"Гражданска отговорност" става електронна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Гражданска отговорност" става електронна

Ако предложените поправки в Кодекса за застраховането бъдат приети, полиците "Гражданска отговорност" ще важат от деня и часа на тяхното сключване

"Гражданска отговорност" става електронна

Засега ползите са за контролните органи, а шофьорите ще усетят разлика най-рано след месеци

Мария Иванова
6329 прочитания

Ако предложените поправки в Кодекса за застраховането бъдат приети, полиците "Гражданска отговорност" ще важат от деня и часа на тяхното сключване

© Георги Кожухаров


От средата на юли 2011 г. всички полици по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" ще се сключват по електронен път чрез официално работещата от днес нова система за електронно сключване. Платформата ще генерира уникален код за всяка полица и ще я изготвя в електронен вариант с всички изисквани по закон реквизити, като след това самите застрахователи ще имат грижата да я предоставят на хартиен носител на клиентите си.

В срок от 45 дни всички застрахователи и застрахователни посредници ще трябва да получат сертификати за работа с новата платформа и да преминат към изцяло електронно издаване на полиците. Заместник-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Борислав Богоев обяви, че в противен случай те ще трябва да спрат да предлагат застраховка.

"Не очакваме да има компании, които да не успеят да получат сертификат в рамките на 45-дневния срок, но е вероятно някои брокери и посредници да отпаднат от системата", коментира председателят на Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност" Борислав Михайлов.

Очакванията са новата система да доведе до намаляването на измамите и повишаването на обхвата по задължителната застраховка. Според изискванията на ЕС той не трябва да пада под 90%, а към момента едва около 70% от регистрираните автомобили в България са застраховани. По думите на Богоев, с новата система ще бъде възможно всеки един момент да се получи точна информация за броя на застрахованите автомобили, тъй като сключването и отчитането на полиците става в реално време. До момента не бяха рядкост случаите, в които застрахователните компании отчитаха сключените от тях полици с един или няколко дни закъснение.

Отпадането на възможността за сключване на застрахователна полица със задна дата (т.нар. антидатиране) е другото голямо предимство на новата платформа, която представителите на сектора изтъкват. Става въпрос за пресичането на възможността за измами, при които при настъпило пътнотранспортно произшествие, ако виновният водач не е имал сключена застраховка, той да се договори с даден посредник, който да му издаде полица със задна дата.

Третото важно предимство на новата система засега е в бъдеще време – става въпрос за възможността за въвеждането на дългоочакваната от пазара система "бонус – малус", при която изрядните шофьори плащат по-ниска цена на задължителната застраховка. За целта системата, която включва и регистър на застрахователните събития, ще изчислява индивидуален коефициент, който да отчита риска за всяко МПС и съответния собственик или водач. Този коефициент след това ще може да се прилага от всяка застрахователна компания, в зависимост от собствената й тарифа, при изчисляването на дължимата премия по застраховката "Гражданска отговорност". Този стимул за шофьорите обаче ще заработи най-рано през есента, защото още не са приети нужните промени в Кодекса за застраховането.

Така засега електронното сключване ще носи ползи основно на контролните органи - КАТ, КФН и Гаранционния фонд (който изплаща обезщетения при ПТП, когато виновният шофьор няма сключена "Гражданска отговорност"). За потребителите дигиталните застраховки и евентуалните стимули ще дойдат след месеци.

От средата на юли 2011 г. всички полици по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" ще се сключват по електронен път чрез официално работещата от днес нова система за електронно сключване. Платформата ще генерира уникален код за всяка полица и ще я изготвя в електронен вариант с всички изисквани по закон реквизити, като след това самите застрахователи ще имат грижата да я предоставят на хартиен носител на клиентите си.

В срок от 45 дни всички застрахователи и застрахователни посредници ще трябва да получат сертификати за работа с новата платформа и да преминат към изцяло електронно издаване на полиците. Заместник-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Борислав Богоев обяви, че в противен случай те ще трябва да спрат да предлагат застраховка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг

    Това е узаконен държавен и ЕС рекет - силово застраховане, но вместо да ви бият ви глобяват 400-600 лв и 2000 лв при повторно нарушение, а за фирми - 10000 лв. Тъй като може да не платите, ще ви ги събират със съдия-изпълнител, а ако нямате, ще ви вземат жилището и ще ви пратят на сигурна смърт (бездомните живеят между 3 и 5 години). Такива неща даже мутрите не правеха, което ги издига в моите очи спрямо държавата и ЕС.

    ГО е членския внос за ЕС, който отделния човек пряко плаща. Преди ЕС цената на застраховките беше десетократно по-ниска. Аз не желая да плащам такъв членски внос и РЕКЕТ!

    Излишно е да припомням какви са средните доходи, както и количеството на безработните и пенсионерите, както и размера на пенсиите или сумите, с които живеят безработните, а колата често е необходимост, а не "лукс".

  • 2
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг

    Сега вече никой не може да се спаси от електронния геноцид, Хитлер е можел да бъде доста по-ефективен ако е разполагал с днешните US и EU средства!

  • 3
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг

    Настоявам политическите сили, поддържащи членството в ЕС, да плащат моя членски внос ЕС, в противен случай искам незабавно излизане от ЕС!

  • 4
    lubara avatar :-|
    Любомир Николов

    Що за коментари?!

  • 5
    ivailo7609 avatar :-|
    ivailo7609

    Хубавото е че ще се пресекат измамите и контрола ще е по-добър. Дано това не бъде причина за повишаване на цените на полицата, защото застрахователите имат най-много печелят.

  • 6
    whocares avatar :-|
    who cares

    за протокола - ехо, Капитал - казва се антЕдатиране, ама нейсе ;-)
    ... абе, каква електронна застраховка бълнувате. Електронна ще бъде, ако така, както си седя на задника пред компютъра, вземе че ми щукне да сключа застраховка ГО, и така...другото е ала-бала. А за "бонус-малус" се говори от супурнайсет години и "йок" -;)
    ... въобще... идилия и мила родна картинка ... per aspera ad astra

  • 7
    mcvess avatar :-|
    McVess

    До коментар [#3] от "GodMouth":

    Не е лошо да се прегледате при специалист.

    А по отношение на ГО - засега нищо електронно не виждаме. И досега компаниите си ги водеха в електронен формат, сега остава да обединят базите им. Електронна ГО ще стане когато престанат да ни лепят етикети по колите (заприличали сме на Лада от Разградския край), а когато ни спрат при проверка човека с палката да провери в компютъра на патрулката всичко ли е наред с даден автомобил - ГО, данък, винетка, преглед и т.н. А не да се чудя всяка година как да разлепя един стикер без да нараня останалите.

  • 8
    chert avatar :-|
    петро

    До коментар [#7] от "McVess":
    Прав си с тези лепенки по стъклата!
    В много страни тези лепенки(малки) се залепват на задния номер при преминаване на преглед.Една за емисии и другата за техн.контрола!
    А да не говорим,че в бяла Европа прегледа важи 2(две) години!!!

  • 9
    chert avatar :-|
    петро

    ...а "ГО" е в джоба при книжката!
    ;)

  • 10
    pag avatar :-?
    pag

    Следващата необходима стъпка е възможност за ГО за срок, по-малък от година, например 6 месеца и 3 месеца.
    Има доста хора, които зимно време не си карат колите, или имат кабриолети, ретро автомобили и пр.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK