Отговорен спад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отговорен спад

През първите месеци на годината премиите по задължителната полица са намалели с близо 7%

Отговорен спад

Промоционални цени на "Гражданска отговорност", нисък обхват на полицата и неплащане на вноските доведе до спад в приходите задължителната застраховка

Весела Николаева, Ивана Петрова
4318 прочитания

През първите месеци на годината премиите по задължителната полица са намалели с близо 7%

© Мария Съботинова


Да се понижават цените не е политика на компаниите. По-скоро кризата и ниските доходи ги принуждават да го правят. Ако се обявят реалните цени на полицата, никой няма да я купи.

Гергана Иванова, управител на "Финсейлс"

Малкото застраховани автомобили и леко понижение в цените на някои компании са станали причина за намаление на приходите от задължителната полица "Гражданска отговорност", стана ясно от проверка на "Капитал Daily" сред бранша. Събирането на няколко фактора е довело до спада в премиите от застраховката с 6.6% за първите четири месеца на годината в сравнение със същия период на миналата. Основните фактори са ниският обхват на "Гражданска отговорност", различните промоционални схеми, които застрахователните компании дават, както и необслужването на вноските по нея след първото плащане.

Кой ще си купи застраховка

Застрахователни брокери коментираха, че няколко дружества в последните месеци са направили малко намаление на цените, от което е възможно и общата сума на премиите да е паднала. "Фактор за спадналия премиен приход е, че застрахователните компании имат различни отстъпки. Например, ако полицата се плати наведнъж, ако се включи и "Каско", което също има отстъпка, има и своеобразен бонус-малус подход, който може да понижи полицата за различните типове шофьори", обяснява Гергана Иванова, управител на брокера "Финсейлс". По думите й компаниите правят подобни отстъпки заради ниските доходи на клиентите си, които се стремят да купуват все по-евтини полици. "Ако се обявят реалните цени на полицата, никой няма да я купи", обясни Иванова.

Илияна Гайтанджиева, административен мениджър в брокера "Амарант", посочи, че има компании, които са променили ценовата си политика - но това е свързано с характеристики на автомобила като обем на двигателя и с регистрацията му в различните райони на страната. Гайтанджиева даде като пример по-малките коли, които не вдигат висока скорост и не носят голям риск от катастрофи и плащане на големи щети - за тях по думите им цената е намалена.

Тя уточни, че пониженията не са драстични и не могат да се отразят сериозно на пазара и премийния приход. "Според мен причината за спада е, че масово не се поддържат плащанията по "Гражданска" след първата вноска", обясни тя. Гергана Иванова посочи, че в момента 27% до 30% от колите не са застраховани. Подобни данни даде и представител на друг голям брокер, който не пожела да бъде цитиран. По думите му в първите месеци на годината е имало сериозно понижение на обхвата, дори под 70% от регистрираните автомобили, но след затоплянето на времето водачите са започнали да си купуват полици, защото и пътуват повече. По официални данни от Гаранционния фонд в момента покритието по "Гражданска" е близо 75%.

Опасните ниски цени

Проблемът с ниските цени по "Гражданска отговорност" съществува от няколко години, но беше силно ограничен, след като в края на 2010 г. от КФН изискаха допълнителни резерви от застрахователите специално по тази полица, за да могат да гарантират плащанията на пострадали. Това стабилизира цените и накара повечето дружества да ги увеличат. В момента това е една от малкото полици, по които постъпват свежи пари в компаниите, тъй като тя е задължителна, а с настъпването на кризата всички допълнителни разходи се ограничават. В същото време присъжданите обезщетения при катастрофи нарастват, особено след като все повече български автомобили пътуват зад граница.

Представители на застрахователния сектор посочиха три компании, които са направили понижения на "Гражданска отговорност" - ДЗИ, "Бул инс" и "Евроинс". Те обаче отрекоха да са ревизирали надолу цените си. И изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов заяви, че промяна в цената имат отскоро, когато са разделили класовете коли на две групи и са увеличили полицата за тежкотоварните автомобили. Той коментира, че компанията е събрала по-малко пари от полицата, защото при тях е по-скъпа и са имали по-малко продажби. Антон Пиронски, изпълнителен директор на "Евроинс", определи цените при компанията като "постоянни". Той добави, че имат разлика - по-скоро символична, в ценообразуването в случаите, че шофьорът си плати полицата наведнъж. До редакционното приключване на броя не успяхме да се свържем за коментар с ръководството на ДЗИ. По информация от брокери леко намаление са направили и от "Виктория", но то е от порядъка на 3-4 лв. и е само за някои райони и класове автомобили.

Финансово здраве

"Лев инс", които дълго време бяха сред дружествата с най-ниска цена, сега отрекоха да са имали понижение. "Не сме понижавали цените, политиката на КФН е много далновидна и е в духа на регулациите", коментира изпълнителният директор на компанията Стефан Софиянски. Според него надзорът следи стриктно изпълнението на резервите и ако някой си позволи да намали цените дотам, че да се застраши финансовото здраве на застрахователя, ще последват санкции. Софиянски смята, че най-честият проблем при "Гражданска отговорност" е непокриването на вноските след първата, която е нужна да се мине техническият преглед.

По данните на надзора събраните премии за четирите месеца на тази година са 183.4 млн. лв., което е спад с 6.61% на годишна база. В същото време изплатените обезщетения по заведени щети на дружествата у нас се увеличават с 5.07%. От една страна, компаниите поддържат сравнително близки цени на полицата заради задължителния й характер и силната конкуренция на пазара. Сумите се повишават обикновено плавно, за да отговорят на нарастващите щети от чужбина, които са по-скъпи и заради двойното увеличение на лимитите по отговорност, които влязоха в сила на 1 юни. От друга страна, смъкването на цените води нови клиенти и съответно - нови приходи.

Да се понижават цените не е политика на компаниите. По-скоро кризата и ниските доходи ги принуждават да го правят. Ако се обявят реалните цени на полицата, никой няма да я купи.

Гергана Иванова, управител на "Финсейлс"

Малкото застраховани автомобили и леко понижение в цените на някои компании са станали причина за намаление на приходите от задължителната полица "Гражданска отговорност", стана ясно от проверка на "Капитал Daily" сред бранша. Събирането на няколко фактора е довело до спада в премиите от застраховката с 6.6% за първите четири месеца на годината в сравнение със същия период на миналата. Основните фактори са ниският обхват на "Гражданска отговорност", различните промоционални схеми, които застрахователните компании дават, както и необслужването на вноските по нея след първото плащане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Чудя се ако застраховка Гражданска Отговорност престане да бъде задължителна, но се даде възможност при катастрофа на виновния да му се отнеме и колата, и единственото жилище, и да има още да плаща години наред дали пък катастрофите няма да намалеят и цените на подобни доброволни застраховки да се регулират по естествен начин...

  • 2
    marinella.ivova avatar :-|
    marinella.ivova

    До коментар [#1] от "Боян Дуков":
    +++

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#1] от "Боян Дуков":

    [quote#1:"Боян Дуков"]Чудя се ако застраховка Гражданска Отговорност престане да бъде задължителна, [/quote]
    Като начало при дребно ПТП, което сега може да уредите с 2старнен протокол ще трябва да чакате да дойде КАТ до второ пришествие(знаете как беше).
    ... за най дребно нещо ще се ходи в съда(там можа да попаднете на Преслава и Павел Поппандов).
    Ще бъде ли щастлив някой от такова развитие на нещата?

  • m_style

    "По данните на надзора събраните премии за четирите месеца на тази година са 183.4 млн. лв., което е спад с 6.61% на годишна база. В същото време изплатените обезщетения по заведени щети на дружествата у нас се увеличават с 5.07%."
    Е дайте и двете цифри де - получени премии, изплатени щети. Да лъсне цялата истина! Узаконения рекет на застрахователите! Единствените те мрънкат, че не са ни задължили авансово и накуп да плащаме за година напред, видите ли имаме "разсрочено" плащане. Не сме тъпаци - плащаме авансово, избираме % - 25, 50, 100% АВАНС!
    Няма полица с щета за над 10000лв. щета, която да не с бави, да не се протестира и да мине нормално! А събират пари, според рекламите за стотици хиляди покритие. Ай, сиктир!

  • 5
    gligi avatar :-|
    gligi

    Тези тъпи ли са или да???
    Иначе всеки шофьор може да съобрази, че голяма чат от регистрираните коли не се карат, или са някъде на трупчета, или се ползват само от махалата до хоремага и не излизат от селото.
    Някои дори са върнати за скрап, без да са отрегистрирани.
    А, и може ли да видим статистиката на КАТ: от 100 спрени за проверка коли колко са били без застраховка?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK