Внимавай в таксата

Какво е мнението ви за и опитът ви с банковите такси и комисиони

   ©  Михаил Вълканов
   ©  Михаил Вълканов

Всички сме чували фразата "няма безплатен обяд". Ето защо по традиция подхождаме скептично към всякакви реклами за банкови продукти "с 0% разходи". Въпреки това доскоро имаше редица предложения, при които дори и да не липсваха някакви такси и комисиони, все пак те не бяха нито много на брой, нито кой знае какви като размер. Напоследък обаче, притиснати от кризата, свитата си дейност и намаляващите печалби, редица банки започнаха да въвеждат нови такси по предлаганите от тях продукти и услуги или пък да увеличават размера на вече съществуващите. Неприятното и до някаква степен не съвсем коректното в случая е, че това най-често се прави без да се уведомят потребителите по достатъчно ясен, разбираем и своевременен начин.

Преди седмица парламентът прие на първо четене промени в Закона за кредитните институции, с които банките ще бъдат задължени да уведомяват предварително клиентите си преди всяка промяна в лихвите по ползваните от тях кредитни и депозитни продукти. Това обаче няма да реши проблема с липсата на навременна и ясна информация при промяна в начисляваните по тези продукти допълнителни такси. Което на практика означава, че кредитополучателите например отново могат да бъдат неприятно изненадани с промяна в дължимата месечна вноска в последния момент.

Следващата седмица "Капитал" ще излезе с материал по темата за банковите такси и комисиони. Ето защо ще ни бъде интересно и полезно да чуем и вашето мнение по въпросите по-долу:

- Променили ли са се и как през последните месеци таксите по банковите продукти, които ползвате?

- По какъв канал и научихте за промяната и кога, т.е. преди или след осъществяването й?

- Ползвали ли сте сходни банкови услуги в чужбина и можете ли да направите сравнение с вида и размера на таксите по тях в България?

- Според вас трябва ли банките да бъдат задължени да уведомяват предварително клиентите си за подобни промени?

- Кой е най-подходящият начин за подобно уведомление и достатъчно ли е публикуването на съобщение в уебсайта на банката?

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


41 коментара
  • 1
    zmej avatar :-|
    Dimo

    Достатъчно е да те попитат, не само да те уведомят. А начини много....

  • 2
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев

    Какъв да е , 10 лева глоба от КАТ преди няколко години , платена общо 17 лв- 7 лева комисионна... Т'ва ми е опитът...

  • 3
    richardmanfred avatar :-|
    richardmanfred

    До коментар [#2] от "kaisersoze":

    Тези 7 лв можеше да ги спестиш (и съответно да не пълниш гушата на Цв. Борисова), ако ги беше превел от собствената си банка. ;)
    Аз се ядосах на високите комисионни на Сибанк и платих задълженията си към КАТ по електронен път, като транзакцията ми излезе 1 лев.

  • 4
    stoiank avatar :-?
    stoiank

    Имам една фирмена карта, като тегла пари от банкомат на банката издател, таксата е 2.00 .лв, от банкомат на друга банка таксата е 7.00 лв. Умишлено не споменавам банката, защото от почти всички други услуги съм много доволен, но с тази карта направо къртат мивки!! е вярно и аз доста облози спечелих с нея, включително и от човек работещ в банка. Куриозното е, че същата сума изтеглена от каса на банката няма такса.

  • 5
    rightbg avatar :-|
    Десен

    - Променили ли са се и как през последните месеци таксите по банковите продукти, които ползвате?

    Не са се променили, а повечето банки от 01.09.2010 са с нови тарифи и често имат въведена такса за физически лица където преди е нямало и/или завишена за юридически. Таква са пощенска, обб, пиб, пиреос...


    - По какъв канал и научихте за промяната и кога, т.е. преди или след осъществяването й?
    Публикували са си я на сайта ОББ специално. Имам при тях две сметки - фирмена и лична и на двете съ мрегистрирал имейл при тях, а дори и имейл не ми бяха пратили. В ПИБ са същата стока.

    - Ползвали ли сте сходни банкови услуги в чужбина и можете ли да направите сравнение с вида и размера на таксите по тях в България?
    Да, притежавам сметка в Банк ъв Америка като физическо лице, ползвам дебитна и кредитна карта, на Виза. Нямам такси. ПО виза имам остъпка поне 0.5% На кредитната си Амекс ако направя покупки над $5000 имам 1% отстъпка, а скоро ще са 2%.

    - Според вас трябва ли банките да бъдат задължени да уведомяват предварително клиентите си за подобни промени?
    Що за въпрос? Разбира се че трябва!

    - Кой е най-подходящият начин за подобно уведомление и достатъчно ли е публикуването на съобщение в уебсайта на банката?
    Начини има много, само желание да има. Имейл, писмо, смс.

  • 6
    seniorbb avatar :-P
    джендър NATO generals

    До коментар [#4] от "stoiank":

    :D Весело, но не до там. Ако не беще споменал, че си спечелил много облози, че става въпрос за злонамерена шега, а не за реална такса от 7 лв. за теглене от банкомат. Струва ми се нереално висока, дори и за Бг банките, но България е страната на неограничените възможности. За някой дейности, не само банкови, Бг си е направо клоундайк.

  • 7
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Сега сериозно на анкетата:
    .......... Променили ли са се и как през последните месеци таксите по банковите продукти, които ползвате?
    Не като цяло
    -вътрешнобанков -0.65;-бюджет и други 1.20
    -другия вариант е по- голяма месечна такса и няма такси за преводите- тази услуга поскъпна малко!

    ............. По какъв канал и научихте за промяната и кога, т.е. преди или след осъществяването й?
    След, но на сайта, беше качено и те информираха с първа страница на интернет банкирането, което беше достатъчно.

    ..........Ползвали ли сте сходни банкови услуги в чужбина и можете ли да направите сравнение с вида и размера на таксите по тях в България?
    RBS - няма такси по картите и елктронното банкиране.
    В зависимост от сумата по дебитната ти карта имаш отстъпки за определени неща. С кредитните не съм наясно!

    ................ Според вас трябва ли банките да бъдат задължени да уведомяват предварително клиентите си за подобни промени?
    Да, задължително но и клиентите трябва да сме по- любопитни. Нови такси трябва да са забранени да се въвеждат без подпис, изменение на текущи тарифи с уведомяване.
    .....Кой е най-подходящият начин за подобно уведомление и достатъчно ли е публикуването на съобщение в уебсайта на банката?
    Начини многоя добре е да се уговарят предварително, СМС, Мейл, Итернетр банкиране според зависи.

  • 8
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Таксата е действителна не е шега, просто не ползваме тази карта. Ползваме я само на посттерминал!

  • 9
    nikivas avatar :-|
    Николай Влаеско

    Едно сравнение с чужди банки: работя в чужбина и получавах заплатата си в ОББ с банков превод. Таксата за такъв превод е винаги 10 евро, незвисимо от размера на превода-3000 или 100 евро.Сега в банка в Словакия получавам заплатата си - без такса! Превеждам пари на децата си-студенти в чужбина; съответно в Швеция и Испания- и там също няма такси за такъв превод.Още нещо-в ОББ превода става за два работни дни, навън-за 1 (обикновено на следващият ден).Имал съм вземане-даване с ДСК - не са коректни, не уведомяват клиентите си за промени; а някъде откровено се опитаха да ме излъжат. Наложеният ни модел на банкиране в България ( с чуждоземни банки-майки) води до това, че ни считат за аборигени и да се отнасят така с нас. Докато няма държавни регулации за такива банки-така че бъде! На тях им е твърде удобно да правят так, пък и по цял свят банкерите са нагли! Просто не трябва да бъдат оставяни да правят каквото си искат, както си искат и където си искат! За това приветствам всякакви опити на управляващите за регулация в банковата сфера!

  • 10
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef

    Такса за регистрация на кола в КАТ - състои се от три отделни такси, които се плащат едновременно на едно гише, срещу което получаваш три отделни бележки. Общо се плащат 64,10 лв, от които такси за банката 6.10. (или близо 10% от сумата !!) Банката е Сибанк.

    - Променили ли са се и как през последните месеци таксите по банковите продукти, които ползвате?
    Едно нещо, което знам че се промени е, че един ден ми заявиха "За да продължите да си ползвате Интернет банкирането трябва да си купите електронен подпис! По принцип е 60лв, но сега има промоция и е само 30лв." След кратък спор стана ясно, че мога да продължа да си ползвам интернет банкиранеот и без електронен подпис, но ако си изгубя *сертификата* тогава вече ще трябва да си купя ел. подпис задължително.

    - Ползвали ли сте сходни банкови услуги в чужбина и можете ли да направите сравнение с вида и размера на таксите по тях в България?
    Ползвал съм в САЩ. Като цяло начина на работа на банките там е подчинен на удобството на клиента. В БГ банките живеят в някакъв собствен свят от правила и процедури, направени според техните им нужди и клиентът трябва да се приспособява към тези правила ако иска да ползва банкови продукти, нищо че въпросните правила са крайни неудобни.Примери:

    - дебитна сметка на Банк оф Америка - достъп до интернет банкиране от всеки компютър с номер на картата и парола все едно си ползваш имейла. ЦКБ - 1) подаваш молба да ти разрешат интернет банкиране и да ти направят *сертификат*. 2) Прочиташ упътване от 40стр. 3) Инсталираш въпросния *сертификат* 4) Може да ползваш интернет банкиране само от РС на което е инсталиран сертификата 5) Ако изтриеш *сертификата* не можеш да полваш услугата, затова трябва да си *пазиш копие на сертификата най-добре на флашка* !?!

    -пример 2: ипей.бг: Как се плащат сметки в САЩ - отиваш на сайта на ютилитито, въвеждаш номер на банкова карта и пин и си готов. У нас: за да можеш да си платиш сметката към ютилитито трябва първо да се регистрираш в ипей.бг. Попълваш на сайта им разни формалности и измисляш поредните юзърнейм и парола (все едно вече нямаш такива с картата си). След това следва уникалната операция - да *отидеш до банкомат за да си регистрираш картата* ?!? След това да получиш потвърждение и забравих още какво. Цялата процедура трае няколко часа и не може да се свърши за един ден!?! Изобщо имам чувството , че ипей бг е направено по някакъв уникален собствен начин дето го няма никъде по света така, че само и само да заобиколи нормалния начин за плащане с карта - код и пин - така че да може да плащаш, ама без да въвеждаш код и пин. Защо по дяволите се мъчите да откривате топлата вода?

    -пример 3: Американски дебитни карти - без такси за теглене от банкомати, интернет покупки, банкови преводи, без такси за обслужване. У нас - с такси за всякакви преводи и тегления. (ЦКБ)

    -пример 4: В САЩ и най-простата студентска дебитна кара е пълноправна виза, която е валидна навсякъде в интернет. У нас банките издават някакви имитации на Виза от типа на Виза електрон и т.н., които имат ограничена функционалност и до скоро бяха неизползваеми при пазаруване по Интернет (а на някои сайтове все още са).

    Мога и още да напиша, но не ми се пише повече........



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход