MAE: Европа ще похарчи 500 млрд. долара за вносен петрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

MAE: Европа ще похарчи 500 млрд. долара за вносен петрол

Българското правителство може да освободи част от държавните запаси от горива, коментира Валентин Кънев, управител на Балканската и черноморска петролна асоциация

MAE: Европа ще похарчи 500 млрд. долара за вносен петрол

Домакинствата на Стария континент заделят повече средства за горива, отколкото тези в САЩ и Япония

Георги Жечев
4458 прочитания

Българското правителство може да освободи част от държавните запаси от горива, коментира Валентин Кънев, управител на Балканската и черноморска петролна асоциация

© LEE JAE-WON


"Свидетели сме на най-голямото прехвърляне на богатство в историята на икономиката"

Фатих Бирол, главен икономист на МАЕ, пред Financial Times

Високите цени на петрола задушават световната икономика и могат да я тласнат обратно в рецесия. Разходите за горива в Европа и други развити региони стават все по-големи и увеличават до рекордни нива приходите на производителите на нефт. Това показват последните анализи на Международната агенция по енергетика (МАЕ). Организацията обединява 28 от най-големите страни - потребителки на горива.

Геополитическата нестабилност в Близкия изток и недостатъчният добив в държавите извън Организацията на страните - износителки на петрол (ОПЕК), поддържат цените на нефта високи. Така разходите на вносителите растат непрестанно. През последните дни котировките на различните сортове нефт се движат около и над 100 долара на барел. Заради политическото противопоставяне около иранската ядрена програма през март сортът брент се търгуваше за 128 долара, което е най-високата стойност от пика през 2008 г.

Рекорд след рекорд

Държавите от Европейския съюз ще похарчат над 500 млрд. долара за внос на нефт през 2012 г., сочат прогнозите на агенцията. Това ще бъдат около 2.7% от брутния вътрешен продукт на общността, като за сравнение през периода 1990 - 2010 г. тези разходи средно са били около 1.4%. Силно засегнати ще бъдат домакинствата, чиито разходи за горива за отопление и транспорт през 2011 г. са достигнали почти 9 на сто от общите. МАЕ обяснява ситуацията със слабото евро и високите данъци и акцизи, най-вече по отношение на транспорта. Тези тенденции се проявяват и в САЩ, Япония и Китай, но горивата там формират под 6 на сто от разходите на домакинствата.

Очаква се тази година страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) да похарчат рекордните 2.3 на сто от БВП за нефт. Поскъпване на петрола с 10 долара за барел ще увеличава този дял с 0.2 процентни пункта, твърдят от МАЕ.

В същото време парите, които държавите от ОПЕК получават, вероятно ще отбележат рекорд за поредна година. Ако тази година цените на петрола се задържат средно на 120 долара на барел, експортът ще донесе на ОПЕК 1.2 трлн. долара, със 130 млрд. повече, отколкото през 2011 г.

"Свидетели сме на най-голямото прехвърляне на богатство в историята на икономиката – никога не сме виждали такъв трансфер от потребяващи към произвеждащи страни", констатира пред Financial Times главният икономист на МАЕ Фатих Бирол, който е изготвил анализите за тежестта на скъпия петрол върху икономиките.

Омекотяване на удара

Най-важният инструмент за противодействие логично е ограничаването на зависимостта от вноса на горива. По-добрата енергийна ефективност и стимулите за използване на нисковъглеродни източници (атомни мощности, вятърни, слънчеви, водни и други зелени централи) ще подобрят енергийната сигурност, гласят още препоръките на МАЕ.

Въпреки мрачните перспективи пред европейците статистика отчита, че Старият континент успява в най-голяма степен да компенсира разходите си с приходи от износ на стоки. ЕС си връща 80 цента за всеки долар, платен за вносен петрол от ОПЕК, каквото е и средното историческо съотношение.

Китай постепенно измества САЩ и Япония като консуматор на петрол, сочат данните. За всеки долар, който САЩ харчат за импорт от ОПЕК, само 34 цента се връщат под формата на изнесени стоки, т.е. значително по-малко от средните 55 цента за периода 1970 - 2000 г. В Япония спадът е още по-голям – страната връща само 14 цента от търговията спрямо средно равнище от 43 цента. За всеки долар, който през 2011 г. Пекин е похарчил за нефт от чужбина, в страната са се върнали 64 цента от експорта на стоки. Оценките на МАЕ не отчитат средствата, използвани от ОПЕК за купуване на държавни облигации и други финансови активи.

Според агенцията субсидиите за изкопаеми горива се превръщат във все по-голямо фискално бреме. Организацията неведнъж е предлагала правителствата да се откажат от финансовото подпомагане на сектора, което би спестило и много парникови емисии. Регулациите в петролния сектор трябва да се реформират, а ако не бъдат предприети мерки и средната цена на петрола се задържи на 120 долара за барел, тази година субсидиите могат да достигнат 630 млрд. долара.

Държавните запаси могат да успокоят българския пазар

Българското правителство не трябва да се намесва и да оказва натиск върху преработвателите на петрол. Това, което може да направи, е да освободи част от държавните запаси от горива, коментира пред "Капитал Daily" управителят на Балканската и черноморска петролна асоциация Валентин Кънев. По думите му рафинериите в цяла Европа са зависими от цените на петрола и в момента работят с отрицателни маржове.

"Не можем да контролираме цените на рафинериите. Ако в България правителството окаже натиск или реши да смени собственика на рафинерията, новата компания едва ли ще се справи. "Лукойл" е компания с добра репутация и с дейности по цялата верига от добива до продажбите", каза Кънев.

Според него енергийната ефективност и алтернативните източници могат до известна степен да облекчат тежестта на поскъпващите петрол и петролни продукти, но в транспорта те все още нямат достатъчно алтернативи. За България е проблем, че няма достъп до спот пазар на природен газ, което би свалило цените на това гориво, както е в САЩ.
Автор: Капитал
Източник: iea.org
Автор: Капитал
Източник: iea.org
Автор: Капитал
Източник: iea.org
"Свидетели сме на най-голямото прехвърляне на богатство в историята на икономиката"

Фатих Бирол, главен икономист на МАЕ, пред Financial Times

Високите цени на петрола задушават световната икономика и могат да я тласнат обратно в рецесия. Разходите за горива в Европа и други развити региони стават все по-големи и увеличават до рекордни нива приходите на производителите на нефт. Това показват последните анализи на Международната агенция по енергетика (МАЕ). Организацията обединява 28 от най-големите страни - потребителки на горива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vnn avatar :-|
    vnn

    Новината е на фона на петролното ембарго насочено срещу Иран,което удари най-силно страни като Испания ,които са на ръба на кризата.

  • 2
    abadobata avatar :-|
    Distributed

    Ако ги дават за ВЕИ след 10-15 години ЕС няма да внася енергия.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    tst643 avatar :-|
    tst643

    Кога пък гръцкият дълг стана 550 млрд. долара ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK