Брюксел иска $ 12 млрд. санкции за САЩ заради Boeing
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел иска $ 12 млрд. санкции за САЩ заради Boeing

ЕС твърди, че Съединените щати не са се съобразили с решенията на СТО, след като организация е констатирала, че Boeing е получила милиарди долари незаконни субсидии.

Брюксел иска $ 12 млрд. санкции за САЩ заради Boeing

ЕС твърди, че Съединените щати продължават да субсидират незаконно компанията

Христо Съйнов
6075 прочитания

ЕС твърди, че Съединените щати не са се съобразили с решенията на СТО, след като организация е констатирала, че Boeing е получила милиарди долари незаконни субсидии.

© Anthony Bolante


Европейският съюз (ЕС) е поискал днес от Световната търговска организация (СТО) да получи правото да налага годишни търговски санкции на стойност 12 млрд. долара на САЩ, заради незаконното субсидиране за Boeing, съобщава Reuters.

Това е последното развитие по най-големия търговски спор в света, който продължава повече от седем години, заради държавните субсидии за Boeing и неговия европейски конкурент Airbus.

Брюксел твърди, че Съединените щати не са се съобразили с решенията на СТО, след като търговската организация е констатирала, че Boeing е получила милиарди долари незаконни субсидии. Сумата от 12 млрд. долара е определена на базата на очакваните годишни загуби за Airbus от нарушаването на ограниченията за субсидиране.

САЩ заявиха, че са направили каквото е необходимо, и са спазили крайния срок, който изтече миналата неделя. ЕС обаче отрече да са предприети някакви действия и върна спора в СТО.

През март тази година СТО постанови, че САЩ са извършвали незаконни субсидии за американския производител на самолети в размер на милиарди долари и поиска страната да прекрати тази практика.

"Извършеният от ЕС преглед на усилията на САЩ, относно предписанията на СТО за незаконни субсидии за Boeing, показва, че САЩ не са спазили ангажиментите си", се казва в изявлението.

"Очаквахме, че САЩ най-сетне ще се съобразят добросъвестно с международните споразумения и ще спазят решението на СТО, което ясно осъжда американското субсидиране на Boeing", заяви във вторник еврокомисарят по търговията Карел Де Гухт.

"Разочаровани сме, че това не се случи. Затова САЩ не ни оставят друг избор, освен да настояваме за пълно съобразяване с решението на СТО. Убедени сме, че този процес най-после ще доведе до честна конкуренция в сектора на самолетостроенето", допълни той.

Поисканите от Брюксел санкции са отражение на отправеното преди време искане на САЩ да наложи търговски санкции на ЕС в размер до 10 млрд. долара годишно.

В момента двете насрещни претенции са практически замразени до изчерпване на всички други правни възможности за разрешаване на спора. Анализатори са коментирали пред Reuters, че двете страни все пак ще стигнат до извънсъдебно споразумение.

Властите във Вашингтон засега не са коментирали искането на Брюксел, но посланикът на САЩ в СТО Майкъл Пунке заяви пред репортери в Женева, че ЕС е много по-виновен от Съединените щати.

Европейският съюз (ЕС) е поискал днес от Световната търговска организация (СТО) да получи правото да налага годишни търговски санкции на стойност 12 млрд. долара на САЩ, заради незаконното субсидиране за Boeing, съобщава Reuters.

Това е последното развитие по най-големия търговски спор в света, който продължава повече от седем години, заради държавните субсидии за Boeing и неговия европейски конкурент Airbus.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Очаквахме, че САЩ най-сетне ще се съобразят добросъвестно с международните споразумения
    ...
    Луди ли сте?
    Американец кога се се съобразявал с когото и да е освен , ако той няма атомни бомби?

  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Властите във Вашингтон засега не са коментирали искането на Брюксел, но посланикът на САЩ в СТО Майкъл Пунке заяви пред репортери в Женева, че ЕС е много по-виновен от Съединените щати.
    ------------------------------------
    В такива случаи руснаците казваха: ...а Вие защо биете негрите?
    (имаше навремето такъв виц)

  • 5
    peshokev avatar :-|
    peshokev

    и после ЕС били за пазарна икономика и еднакви правила за всички :D ...може ама когато малкия се конкурира с големия :) ...нищо не се е променило от 2000 години ...

  • 6
    malick avatar :-|
    Княз Мишкин

    До коментар [#5] от "peshokev":

    За последните 9 години, всяка година Ербъс доставя повече самолети от Боинг, а от 2001-а насам, Боинг печели повече поръчки само в две години, така че не знам кой е големия в случая...

  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    И двата производителя на самолети са много добри! Последно (преди по-малко от седмица) летях до Европа със 777-400 - прекрасна машина! Летял съм и с А380 - също огромно чудовище. (Дано да е успешно, защото не предлага нещо различно за пътниците,а само повече седалки за пътници, което е от полза за авиокомпаниите, но не и за пътниците.) Спорът е резонен, защото субсидиите убиват конкуренцията! Но може ли конкуренцията да се насочи по някакъв начин към по-високи скорости на летене, защото 7.5 - 8 часа до Европа ме убиват 4 пъти в годината! Все още тъжа по Конкорд!

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "michobeizadeto":
    Нахалник, няколко пъти ти обясних че няма нужда да цъкаш по два тъпи постинга едновременно, от това те не стават по стойностни....
    Ти един постинг да цъкнеш не можеш, оценки на Боинг ще ми даваш!!!!

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    ЕС просто ще пие една студена гола вода.....
    В САЩ, за разлика от Европа, гледат сериозно на бизнеса въобще а на този със самолети особено сериозно....
    Боинг е спасяван десетина пъти досега (от 1938 г.насам), ще го спасяват поне още 100 години....
    Разбира се брюкселските зелки могат да си попръцкват на тема конкуренция, колкото си искат......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.