която от 2001 г. е в надзорния съвет на застрахователната компания. Ива Павлова е едноличен собственик на един от акционерите в "Лев инс" - застрахователния брокер АС БГ. Тя купува дружеството от израелеца Аврам Бенун в края на 2006 г. заедно с дела му от близо 15% в "Лев инс" за 364 хил. лв. - цена, която говори по-скоро за формално прехвърляне на собствеността. За справка - половин година по-късно американският фонд Julius Baer International Equity Fund придобива три пъти по малък пакет - 5.3%, от "Лев инс" за 35 млн. лева. В момента в потрфейла на фонда инвестицията е оценена на 4.6 млн. долара.

Фондът, който сега вече се нарича Artio, влиза малко преди обявеното от "Лев инс" намерение да качи акциите си за търговия на Българската фондова борса, което така и не се случва. Не е ясно дали това е отрязало пътят им към изход от инвестицията. От фонда не отговориха на въпросите на "Капитал". През годините "Лев инс" привличаше и други инвеститори, но партньорствата им не траеха особено дълго. През 2003 г. застрахователната компания разменя по 10% от акциите си с Токуда банк. Едно от ярките сътрудничества е сключването през 2006 г. на групова застраховка "Професионална отговорност" в комбинация с преференциални кредити на всички 34 хиляди членове на Българския лекарски съюз. Следващата година обаче "Лев корпорация" изкупува дела на банката. За кратко дял в застрахователя има и фонд на американския инвеститор Джийн Филипс (известен в България с инвестициите си в столичния хотел Radisson и в CabelTel). Делът му обаче също е изкупен от "Лев корпорация".

В момента "Лев инс" е 90% контролирана от Ива Павлова (вижте графиката). Като големи акционери все още се водят двете израелски дружества. Yaad Pirzul 1984 се управлява от израелеца Яков Вайнингер, но той е дал генерално пълномощно на българската адвокатка Таня Мончева-Памукчиева, което й дава право да се разпорежда както намери добре с акциите, включително и да ги продава на каквато цена прецени. А адвокатката на свой ред е дала аналогично пълномощно на Ива Павлова. Управителят на Rahiti Meir Classic Меир Овадия пък директно е дал пълномощно на Ива Павлова. Рядко някой истински собственик има чак такова доверие на партньорите си, като обикновено се упълномощава някой за конкретно действие или събрание.

Наваксване

"Левски Спартак", изглежда, бързо наваксва пропуснатите ползи и трупа пазарен дял. През 2009 г. вече е на трето място по обем на записаните премии сред компаниите в сектора на общото застраховане. Към края на ноември 2009 г. последното превъплъщение на дружеството - "Лев инс", е реализирало 29.5% годишен ръст на премийния приход до 138.5 млн. лв. и има пазарен дял от 10.8%. Към края на третото тримесечие печалбата е в размер на 2.9 млн. лв. при отчетени 13.8 млн. лв. година по-рано.

Основният бизнес на "Лев инс" е автомобилното застраховане, което заема над 85% от портфейла й, а две трети от полиците са по задължителната "Гражданска отговорност". Компанията постоянно увеличава дела си по тази застраховка и към ноември той е 22.4%. За разлика от конкурентите си обаче "Лев инс" не отчита загуби по полицата и именно в това до голяма степен се крие стремглавият растеж на компанията.

Застрахователни брокери коментират, че "Лев инс" привлича клиенти с ниски цени на полиците и високи отстъпки за брокерите, които достигат до 30%. Тази стратегия не е приложима за всички, тъй като, ако приходите не стигат да се покриват щетите, резултатът ще е загуба. Уловката обаче тук е, че щетите са доста по-малко, а и самата компания доста по-трудно ги признава.

Важна роля в разместването на пазарните дялове, особено в сегмента автокаско, имат големите застрахователни брокери. Като цяло през последните години те избягваха да работят с "Лев инс". Напоследък обаче, за да отделят реални резерви за плащания при бъдещи събития, повечето компании със западни собственици увеличиха чувствително премиите. Част от брокерите започнаха да изневеряват на принципа, който препоръчват на клиентите си – "плати по-скъпо, но бъди сигурен, че каквото и да ти се случи, ще получиш обезщетение". Затова напоследък пазарните дялове в каско сегмента се разместват драстично.

Какво следва

Как операция "Октопод" ще се отрази на перспективите пред "Лев инс" е трудно да се прогнозира. В момента все още в централния офис никой не вдига телефоните. Според официално разпространената от компанията информация обслужването на клиенти продължава в другите офиси. Застрахователни брокери разказаха през "Капитал", че са получили обаждане от Ива Павлова. Тя им обяснила, че всичко е наред, полицейската операция е предварително договорена с правителството и ги поощрила да продължават да продават застраховки. В четвъртък вечерта част от директорите в дружеството бяха освободени от ареста.

Теоретично обаче оттук нататък всичко може да се случи. Ако прокуратурата докаже престъпна дейност на Алексей Петров и докаже, че той е реалният собственик на "Лев инс", акциите, контролирани от Ива Павлова, биха могли да бъдат отнети в полза на държавата. Или пък при провал на делото застрахователната компания отново да заведе иск срещу България - подобен на този, който спечели наскоро.


9 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Жокер

    Давам ви жокер. Вижте кои мощни чужди застрахователни компании са си презастраховали портфейлите с автомобили в Лев инс. Ключова дума: "пре-застраховане", не дребните риби. После ги питайте и защо.

  • 2
    Avatar :-|
    учуден

    аз от години съм клиент на лев инс, доволен съм от плащането на щети

  • 3
    Avatar :-|
    Любо

    Нормално, що да не си доволен. Пералня е това, работи се чисто. Те имат и някои странични доходи, накрая всички са доволни.

  • 4
    Avatar :-|
    гото

    Бого Бонев колко искаше за лиценза.

  • 5
    foe56596724 avatar :-|
    Пакоджет

    Само за една дребна грешка в графиката:
    Накрая пише, че адвокат Памукчиева е Опълномощила Ива Павлова. Оправете О на У. 10х.

  • 6
    Avatar :-|
    CC

    Интересна статия, поражда толкова много въпроси, ами хайде да се замислим.
    1. Лев Инс - най-голям брой застраховки гражданска отговорност на автомобилиста, по данни на КФН 533 хил. нека си зададем въпроса - Какво ще стане ако отнемат лиценза на дружеството? Кой ще покрие щетите по застраховката? Нека се опитаме да отговорим на тези два прости въпроса. Отг. №1 Държавата отнема лиценза на дружеството в полза на държавата и назначава синдик, изглежда логично, но едно застрахователно дружество функционира тогава когато, има капиталова адекватност позволяваща му да покрива щети по полиците който продава. Тук трябва малко аритметика, колко струва полица на Лев Инс на пазара една от най-евтините, добре при 32% комисионна от 116 лв. колко остава всеки може да си го сметни, административните разходи като прибавите и щетите, не на последно място и резервите който компанията трябва да заделя за да покрива изискванията на КФН е всеки може да си направи сметка кой е излъгания. Клиента лъже държавата че има застраховка, Лев Инс лъже клиента че му е продал застраховка, КФН е заровила като щраус главата в пясъка и се прави че всичко е наред. И когато има причинена щета по тази застраховка, пострадалия остава с пръст в уста, просто няма пари да се изплати щетата. Та да отговорим на въпроса, 533 хил застраховки пари в Лев Инс няма, поради неадекватни тарифи, източване на компанията - Драги ми българино пак ти ще плащаш, защото и законани не е написан както трябва, държавата щяла да гарантира с какво, та последните месеци слушаме как няма, ми няма, няма заради такива фирми като Лев Инс. А дали е само Лев Инс, в това състояние, що не се огледаме, мисля че веднага ще ги познаете.
    Замислете се върху това, не предтой ли буря в застраховането, защото държавата като е казала А, трябва да каже и Б.

  • 7
    dante80 avatar :-|
    dante80

    Добре сте описали суми и проценти. Обаче не сте споменали никъде колко клиенти имат тия измекяри, за да се види дали изобщо са възможни тия суми или си е чиста пералня за пари.
    Кога ли на народа ще му писне от тия мутренско-политически-икономически измекяри, ще ги нареди с лице към стената и после с тежкото MG?

  • 8
    Avatar :-|
    Камен

    Един с ГО в Лев Инс ми одра колата - ходихме до офиса, 2 часа разправии. Попълвахме едни безкрайни хартии, всичко е измислено така, че дано сам се откажеш да си искаш обезщетението. Накрая ме записаха и викат ходи сега си оправяй колата сам, а ние ще ти платим след 30 работни дни. Ама колко ще ми платите - ще разбереш тогава. Разбира се, това дето ми платиха, не стигна да покрие ремонта (а ходих при скромен квартален майстор) а пък 30-те работни дни станаха 45.

  • 9
    ani_sos avatar :-|
    ani_sos

    здравеите не знам дали тук някои може да ми отговори на един въпрос предложиха ми от лев инс да стана застраховател и да се заема с пенсионното осигуряване което предлагат те възможно ли е да има при тях някаква измама и след време може ли хората които се прехвърлят при тях да останат без пенсии


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK