С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
2 28 яну 2011, 16:38, 3724 прочитания

Обединени, но не съвсем

Новият европейски финансов надзор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Историята на цивилизацията показва, че грешките са присъщи на хората и че кризите са продукт на колективни действия или бездействия. Точно затова финансовите кризи като последната няма да изчезнат. Независимо от повечето регулации. Надеждата обаче е, че тези промени в поведението и институциите, направени на база на опита досега, ще намалят честотата на появяването и неблагоприятните ефекти. В САЩ реагираха след кризата с най-голямата регулаторна промяна след Голямата депресия с преструктуриране на финансовия надзор чрез закона "Франк - Дод" (основан на принципите на консолидация на надзорните агенции, намаляване на риска, поеман от банките, и защита на потребителите). В Европа Европейската комисия, Европейският съвет и Европейският парламент приеха група регулации, които влязоха в сила от началото на тази година.
Начело на работната група, която предложи промени в ЕС-регулациите е Жак дьо Ларозие

Фотограф: Европейска комисия

Предистория

Дискусията и подготовката на промените в регулаторния пакет в ЕС започнаха в разгара на кризата още през октомври 2008 по инициатива на председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу. Институцията възложи на група високопоставени експерти под председателството на Жак дьо Ларозие да изготви предложение за промени в общата европейска регулаторна рамка.
Предложението им беше публикувано на 29 февруари 2009 г. като доклад до ЕК. На тази основа и с мотива за съществените пропуски в съществуващата регулаторна практика бяха инициирани законодателни реформи. На първо място, групата "Ларозие" констатира, че има логическо противоречие между факта, че пазарът на финансови услуги в общността е трансграничен, докато финансовият надзор се осъществява на равнище страни членки. На второ място, докладът стигна до заключението, че за да бъде стабилен финансовият сектор в бъдеще, е необходимо да конвергират на техническо равнище регулаторните правила, използвани от националните регулатори. Трето, пледира се да се въведе механизъм за постигане на съгласие и координация между регулаторите, надзираващи финансовите институции, опериращи на много пазари. Четвърто, оказа се, че е необходим и механизъм за осигуряване на еднакви практики при прилагане на надзорните правила. Пето, Ларозие предложи механизъм за координирано вземане на решения при извънредни ситуации.


На тази основа през септември 2009 г. ЕК изготви проект, който беше предложен на обществено обсъждане и на поредица от консултации на равнище работни групи между страните. Членовете на съюза бяха изключително активни в експертните дискусии и докладът претърпя съществени промени. На финалния етап дискусията продължи на политическата сцена и беше между Европейската комисия, Европейския съвет и Европейския парламент. През септември 2010 трите страни стигнаха до консенсусен проект, които беше приет от Европейският парламент на 22 септември 2010 и влезе в сила от 1.1.2011 г.

Какво се променя

Първо, съществуващите до момента комитети на регулаторите в областта на банките, застрахователните и пенсионните фондове, финансовите пазари и пазарните инструменти бяха трансформирани в европейски регулаторни органи. На тях им беше предоставен наднационален статут с нови отговорности. Те са в областта на преодоляване на конфликтите между отделните национални регулатори, изготвяне на обща система от надзорни правила (single rule book) и изработване на общи технически стандарти (практика) за тяхното прилагане. Новите финансови регулаторни органи са Европейският банков орган (в областта на надзора на кредитните институции), Европейският орган за регулиране на застрахователните и пенсионните фондове и Европейският орган за регулиране на пазарите. Със специално решение се създаде и нов орган, които няма прецедент - Европейският съвет за системен риск (ЕССР). Между другото симетричната структура на ЕССР в САЩ е Financial Stability Oversight Council.



Европейският съвет за системен риск ще наблюдава и оценява потенциалните опасности за стабилността, които възникват от макроикономическите тенденции и от развитието на финансовата система на общността. Мисията му е да излъчва сигнали за ранно предупреждение при поява на рискове и, където е необходимо, да отправя предупреждения и препоръки за предприемане на корективни действия за елиминирането им или намаляване на тяхното влияние. Предупрежденията на ЕССР ще бъдат насочени към секторните регулатори, към националните регулатори (при необходимост), както и към законодателните органи в ЕС. Препоръките на съвета няма да имат правно-обвързващ характер и по същество ще имат морална сила. Въпреки това адресатите им ще трябва да се съобразяват с тях или да обяснят причините да не се съобразяват. Върховният орган на ЕССР е Генералният съвет, в който са представени с право на глас управителите на централните банки от всички страни - членки на ЕС, президентът и вицепрезидентът на ЕЦБ, както и президентите на трите европейски надзорни институции. Представителите на националните надзорни органи, представител на Европейската комисия и представител на Икономическия и финансов комитет участват в заседанията на Генералния съвет, но без право на глас. В зависимост от формата препоръките на ЕССР ще могат да бъдат публични и конфиденциални. Според регулацията препоръките на съвета, които се отнасят за промени в законодателната рамка на равнище ЕС, следва да бъдат публични.

И какво се запазва

Националните органи в трите сектора (банки; застрахователи и пенсионни дружества; пазари и пазарни инструменти) запазват своите настоящи отговорности за провеждане надзора на микрониво. Те обаче ще трябва да се съобразяват с общите принципи и правила на общността, както и с техническите стандарти, възприети от наднационалните надзорници. Местните регулатори ще имат собствени правомощия за налагане на допълнителни правила, свързани със спецификите на местния пазар. При диспут между различни органи, който се отнася до поднадзорни лица, осъществяващи презгранична дейност, съответният ресорен европейски надзор ще може да вземе решение, обвързващо и за двете страни в спора.

Практическият резултат дотук е първа стъпка към централизация на регулаторната практика на европейско ниво плюс нова система от наднационални регулаторни институции. Събирането на представители от толкова много държави в новите институции е свързано с осигуряване на условия за техния успех. Рисковете от провал на подобна вавилонска структура са налице и не бива да бъдат пренебрегвани. За да бъдат успешни, новите регулаторни органи ще трябва да работят ефикасно и ефективно.

Накрая не бива да забравяме, че финансовият сектор осигурява само предпоставките за оптимален икономически растеж. Регулаторите "само" трябва да осигурят по-малки и по-малко финансови кризи. За резултатите от реформата ще съдим според постигнатите бъдещи резултати.

*Авторът е директор на дирекция "Финансова стабилност" в БНБ и член на Консултативния технически комитет към Европейския съвет за системен риск
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 3048 прочитания

ББР е единствената банка без публикуван годишен отчет за 2018 г. 9 ББР е единствената банка без публикуван годишен отчет за 2018 г.

От държавната институция не обясниха на какво се дължи забавянето

13 окт 2019, 9176 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Българските банки приключиха с печалба 2010 г.

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие