Хроника на един известен спад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хроника на един известен спад

Хроника на един известен спад

Застрахователите приключиха деветмесечието на загуба

Мария Иванова
5604 прочитания

© Shutterstock


"Декември по принцип е месец, в който се случват чудеса, но точно тази година едва ли е много разумно пазарът да се надява на нещо такова." Коментарът е на мениджър на застрахователна компания и доста точно описва настроението в сектора.

Статистиката от Комисията за финансов надзор (КФН), публикувана през седмицата, показа същото - към края на септември компаниите от общото застраховане са на минус от основната си дейност. За деветте месеца от годината загубата от застраховане е 12.78 млн. лв. Това всъщност е първият случай, откакто КФН публикува информация за резултатите на сектора за деветмесечието, в който компаниите не печелят нищо. Данните са още по-неприятни, като се има предвид, че загубата е натрупана само между юли и септември.

По всичко личи, че изоставането няма да може да бъде наваксано до края на годината. Особено като се отчете и фактът, че в последните месеци премийните приходи неизменно се свиват. Така към края на септември спадът на годишна база в общото застраховане е с 5.5%. Регистрираният ръст от 11.1% в животозастраховането пък се дължи главно на промяната в счетоводната политика на една от компаниите - Синдикална ВЗК, която от началото на 2010 г. отчита премийните си приходи по различна методология и това на практика не позволява коректно сравнение с показателите й от миналата година.

И ако допреди няколко години дружествата от общото застраховане разчитаха именно на декемврийската кампания по сключване на задължителната автополица "Гражданска отговорност", за да приключат годината със своеобразен летящ финал, то този път нещата не стоят точно така. Първо, защото в сектора отдавна се знае, че въпреки възможностите за печелене на пазарен дял, които създава заради задължителния си характер, тази застраховка всъщност е губеща. Причината е в засилената конкуренция между играчите на пазара, която продължава да държи цената на полицата ниска за посрещането на растящите претенции за обезщетения.

Второ, защото с течение на времето сключването й се разпредели относително равномерно през цялата година, като кампанийният характер вече не е толкова силно изразен. Всъщност според прогнозата на главния изпълнителен директор на ДЗИ Недялко Чандъров полиците "Гражданска отговорност", които ще бъдат сключени през декември, ще са около 17% от общо сключените през цялата година.

Третата, но не по-малко важна причина се крие в това, че именно през 2010 г. ефектите от световната криза и свиването на потреблението засегнаха най-осезаемо (поне до момента) и българското застраховане.

"Финансовият сектор не е изолиран от реалната икономика, но конкретно при застраховането ефектите се проявяват с известно забавяне", обяснява изпълнителният директор на "Лев инс" Стефан Софиянски. Именно кризата е и една от основните причини, която той посочва за влошаването на резултатите на пазара като цяло и на управляваното от него дружество в частност. Всъщност фактът, че точно "Лев инс", която има най-голям пазарен дял по задължителната "Гражданска отговорност", е и компанията с най-лош финансов резултат в края на деветмесечието (виж таблицата).

Именно с тази цел КФН задължи застрахователите да заделят и допълнителен резерв, за да се гарантират плащанията по бъдещите претенции по полицата. Същевременно от надзора въведоха и таван на административните разходи, включително и комисионите на брокерите, които компаниите от сектора могат да правят по задължителната застраховка – в размер на до 20% от цената й.

Според Софиянски мерките на регулатора са стъпка в правилната посока и ще спомогнат за стабилизирането на финансовото състояние на застрахователните дружества. По думите му, отрицателните резултати на много от дружествата в сектора по тази полица са сериозни, но няма да доведат до значими негативни последствия.

Междувременно, от публикуваните от КФН данни става ясно, че към края на септември компаниите от сектора са направили разходи в размер на близо 126 млн. лв. за отписани вземания и за върнати премии. От тях над 115 млн. лв. са в общото и 10.8 млн. лв. в животозастраховането. Експерти от сектора поясниха, че става дума, от една страна, за предсрочно прекратени полици в предвидените от нормативната уредба и общите условия случаи – при такива случаи застрахователят изплаща обратно на клиента платената премия за периода, в който той на практика няма да ползва полицата. Другата част от тези разходи е за случаите на отписани вземания по сключени застраховки – става въпрос за полици с разсрочено плащане, при които клиентът не е внесъл всички дължими вноски и застрахователят отписва вземането като несъбираемо.

Статистиката не показва разпределението на тази сума между разходите за върнати премии и за отписани вземания, нито пък за кои конкретни типове застраховки става въпрос. Данните обаче показват, че най-голямата част от тези 126 млн. лв. са разходите, направени от "Лев инс" – общата им стойност е 37.3 млн. лв. Това навежда на мисълта, че вероятно става въпрос най-вече за разсрочени полици "Гражданска отговорност", по които не са платени част от дължимите вноски. Аргумент в тази посока дава и източник от сектора, който посочва, че над 90% от проблемите на Гаранционния фонд при изплащане на обезщетения са заради случаи на разсрочени застраховки "Гражданска отговорност", и то именно във връзка с неплащането на последната вноска.

"Декември по принцип е месец, в който се случват чудеса, но точно тази година едва ли е много разумно пазарът да се надява на нещо такова." Коментарът е на мениджър на застрахователна компания и доста точно описва настроението в сектора.

Статистиката от Комисията за финансов надзор (КФН), публикувана през седмицата, показа същото - към края на септември компаниите от общото застраховане са на минус от основната си дейност. За деветте месеца от годината загубата от застраховане е 12.78 млн. лв. Това всъщност е първият случай, откакто КФН публикува информация за резултатите на сектора за деветмесечието, в който компаниите не печелят нищо. Данните са още по-неприятни, като се има предвид, че загубата е натрупана само между юли и септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 2
    roumen_galabinov avatar :-|
    Румен Гълъбинов

    Ще бъдат забранени непропорционалните във времето плащания на вноски по Гражданска отговорност на автомобилистите. Това означава, че няма да е допустимо една част от премията да се плаща при сключването на застраховката, а останалите да се дължат по-късно несъразмерно във времето.

  • 3
    whyman avatar :-|
    whyman

    а как няма, то всеки опит за известляване на даден пазар и повече прозрачност, води до подобен резултат. Ето обаче, че надзора може да се похвали с реални резултати, след като намери сили да се изправи срещу брокерите.

  • 4
    deep_water avatar :-|
    deep_water

    Разбира се че промените са в правилна насока. Едни от добрите практики е че клиента вече ще знае колко плаща на брокера. Един вид комисионната ще се договаря между клиента и брокера, а не между брокера и застрахователя. Трябва да се знае че брокера всъщност е орган, който по закон трябва да обслужва застрахования. И само така компетентните и съвестни те брокери ще получават по-добро възнаграждение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK