Време за експерти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време за експерти

Стоян Мавродиев

Време за експерти

Сега е моментът в Комисията за финансов надзор да влязат хора с професионален, а не с политически опит

Десислава Николова, Николай Стоянов
10788 прочитания

Стоян Мавродиев

© Капитал


"Всичко, което последния месец е назначено по тази бърза процедура, да знае отсега, че ще бъде преразгледано. И да не се опитват да говорят за чистки и за реваншизъм." Така преди година тогавашният кмет на София, а сега министър-председател, Бойко Борисов коментира пред в. "24 часа" ударните назначения и преназначения на тройната коалиция в различни комисии и ведомства в последните дни на мандата й. Едно от тези места беше Комисията за финансов надзор (КФН), която регулира застрахователи, пенсионни фондове и фондовата борса с активи за поне 10 млрд. лв. Преди изборите цялото ръководство на комисията беше с изтекъл мандат и затова и седемте членове бяха разпределени по партийна линия след няколко месеца боричкане.

Премиерът има основание за недоволство. Предишните управляващи използваха тези и други политически назначения, за да се окопаят в различни нива на властта за години напред - по закон членовете на важни регулатори като КФН са практически несменяеми в рамките на мандата си. Така водещо качество при светкавичния избор стана не професионализмът, а партийната и личната лоялност. От друга страна обаче, за имунитета на регулаторите си има причина - той е създаден именно да ги предпази от политическо влияние.

Затова и сега ГЕРБ е в много деликатна ситуация. С добавки в Закона за КФН, които бяха обнародвани на 8 юни, управляващите си позволиха директно да сменят надзора с мотив, че не си върши добре работата. Те намалиха членовете на КФН от седем на пет и си дадоха срок от две седмици да й изберат ново ръководство. Боричканията за постове вече са в разгара си и из финансовите среди циркулират различни имена. Над новите членове над надзора обаче ще тегне сянката на съмнението заради политическото им назначение. Затова подборът на новото ръководство трябва да е особено внимателен.

Димана Ранкова
Фотограф: Капитал

Най-вероятният състав

Апетитите за ръководни постове в регулатора са големи и нормално в пространството се споменават различни имена. От разговорите, които водихме с финансисти, изкристализираха няколко имена (виж профилите), като очаквано те отказаха коментар по въпроса, преди да има яснота.

С големи шансове за председател на КФН на мястото на икономиста Петър Чобанов е депутатът от ГЕРБ Стоян Мавродиев, който беше и единият от вносителите на промените в закона. Според информация на "Капитал" той е бил одобрен на политическия съвет на партията и се приема добре като компромисна личност между политик и експерт.

Самият Мавродиев яростно настояваше, че комисията трябва да работи в полза на потребителите, собствеността върху небанковите финансови институции трябва да е ясна и че в момента регулаторът не върши своята работа. Като се свързахме с него, той отказа да обсъжда кадровите въпроси около бъдещия състав на комисията, но се съгласи да коментира от принципната позиция на вносител на промените. (виж интервюто).

Другата възможна кандидатура, която беше спрягана за поста през последните седмици, е на изпълнителния директор на Пощенска банка Асен Ягодин, който в момента е и председател на надзорния съвет на Българската фондова борса. Ягодин обаче е по-скоро експертна, а не политическа кандидатура и не иска да напуска банката, коментира близък до банкера финансист.

Бисер Петков
Фотограф: Капитал

За заместник-председателските постове се спрягат по-скоро експерти . За инвестиционния и за пенсионния надзор се споменават имената на бившите заместници с тези ресори - Димана Ранкова и Бисер Петков. Те заемаха този пост от създаването на единният регулатор през 2003 г. до май миналата година.

Борислав Богоев
Фотограф: Капитал

Другият вероятен заместник е Борислав Богоев, за когото при това разпределение остава застраховането, макар че кариерата му е по-скоро свързана с капиталовия пазар. Той беше началник на отдела, контролиращ инвестиционната дейност до 2005 г. При предишните промени той беше сред кандидатите на левицата дори за пенсионния надзор, но така и не беше предложен в състава на комисията. Тогава той дори напусна ръководството на финансовата група "Сомони" и обяви че е приключил с този проект. Сега Богоев отново е там и е съсобственик в някои дружества, сред които и застрахователния посредник "Сомони брокер инс".

Позицията на петия член, който по силата на промените в закона ще отговаря за защитата на потребителите и риска в системата, засега е най-неясна. Една от малкото кандидатури е тази на експерта от КФН Божидар Янушев. Той започва кариерата си като юрист в инвестиционен надзор, а в момента е в застрахователен надзор, като едва покрива законовия критерии за опит и стаж "не по-малко от 5 години в сферата на правото, икономиката или финансите през последните 10 години". Според източници от КФН той сам се е хвалил сред колеги, че е одобрен за член.

Същевременно според хора в тези среди сегашните членове на КФН Ралица Агайн (инвестиционен надзор) и Емил Атанасов (застрахователен надзор) също имат амбиции да останат в регулатора.

Точната конфигурация обаче до голяма степен ще зависи и от избора на председател. Предвид на доста неласкавата оценка, която дават от ГЕРБ за дейността на сегашното ръководство на регулатора, обаче едва ли сегашните членове ще се радват на голяма подкрепа в партията.

Необходима промяна

Поводи за недоволство към работата на КФН наистина има. Според вносителите на промените в закона през последната година комисията е в ситуацията, в която не може да анализира детайлно състоянието и структурата на пазара и допуска системен риск, няма активна политика по превенция на кризата, нито пък защитава адекватно потребителите на финансови услуги, особено в областта на застраховането. Освен това е затруднена координацията между БФБ, Централния депозитар, БНБ, финансовото министерство и поднадзорните лица  и авторитетът на институцията е намалял.

Разбира се, част от това може да се отдаде на драстично орязания бюджет на регулатора, но е факт и че веднага след изборите всички зачакаха нова смяна и работата се вършеше повече от формално. Това потвърждават и служители в надзора, според които от месеци са изоставени проверките на поднадзорни лица освен по жалби на клиенти. Експерт от комисията разказа, че дори и проверките по документи са сведени до минимум. "Ако има подпис от някои от големите одитори, нищо не се проверява. Вътре може да има и вчерашния вестник - няма значение", каза той.

От управляващо дружество пък се оплакаха, че КФН бави някои рутинни решения, което им спъва действията. В качеството си на изпълнителен директор на "Сомони" Борислав Богоев каза, че в момента ситуацията е такава, че бизнесът и потребителите почти не подозират, че комисията съществува. "В момента КФН вегетира - няма политика, тя дава разнопосочни сигнали като в случая с "Енергони" (бел. ред. - през седмицата КФН позволи търговията с акциите на дружеството въпреки съмненията, че оценката на активите му е силно раздута), не контролира ефективно, пазарните манипулации са проблем и няма ефективна връзка с полицията, съдебната система и НАП", смята Богоев. По думите му пред капиталовия пазар и институцията има много важни задачи като пускането на пазарите на деривати, фючърси, опции, търгуеми индекси, включването на централния депозитар към мрежата на европейските, създаване на клирингова институция, пазарните манипулации и защитата на потребителите, както и реформата на здравноосигурителната система.

"Въпреки широките си законови правомощия за последната година е налице тенденция на абдикиране от ефективен надзор и формализиране на контролната дейност във всички сектори", коментира и Стоян Мавродиев.

А с новия закон пред КФН седят още по-големи пълномощия и задачи - надзорът трябва да провери кои са реалните собственици на всичките си поднадзорни лица. Този процес вероятно ще е съпътстван от немалко корпоративен и политически натиск. А с това едва ли могат да се справят партийни деятели без реален опит. Вместо това трябва да се заложи на експерти и да им се осигури политически гръб, за да си свършат работата. А и ако Бойко Борисов иска да се разграничи от критикувания от него подход на предшествениците му, трябва да избере безспорни професионалисти, а не да раздава награди за партийни заслуги.

Кандидатите

Председател

Стоян Мавродиев е член на изпълнителната комисия на ГЕРБ и един от авторите на предизборната й програма, като преди изборите той дори беше спряган за финансов министър. Сега Мавродиев е депутат и заместник-председател на парламентарната комисия по икономическа политика, енергетика и туризъм. Той е единият от вносителите на промените в закона за КФН. От 1991 до 1996 г. е правен и данъчен консултант в Price Waterhouse (България). Основател и управляващ съдружник на United Consulting. Адвокат. Има магистратура по право в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и по финанси в УНСС - София.

Заместниците

Инвестиционен надзор

Кандидат за заместник-председател, който да надзирава фондовата борса, брокерите и инвеститорите е един от доказаните професионалисти в регулирането на сектора - Димана Ранкова. Тя заемаше този пост от създаването на КФН през 2003 г. до май 2009 г., когато беше изхвърлена от политическата въртележка между БСП, НДСВ и ДПС в края на управлението им. В момента Ранкова е в борда на Българската банка за развитие.

Ранкова е завършила право в Софийския университет "Св. Кл. Охридски" и на практика почти целият й опит е в Комисията за финансов надзор и нейния предшественик - Държавната комисия по ценните книжа (ДКЦК). Тя започва работа там през 1996 г. и до 2001 г. е главен експерт в отдел "Правен", след това става последователно началник-отдел "Нормативна уредба" и член на ДКЦК.

Пенсионен надзор

Бисер Петков също е един от експертите с дългогодишен опит в надзора на пенсионното осигуряване – от 2002 до миналата година той контролираше частните осигурителни дружества. Автор е на множество научни публикации в областта на финансите и капиталовите пазари, в това число и на два учебника, а в сектора го определят като изключителен професионалист. Завършил е "Икономика на търговията" в УНСС, а от 1989 г. е преподавател по финансов мениджмънт, капиталови пазари и борсова търговия там. Бил е изпълнителен директор на холдинг "Кооп – юг" от 1996 г. до 2000 г.

Застрахователен надзор

Борислав Богоев е вероятният заместник-председател, който ще надзирава застрахователната дейност. Той е започнал кариерата си като брокер през 1993 г., бил е валутен дилър и дилър на ценни книжа във ФБК "Ралица", а от 1996 г. до 2005 г. е служител на ДКЦК и след това на КФН, като последователно е отговарял за емитирането и сделките с ценни книжа, лицензирането на инвестиционните посредници, контрол на пазарите на ценни книжа, а от 2003 г. беше директор на дирекция "Инвестиционни посредници. Пазари на ценни книжа". От октомври 2005 г. той е управител на инвестиционния посредник "Сомони файненшъл брокеридж", като създава около него цяла финансова група, в която в момента влизат седем фирми. "Сомони" придоби известност с първичното публично предлагане на акциите на "Трейс груп холд", при които беше постигнато рекордно презаписване от близо 1500 пъти, като тогава КФН състави актове срещу посредника, че е допускал поръчки за крупни суми без обезпечение.

Блиц със Стоян Мавродиев

Как ще бъдат защитени интересите на акционерите, осигурените и застрахованите след промените в закона?

Хората трябва да знаят кой управлява парите им. Към момента има множество пазарни участници във финансовия сектор, които управляват чужди активи и по отношение на които е практически невъзможно да се идентифицират действителните собственици. Непрозрачната собственост подкопава доверието във финансовите институции, създава потенциални рискове и възпрепятства правото на гражданите да изберат на кого да доверят парите си.

Целта на промените е работата на комисията да стане максимално ефективна и насочена към максимална защита на правата както на подназорните лица, така и на интересите на потребителите. Например при постъпила жалба от потребител тя не следва само статистически да се приема и да се обработва формално. Необходимо е прилагане на целия законов инструментариум. Това предполага дори, ако е необходимо, да се предприемат конкретни законодателни инициативи или адекватни промени в надзорната практика и политика. Какво, ако комисията е разгледала 100 жалби и после си ги е отчела като "свършена работа". Въпросът е какво е направила, за да защити трайно потребителите и да не допуска некоректните практики.

Не е достатъчно също докладите на КФН да се изчерпват само със статистика за капиталовия, застрахователния и осигурителния пазар, а е необходим и обстоен анализ на тези пазари, който да позволи превенция срещу системните рискове и адекватна реакция срещу тях.

Притеснява ли ви, че през последните месеци комисията почти не работеше?

За своя едногодишен период на съществуване настоящият състав на комисията даде множество тревожни сигнали за недостатъчен и неадекватен надзор. Няма задълбочен поглед върху сектора и комплексна оценка за финансовото състояние и за риска при финансовите институции. Липсата на цялостен и задълбочен анализ води до липса на адекватни превантивни мерки и конкретни действия на регулатора.

Спрени са пълните планови проверки на поднадзорни лица. Проверките са дистанционни, по документи и само върху определени показатели. Налага се практиката да не се разглеждат жалби и сигнали на засегнати лица, както и не се предприемат мерки във връзка с предотвратяване на нарушения и на последиците от некоректно поведение на поднадзорните лица, а това означава неадекватна защита на правата и интересите на гражданите. 

По ваше мнение в кои области има най-големи проблеми?

Като проблемен сектор бих посочил застраховането. Не се извършват проверки на място за цялостната дейност на застрахователните дружества, контролът е ограничен само до механично преглеждане на показателите по месечните и годишните справки и отчети. Не се упражнява ефективен контрол по разкриване на реалните собственици на застрахователни дружества и са лицензирани такива с неясни собственици или са одобрени прехвърляния на собственост върху неясни и вероятно подставени лица. Налице е масова практика на необосновани откази от страна на редица застрахователи да изплащат обезщетения при настъпили щети и няма реална намеса на комисията. Обществена тайна е през какво трябва да мине човек, за да си получи обезщетението от някои застрахователи.

В инвестиционното управление за последната година също липсват планови проверки за проследяване на финансовото състояние на поднадзорните лица, на проверки за пазарни манипулации, на проверки по сигнали на заинтересувани лица, в сектора бяха привнесени порочни практики от застрахователния надзор. Комисията е непоследователна, непредсказуема и непрозрачна. А това създава несигурна и нездрава среда, разклаща доверието в системата и застрашава интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените. В условията на финансова криза това е не просто безотговорно, а опасно!

 

 

"Всичко, което последния месец е назначено по тази бърза процедура, да знае отсега, че ще бъде преразгледано. И да не се опитват да говорят за чистки и за реваншизъм." Така преди година тогавашният кмет на София, а сега министър-председател, Бойко Борисов коментира пред в. "24 часа" ударните назначения и преназначения на тройната коалиция в различни комисии и ведомства в последните дни на мандата й. Едно от тези места беше Комисията за финансов надзор (КФН), която регулира застрахователи, пенсионни фондове и фондовата борса с активи за поне 10 млрд. лв. Преди изборите цялото ръководство на комисията беше с изтекъл мандат и затова и седемте членове бяха разпределени по партийна линия след няколко месеца боричкане.

Премиерът има основание за недоволство. Предишните управляващи използваха тези и други политически назначения, за да се окопаят в различни нива на властта за години напред - по закон членовете на важни регулатори като КФН са практически несменяеми в рамките на мандата си. Така водещо качество при светкавичния избор стана не професионализмът, а партийната и личната лоялност. От друга страна обаче, за имунитета на регулаторите си има причина - той е създаден именно да ги предпази от политическо влияние.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Как ще бъдат защитени интересите на акционерите?

    Според мен никак - след като мажоритарите не им пука за цените на акциите им. Дали са по 5 лева или по 1 стотинка.. за тях няма голямо значение - фирмата е тяхна.

  • 2
    ne_viarvasht avatar :-?
    ne_viarvasht

    Нещо не ми е ясно. Уж Капитал са толкова информирани, а някак си пропускат факта, че г-жа Ранкова в грубо нарушение на Закона за КФН, стана член на УС на Банка за развитие шест месеца след като престана да е член на КФН, при положение че законът изрично и забранява да участва в управлението на поднадзорни лица 12 месеца след като е била член на комисията.
    От това следват два извода:
    1. Или Капитал са много неинформирани, което очевидно е доста невероятно;
    2. Или Капитал си затварят очите за груби нарушения на закона, когато това изнася на собственика им - Иво Прокопиев. От което следва, че истината и спазването на закона ги интересува, само дотолкова, доколкото това отговаря на бизнес -интересите на Прокопиев.
    Само едно не ми е ясно, защо Прокопиев се сърди, като го наричат търговец с медийно влияние.
    Могат да се направят и няколко по-общи извода:
    1. Закона важи само за хора, които не са членове на Партията (Герб) или за близки до Партията хора.
    2. Герб назначава хора, които грубо нарушават закона, но после очаква от същите тези хора да прилагат закона. Не разбирам как един човек който е нарушил закона, после ще иска спазването му? Очевидно трябва да си гьонсурат (гербер) за да просперираш в държавата Б(Б).
    3. Защо премахнахме чл. 1 на конституцията на НРБ?
    4. Защо сменихме името НРБ? Толкова хубаво би се получило - Неговата Република на Бойко ;)

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    "Стани ти да седна аз", на барабойко "кадровата" политика.... явно имаме гладни наши момчета и момичета, които требе да нахраним.... е нахранете ги, що не, той финансовият надзор вякък може.... както се вижда ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK