Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 7 фев 2011, 21:49, 10682 прочитания

Няма лепенка, няма проблем

Забраната за маркиране на застраховани автомобили със стикери изглежда все по-близо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Маркирането със стикери на автомобили, които имат сключена застраховка "Автокаско", е на път да остане в историята. До десет дни, по думите на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов, работна група ще е готова с промени в Кодекса за застраховането, с които да се ограничи тази "порочна практика". Обществена тайна е, че по лепенките автокрадците лесно разпознават къде е застрахован автомобилът и така решават дали да се занимават с него или не.

"Маркирането на автомобили при застраховането им трябва да отпадне, защото лепенките са част от сигналите, които се дават към криминални структури", заяви Цветанов по време на кръгла маса на тема "Маркирането със стикери във връзка със застраховката "Каско" – за и против", организирана от Асоциацията на българските застрахователи под егидата на Министерство на вътрешните работи (МВР) и Комисията за финансов надзор (КФН). Според вицепремиера стикерите "оказват съществено влияние върху кражбите", тъй като е известно, че има групи за кражби на автомобили, които са свързани с определени застрахователни дружества.


С проекта за промяна в Кодекса за застраховането е ангажирана работна група, съставена от представители на МВР, КФН и Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Тя вече е готова с първоначален вариант на нормативния акт, който е предоставен на компаниите за съгласуване. По думите на зам.-председателя на КФН Борислав Богоев, в него предстои да бъдат добавени и изказаните по време на кръглата маса мнения и направените предложения от страна на застрахователите.

Необходимостта от премахване на видимата маркировка получи подкрепата на представителите на КФН, както и на част от застрахователите – предимно представители на компании с чуждестранни собственици. Аргументите им са, че поставянето на стикери противоречи както на Кодекса за застраховането, на Закона за защита на потребителите и на Закона за защита на конкуренцията, така и на европейската практика. Освен това според тях по този начин потребителите се натоварват с излишни разходи, като същевременно наличието на стикер всъщност не предпазва даден автомобил от незаконно посегателство.

"У потребителите се създава убеждението, че маркировката дава по-голяма защита от посегателство на застраховано МПС, както и че липсата на такава маркировка би довело до увеличаването на риска от кражба", изтъкна председателят на застрахователната асоциация Орлин Пенев. Той допълни, че по този начин се изкривява и свободната конкуренция на пазара.



Според част от дружествата с български собственици обаче, маркирането на автомобилите трябва да остане. Такива мнения изказаха представителите на "Армеец" (която е част от групата на "Химимпорт"), "Бул инс" (която се свързва с братята Маргини) и "Лев инс" (която непряко се контролира от Алексей Петров). Според тези компании така може да се противодейства по-ефективно срещу търговията с крадени авточасти например. Изпълнителният директор на "Лев инс" все пак изтъкна, че компанията му подкрепя премахването на стикерите като видима маркировка, но призовава за запазване на т.нар. пасивно маркиране, при което номерът на рамата на застрахования автомобил се нанася върху различни негови части (още мнения и коментари от кръглата маса вижте тук).

Идеята за законодателни промени, с които да се забрани маркирането, всъщност не е нова. Преди около година, покрай операция "Наглите" и ареста на бившата барета Алексей Петров, вътрешният министър обяви, че са налице известни връзки между някои от застрахователните компании и групи за кражби на автомобили. Още тогава Цветанов предложи стикерите да бъдат забранени. Причината е, че макар и да не показват директно коя кола в кое дружество е застрахована (което е забранено и от закона), стикерите дават достатъчно ясна информация за това от коя специализирана компания е извършено маркирането. Връзките на маркировъчните компании с някои от застрахователите на пазара пък изобщо не са тайна.

Тези отношения между застрахователите и маркировъчните компании, както и между застрахователите и организираните автокрадци, отдавна са ясни както на КФН, така и на МВР. Ето защо подготвяните промени в кодекса не само са повече от необходими, но и дори са позакъснели. Все пак положителното е, че най-накрая се предприемат реални стъпки в тази посока.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos

Основни инвеститори в дружествата са фондът New Vision 3 и БАКБ

2 апр 2020, 2311 прочитания

И финансовият директор на ПИБ Живко Тодоров е отстранен 3 И финансовият директор на ПИБ Живко Тодоров е отстранен

Това е втора ключова мениджърска рокада в банката в рамките на едва две седмици

2 апр 2020, 22191 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Междувременно обратно в Ирландия

След като загубиха доверието на инвеститорите, банките в страната са изправени и пред отлив на депозанти

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10