С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 28 юни 2012, 19:01, 4064 прочитания

Отговорен спад

Промоционални цени на "Гражданска отговорност", нисък обхват на полицата и неплащане на вноските доведе до спад в приходите задължителната застраховка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да се понижават цените не е политика на компаниите. По-скоро кризата и ниските доходи ги принуждават да го правят. Ако се обявят реалните цени на полицата, никой няма да я купи.
Гергана Иванова, управител на "Финсейлс"
Малкото застраховани автомобили и леко понижение в цените на някои компании са станали причина за намаление на приходите от задължителната полица "Гражданска отговорност", стана ясно от проверка на "Капитал Daily" сред бранша. Събирането на няколко фактора е довело до спада в премиите от застраховката с 6.6% за първите четири месеца на годината в сравнение със същия период на миналата. Основните фактори са ниският обхват на "Гражданска отговорност", различните промоционални схеми, които застрахователните компании дават, както и необслужването на вноските по нея след първото плащане.

Кой ще си купи застраховка


Застрахователни брокери коментираха, че няколко дружества в последните месеци са направили малко намаление на цените, от което е възможно и общата сума на премиите да е паднала. "Фактор за спадналия премиен приход е, че застрахователните компании имат различни отстъпки. Например, ако полицата се плати наведнъж, ако се включи и "Каско", което също има отстъпка, има и своеобразен бонус-малус подход, който може да понижи полицата за различните типове шофьори", обяснява Гергана Иванова, управител на брокера "Финсейлс". По думите й компаниите правят подобни отстъпки заради ниските доходи на клиентите си, които се стремят да купуват все по-евтини полици. "Ако се обявят реалните цени на полицата, никой няма да я купи", обясни Иванова.

Илияна Гайтанджиева, административен мениджър в брокера "Амарант", посочи, че има компании, които са променили ценовата си политика - но това е свързано с характеристики на автомобила като обем на двигателя и с регистрацията му в различните райони на страната. Гайтанджиева даде като пример по-малките коли, които не вдигат висока скорост и не носят голям риск от катастрофи и плащане на големи щети - за тях по думите им цената е намалена.

Тя уточни, че пониженията не са драстични и не могат да се отразят сериозно на пазара и премийния приход. "Според мен причината за спада е, че масово не се поддържат плащанията по "Гражданска" след първата вноска", обясни тя. Гергана Иванова посочи, че в момента 27% до 30% от колите не са застраховани. Подобни данни даде и представител на друг голям брокер, който не пожела да бъде цитиран. По думите му в първите месеци на годината е имало сериозно понижение на обхвата, дори под 70% от регистрираните автомобили, но след затоплянето на времето водачите са започнали да си купуват полици, защото и пътуват повече. По официални данни от Гаранционния фонд в момента покритието по "Гражданска" е близо 75%.



Опасните ниски цени

Проблемът с ниските цени по "Гражданска отговорност" съществува от няколко години, но беше силно ограничен, след като в края на 2010 г. от КФН изискаха допълнителни резерви от застрахователите специално по тази полица, за да могат да гарантират плащанията на пострадали. Това стабилизира цените и накара повечето дружества да ги увеличат. В момента това е една от малкото полици, по които постъпват свежи пари в компаниите, тъй като тя е задължителна, а с настъпването на кризата всички допълнителни разходи се ограничават. В същото време присъжданите обезщетения при катастрофи нарастват, особено след като все повече български автомобили пътуват зад граница.

Представители на застрахователния сектор посочиха три компании, които са направили понижения на "Гражданска отговорност" - ДЗИ, "Бул инс" и "Евроинс". Те обаче отрекоха да са ревизирали надолу цените си. И изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов заяви, че промяна в цената имат отскоро, когато са разделили класовете коли на две групи и са увеличили полицата за тежкотоварните автомобили. Той коментира, че компанията е събрала по-малко пари от полицата, защото при тях е по-скъпа и са имали по-малко продажби. Антон Пиронски, изпълнителен директор на "Евроинс", определи цените при компанията като "постоянни". Той добави, че имат разлика - по-скоро символична, в ценообразуването в случаите, че шофьорът си плати полицата наведнъж. До редакционното приключване на броя не успяхме да се свържем за коментар с ръководството на ДЗИ. По информация от брокери леко намаление са направили и от "Виктория", но то е от порядъка на 3-4 лв. и е само за някои райони и класове автомобили.

Финансово здраве

"Лев инс", които дълго време бяха сред дружествата с най-ниска цена, сега отрекоха да са имали понижение. "Не сме понижавали цените, политиката на КФН е много далновидна и е в духа на регулациите", коментира изпълнителният директор на компанията Стефан Софиянски. Според него надзорът следи стриктно изпълнението на резервите и ако някой си позволи да намали цените дотам, че да се застраши финансовото здраве на застрахователя, ще последват санкции. Софиянски смята, че най-честият проблем при "Гражданска отговорност" е непокриването на вноските след първата, която е нужна да се мине техническият преглед.

По данните на надзора събраните премии за четирите месеца на тази година са 183.4 млн. лв., което е спад с 6.61% на годишна база. В същото време изплатените обезщетения по заведени щети на дружествата у нас се увеличават с 5.07%. От една страна, компаниите поддържат сравнително близки цени на полицата заради задължителния й характер и силната конкуренция на пазара. Сумите се повишават обикновено плавно, за да отговорят на нарастващите щети от чужбина, които са по-скъпи и заради двойното увеличение на лимитите по отговорност, които влязоха в сила на 1 юни. От друга страна, смъкването на цените води нови клиенти и съответно - нови приходи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка

Промените идват при изтичане на договорите и ако компании от Острова желаят да работят на българския пазар

17 окт 2019, 1120 прочитания

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 3865 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Под абсолютната лихвена нула

В опит да съживи финансовата система ЕЦБ може да премине ръба на паричната политика, каквато я познаваме

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10