Българите може да плащат по-скъпа застраховка за пътуване в ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българите може да плащат по-скъпа застраховка за пътуване в ЕС

Ако нивото на покритие на "Гражданска отговорност" остане ниско, има риск Гаранционният фонд да не може да плаща обезщетения, предупреди Мариус Вищовски, президент на съвета на бюрата от международната система "Зелена карта"

Българите може да плащат по-скъпа застраховка за пътуване в ЕС

От съвета към система "Зелена карта" предупредиха за опасност от санкции. Финансовият надзор отчита ефект от засилените проверки на автомобили

Весела Николаева, Ивана Петрова
3944 прочитания

Ако нивото на покритие на "Гражданска отговорност" остане ниско, има риск Гаранционният фонд да не може да плаща обезщетения, предупреди Мариус Вищовски, президент на съвета на бюрата от международната система "Зелена карта"


България може да бъде изключена от системата "Зелена карта", ако покритието по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" продължи да бъде под изискваните в ЕС 90%. Това коментира Мариус Вищовски, президент на съвета на бюрата от международната система "Зелена карта", по време на посещението си в България преди няколко дни.

Покритието на задължителната застраховка в страната е под 90% вече над две години и досега мерките на КАТ и Комисията за финансов надзор успяват да помогнат за повишение, но недостатъчно. Ако България бъде изключена от системата, това ще означава българските шофьори да си купуват много по-скъп сертификат "Зелена карта" за всяко излизане зад граница, независимо дали става дума за държава от ЕС или извън него. Това ще върне и граничния контрол, който отпадна след влизането ни в общността. В момента застраховката "Гражданска отговорност" важи на територията на целия съюз, щом превозното средство е регистрирано в държава членка и полицата е купена редовно в ЕС.

Пасивни или активни мерки

Според Мариус Вищовски към момента българските институции са "твърде пасивни" за мерките, които вземат, за да се ограничи броят на незастрахованите автомобили, и просто чакат какво ще се случи. Преди няколко месеца от МВР обявиха, че ще засилят проверките на пътя, защото в повечето райони към края на октомври миналата година обхватът е под 80%, а в отделни области е по-малко от 70 на сто. В момента по данни от Комисията за финансов надзор покритието общо за страната е около 74%.

Заместник-председателят на надзора Борислав Богоев коментира, че последните мерки на КАТ с повече камери и проверки на шофьорите са дали резултат и от известно време има известно увеличение на броя застраховани автомобили, макар те да са доста под 90% от регистрираните. Според Богоев проблем са т.нар. сезонно управлявани коли, които се използват само през летните месеци и за останалото време не се сключва застраховка. "Затова през летните месеци има увеличение на покритието, а през зимата спада – хората ползват повече колите си, пътуват, трябват им и за селскостопанска дейност. През март по тази причина вече има увеличение на покритието с около 1 процентен пункт", посочи Богоев.

Въпрос на манталитет

Вищовски посочи, че от съвета на бюрата разбират каква е ситуацията у нас и колко е трудно да се промени манталитетът и на шофьорите, и на проверяващите органи, но за да има по-високо покритие, всички контролиращи трябва да подкрепят мерките "на 100%". Ако обаче ефект няма, съветът ще се обърне към Европейската комисия, посочи Вищовски. По думите му в страната ни има голяма толерантност към незастрахованите и не се вземат достатъчно твърди мерки.

Борислав Богоев каза, че досега не са получавали писма или забележки от Европейската комисия, но ако това се случи, вече ще е на ниво правителство. "С това, което ни дава законът като възможност, сме направили всичко по силите ни. Много е трудно да прокараме някоя законодателна промяна, която например ще дава право проверяващите директно да прибират коли без "Гражданска отговорност", коментира Богоев.

Рисковете от неплатежоспособност

Ниският обхват на застраховката крие риск от проблеми и за България, и за другите страни както от ЕС, така и от цялата система "Зелена карта" (виж таблицата). "Ако се запази много високото ниво на незастраховани водачи на превозни средства и те причиняват произшествия извън границите на България, в крайна сметка Гаранционният ви фонд няма да бъде в състояние да финансира всички случаи", предупреди Вищовски.

В момента Гаранционният фонд, който плаща за инциденти от незастраховани автомобили, разполага с около 100 млн. лв. и не е имало големи щети, които да намаляват значително средствата му, обясни председателят му Борислав Михайлов. След като плати щета, фондът си търси парите от виновния водач. Вноски в него се правят от всяка сключена "Гражданска отговорност". Вищовски каза, че ако от българските институции няма реакция на забележките, от съвета на бюрата все пак ще трябва да се обърнат към Европейската комисия.

Подобни казуси е имало преди няколко години с Великобритания например – тогава са въведени много строги мерки и ако се хване шофьор без застраховка, колата му се конфискува. Щом той не представи полица в определен срок, автомобилът директно се унищожава. След тези мерки делът на незастрахованите коли се е понижил от 10% до около 2 на сто.

"Дженерали" пусна нова електронна застраховка

Първата изцяло електронна застраховка за пътувания в чужбина са пуснали от "Дженерали България", съобщиха от компанията. Полицата "Помощ при пътуване – медицински разходи с асистанс" може да се сключва за всякакви пътувания зад граница, като покрива разходи за медицински услуги и болничен престой. Тя може да се купи през портала www.online.generali.bg без оскъпяване, а след получаването й по електронна поща застрахованият може да си я разпечата. Цената на полицата зависи от дестинацията на пътуването, срока му и избраното покритие. Например за туристическо пътуване в границите на Европа от 27 април до 1 май с покритие до 10 хил. евро цената е 5.10 лв. Това е втората застраховка на "Дженерали", която може да се сключва онлайн – преди това компанията пусна "Гаражданска отговорност".

Кога ни трябва "Зелена карта"
Държави със задължителен сертификатАлбания, Босна и Херцеговина, Беларус, Македония, Израел, Иран, Молдова, Мароко, Русия, Сърбия, Тунис, Турция, Украйна
Държави само с "Гражданска отговорност"ЕС, Андора, Хърватска, Швейцария
Източник: Национално бюро на българските автомобилни застрахователи

България може да бъде изключена от системата "Зелена карта", ако покритието по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" продължи да бъде под изискваните в ЕС 90%. Това коментира Мариус Вищовски, президент на съвета на бюрата от международната система "Зелена карта", по време на посещението си в България преди няколко дни.

Покритието на задължителната застраховка в страната е под 90% вече над две години и досега мерките на КАТ и Комисията за финансов надзор успяват да помогнат за повишение, но недостатъчно. Ако България бъде изключена от системата, това ще означава българските шофьори да си купуват много по-скъп сертификат "Зелена карта" за всяко излизане зад граница, независимо дали става дума за държава от ЕС или извън него. Това ще върне и граничния контрол, който отпадна след влизането ни в общността. В момента застраховката "Гражданска отговорност" важи на територията на целия съюз, щом превозното средство е регистрирано в държава членка и полицата е купена редовно в ЕС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK