Ангел Джалъзов: Конфликтът на интереси не се побира в една дефиниция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ангел Джалъзов: Конфликтът на интереси не се побира в една дефиниция

Промените са в полза на осигурените, казва Джалъзов

Ангел Джалъзов: Конфликтът на интереси не се побира в една дефиниция

Зам.-председателят на КФН, ръководещ осигурителен надзор, пред "Капитал"

Николай Стоянов
6233 прочитания

Промените са в полза на осигурените, казва Джалъзов

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Профил

Ангел Джалъзов е заместник-председател на Комисията за финансов надзор, отговарящ за осигурителния сектор от средата на 2010 г. Преди това той е заемал ръководни длъжности в консултантските групи Capital Dynamics и Euro-Phoenix Financial Advisors, и в управляващото дружество "КД инвестмънтс". Потърсихме неговото мнение за предлаганите от регулатора промени в Кодекса за социално осигуряване.

Една от основните промени в КСО касае в какво могат да влагат активите си пенсионните фондове. Какви са основните новости и какво ги наложи?

Инвестиционните регулации за допълнителните пенсионни фондове не са променяни съществено от 2006 г., когато бе направена първата стъпка към либерализирането им. Оттогава настъпиха съществени промени на капиталовите пазари, появиха се нови инструменти, преживяхме и финансова криза, която ни накара да направим оценка на тези регулации. Трябва да се има предвид, че от започването на дейността по допълнително пенсионно осигуряване досега нетните активи на пенсионните фондове непрекъснато се увеличават, като към края на първото полугодие на тази година те надхвърлиха 4.28 млрд. лева. Предлаганите на българския капиталов пазар финансови инструменти се оказват недостатъчни за средствата на пенсионните фондове. Във връзка с това, а и с оглед предоставяне на по-големи възможности за избор на финансови инструменти и за реализиране на допълнителни приходи за пенсионните фондове, се въвежда възможност за инвестиране в дългови ценни книжа, издадени или гарантирани от международни финансови институции, в акции, предлагани при условията на първично публично предлагане, във варанти по акции, търгувани на регулирани пазари, както и в дялове на алтернативни инвестиционни фондове.

Какъв очаквате да е резултатът от разширените дефиниции за свързани лица и група? Ще се подобри ли защитата за осигурените?

С предложените промени се разширява обхватът на дефиницията на понятието свързани лица. Създаването на дефиниция на понятието група е свързано с въвеждането на инвестиционни ограничения при инвестиране на средствата на пенсионните фондове във финансови инструменти, издадени от лица от една група. С посочените промени се ограничава възможността за концентрация на инвестициите на фонда в ценни книжа, издадени от лица в една група, за да се намали рискът на портфейла на фонда.
  От вашата надзорна практика сегашните ограничения за инвестиране в свързани лица заобикалят ли се и поправките ще предотвратят ли това?

Ограниченията за инвестиции в свързани лица целят да предотвратят конфликтите на интереси при инвестиране на чужди средства, в случая на осигурените лица. Средствата, натрупани в пенсионните фондове, са над 4 млрд. лв. и с това се засилва и стремежът на някои от пенсионните дружества да използват част от тези средства за финансиране на близки до тях компании.

Конфликт на интереси е възможно да възникне по много начини и е практически невъзможно това многообразие да бъде обхванато в една дефиниция. В тази връзка предлаганите промени в КСО са резултат от опита на КФН в ограничаването на практики, съдържащи потенциален конфликт на интереси. Освен изменения в дефинициите за свързаност и контрол предлагаме пенсионните дружества да прилагат политика за установяване и предотвратяване на конфликт на интереси, като КФН ще има възможност да въвежда допълнителни изисквания, когато счита, че прилаганите политики не гарантират обективност при инвестирането.

През последната година налагани ли са санкции за превишаване на лимитите за инвестиции в свързани лица?

През 2011 г. са съставени 10 акта за нарушения във връзка с придобиването от пенсионните фондове на активи, издадени от лица, свързани с управляващите пенсионни дружества.

Предвижда ли се при системното нарушаване на ограниченията за инвестиции в свързани лица да се прибягва към отнемане на лицензи?

Такава възможност съществува и към момента при системни нарушения на КСО и на актовете по прилагането му. Подобна мярка обаче може да има много сериозни последици както за дружествата, така и за осигурените лица. По тази причина към отнемане на лиценз не трябва да се пристъпва при всяка формална констатация на системност на нарушения, а след комплексна преценка на ефекта от прилагането на мярката, при която водещ трябва да бъде интересът на осигурените лица.

Какви срокове ще бъдат дадени на пенсионните фондове да приведат портфейлите си според новите изисквания?

На практика пълното въвеждане в действие на промените ще стане след приемането и на предвидените със законопроекта наредби, което трябва да стане в 12-месечен срок от влизане в сила на закона. С оглед на това за пенсионните дружества се предвижда 18-месечен срок, в който да приведат дейността си в съответствие с разпоредбите на кодекса.   На база на какви разчети е направено предложеното поетапно намаляване на таксите?
Направено е на базата на два типа разчети. От една страна, това са разчети за влиянието на таксите върху натрупването на средства в индивидуалната партида, което е от първостепенна важност за всяко осигурено лице. Същевременно беше направен и анализ за ефекта от намаляване на размера на таксите върху приходите и финансовото състояние на пенсионните дружества при прогнози до 2020 г.

Анализът показаха, че структурата  и размерите на таксите и удръжките влияят съществено върху натрупванията в индивидуалната партида, респ. върху размера на бъдещите пенсии. Равнището на таксите в задължителните пенсионни фондове (5% от всяка осигурителна вноска и 1% върху активите на годишна база) за период на осигуряване от 40 години ще редуцират размера на натрупванията с около 20 на сто. Най-съществено влияние върху намаляването на средствата по осигурителната партида оказва инвестиционната такса. Поради това законопроектът предвижда най-напред намаление именно на тази такса с по 0.1% от 2012 г. до 0.5% през 2016 г. Също от 2012 г. се предлага отпадане на таксата за прехвърляне от един пенсионен фонд в друг, както в задължителните, така и в доброволните фондове.

Предлаганото намаление и отпадане на такси ще доведе до увеличаване на натрупванията по партидата на осигурените лица, но в същото време ще намали приходите на пенсионните дружества от такси и удръжки. Не бива да се забравя, че тези дружества по закон могат да извършват само пенсионноосигурителна дейност и таксите и удръжките са основен източник на приходи за тях.

Увеличаването на осигурителната вноска за универсалните фондове от 2017 г. от сегашните 5% на 7% върху осигурителния доход на лицата дава допълнителна възможност за намаление на таксите. С оглед на това от 2017 г. се предлага стъпаловидно редуциране на удръжката от всяка осигурителна вноска от сегашните 5%  до достигането на размер 2.5%  през 2019 г.

В заключение искам да обобщя, че така предложеното намаление на таксите е съществено и достатъчно ускорено. Считаме, че то защитава в максимална степен интересите на осигурените лица. В същото време са отчетени и реалните възможностите за намаление на таксите, като е потърсен балансът с цел запазване на финансовата стабилност на пенсионните  дружества.

Кои промени срещат одобрение от бранша и къде бяха основните критики ?

На проведеното в широк кръг обсъждане на законопроекта от Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване изразиха удовлетвореност от неговото качество като цяло. От предложените изменения най-общо се обсъдиха промените в инвестиционните правила, като се постигна съгласие да бъде допълнително проведена дискусия на експертно ниво относно конкретните бележки и предложения на дружествата. Надявам се на предстоящата среща да се дискутират конкретните предложения на асоциацията и да се опитаме да сближим позициите си по въпросите, по които се различаваме.

Кога очаквате да е готов окончателният вариант на проектозакона и кога е реалистичен срок да влезе в сила?

Както казах, предстоят обсъждания със заинтересуваните страни, след което всички приети предложения ще бъдат отразени в законопроекта. Очакванията ми са законът да бъде разгледан от Народното събрание в началото на следващата година.

Интервюто взе Николай Стоянов

Профил

Ангел Джалъзов е заместник-председател на Комисията за финансов надзор, отговарящ за осигурителния сектор от средата на 2010 г. Преди това той е заемал ръководни длъжности в консултантските групи Capital Dynamics и Euro-Phoenix Financial Advisors, и в управляващото дружество "КД инвестмънтс". Потърсихме неговото мнение за предлаганите от регулатора промени в Кодекса за социално осигуряване.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ok avatar :-|
    ok

    Вземете лиценза на ТИМ. Очевидно е, че злоупотребяват чрез инвестиции в свързани лица. Всичко друго е ала-бала.

  • 2
    ok avatar :-|
    ok

    И още нещо. Абсурд е да се допуска парите за пенсия на българите да се управляват от ТИМ, Ковачки, Маргините и Алексей Петров. Мафия.

  • 3
    chad avatar :-?
    Chad

    До коментар [#2] от "ok":

    Данните на КФН са публични.

    Защо не пресметнете каква част от парите за пенсия на каква част от българите се управляват от изброените от Вас лица?

    Ще бъде много въздействащо, ако постнете резултата от пресмятането.

    Иначе - съгласен и с двата поста.
    Но това от №1 няма да стане, защото "...към отнемане на лиценз не трябва да се пристъпва при всяка формална констатация на системност на нарушения, а след комплексна преценка на ефекта от прилагането на мярката, при която водещ трябва да бъде интересът на осигурените лица."

    .....................

    Останалото е мълчание.

  • 4
    alexandertodorov avatar :-|
    Alexander Todorov

    Провалът на пенсионната схема в Чили
    http://alexanderbtodorov.wordpress.com/2011/09/22/chilean-failure/

    Колко струват на България задължителните „частни пенсионни фондове“
    http://alexanderbtodorov.wordpress.com/2011/06/23/mega_fack_private_funds/

    Измамата – задължителни „частни пенсионни фондове“ и „конституционния съд“
    http://alexanderbtodorov.wordpress.com/2011/06/06/fack_private_funds/

  • 5
    pa_pa avatar :-|
    pa_pa

    До коментар [#3] от "Chad":

    Да, може да се видят много неща на сайта на КФН. И там се вижда как Доверие системно погазва правата и интереса на осигурените. А управляват парите на най-много осигурени. Те са първата компания наказана за неполагане на грижата на добрия търговец при защитата на интереса на осигурените. Би било добре да се започне с отнемането на техния лиценз. А отнемането на лиценза няма да накърни интереса осигурените по никакъв начин....само на алчни мениджъри и акционери....трябжа твърд подход просто от КФН. Тъй-като Петкова си мисли, è може да воюва с КФН, на война като на война


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK