Докато Васил Божков е спрял плащанията към ОББ, по всичко личи, че той далеч не е решил да не обслужва задълженията си към всички кредитни институции. На 20 октомври, десетина дни след вписването на възбраните на ОББ, "Мостстрой" прехвърля чрез цесия задълженията си по ипотечни заеми към ПИБ за над 2 млн. лева на "Аутдор адвъртайзинг медиа", в чийто борд влиза директорът за връзки с инвеститорите на "Холдинг Пътища" Нели Ганчева. По този начин дори при евентуална несъстоятелност на "Мостстрой" ПИБ ще има по-добър шанс да си събере вземанията. Освен че е кредитор на строителните компании на Божков, българската банка им е издала и гаранции за изпълнение по обществени поръчки, както и за кредити от чужди банки.
Новината за финансовите проблеми на контролираната от Васил Божков "Мостстрой" преди повече от месец изпрати шокови вълни най-вече сред инвестиралите в книжата й на фондовата борса. Вярно, акциите се сринаха и много хора загубиха пари, но компанията не е чак толкова голяма и заемите й не са чак толкова, че при евентуален фалит да застраши банките си кредитори. А участието на "Мостстрой" в строежа на магистрала "Тракия" и други пътища лесно може да се поеме от други фирми.
Повод за по-голямо притеснение обаче има, защото по всичко личи, че проблемите на "Мостстрой" далеч не са изолирани и не се дължат само на трудностите в строителния бранш. Пътната компания е само върхът на айсберга от фирми на Божков от най-различни сектори, които са спрели да си обслужват задълженията.
ОББ, основният кредитор на "Мостстрой", вече продава чрез частни съдебни изпълнители имоти не само на "Мостстрой", а и на други компании на Божков за общо 47 млн. лв. Освен това през последните седмици в Имотния регистър в полза на банката са вписани възбрани върху административни сгради, складове и заводи и на железопътните компании на Божков, които дължат на ОББ общо 33 млн. евро, или 65 млн. лв. Дружествата му са обединени в публичен холдинг - за щастие с доста по-малко миноритарни акционери (те държат под 4% от капитала), но пък доста по-голям от "Мостстрой" - с над три пъти повече активи. А ако цялата бизнес империя на Васил Божков започне да се разпродава от кредитори, проблемът вече няма да е на един човек, а може да се прехвърли върху имотния, банковия и други сектори.
Заводи, офиси, конюшни
В регистъра на публичните продажби на сайта на Камарата на частните съдебни изпълнители най-големите обяви са именно търгове за имоти на длъжници на ОББ. А немалка част от заемащите челните места се оказват свързани с Васил Божков (виж таблицата). Очаквано сред обявените за продан са имоти на "Мостстрой" и на поделенията му в София, Пловдив и Велико Търново. Те обаче далеч не са най-мащабните - началната им цена е общо малко над 5 млн. лв. Най-ценна от тях, изглежда, е бившата централа на компанията на бул. "Сливница" на изхода от София. Не по-малко апетитна е и къща в центъра на Варна на "Интерметалинженеринг-БГ", която се предлага за 5.87 млн. лв., след като компанията е спряла да плаща по кредит към ОББ за 2.1 млн. евро. Собственик на 51% в дружеството е "Евробилдиг 2000" - един от най-големите акционери в "Мостстрой" и "Холдинг Пътища".
Най-големите обявени за продан засега имоти са конюшните и терените на "Национален хиподрум" (тук и тук), заемащи над 530 дка между Банкя и Филиповци, за които се искат общо 33 млн. лв. Те са ипотекирани срещу 8 млн. евро в ОББ. Основен акционер в дружеството с близо 68% е кипърската офшорка B.F.I. Limited, а останалите са собственост на Министерството на земеделието и храните, което обаче не е пращало представител на общите събрания през последните няколко години. На последното проведено кипърският акционер е бил представляван от адв. Ирена Маринова, която в различни периоди е заемала ръководни постове в дружества на Божков, включително в "Мостстрой". До 2008 г. тя участваше в борда на застрахователя "Бул инс", където беше и съдружник с Божков, неговия "Нове-АД холдинг", B.F.I. Limited и още редица свързани компании. Член на борда на самия "Национален хиподрум" е и Георги Бакърджиев, който понастоящем е в управата на "Мостстрой".
Ирена Маринова е и в управата на "Хотел Рила", собственик на едноименния хотел в центъра на столицата, както и на хотел "Елица" в местността Златните мостове на Витоша. Последният е ипотекиран в ОББ и се продава при начална цена 2.4 млн. лв.
С това обявените продажби се изчерпват, но по всичко личи, че това е само първата партида. ОББ вече има вписани възбрани върху практически всички имоти на четири дъщерни компании на "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество" (виж таблицата) и според информация от пазара и те се подготвят да бъдат пуснати на пазара. Акционери в дружеството са Васил Божков със 77% и Орлин Хаджиянков с 19%, който е в управлението на почти всички строителни компании на Божков, а доскоро беше и изпълнителен директор на "Мостстрой", "Холдинг Пътища" и самият ЖИХД.
Въпреки че е публично дружество, жп холдингът досега не е съобщил до борсата и финансовия регулатор да има трудности, а последното му съобщение е за спечелени поръчки от дъщерните му дружества. Не е ясно обаче как те ще могат да ги изпълнят, след като скоро е вероятно да не разполагат със своите заводи, сгради и мощности. При подобни обстоятелства "Мостстрой" поиска несъстоятелност, след като срещу компанията са "образувани редица изпълнителни дела, по които има наложени запори, възбрани, описи на движимо имущество" и "това практически доведе до невъзможност за дружеството да осъществява дейността си". Не е ясно и колко още дружества на Божков са теглили кредити от ОББ или други банки, които може да потърсят парите си по сходен начин. Най-голямата мистерия обаче е
Неочакваната активизация на ОББ
По принцип банките избягват да разпродават толкова масирано имотите на неплащащите си длъжници по няколко причини. Първо, ако те признаят кредита за необслужван, трябва да отчетат обезценка, което влошава портфейлите и резултатите им и може дори да ги изведе на загуба. Второ, така банката владее имоти (а често и машини и съоръжения), които при слабото търсене вследствие на кризата трудно могат да се пласират на желаната цена. И трето, самите разпродажби натискат надолу цените на активите, ефектът от което се връща отново върху тях - като намалява стойностите на обезпеченията им и като създава трудности и фалити сред другите им големи клиенти - строителните предприемачи.
На този фон поведението на ОББ е необичайно и показва, че вероятно всякаква други опити за диалог са били неуспешни. Заемите за "Мостстрой" и ЖИХД дори са предоговорени в края на 2009 г., като плащането им е било отсрочено за края на май 2010 г. Според предадения в БНБ отчет на ОББ за деветмесечието от началото на годината банката е обезценила фирмени кредити за 165 млн. лв. Не е известно каква част от тях са от фирмите на Божков, тъй като някои от тях ще влязат в последното тримесечие. Сумата от вече обявените продажби на обезпечение и възбрани само от изброените фирми е 112 млн. лв., което е доста.
Тъй като отделните кредити са сравнително малки по размер (до 10 млн. евро), но общата експозиция към бизнеса на Божков е голяма, е много вероятно и те да са давани от българския мениджмънт на ОББ, без да са съгласувани с гръцката банка майка NBG. В такъв случай е възможно сега продажбите да са продиктувани точно от решение на гръцките собственици. За това говори и фактът, че ОББ е започнала големи разпродажби и спрямо други длъжници.
Докато Васил Божков е спрял плащанията към ОББ, по всичко личи, че той далеч не е решил да не обслужва задълженията си към всички кредитни институции. На 20 октомври, десетина дни след вписването на възбраните на ОББ, "Мостстрой" прехвърля чрез цесия задълженията си по ипотечни заеми към ПИБ за над 2 млн. лева на "Аутдор адвъртайзинг медиа", в чийто борд влиза директорът за връзки с инвеститорите на "Холдинг Пътища" Нели Ганчева. По този начин дори при евентуална несъстоятелност на "Мостстрой" ПИБ ще има по-добър шанс да си събере вземанията. Освен че е кредитор на строителните компании на Божков, българската банка им е издала и гаранции за изпълнение по обществени поръчки, както и за кредити от чужди банки.
Новината за финансовите проблеми на контролираната от Васил Божков "Мостстрой" преди повече от месец изпрати шокови вълни най-вече сред инвестиралите в книжата й на фондовата борса. Вярно, акциите се сринаха и много хора загубиха пари, но компанията не е чак толкова голяма и заемите й не са чак толкова, че при евентуален фалит да застраши банките си кредитори. А участието на "Мостстрой" в строежа на магистрала "Тракия" и други пътища лесно може да се поеме от други фирми.
23 коментара
Ами то така се действа като не ти връщат кредитите. В момента е криза и ще се осъществява най-големия трансфер на богатство в историята на човечеството. Само финансово умните хора ще увеличат богатството си, другите ще го загубят.
по конюшните ще ги познаете ... :)))
Разглеждайки финансовите отчети на строящите магистрала Тракия - Холдинг пътища, Пътностроителна техника,Видапътстрой Пътинженеринг М и Бургаспътстрой въобще не може да става дума за някакво потъване или разпад-напротив.Явно се е преценило, че тези ЖП дружества нямат перспектива или не носят доходи и това е един от начините за освобождаване от тях и цялостно преструктуриране на някакъв бизнес.Ако потъне РВП Кьоне ОББ ще се набълбука с непотребни и нищо струващи сгради, а машините са залог на ПИБ.
99% от инвестициите на Божков е са анемични, въпросът е кои са бизнесите който всъщност носят висока възвращаемост за тези инвестиции?
До коментар [#1] от "Симо":
С други думи Божков ще излезе от цялата "ситуация" още по-богат: хем е взел милионите и си ги е инвестирал кой знае къде, хем сега след като ОББ ги изнесе на продан, може да си ги изкупи на безценица (ако представляват интерес за него).
В момента Европа и без това налива виртуални милиярди в Гърция, така че да закърпш Гръцка банка като ОББ пак си е една добра инвестиция и то много добра.Действително в Търговския регистър са финансовите отчети за 2009 г. на Холдинг пътища и останалите вече бивши дъщерни фирми, като най-интересното е, че ОББ дори не е сред обслужващите банки на дъщерните дружества.Основните финансови заеми са към UBS AG, Швейцария със срок за погасяване март 2014 г. и Първа инвестиционна банка.Тези имоти, които се кани да продава ОББ изобщо не му трябват на Божков така, че и на безценица няма да ги изкупи.Най-хубавото ще е да фалира ОББ и да изчезва от хоризонта.Да се надяваме, че няма да има проблеми със строежа на Тракия и нов търг защото между другото всички пътни фирми на Божков са със огромни вземания от държавата и задължения към доставчици, персонал и данъци.Тук излиза, че държавата сама бойкотира строежа на Тракия, а не пътните фирми което не би трябвало да е така.
До коментар [#5] от "the next K":
То пък все едно ОББ му ги е оценявала на пазарна стойност тия активи - не са чак такива риби.
""Мостстрой" прехвърля чрез цесия задълженията си по ипотечни заеми към ПИБ за над 2 млн. лева на "Аутдор адвъртайзинг медиа"."
Цесията е общ способ за прехвърляне на облигационни права, а не на задължения. Става дума за поемане на дълг. Така, както сте го написали, е доста глупаво.
До коментар [#6] от "Брадвата":
Ти предполагам си нещо като селски идиот. Само идиот би могъл да се надява да фалира ОББ - една от трите най-големи банки в България по активи. Това риск за цялата система и за цялата икономика!
...що тъй бе черепче, що тъй, баш ся....