Изгубени в кредита
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изгубени в кредита

Изгубени в кредита

Комисията за защита на потребителите откри неясноти и нередности в условията по банковите заеми

Валентина Илиева
11047 прочитания

Всяка банка има индивидуални препоръки и срокове от КЗП за отстраняване на пропуските

Пропуски и несъвършенства в общите условия за ипотечни и потребителски кредити на банките е установила Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщиха от институцията. Открити са още "неясноти в определени клаузи", както и "непълни съответствия с нормативните изисквания", посочват от комисията. Констатациите са направени след подробно според КЗП разглеждане на общите условия по ипотечни и потребителски кредити на всички 25 банки, които предлагат такива продукти на физически лица. Въз основа на този преглед комисията е изготвила към всяка от банките индивидуални препоръки за отстраняване на пропуските. Изпратени са писма до 25-те банки. Освен това КЗП е дала определен срок на банките за вземане на мерки за отразяване на препоръките, се казва още в съобщението на комисията.

Случаят продължава

Оттам обаче отказаха да дадат подробности за конкретните пропуски, несъвършенства и неясноти, които са установили, като обясниха за "Капитал Daily", че случаят все още не е приключен и докато работата по него продължава, не могат да предоставят повече информация. Това се отнася и за дадените препоръки от комисията към банките, както и за сроковете за отстраняване на нарушенията. От КЗП посочиха, че става въпрос основно за неравноправни условия. Когато случаят приключи, едва тогава оттам ще могат да коментират.

В общите условия, които са неразделна част от договора за кредит, се описват всички условия за предоставяне и усвояване на заема, как се изчислява и кога и как се променя лихвата, комисионите, както и всичко за исканото обезпечение, застраховката по заема и изплащането на кредита.

Обобщение на резултатите от проверката са били представени от КЗП на представители на ръководството на Асоциацията на банките в България. Според съобщението те са изразили положително отношение към работата на комисията в тази насока и са изразили готовността на банките да съдействат за отстраняване на допуснати пропуски и несъвършенства в общите условия, където такива са установени, се посочва още в съобщението.

Каква е целта

Целта на проверката е била "да се гарантира ефективност на действията в посока осигуряване с активното съдействие на банките за максимално съответствие на тези условия със законовите изисквания и намаляване на възможностите за възникване на спорове и недоволства от банковите клиенти по такива причини". КЗП е институцията, която отговаря за контрола по прилагане на законодателството за защита правата на физическите лица, ползващи финансови услуги. КЗП не може да налага глоби и наказания, тъй като има само контролни функции основно по Закона за защита на потребителите. Ако установи нарушения, тя дава едномесечен срок за отстраняването им. Следващата стъпка е завеждане на колективен иск, ако нарушенията не бъдат отстранени.

В средата на март тази година председателят на КЗП Веселин Златев съобщи, че се прави проверка на общите условия към договорите за кредити за физически лица на всички банки, след като комисията ги е изискала от тях. Тогава той съобщи, че поне при половината банки на пазара у нас (общо 31 с клоновете на чужди кредитни институции – бел. ред.) има проблеми с общите условия, които са част от договора за кредит, като посочи, че се очаква проверката да приключи до юни.

Тогава КЗП съобщи още, че като цяло тенденцията при броя на жалбите в областта на банковите продукти и услуги е да се увеличават, като от началото на 2012 г. до средата на март подадените жалби бяха около 60. За цялата 2011 г. броят им е бил 68. Като причина за това Веселин Златев посочи обективните икономически условия в момента – кризата. Подаваните жалби са във връзка с проблеми по заеми, кредитни карти и такси по различни банкови продукти и услуги.

Алтернативи или липсата на такива

Друг вариант за клиентите на банките, които имат проблем и искат да се оплачат, е Помирителната комисия за решаване на спорове с платежни инструменти. Тя обаче се занимава само със спорни случаи с банкови карти и платежни нареждания. В последно време няма много данни и информация за дейността на тази комисия. В България също липсва и институцията на финансовия омбудсман, която по принцип е ангажирана със защита правата на потребителите на финансови услуги (не само банкови).

Клиентите на банките могат да се оплакват и пред БНБ, но е добре да имат предвид, че според Закона за БНБ функциите на централната банка не обхващат защитата на потребителите на финансови услуги. Тоест освен на добра воля регулаторът няма законови ангажименти в областта. В годишния отчет за 2011 г. на централната банка е посочено, че БНБ води "активна кореспонденция между надзорната институция и банките" и в резултат на това е забелязала "повишаване на степента на прозрачност при работата на банките с техните клиенти и предоставяне на по-ясна и достъпна информация на клиентите". От отчета, публикуван в края на април тази година, стана ясно, че за 2011 г. клиентите на банките са се оплаквали пред БНБ основно от едностранно повишаване на разноските по кредити - лихви, такси и др., проблеми при предсрочното погасяване на задължения по кредити, усложнения във връзка със застрахователни правоотношения, възникнали по повод кредитиране, недоволство от активността и методите на кредиторите при събиране на просрочени вземания, проблеми във връзка със запорирани сметки по изпълнителни дела.

Оглавяваната от Веселин Златев Комисия за защита на потребителите ще даде подробности за конкретните пропуски, установени при проверката, след като случаят приключи напълно
Фотограф: Анелия Николова
Всяка банка има индивидуални препоръки и срокове от КЗП за отстраняване на пропуските

Пропуски и несъвършенства в общите условия за ипотечни и потребителски кредити на банките е установила Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщиха от институцията. Открити са още "неясноти в определени клаузи", както и "непълни съответствия с нормативните изисквания", посочват от комисията. Констатациите са направени след подробно според КЗП разглеждане на общите условия по ипотечни и потребителски кредити на всички 25 банки, които предлагат такива продукти на физически лица. Въз основа на този преглед комисията е изготвила към всяка от банките индивидуални препоръки за отстраняване на пропуските. Изпратени са писма до 25-те банки. Освен това КЗП е дала определен срок на банките за вземане на мерки за отразяване на препоръките, се казва още в съобщението на комисията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "...клиентите на банките са се оплаквали пред БНБ основно от едностранно повишаване на разноските по кредити - лихви, такси и др., проблеми при предсрочното погасяване на задължения по кредити, усложнения във връзка със застрахователни правоотношения, възникнали по повод кредитиране, недоволство от активността и методите на кредиторите при събиране на просрочени вземания, проблеми във връзка със запорирани сметки по изпълнителни дела."

    При такъв дълъг списък с лоша бизнес-практика струва ли си да се изброява? Явно съответната нормативна база не съдържа ограничения, гарантиращи защита на клиента. Разбира се това не е случайно.

    Да бяха направили проверки още преди 15-20 години, бих казАл...

  • 2
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    " КЗП не може да налага глоби и наказания, тъй като има само контролни функции основно по Закона за защита на потребителите."

    Откога това?Па тия са ни скъсали от глоби!!!Спомням си 1999 год.Масови проверки,констативни протоколи и после огромни опашки в Районното на Созопол за съставяне на актове,наказателни постановления по пощата и после в Районните съдилища през час дело срещу тях,което се печелеше главно от потърпевшата страна.

  • 3
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Добре са си похортували.То в тия жеги какво да правиш.

  • 4
    ms_pain avatar :-|
    ms_pain

    Браво! Откриха топлата вода :)
    И откога не могат да глобяват или е въпросът да отчетат една дейност и никоя банка да не пострада, защото иначе как ще си плати за горния поменник. Ако бяха истински защитници, щяха поименно да кажат кой какво прави, да го публикуват, а потребителите да преценят

  • 6
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Банките съществуват с единствената цел да дерат лихви от хората и да обогатяват собствениците си. Банките не са социални институции. Нищо чудно, че не се публикуват нарушенията, да не би случайно да им уроним "престижа". Важното е на населението да се казва, че има проверки ама какви - не му е необходимо да знае. Може и никакви да не са. Важното е да се успокоят овцете и да почнат отново да взимат кредити.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg

  • Ние нямаме банки,а лихварско-разплащателни дружества които притежават държавата...
    Накрая България ще има "стабилни" финансови структури,но няма да има народ!

  • 8
    ft8 avatar :-|
    ft8

    банките са в картел, който се поддържа от БНБ и другите институции. В европа лихвите са 2% в българия 10%. Това е със знанието и подкрепата на ЕЦБ и ЕК.

  • 9
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Защо се обявяват резултатите от проверката само на Асоциацията на банките в България - трябва да се обявят и пред множеството граждански организации за защита на потребителите и обществото като цяло? Май едните са по-равнопоставени от другите и им се дава време да се подготвят.

  • 10
    merakliyski avatar :-P
    Саше Матросовски

    Комисията за защита на потребителите откри неясноти и нередности в условията по банковите заеми
    -----------

    щом Комисията за защита на потребителите е открила "неясноти" - трябва да направи всичко необходимо за да станат "Ясноти"

    нали за това й се плаща заплата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Финтех иновации по 10

Финтех иновации по 10

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK