Отговорност за пазара

Задължителната автополица засега спасява застрахователния сектор от сериозен срив

Въпреки че на практика представлява гарантиран канал за приходи, задължителната (а съответно и омразна) за шофьорите "Гражданска отговорност" не е любима и на самите застрахователи. Традиционно тя е равносилна на пазарен дял, но и на загуба, покривана с приходите от обикновено съпътстващото я "Каско". Тази година обаче чувствата към задължителната полица са малко по-топли - оказва се, че в момента именно тя е причината резултатите на сектора да не се сгромолясат главоломно заради кризата.

Сривът на пазара всъщност отдавна изглеждаше неизбежен, като животозастраховането пое надолу още в началото на 2009 г. След няколкото години на възходящо развитие, подпомагано до голяма степен и от кредитния бум и изискваното от банките задължително сключване на полици "Живот" и "Имущество", секторът постепенно започна да усеща ударите на кризата и негативните ефекти от свиването на потреблението. Така през цялата изминала година продажбите на полици постепенно намаляваха, като към края й и в общото, и в животозастраховането беше отчетен годишен спад в премийния приход – съответно с 3.8% и 19.3% според статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН). На фона на това свиване е спорно доколко е обнадеждаващ фактът, че като цяло компаниите и в двата сегмента успяха да приключат годината с печалби. Още повече че според публикуваните през седмицата данни за премийните приходи в сектора за първите два месеца на 2010 г. влошаването тепърва ще се задълбочава, особено в доста по-големия по обем сегмент на общото застраховане.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове