С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 18 май 2012, 16:43, 15066 прочитания

Няма безплатна катастрофа

Защо България получи предупреждение от Европа, че местни застрахователи не плащат по щети зад граница и какво може да последва

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В институционалния чат

Европейското предупреждение както обикновено предизвиква оживена комуникация между българските институции - в случая българското бюро "Зелена карта" и финансовия регулатор. И пак очаквано двете институции виждат проблемите в отсрещната страна или в самите компании.

Две седмици след сигнала от европейския Съвет на бюрата заместник-председателят на Комисията за финансов надзор, отговарящ за застрахователния пазар Борислав Богоев, праща писмо до българското бюро "Зелена карта". В него той настоява то да му предостави информация за всеки отделен случай, в който българска компания е бавила плащания или отказва да ги направи. Иска също справка за реакцията на българското бюро за покриването на чуждестранните претенции с пари от гаранционния фонд.


Богоев предупреждава българското бюро, че е поднадзорно лице също като застрахователните компании и при липса на съдействие ще вземе мерки за отстраняване от ръководството му на лицата, които бавят решаването на проблемите и допринасят за развалянето на репутацията на България.

На твърдия му тон следва не по-мек отговор от страна на Атанас Табов, който председателства българското бюро. Той напомня на Борислав Богоев, че проблемът не е от вчера и че за него е предоставяна информация поне 4 пъти, откакто Комисията е в сегашния си състав. Такива писма били изпращани от бюрото към комисията на 30 ноември 2010 г., на 21 април, на 13 май и на 29 септември миналата година, а последно известие в комисията било пратено на 21 март тази година, или 2 седмици, преди европейското бюро да повдигне въпроса.

И двете писма – това на регулатора и това на бюрото са с препратки до всички български компании, предлагащи застраховка "Гражданска отговорност", така че за проблемите е известен целият пазар.



Местните особености

Ако се случи инцидент – компанията, при която е сключена застраховка "Каско" или "Живот", плаща на пострадалите и след това си търси парите от виновника, или по-точно от компанията, която му е продала полица "Гражданска отговорност".

В България обаче "Каско" не се сключва от всички собственици на автомобил, а застраховките "Живот" са още по-малко разпространени. Това обрича жертвите лично да търсят парите си от застрахователя на виновния шофьор.

А практиката показва, че българските застрахователни компании бавят плащането, чакат осъдителна присъда на причинителя на произшествието, оспорват размера на застрахователната претенция и чак след като съдът постанови  какво обезщетение заслужават жертвите, се плаща. Този процес отнема месеци, в които жертвите може да се нуждаят от скъпо струващо лечение, операции, консумативи и липсата на пари в първите критични дни може да обрече пострадалите  на продължителна или доживотна инвалидност.

Европейската практика

First pay, later ask е философията, която ръководи европейския пазар на автомобилно застраховане, обясни директорът на българското бюро "Зелена карта" Атанас Табов. Някои български шофьори и застрахователни компании обаче оспорват легитимността на голяма част от претенциите по причинени от техни клиенти щети. Те твърдят, че става дума за застрахователни измами и страната основен източник на проблеми е Италия.

За да се решават подобни проблеми, във всяка държава от Европейския съюз автомобилните застрахователи създават национални бюра. Всички национални бюра работят по стандартизирани процедури в техния европейски съвет. Така всеки шофьор е сигурен, че ако има "Гражданска отговорност" и направи грешка в чужбина, няма да остане сам, а застрахователят му ще се погрижи за него.

За целта всеки застраховател с лиценз за дейност в Европейския съюз има за кореспондент друг застраховател във всяка една страна от ЕС. Ако наш шофьор причини инцидент в Италия например, отговорността за щетите се плаща от италианската компания кореспондент. Тя на свой ред уведомява българския си партньор, че е платила за щетите, причинени по вина на български водач и изисква от нашето дружество да възстанови разходите й. Срокът за това е двумесечен и тук започват проблемите с нашите компании.

Според статистиката на европейските автомобилни застрахователи и тяхното наднационално обединение - Съвета на бюрата 305 български шофьори без "Гражданска отговорност" са причинили ПТП-та в чужбина за миналата година. Повече от 10 компании попадат в групата на тези, които не плащат, или бавят плащанията, а споменатите вече четири от тях са "отличени" и имената им са изрично посочени в писмото, пратено до КФН.

Българските компании не плащат по щети, за които задграничните им кореспонденти са счели, че по местното законодателство следва да се плати, и са го сторили. Когато те не платят задължението си към своя кореспондент, той търси парите си от своето национално бюро "Зелена карта". То му възстановява разхода и претендира от българското бюро да плати задължението на българската компания.

В повечето случаи българските застрахователи оспорват основателността на претенциите и искат разследване на случаите, но според регулациите на споразумението "Зелена карта" меродавно е мнението на кореспондента. Поради тази причина има и случаи, при които български компании вече са сменили кореспондентите си в Италия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Две банки започнаха да предлагат дигитални потребителски кредити Две банки започнаха да предлагат дигитални потребителски кредити

Клиентите на Уникредит Булбанк и ОББ могат да получат персонализирана оферта през мобилното си банкиране

18 ное 2019, 763 прочитания

Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите

Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"

14 ное 2019, 2874 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Взаимните фондове все повече залагат на депозити

За една година делът им е нараснал до над 40% от общите активи

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10