Как да се пести от такса смет

29 000 лв. по-малко може да плати дружество в София, избрало плащане на контейнери или договаряне с частна фирма

   ©  Анелия Николова
   ©  Анелия Николова

Алтернативните начини за плащане на такса смет за търговски, офис центрове, предприятия и други бизнес имоти стават все по-популярни. Причината е проста – в много от случаите може да се спестят десетки хиляди левове годишно. Още повече че такса смет е сериозно перо в разходите за една сграда. В момента има два варианта извън плащането на общината - плащане на брой контейнер на общината или пряко договаряне с фирма, която да им извозва сметта. Ползи има и от двата варианта, но всичко зависи от отчетната стойност на сградата и броя на контейнерите, които се ползват и извозват. В някои случаи се оказва и по-изгодно просто да се плаща таксата към общината. В момента алтернативните варианти съществуват в София, Пловдив, Варна и Бургас и в няколко по-малки градове.

Плащане на брой контейнери

Кметовете на различните градове определят със свои заповеди цената за вдигане на един контейнер веднъж седмично. В София цената за година е 1300 лв. По заповед на столичния кмет обаче фирмите по чистота, с които общината е сключила договори, извозват всеки ден сметта. Така годишно цената за един контейнер става 9100 лв. Отделно от тази такса фирмите плащат и по 3.5 промила върху отчетната стойност на нежилищните имоти. Дори и така за сграда с отчетна стойност 10 млн. лв. ще е по-изгодно, отколкото да плати 10 промила. В първия случай ще даде 71 400 лв. при стандартна 100 хил. лв.

Ограничени възможности за пряко договаряне

При прякото договаряне с фирма нещата са по-сложни и понякога може да се окажат неизгодни. Причината е, че общините ограничават този вариант, като слагат по-висок промил, който трябва им да се плати спрямо този на брой контейнер. В София например освен таксата към частната фирма се плащат още 6.3 промила върху отчетната стойност на общината. Така, като се съберат двете суми, не винаги крайната цена е по-ниска от сумата със стандартна такса от 10 промила, която трябва да се плати на общината.

"Проблемът на прякото договаряне е, че не излиза по-евтино", коментира Красен Кискинов от отдел "Данъци" в "Метро Кеш енд Кери". Частните фирми, които извозват смет, са на същото мнение. "Общините не дават големи възможности за навлизане на фирми като нашата. Дружествата не винаги печелят, ако изберат частна фирма да им извозва сметта, защото отделно плащат и на общината", допълни Пламена Петкова - сътрудник клиенти в "Унитрейд БГ". Изчисленията за имот с отчетна стойност от 10 млн. лв. и извозване на 4 контейнера ежедневно годишно ще се платят на фирмата и общината 71 008 лв. В този случай също има значително спестяване в сравнение със стандартната такса от 100 000 лв.

По-изгодният вариант

Данните на Столичната община за броя фирми, избрали алтернативните начини за плащане на такса смет, ясно показват кой е предпочитаният от фирмите. За тази година 3644 фирми са избрали да плащат на брой контейнери. Едва 1311 се договарят пряко с частни фирми за извозване. За сравнение - през 2009 г. само 2235 фирми са плащали на база контейнери. От 2009 г. до 2011 г. броят на фирмите, избрали пряко договаряне е нараснал едва с 231. Днес е последният срок, в който фирми могат да подават декларации в София, Пловдив и Варна за плащане на брой контейнери или за пряко договаряне. В Бургас срокът е до края на годината.