Обединени, но не съвсем

Новият европейски финансов надзор

Начело на работната група, която предложи промени в ЕС-регулациите е Жак дьо Ларозие
Начело на работната група, която предложи промени в ЕС-регулациите е Жак дьо Ларозие
Начело на работната група, която предложи промени в ЕС-регулациите е Жак дьо Ларозие    ©  Европейска комисия
Начело на работната група, която предложи промени в ЕС-регулациите е Жак дьо Ларозие    ©  Европейска комисия

Историята на цивилизацията показва, че грешките са присъщи на хората и че кризите са продукт на колективни действия или бездействия. Точно затова финансовите кризи като последната няма да изчезнат. Независимо от повечето регулации. Надеждата обаче е, че тези промени в поведението и институциите, направени на база на опита досега, ще намалят честотата на появяването и неблагоприятните ефекти. В САЩ реагираха след кризата с най-голямата регулаторна промяна след Голямата депресия с преструктуриране на финансовия надзор чрез закона "Франк - Дод" (основан на принципите на консолидация на надзорните агенции, намаляване на риска, поеман от банките, и защита на потребителите). В Европа Европейската комисия, Европейският съвет и Европейският парламент приеха група регулации, които влязоха в сила от началото на тази година.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tikvoc avatar :-|
    tikvoc
    • + 2

    По-същество вярно, но са пропуснати важни и много спорни моменти в реформата.
    Първо, че е предвидена безпрецедентната възможност тези нови централни органи по свое усмотрение да инструктират директно националните надзорници да предприемат определени действия.
    И второ, че с реформата се прескачат държавите членки при транспонирането на законодателството в трите сектора. Въвежда се мълчаливо директен вертикален ефект на всички приети Директиви в трите сектора. Аз поне не съм запознат с друг случай, в който европейска Директива да задължава директно частно-правен субект.
    А и не става ясно как паралелното прилагане на правила от Европейските органи и от националните надзорници ще спомогне за по-голяма ефективност при надзора, при положение, че няма механизъм за разпределение на правомощията помежду им.

    Нередност?
  • toto_riina

    Фундаменталната грешка допусната още в самото начало е, че не поради липсата на регулаторна намеса, а именно обратното, е причината за настоящата рецесия. Допълнителната намеса в свободния пазар само ще утежни положението и съм убеден, че ще премине в депресия, колкото и черногледа да звучи това днес. Какво предизвика световната криза мисля, че вече има толкова много книги, за да се налага да ги цитирам.
    От тук нататък колкото и органи, комисийки, комитети, съвети, дирекции, централни дирекции, към поддирекцията на комисията, и т.н. да създадат, само продължават да мътят водата и става все по-лошо. Базел III мисля, че е удачен пример.
    А подобна централизирана политика, където управленските органи се назначават (без ясен механизъм от кого и как може да се сменят) и да се месят в националата политика на държавите (ЗА СЕГА само с препоръчителен характер и "морална сила"), все повече ми заприличва на един международен съюз от близкото минало. Все повече колективизъм, все повече държавна намеса.
    "Колкото повече държавата "планира", толкова по-трудно става планирането от страна на отделния човек." Фридрих фон Хайек

    П.П. - "Капитал", по-добре напишете статия за Nigel Farage и малко критика към ЕС, а се само да се поватря като папагали от всички медии, как в Европата всичко е от злато. Все пак сте "Капитал", а не "Социал", малко по-вдясно ако обичате.

    Нередност?
Нов коментар