Присъединяването на България към Европейския съюз постави ново предизвикателство пред българските съдилища и администрация – прилагането на европейските норми и правила. Една от сферите, към които има особена чувствителност, е данъкът върху добавената стойност (ДДС). Макар че финансовите услуги са освободени от облагане с косвения данък, наскоро в банковия сектор в България един сложен ДДС казус получи своето положително разрешаване.
Той е за облагането на услугите, предоставени от операторите на системите за картови разплащания като Visa и MasterCard, към българските банки. В момента тези услуги се облагат с ДДС, което товари данъчно банките, защото те не разполагат с механизъм, по който да се ползват от данъчен кредит. Едно скорошно решение на българския Върховен административен съд (ВАС) обаче напълно отрази разбирането на Съда на ЕС в Люксембург по сходни казуси. И определи, че тези услуги следва да са освободени от ДДС.
Доводите
Показателно за такова освобождаване от ДДС е и констатираният от ВАС факт, че в самите фактури от доставчика описаните услуги са посочени като освободени. Ако подобни доставки подлежаха на облагане в която и да било страна членка, се предполага, че оператор от такъв ранг би сменил формата им. Самите консултанти на Visa Europe и данъчните органи в останалите държави членки притежават достатъчно натрупан опит, за да им убегне този пропуск в общностното облагане с ДДС.
Така описаните услуги, изразяващи се в преводи от и/или по сметки на банковите клиенти, транзакции по техните карти и движение на парични средства, могат да бъдат обект на противоречиви мнения относно начина на тяхното третиране по реда на ЗДДС.
Два подхода
Според единия от подходите, върху цената на предоставяните услуги следва да се начисли ДДС, тъй като става дума за услуги по прехвърляне на права върху интелектуална или индустриална собственост и за услуги по обработка на данни или предоставяне на информация. Въпрос на интерпретация е в дейността на операторите на картови системи да се специфицира елементът на обработка на данни. Що се отнася до прехвърлянето на интелектуална собственост, довод в полза на облагането с ДДС може да се търси във факта, че върху всяка карта стои логото на съответния оператор. От подобно разбиране следва извод, че мястото на изпълнение на доставките е на територията на България, те са облагаеми и банките следва да начислят и внесат дължимия ДДС. От началото на 2010 г. услугите към българските банки, стига да не представляват освободени доставки, се считат по презумпция с място на изпълнение на територията на страната и така следва за тях да се начисли и внесе ДДС.
Такъв подход води до безспорно неблагоприятни фискални последици за българските банки, защото те на практика не са в състояние да ползват данъчен кредит по начисления от самите тях ДДС. Причината е, че доставката на услуги към тях обикновено не се използва за последваща облагаема услуга, а това е задължително условие за ползването на данъчен кредит.Така първият подход към възможността за облагане на услугите на операторите на картови системи, макар и защитим, в голяма степен противоречи както на практиката на Съда на ЕС в Люксембург, така и на актуалната практика на Върховния административен съд.
Правилата на ЕС
Финансовите услуги са освободени от ДДС в ЕС по силата на няколко директиви на ЕС. Според Директива 2006/112/ЕС освободени сделки са тези, "засягащи депозитни и текущи сметки, плащания, преводи, дългове". Тази норма е буквално идентична като текст и с разпоредбата на Директива 77/388/ЕЕС, по повод на която вече има формирана и практика на Съда на ЕС.
Като основен критерий при преценката дали предоставянето на услуги от трето лице (различно от банката и крайния клиент) представлява освободена доставка, съдът приема интегрирането на въпросните финансови услуги, които са освободени от ДДС, в едно обособено цяло с всякакви останали прилежащи технически или други услуги, които банката получава от оператора. Те може сами по себе си да не са освободени от ДДС, но достигат до клиента като един общ продукт с финансовите услуги и затова също следва да се разглеждат като освободени от косвения данък. Напълно идентични мотиви са пресъздадени впоследствие в няколко решения на Съда на ЕС**. В едно от тях*** е въведен и допълнителен критерий за разграничаване на предоставяните услуги, представляващи освободени доставки. В него се посочва: "Услуга, освободена според Директивата, трябва да се разграничава от чисто физическата или техническата доставка на услуга, каквато е предоставяне на една банка на система за обработка на данни. В този смисъл местният съд трябва да обърне особено внимание на обхвата на отговорността на центъра за обработка на данни спрямо банките и по-специално на въпроса дали неговата отговорност е ограничена само до техническите аспекти или се простира и до специфичните, съществени аспекти на доставката."С оглед формираната практика в тази област както на Съда на ЕС, така и на българския съд разглежданият въпрос следва да се счита за окончателно разрешен.
*Тодор Тодоров е старши консултант, отдел "Данъчно право и процесуално представителство", адвокатско дружество "Камбуров и съдружници"
**Т. 66 от Решение на Съда по дело С-2/95, т. 25 от Решение на Съда по дело С – 235/00, т. 27 от Решение по дело С-453/05, т. 44 от Решение по дело С-242/08 или т. 24 от Решение на Съда по дело С–350/10
***В т. 66 от Решение по дело С-2/95
Присъединяването на България към Европейския съюз постави ново предизвикателство пред българските съдилища и администрация – прилагането на европейските норми и правила. Една от сферите, към които има особена чувствителност, е данъкът върху добавената стойност (ДДС). Макар че финансовите услуги са освободени от облагане с косвения данък, наскоро в банковия сектор в България един сложен ДДС казус получи своето положително разрешаване.
Той е за облагането на услугите, предоставени от операторите на системите за картови разплащания като Visa и MasterCard, към българските банки. В момента тези услуги се облагат с ДДС, което товари данъчно банките, защото те не разполагат с механизъм, по който да се ползват от данъчен кредит. Едно скорошно решение на българския Върховен административен съд (ВАС) обаче напълно отрази разбирането на Съда на ЕС в Люксембург по сходни казуси. И определи, че тези услуги следва да са освободени от ДДС.
1 коментар
ТОВА НЯМА КАК ДА СТАНЕ ПРАКТИЧЕСКИ. АКО АЗ НАПРИМЕР ИМАМ ЕДНА БАНКОВА КАРТА СВЪРЗАНА С НАД ХИЛЯДА ВИРТУАЛНИ АЙБАН СМЕТКИ И ЗА ВСЯКА ОПЕРАЦИЯ СТАВА ВЕРИЖНА РЕАКЦИЯ, ТО ТОВА ОЗНАЧАВА ОГРОМЕН РАЗХОД, ОБЕЗЛИЧАВАЩ БАНКОВОТО ДЕЛО
Публикувано през m.capital.bg