Вирусът на заплатата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вирусът на заплатата

Вирусът на заплатата

Търсенето на финансова сигурност на всяка цена убива духа на проактивността

8750 прочитания

Светлан Станоев е мениджър в Института за предприемачи на "Сиско" в България, създател и управляващ партньор в бутик за мениджмънт консултации Strategize!. Той е финансист, но в последните 6-7 години е надградил експертизата си в областите мениджмънт, стратегия и бизнес моделиране. Работил е като консултант по преструктуриране на бизнеси в KPMG, финансов директор на "Орбител" и изпълнителен директор на инвестиционния фонд "Серес".

Икономическата среда в последните години е различна – факт. Все по-често и големи компании си задават въпроса как да насърчат проактивно поведение и да създадaт предприемачески дух вътре в организацията? Виждаме и все повече служители, които искат да започнат свой бизнес. Какво може да бъде решаващо за успеха и на едните, и на другите? Наскоро попаднах на следното определение за предприемачество - "да преследваш дадена бизнес възможност независимо от факта, че към момента нямаш достатъчно ресурси". Повечето хора са привлечени от първата част на определението, но акцентът е във втората. Бих я нарекъл ДНК на проактивните и предприемчивите, която се характеризира с толерантност към несигурността и поемането на риск. За съжаление както за някои кандидат-предприемачи, така и за някои наети мениджъри точно това е пренебрегваната област.

Инвеститор на всяка цена

Преди време към нас се обърна млад човек с интересна идея за нов продукт. Още преди да започне с представянето си, побърза да пита: "Вие пишете ли планове по еврофондовете?" Ние насочихме разговора към това как да стартира с минимум ресурси, но след минути той питаше трескаво: "Можете ли да ми намерите инвеститор?" Потвърдихме, че можем да му съдействаме за инвеститор, но дори и за тази цел много по-важно на този етап е да обмисли и планира всяка стъпка за успешно първо излизане на пазара. Въпреки че привидно разбра как може да самофинансира първите месеци на своя бизнес, ако реализира първи продажби, той накрая отново попита за бизнес план за пред инвеститор. Напоследък наблюдаваме друга ситуация, характерна за по-напреднали предприемачи. След дългогодишни усилия и труд дадена компания достига до състояние, при което генерира добри печалби за своите собственици – т.е. те имат една или няколко "кешови крави". Понякога собствениците, доволни от постигнатото, биват "успивани" от това просто да "доят кравата", без да мислят (достатъчно) колко дълго ще могат необезпокоявани да "пият мляко".

Що за вирус е това?

По повод тeзи и други случки стигнах до определението за "вируса на заплатата"? Хората, при които този вирус е активен, очакват и търсят сигурността. В силни дози това не само не е в ДНК-то на предприемача, а даже убива предприемчивостта и проактивността. Според заболелите от този вирус първо трябва да се намери финансиране от "чичко паричко", за да си осигурят покриването на разходите за даден период. Чак втора стъпка е постигането на резултати. И то след време. И ако не могат да намерат финансиране, не могат да започнат. Преди години това беше "нормално" не само да стартираш, а и изобщо да правиш бизнес. Но сега много предприемачи, инвеститори и собственици на бизнес са "болни от вируса на резултатите". И те са тези, които успяват.

Вече и в големите компании принципите на работа са подобни на тези на инвестициите в стартиращ бизнес. Преди да са "отпуснати" пари, се прави анализ, който да отговори на въпроса: "Какви са предпоставките обещаната възвращаемост да стане реална?" Хората, които реално гласуват доверие и дават пари – инвеститори, собственици, мениджъри – вече не се впечатляват от обещания и планове за резултати. Те искат постигнати резултати!

Принцип на стартъпа

Колкото си по-близо до постигането на резултатите, толкова е по-вероятно да ти дадат парите. За това, продиктувана от икономическата ситуация, през последните години е известна максимата "инвеститорите дават пари на тези, на които по-малко им трябват" (разбирай на тези, които вече са постигнали резултати). Напоследък в много компании нови идеи и проекти се подкрепят точно на стартъпърския принцип. Компанията са явява "потенциален инвеститор", който иска да види първи резултатите, за да прецени дали и колко ресурси да отдели за този проект. Така в днешно време мениджърите, които целят развитие и растеж, и имат идеи как да ги постигнат, се приближават до ролята на предприемачи, пък било то и де юре наети служители в разни организации.

Сигурността успива

В резюме, т.нар. криза значимо промени картинката в бизнеса като цяло. Трансформацията в мисленето понякога отнема повече време обаче. Иначе нямаше да се питаме защо някои мениджъри (а и предприемачи) все още са болни от "вируса на заплатата"? От ключовите служители и мениджърите се очаква и се цени много повече да мислят и действат като предприемачи в организацията. A липсата на достатъчно ресурси и несигурността действат по-скоро стимулиращо да се търсят нестандартни решения, мениджърите да бъдат проактивни и предприемчиви. Сигурността и "кешовите крави" успиват и убиват предприемчивото мислене. За това, независимо дали служител или предприемач – правилата на новата игра са еднакви. Конкуренцията и "естественият подбор" ще изместват болните. Болните от вируса на заплатата.

Светлан Станоев е мениджър в Института за предприемачи на "Сиско" в България, създател и управляващ партньор в бутик за мениджмънт консултации Strategize!. Той е финансист, но в последните 6-7 години е надградил експертизата си в областите мениджмънт, стратегия и бизнес моделиране. Работил е като консултант по преструктуриране на бизнеси в KPMG, финансов директор на "Орбител" и изпълнителен директор на инвестиционния фонд "Серес".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    milena_82 avatar :-|
    milena_82

    Казват,че вирусът живее от човешката болка!

  • 2
    bondinio avatar :-|
    bondinio

    true, true...

  • 3
    oligarha avatar :-|
    oligarha

    Страхотна статия !!!

  • 4
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    ...предприемачество - "да преследваш дадена бизнес възможност независимо от факта, че към момента нямаш достатъчно ресурси".

    Чудесно казано!

  • 5
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    абсолютно вярно!

    няма истински предприемач, който да не е жертвал част от своето време, материална сигурност и средства за да започне. инвеститор следва да се търси едва когато си поел известен риск.

  • 6
    sa6 avatar :-|
    sa6

    но и доста хора са "болни от вируса на голото философстване"

  • 7
    jubal avatar :-P
    jubal harshaw

    Не знам какво е това "предприемачество", но добрият бизнесмен е тоя, който с наличните си ресурси умее да реализира най-високата възможна печалба.

    За тия, дето гонят Михаля на всяка цена има друга поговорка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.