Отговорност за пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отговорност за пазара

Отговорност за пазара

Задължителната автополица засега спасява застрахователния сектор от сериозен срив

Мария Иванова
8537 прочитания

© Shutterstock


Въпреки че на практика представлява гарантиран канал за приходи, задължителната (а съответно и омразна) за шофьорите "Гражданска отговорност" не е любима и на самите застрахователи. Традиционно тя е равносилна на пазарен дял, но и на загуба, покривана с приходите от обикновено съпътстващото я "Каско". Тази година обаче чувствата към задължителната полица са малко по-топли - оказва се, че в момента именно тя е причината резултатите на сектора да не се сгромолясат главоломно заради кризата.

Сривът на пазара всъщност отдавна изглеждаше неизбежен, като животозастраховането пое надолу още в началото на 2009 г. След няколкото години на възходящо развитие, подпомагано до голяма степен и от кредитния бум и изискваното от банките задължително сключване на полици "Живот" и "Имущество", секторът постепенно започна да усеща ударите на кризата и негативните ефекти от свиването на потреблението. Така през цялата изминала година продажбите на полици постепенно намаляваха, като към края й и в общото, и в животозастраховането беше отчетен годишен спад в премийния приход – съответно с 3.8% и 19.3% според статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН). На фона на това свиване е спорно доколко е обнадеждаващ фактът, че като цяло компаниите и в двата сегмента успяха да приключат годината с печалби. Още повече че според публикуваните през седмицата данни за премийните приходи в сектора за първите два месеца на 2010 г. влошаването тепърва ще се задълбочава, особено в доста по-големия по обем сегмент на общото застраховане.

Колко се сви пазарът

Числата показват, че само през януари спадът в премийния приход на компаниите от общото застраховане е с 8.6%. При това именно първият месец на годината е един от най-силните за пазара, тъй като тогава традиционно се сключват голяма част от полиците "Гражданска отговорност". Към края на февруари пък свиването спрямо година по-рано е с 10.4%. Без увеличението на приходите по автозастраховката с 9.4% за година обаче пазарът би отчел срив с над 30%.

Задължителната полица всъщност е една от малкото, по които все пак е отчетен ръст в общото застраховане. Другите две са "Правни разноски" и "Гаранции", които обаче съставляват под 1% от пазара. Основен "принос" за резкия завой надолу имат застраховките "Каско" – събраните по полицата премии от началото на годината са с над 20% по-малко в сравнение с година по-рано (виж таблицата). Така, ако допреди година компаниите в сектора реализираха около и над 40% от приходите си именно от "Каско" срещу около 30% за "Гражданска отговорност", сега нещата вече са наопаки и задължителната застраховка е водещата по пазарен дял. Застрахователите обаче обръщат внимание, че дори и при нея ръстът се дължи по-скоро на увеличаването на стойността й, отколкото на нарастване в броя на сключените полици.

"Застрахователният пазар затова е толкова уязвим, защото е зависим от две застраховки – "Каско" и "Гражданска отговорност", коментира изпълнителният директор на "Булстрад Виена иншурънс груп" и "Български имоти" Румен Янчев. "Едната от тях е задължителна и отбелязва слаб ръст заради ръста в цената й – именно това засега спасява пазара", изтъква той.

А иначе според представителите на бранша отчетените резултати съвсем не са неочаквани. "Това, което излиза в момента като резултати, не може да ни учуди. Повечето сектори бяха засегнати от кризата още през 2008 г., докато в застраховането има един лаг от около една година, който е нормален поради характера на на полиците – голяма част от тях са едно- или многогодишни", обяснява изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов.

И той, и колегите му обясняват свиването на пазара главно със срива в продажбите на автомобили, които намаляха с над 50% за година. "Ако не повлияят външни фактори, което е малко вероятно, спадът в застраховането ще продължи", посочва Румен Гълъбинов, управител на застрахователния брокер "Еос Риск".

От своя страна Румен Янчев допълва, че влияние оказва и фактът, че в момента голяма част от клиентите не подновяват застраховките на автомобилите си поради финансови причини. "Дори и при подновяване на полицата обаче с всяка следваща година застрахователната сума спада, а съответно намалява и премията", добавя той.

По принцип глътка въздух за пазара би могла да дойде и от евентуалното раздвижване на банковото кредитиране. Засега обаче сигналите и от страна на банките не вещаят особено бурно възраждане на кредитната им дейност. Статистиката на БНБ все пак отчита известно съживяване в тази посока от началото на годината. Според публикуваните от КФН данни обаче към края на февруари 2010 г. премийните приходи по имуществените застраховки, които банките по принцип изискват като задължително условие по ипотечните заеми, са намалели с 15% спрямо отчетеното година по-рано. Двуцифрено остава и свиването на премийните приходи по застраховките "Живот", които също често са необходимо условие за получаване на банково финансиране.

Румен Гълъбинов посочва и други възможни начини за увеличаване на премиите на пазара, сред които създаването на катастрофичен пул за имуществено застраховане и стимулирането на частното здравно застраховане. Според него вариант за постигането на такъв ефект би било и въвеждането на всички застраховки за отговорност, които съществуват на пазарите в страните от ЕС. По думите на Гълъбинов в България скоро ще трябва да въведе и европейска директива, която задължава производителите да сключват застраховка за отговорност при екологични щети.

Накъде вървим

Междувременно обаче прогнозите на застрахователите за развитието на сектора през 2010 г. не са никак розови.

"Кризата, която вече е криза и на публичните финанси, а не само на частните, със сигурност ще окаже влияние. Няма как да мислим, че ще има възстановяване на застрахователния пазар през тази година, напротив – ще има спад", посочва Стоян Проданов.

"Тази година застрахователният пазар ще продължи да се свива - това показват и първите резултати за 2010. Опасявам се, че спадът през тази година може да надвиши този през 2009", коментира и Николай Генчев, главен изпълнителен директор на "Уника" и член на борда на "Уника Живот".

Румен Гълъбинов прогнозира свиване на пазара с поне 15% за първото тримесечие. Според него през вторите три месеца на годината понижението ще е още по-голямо, тъй като ще продължат да се натрупват както намаляването на премиите по "Каско", така и спадът в имуществените полици. "Преди началото на сезона се правеха застраховки на хотели, на заведения, сега една голяма част от собствениците няма да направят такива", обяснява той.

"Нищо не е наред – няма такъв сектор, който да се развива в момента и да показва ръст", изтъква и Румен Янчев. Според него спадът в сектора през 2010 г. ще от порядъка на 15-20%. "Ако има чувствително покачване при "Гражданската отговорност", това ще спаси пазара от свободното падане, но ако има. А това не е сигурно", посочва той.

Въпреки трудностите обаче някои от колегите му остават оптимисти по отношение на пазара, макар и в бъдеще време. "В по-дългосрочен аспект е ясно, че нашият пазар има значителен неразгърнат потенциал: хората тепърва усещат нуждата и предимствата на застраховки за дома, офиса, земеделските култури или пък атрактивните спестовни животозастрахователни продукти, които са алтернатива на банковите влогове", твърди Николай Генчев. И допълва, че пазарът тепърва набира скорост донякъде именно и благодарение на кризата, тъй като в настоящата трудна финансова ситуация хората търсят повече сигурност и предвидимост.

По ирония на съдбата обаче като че ли в момента точно от това се нуждаят най-много и самите застрахователи.

По темата работи и Весела Николаева

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Въпреки че на практика представлява гарантиран канал за приходи, задължителната (а съответно и омразна) за шофьорите "Гражданска отговорност" не е любима и на самите застрахователи. Традиционно тя е равносилна на пазарен дял, но и на загуба, покривана с приходите от обикновено съпътстващото я "Каско". Тази година обаче чувствата към задължителната полица са малко по-топли - оказва се, че в момента именно тя е причината резултатите на сектора да не се сгромолясат главоломно заради кризата.

Сривът на пазара всъщност отдавна изглеждаше неизбежен, като животозастраховането пое надолу още в началото на 2009 г. След няколкото години на възходящо развитие, подпомагано до голяма степен и от кредитния бум и изискваното от банките задължително сключване на полици "Живот" и "Имущество", секторът постепенно започна да усеща ударите на кризата и негативните ефекти от свиването на потреблението. Така през цялата изминала година продажбите на полици постепенно намаляваха, като към края й и в общото, и в животозастраховането беше отчетен годишен спад в премийния приход – съответно с 3.8% и 19.3% според статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН). На фона на това свиване е спорно доколко е обнадеждаващ фактът, че като цяло компаниите и в двата сегмента успяха да приключат годината с печалби. Още повече че според публикуваните през седмицата данни за премийните приходи в сектора за първите два месеца на 2010 г. влошаването тепърва ще се задълбочава, особено в доста по-големия по обем сегмент на общото застраховане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    roumen_galabinov avatar :-|
    Румен Гълъбинов

    Спадът на застрахователния пазар ще продължи поради следните основни причини:
    1/ Има спад в продажбите на нови и употребявани автомобили;
    2/ Има спад в строителството и недвижимите имоти;
    3/ Има спад в ипотечното и потребителското кредитиране;
    4/ Има спад във всички видове лизинги;
    5/ Има спад в доходите на населението;

  • 2
    rsx10579546 avatar :-|
    Дилян Пеев

    Изключително разумен и образован човек! Българската икономика се нужда от хора като Вас!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK