С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 20 юни 2012, 19:27, 27284 прочитания

Заплатите на администрацията - по нови правила

И служителите на най-ниското ниво в йерархията ще може да получават висок доход

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Изцяло нова система на заплащане ще бъде въведена в държавната администрация до месец. При нея дори и служителите на най-ниското ниво в йерархията ще може да получават четирицифрен месечен доход. На заседание в сряда Министерският съвет утвърди новата Наредба за заплащането на държавния служител. По нея ще се определят възнагражденията на повече от 60 хил. души, заети в държавната администрация, комисиите които се отчитат пред парламента и общините. Системата трябва да мотивира чиновниците да вършат добре работата си, а качеството на обслужване на частния сектор да се повиши.

Наредбата съдържа правила и указания за начина, по който се формират заплатите в държавния сектор. Тя е допълнение към приетия в началото на годината Закон за държавния служител. А целта му е да направи доходите на администрацията по-прозрачни. Депутатите форсираха предложенията на финансовия министър Симеон Дянков, който отговаря за административната реформа, едва след като избухна скандалът с бонусите.


Една от основните промени сега е, че заплатата на държавните служители ще може да расте дори и без да се променя тяхната длъжност, т.е. ще може да има и хоризонтално израстване. Така дори и даден служител да е на най-ниското стъпало в йерархията, той ще може да получава и над хиляда лева заплата.

Тя ще зависи от оценката на работата, която служителят върши, и ще е фиксирана като твърдо възнаграждение. Досега в много ведомства практиката беше чиновниците да получават малки основни заплати, като те се надграждаха с големи бонуси, които в някои случаи дори не зависеха от личните постижения.

Как е сега

В момента възнаграждението на чиновниците не зависи само от длъжността, която заемат. Средното основно възнаграждение в администрацията през миналата година е било 710 лв. (което е много малко над официалната средна работна заплата за страната) , като в половината ведомства служителите са получили и допълнително материално стимулиране (ДМС или бонуси).

Допълнителните пари се определят по различен начин в  отделните ведомства, често без да има приети ясни правила за тях. Другият проблем е, че т.нар. ДМС–та се раздават предимно в администрации, които събират глоби, такси или пък имат някаква стопанска дейност.



Това обаче изкривява стимула на държавните служители да осъществяват обективен контрол. На места пък бонусите идват от спестени пари от незаети щатни бройки, което пък води до стремеж до раздуване на администрацията и т.н.

Каква ще е промяната

Занапред сумата на всички възнаграждения и разходите за осигуровки, начислявани върху тях, ще съставлява най-малко 70% от фонд работна заплата във всяко ведомство. Така като бонуси ще може да се дават само 30% от парите за заплати в дадено ведомство.

Индивидуалният бонус на даден служител обаче ще може да достига до 80% от основната му годишна заплата. Размерът на допълнителното възнаграждение на всеки ще се определя на всеки три месеца и ще е на база изготвена оценка. Правилата за акредитация на държавните служители също се променят.

Въвежда се и нов Класификатор на длъжностите в администрацията, като ведомствата имат срок от един месец да обвържат заплащането на всеки от работещите с новите правила. Класификаторът ще има 28 нива с длъжности, като на всяко ниво ще има 6-степенна скала.

Така например на най-ниско ниво в йерархията е поставена позицията "изпълнител". Най-ниската заплата за  първа степен на тази позиция е 290 лв., а най-високата - 500 лв. Ако същият служител стигне шеста степен, максимумът на заплатата му ще бъде 1100 лева. Повишението от една позиция в друга ще може да става и преди да са изминати шестте степени. Въведени са и точни критерии на коя степен от всяко ниво ще може да се назначава нов служител в зависимост от стажа, който е натрупал преди това.

Най-високата заплата, която ще може да се получава в държавната администрация, ще е 4000 лв. за длъжността главен секретар на Министерския съвет. Възнаграждението е близо до това, което в момента получават премиерът, президентът и други висши държавни служители.

Идеята на управляващите обаче е да се приеме специален закон за тези длъжности. По думите на финансовия министър Симеон Дянков, цитиран от "Стандарт", законът ще позволи заместник- министрите и други висши чиновници да получават достатъчно голяма заплата, че да приемат работа в държавната администрация, без да загубят доходи при напускане на добре платени позиции в частни компании.

Не е съвсем ясно обаче дали с новата система на заплащане ще бъде отменена практиката чиновниците, работещи по еврофондовете, да получават по две заплати месечно като стимул да не напуснат държавния сектор.


Колко ще струва

Финансовият министър Симеон Дянков обясни, че ако новата система за заплащане наложи повече средства за заплати в някое ведомство, те ще могат да се отпуснат за сметка на икономии в други области. За това административната реформа нямало да увеличи разходите, нито да наложи актуализация на бюджета за тази година.
 

Е-услуги? Забравете
Електронното правителство и квалификацията на служителите в държавния сектор продължават да са цели, към които се напредва бавно.

Това показва докладът на правителството за състоянието на държавната администрация през 2011 година. От него се вижда, че 70% от административните звена не предоставят електронни услуги, а до края на миналата година 44% дори не са направили първи стъпки към създаването на системи за електронно правителство. Липсата на възможност за безконтактно обслужване обаче увеличава предпоставките за корупция сред чиновниците.

Според справка за подготовката на работещите в администрацията само 29.5% от новоназначените през миналата година са преминали някаква форма на обучение. От служителите, които за първи път са поставени на ръководна длъжност, допълнителна квалификация са получили само една трета. Висшите държавни служители, които по закон трябва да преминат обучение в Института по публична администрация, също масово не спазват това изискване и през миналата година обучение са преминали само 7.4%. Ниската квалификация е главна причина изпълнението на стратегическите решения и планираните реформи да се бавят, защото на експертен език означава, че няма кой да извърши "реформите от втори ред".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Приходите на инвестиционните банки се понижават до 13-годишно дъно Приходите на инвестиционните банки се понижават до 13-годишно дъно

Причините за това са геополитическото напрежение, забавящият се растеж и ниските лихвени проценти

9 сеп 2019, 2304 прочитания

Белгийската KBC Group ще съкрати 1400 служители, за да подобри ефективността Белгийската KBC Group ще съкрати 1400 служители, за да подобри ефективността

Част от дейностите ще се пренасочат към ново нейно поделение във Варна през следващите три години

7 сеп 2019, 6475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
КФН: Най-честите жалби са за отказ да се плати застраховка

Според доклада на КФН подадените миналата година жалби като цяло са намалели в сравнение с 2010 г.

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател