С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 20 май 2011, 15:13, 3659 прочитания

Рисково и лично

"Гражданска отговорност" едва ли ще е на шофьора, но поне може да зависи от поведението му

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Полицай пита съпругата:
- Госпожо, разкажете ми как стана произшествието?
- Ами, господин полицай, аз управлявах колата. Зад волана беше съпругът ми...

В задачата се пита има ли семейството сключена "Гражданска отговорност" и кой ще плати щетите.


Шегата настрана, но темата за задължителната автомобилна застраховка напоследък отново е на дневен ред. Едната причина, логично, са подготвяните поправки в Кодекса за застраховането, които предстои да бъдат внесени за одобрение от Министерския съвет, а след това и от парламента. Част от тях предвиждат да отпадне възможността полиците да се плащат разсрочено, а тарифите на всички застрахователи, които предлагат "Гражданска отговорност", да се публикуват на едно място от Комисията за финансов надзор.
Другата причина, поради която застраховката отново влезе в новинарския поток, дойде от изказване на главния изпълнителен директор на "Булстрад Виена иншурънс груп" и "Български имоти" Румен Янчев, който в интервю за БТА предложи сключването й да бъде обвързано не с автомобила, както е в момента, а с шофьора. "Най-логично е всеки шофьор и евентуален ползвател на автомобил да си има застраховка "Гражданска отговорност", коментира застрахователят пред БТА.

Книжка = застраховка?

Лансираната от Янчев идея всъщност съвсем не е нова. Самият той не за пръв път прави такова предложение. Логиката е ясна – никоя кола сама по себе си не може да нанесе щета, нужен е човек зад волана, за да се стигне до произшествие. Или както изтъква и Янчев – "рискът в крайна сметка зависи първо от това кой кара и едва тогава от характеристиките на колата". Като пример той посочва отдаването на коли под наем, като обяснява, че за такива автомобили застрахователите по правило начисляват по-високи тарифи именно поради факта, че не се знае кой ще ги кара.



Идеята има много привърженици и сред самите шофьори. Коментари с подобно предложение могат да се срещнат под почти всяка публикация на тема "Гражданска отговорност" и във форумите на "Капитал" и "Дневник". "Гражданска отговорност да се сключва с лицето "Х", а не за съответното превозно средство, притежавано от лицето. То не може да управлява едновременно две или три притежавани от него коли. Справедливостта в случая изисква една застраховка "Гражданска отговорност". Всичко останало е обирджийство и пълнене на гушките на застрахователите, които и без това нищо не изплащат на застрахованите!", пише например потребител с псевдоним "справедлив".

От сектора пък допълват аргументацията с факта, че ако полицата се сключва за шофьора, а не за колата, това би улеснило значително дългоочакваното въвеждане на системата "бонус-малус", при която изрядните шофьори ще плащат по-ниска цена за застраховката в сравнение с по-рисковите. В сектора отдавна говорят за необходимостта от системата, но на практика тя все още не се е случила. Добрата новина е, че през последните месеци вече се предприемат реални стъпки в тази посока и въвеждането й изглежда по-близо. От края на 2010 г. Гаранционният фонд вече реално предоставя данни за пътните произшествия от КАТ, буквално до седмици пък се очаква да заработи и единната информационна система за издаване на полици.

Иначе дори и към момента застрахователните компании отчитат и някои индивидуални рискови фактори при формирането на тарифите си по "Гражданска отговорност". Най-често дружествата вземат под внимание възрастта и шофьорския стаж на лицата, които ще управляват застрахования автомобил, както и това дали са причинили пътно произшествие през последните години. Като цяло обаче най-голяма тежест при изчисляването на дължимата сума за полицата има обемът на двигателя на колата.

"Добре сме си така"

Същевременно идеята да се застрахова шофьорът, а не колата, също има своите противници. "Имаме една кола, но и тримата в семейството сме с книжка, не можем да плащаме за "Гражданска" за всеки от нас, коментират обаче гражданите", пише в. "Стандарт" като контрааргумент на предложението на Янчев. Сред мненията в интернет също се забелязва отчетлива вълна на несъгласие с идеята.

"Ами да. Познайте кое е повече - шофьорите или колите? Колко хубаво би било всеки шофьор да е длъжен да си прави "Гражданска", дори да му се налага да кара по 1 ден в годината. Мечтииииии", изтъква потребител във форума на специализирания сайт www.insurance.bg.

По думите на Янчев обаче, ако се стигне до промяна в системата, няма да е проблем застрахователните компании да вземат под внимание при изготвянето на тарифите си колко често шофира даден човек. "Може да се отчете например, че даден автомобил е семеен", обяснява той.

Междувременно в застрахователния сектор също не са единодушни в отношението си към идеята. Част от представителите на пазара изтъкват, че практиката да се застрахова шофьорът, а не автомобилът, е широко разпространена в други държави. Според обясненията на други обаче по-често срещаният вариант, включително и в рамките на ЕС е прилаганият и в България – т.е. полицата да се сключва за колата. Страните, в които застраховката се прави за всеки шофьор, а не за всеки автомобил, каквито са например Великобритания и Ирландия, са по-скоро изключения. Всъщност, макар и да не го изисква изрично, европейското законодателство в тази област също поставя акцента върху автомобила и говори за "територия по-обичайно домуване на превозното средство", т.е. държавата по регистрация на колата, а не (примерно) по адрес на пребиваване на шофьора. Изискването за определен минимален обхват на полицата – не по-малко от 90% от превозните средства, също е обвързано с броя на автомобилите в движение, а не с числеността на хората с шофьорски книжки. От регулатора също не дават знак да обсъждат предложението на Янчев.

Всъщност, както често се случва, истината най-вероятно е някъде по средата. Фактът, че световната практика познава примери на ефективно работещи системи и в двата варианта, говори, че верният отговор не е единствен. По-важното за българския пазар е използването и на двата типа фактори за оценка на риска – индивидуални (за шофьора) и технически (за автомобила), действително да се случи. Когато застрахователните компании реално започнат да прилагат системата "бонус-малус", като санкционират неизрядните водачи и награждават коректните, ще спечелят всички – и шофьорите, и самите застрахователи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Райфайзенбанк България пусна собствен дигитален портфейл 1 Райфайзенбанк България пусна собствен дигитален портфейл

Приложението позволява на клиентите й да ползват телефона си за разплащания и теглене на пари от банкомат

23 окт 2019, 2108 прочитания

"Булгартрансгаз" изтегли 200 млн. евро кредити заради "Балкански поток" 1 "Булгартрансгаз" изтегли 200 млн. евро кредити заради "Балкански поток"

Държавната компания дава за обезпечение големи доларови депозити, като доходността по тях ще е по-висока от дължимата лихва по евровия заем

23 окт 2019, 1443 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
"Петрол" и семейство Петрови

Близо 42% от дистрибутора на горива бяха продадени на фирма, финансирана от Корпоративна банка

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10