БСК призова за по-голяма защита на банковите клиенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БСК призова за по-голяма защита на банковите клиенти

Божидар Данев

БСК призова за по-голяма защита на банковите клиенти

Браншовата организация представи мерки за подобряване на платежната инфраструктура и намаляване на сивата икономика

Мария Иванова
4194 прочитания

Божидар Данев

© Юлия Лазарова


Прилагане на ясни правила при формирането на лихвените проценти по банкови продукти, публично достъпен регистър на банковите тарифи, както и строга регламентация по отношение на едностранните изменения в договорите за банкови услуги при гарантиране на по-висока защита на правата на потребителите. Това са част от представените днес от Българската стопанска камара (БСК) предложения за повишаване на ефективността на банковата система, разширяване на националната платежна инфраструктура и намаляване дела на сивата икономика.

Сред идеите са още нормативно ограничаване на възможността за обявяване на фалит със задна дата, както и разширяване на възможностите на бизнеса и домакинствата да извършват разплащания, включително плащания към бюджета чрез таксови марки. Според камарата е необходимо да се постави и акцент върху ускореното въвеждане на възможностите за онлайн, мобилни и безконтактни разплащания. Пакетът предложения е изготвен в сътрудничество с платежния оператор "Банксервиз" и Националната агенция за приходите (НАП) и е изпратен до министъра на финансите Симеон Дянков. 

Разплащания

От БСК призовават още за задължително изплащане на трудовите възнаграждения по електронен път, което ще допринесе за намаляване на дела на сивата икономика. Според браншовата организация трябва да отпаднат банковите такси за разплащания с дебитни карти, по които се превеждат пенсии и заплатите на заетите в държавния сектор. Безтарифното разплащане трябва да бъде задължителен елемент при обявяването на обществени поръчки за избор на обслужващи банки на държавните структури като например Националния осигурителен институт (НОИ), посочват от камарата.  

Друго задължително условие при подобни обществени поръчки трябва да е предлагането на услугата cash back, която позволява на картодържателите да получат при плащане на POS-терминал определена сума в брой от сметката си, смятат от БСК. По думите на изпълнителния председател на камарата Божидар Данев, това ще е особено полезно за по-малките населени места, където няма достатъчно банкомати, от които хората да могат да теглят средства от картите си. "В България има 100% мобилно покритие, така че не съществува техническа пречка за изграждане на мрежа от мобилни POS-терминали, на които да може да се предлага и услугата cash back", коментира Данев.

От камарата призовават още за ускорено въвеждане на възможностите за безконтактни разплащания на малки суми (instant payments), както и за изграждане на обособени терминални зони за 24-часов достъп до електронно банкиране (т.нар. киоски). В допълнение, Божидар Данев посочи, че в момента се водят преговори с мобилните оператори и към края февруари ще има техническа възможност за извършване на мобилни разплащания към доставчиците на комунални услуги.

Според камарата, по отношение на разплащанията на POS-терминали е необходимо да се въведе принципа "Един търговец – един POS-терминал" чрез изграждане на единна мрежа, която да обслужва всички банки чрез системата на "Банксервиз". Това ще понижи разходите на банките за изграждане и поддържане на собствени мрежи, като по този начин ще даде възможност и за намаляване на разходите, които се начисляват към търговците и потребителите, посочват от браншовата организация. "България, както казват някои медии и някои политици, е най-бедната страна, но си позволява най-разхитителната мрежа на POS-терминали – всяка банка развива собствена мрежа", изтъкна Данев.

Кредити и депозити

По отношение на банкирането БСК призовават още за нормативно ограничаване на наблюдаваната банкова практика за едностранна промяна в клаузите по сключените и действащи договори за банкови продукти и услуги. Според камарата е необходимо да се гарантират и правата на клиентите на банките в такива случаи на едностранни промени в договорите.

"Знаем, че е динамична икономическата обстановка и понякога, може би, на банковите институции им се налага да променят договорите", коментира Данев. "Искаме обаче проста регламентация – в случай, когато банката промени договорните условия по депозитен договор и казва "От утре ние намаляваме депозитните лихвени проценти от 4% на 3.5%", условно казано, депозантът да има право да прекрати договора без никакви наказателни лихви за него, да получи пълния размер на натрупаните лихви до този момент и да преведе, ако поиска, своята сума в друга банка – тъй като имаме едностранно нарушение на клаузи на договор", допълни той.

Аналогично, при кредитополучателите в случай на промяна на договорените условия, от БСК предлагат клиентът да може да прекрати ползвания кредит, включително чрез рефинансиране от друга банка, без да дължи допълнителни наказателни такси за това. "По този начин, бих казал, ние ще разширим конкуренцията на банковата система, което неминуемо ще доведе до ограничение на ръста на лихвите", посочи Данев.

От БСК предлагат също така има да се елиминира практиката на прилагане на базов лихвен процент от страна на банките при определянето на лихвените проценти по предлаганите от тях продукти и да използват пазарните индекси LIBOR и EURIBOR, плюс надбавка за риск. По думите на Данев, по този начин включително и държавата ще може да ползва този своеобразен индикатор за това какъв е рискът на страната и за това доколко бизнес средата е лоша.

Предлага се и приемането на нормативен регламент от страна на БНБ, чрез който банките да бъдат задължени да публикуват тарифите в общ публично достъпен регистър, например на интернет страницата на БНБ, във формат, който да позволява анализ и сравнение между тарифите на отделните банки.

Прилагане на ясни правила при формирането на лихвените проценти по банкови продукти, публично достъпен регистър на банковите тарифи, както и строга регламентация по отношение на едностранните изменения в договорите за банкови услуги при гарантиране на по-висока защита на правата на потребителите. Това са част от представените днес от Българската стопанска камара (БСК) предложения за повишаване на ефективността на банковата система, разширяване на националната платежна инфраструктура и намаляване дела на сивата икономика.

Сред идеите са още нормативно ограничаване на възможността за обявяване на фалит със задна дата, както и разширяване на възможностите на бизнеса и домакинствата да извършват разплащания, включително плащания към бюджета чрез таксови марки. Според камарата е необходимо да се постави и акцент върху ускореното въвеждане на възможностите за онлайн, мобилни и безконтактни разплащания. Пакетът предложения е изготвен в сътрудничество с платежния оператор "Банксервиз" и Националната агенция за приходите (НАП) и е изпратен до министъра на финансите Симеон Дянков. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Капитал, време е да извадите темата за банките от Табу списъка.

    Масовият банков произвол в страната ще потопи много хора, ако не бъде спрян, или поне ограничен. За щастие, все повече хора се усещат, и накрая вълната от съдебни искове ще помете банките.
    _________

    Аналогично, при кредитополучателите в случай на промяна на договорените условия, от БСК предлагат клиентът да може да прекрати ползвания кредит, включително чрез рефинансиране от друга банка, без да дължи допълнителни наказателни такси за това.
    __________

    Само на мен ли ми звучи абсурдно това? Как банка ще промени договорените условия? За какво се подписва договор тогава?

  • 2
    alex052 avatar :-|
    alex052

    До коментар [#1] от "Chievo":
    абсолютно съгласен.Темата за банковия произвол трябва да се развие.Не трябва да забравяме и ,че за да платим каквото и да е задължение към държавата ни чарджат с такси който понякога понеже сумите са малки са окло 30-40%/имало минимална такса/ това си е чисто безобразие.Може би сме единственната държава в която още няма закон за фалит на частни лица.Не знам друга правова държава където да може едностранно да се променя договор.Постоянно нарастват или се променят банковите такси а банките считат че е достатъчно,че са сложили някъде по офисите си лепнати новите тарифи или са обявени на сайта им.Господа банкери има и интернет банкиране/и без това банковите клонове повече праличат на квартална бакалия заредена с банани през комунизма/ а служителите стават все по некомпетентни и по некомпетентни и на мен не ми е детска мечта преди да си свърша работа да изчета сайта ви.

    ,,,,,,,,,клиентът да може да прекрати ползвания кредит, включително чрез рефинансиране от друга банка, без да дължи допълнителни наказателни такси за това.
    На всички е ясно че това няма как да се получи на практика в 90% от случайте нали?

  • 3
    miho55 avatar :-P
    miho45

    Скоро гледах и слушах г-н Хампарцумян по една ТВ.Той също мечтае за тези неща......

  • 4
    hukuu avatar :-|
    hukuu

    Мисля, че малко негативните реакции срещу бнаките са колкото обосновани, толкова и пресилени. Все пак одобрявам регламентирането на възмжността за прекратяване на договора при едностранно изменение на условията както при депозити, така и при кредити.

    Относно кредититие едва ли предсрочното погасяване чрез рефинансиране на кредита при прекратяване на договора е много в полза на потребителите, но тук вероятно ползите за тях ще дойдат от конкуренцията между банките. Все пак рефинансиращата банка би имала интерес да привлече като кредитополучател лице, което до този момент е било изряден платеци може би би му дала по-ниски лихви.

    Това са стъпки, които по-скоро са в плюс за конкуренцията между банките. При добро стечение на обстоятелствата, обаче, това ще рефлектира благорпиятно и върху кредитополучателите, били те търговци или потребители.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK