Въпрос на отговорност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпрос на отговорност

Shutterstock

Въпрос на отговорност

Няколко компании са намалили тарифите си по задължителната "Гражданска", а други са ги повишили

Весела Николаева
5132 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Полиците в градовете около Румъния скочиха значително
Сериозен проблем продължават да бъдат случаите, при които клиентите плащат само една или две вноски от разсрочената цена
Фотограф: Цветелина Белутова
Източник: Капитал

Няколко застрахователни компании са намалили тарифите си по задължителната полица "Гражданска отговорност" за отделни класове автомобили, а други са завишили в пъти цената на някои категории. От Комисията за финансов надзор вече са отправили предупреждение, че с прекалено ниски тарифи се рискува невъзможност за плащане на бъдещите щети, които ще възникнат по застраховката. Това би застрашило и финансово състояние на компаниите и това на Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност", стана ясно от думите на представители на застрахователния бранш, присъствали на среща с надзора в четвъртък.

Търси се евтиното

Представители на бранша дадоха различна информация кои са компаниите. На сайта си от застрахователния брокер "Амарант" обявиха, че от 1 октомври ДЗИ, "Булстрад" и "Български имоти" имат по-изгодни условия за шофьори над 35 години. При някои автомобилни категории и водачи има обаче завишение. От "Булстрад" отрекоха да са понижавали цената. Директорът на автомобилното застраховане на компанията Пламен Шинов каза, че от началото на месеца са в сила по-високи тарифи за млади шофьори, автобуси и камиони, а през тази година категорично не са намалявали цени. "Булстрад" и "Български имоти" са част от Vienna Insurance Group и от доста време тарифите им съвпадат.

До редакционното приключване на броя от ДЗИ не коментираха дали конкретно към тях е имало съвет на надзора да повишат тарифите си. По неофициална информация целта на понижените цени е набиране на повече клиенти, ако се стигне до евентуална продажба на застрахователя. В началото на годината от KBC отрекоха да планират подобно нещо.

Шофьори в млада възраст

Отделни компании обаче са оскъпили почти двойно "Гражданска отговорност" за шофьори до 30 години, посочват от "Амарант". Още по-голямо е повишението за коли с регистрации в Русе, Силистра, Добрич, Разград, Монтана, Видин и Враца – там то достига 400%. Причината е големият брой регистрирани в България автомобили, които са собственост на румънски граждани и се шофирани предимно в северната ни съседка, поясняват от "Амарант". Това беше потвърдено и от думите на Пламен Шинов, който посочи, че за тези градове "има специално рисково обстоятелство". След влизането в ЕС през 2007 г. постепенно румънски шофьори започнаха да пътуват по-често до България, за да си регистрират тук колата и да купят по-евтина "Гражданска отговорност". Според застрахователи това е сериозен проблем, тъй като точно с тези коли често стават катастрофи, а присъжданите обезщетения са по-високи, отколкото в България.

Справка на сайта на "Амарант" показва, че за автомобили с регистрация в Добрич цените варират от 165 лв. ("Дженерали") до 1005 лв. (HDI). При останалите те са около 170 лв., а почти същите са цените и за Русе (виж таблицата). Тенденцията тарифите да са почти еднакви за всички областни градове и за столицата, където и движението е най-натоварено, продължава да се запазва. В София например в масовия случай "Гражданска отговорност" струва около 180-200 лв., при условие че водачът е над 30 години, има повече от 5 години стаж зад волана и не е причинявал катастрофа.

Диалог с надзора

Източници на "Капитал Daily" обясниха, че на срещата в четвъртък са обсъждани няколко въпроса, един от които е бил ниското покритие по задължителната полица и бъдещи промени в Кодекса за застраховането. Официални данни за обхвата на полицата няма, но от години насам той е много под 90%. Това е минимумът, който България се съгласи да поддържа след влизането си в ЕС, като част от ангажимент към международния Съвет на бюрата. В замяна граничният контрол за застраховка отпадна и сертификатът "Зелена карта" за пътуване в чужбина стана много по-евтин.

В момента няма законово основание да ви спрат на граница на ЕС, ако имате "Гражданска отговорност", но нямате "Зелена карта". За удобство обаче повечето шофьори предпочитат да си купят сертификата, по което застрахователят може да разбере, че автомобилът ще излиза в чужбина. На теория застраховката е по-евтина, ако декларирате, че шофирате само в България. Застрахователят обаче не можe да ви спре, ако въпреки тази декларация решите да излезете зад граница.

И клиентът сит, и обхватът цял

Застрахователи и надзор са обсъдили по какъв начин може да се повиши обхватът на "Гражданска отговорност", като една от споменатите идеи е евентуално предложение полицата да важи само за една година и да се плаща на една вноска. Това обаче не е подкрепено от застрахователите, а от надзора са казали, че ще търсят друг начин да се повиши покритието. Подобно предложение беше обсъждано преди около година при промени в Кодекса за застраховането, които обаче бяха изтеглени.

Председателят на Асоциацията на българските застрахователи Данчо Данчев обясни пред "Капитал Daily", че подобно ограничение няма да се предлага. Други от присъствалите на срещата разказаха, че това е било споменато, но с условието да се помисли как да се направи приемливо, за да се решат сегашните проблеми. В момента много хора сключват полица разсрочено, но плащат само една или две вноски. Така обхватът пада, но в случая е много удобно на хора, които управляват автомобила си само през летните месеци например. "Информираха ни, че има такъв проблем и трябва да се мисли за решението му. Истината е, че хората просто нямат пари да си платят всички вноски", коментира Цветанка Крумова, изпълнителен директор на "Армеец".

Изпълнителният директор на "Уника" Николай Генчев обясни, че ограничение "Гражданска отговорност" да важи само за година, само с едно плащане, следва от европейската "моторна" директива (EU Motor Insurance Directive). Тя обаче е в сила от години и досега България нито я е изпълнила, нито е била предупредена за санкции заради това.

Полиците в градовете около Румъния скочиха значително
Сериозен проблем продължават да бъдат случаите, при които клиентите плащат само една или две вноски от разсрочената цена
Фотограф: Цветелина Белутова
Източник: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    Мисля , че "Гражданка отговорност" трябва да се прави за водача изцяло, а не за колата.
    Да се взема под внимание години, шофьорски стаж и нарушения. Могат да се вземат под внимание и точките в контролният талон.
    Какво значение за едно произшествие има кубатурата на колата ?

  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22

    До коментар [#1] от "rkirov":
    Ами аз "пиша на китайски" и нямам актове, въпреки ежедневните нарушения, ама кубатурата на колата няма как да скрия. От друга страна, един автомобил двигателче от 948куб/сантимепра, няма как да развие 200км/час, дори към "дръпване" на кръстовищата не предразполага. От друга страна, в много семейства, двамата родители карат, но имат само една кола, сега две застраховки ли да плащат?
    Проявявам разбиране, че от застраховките си ваш хляба, а сега е криза, ама поне като си уреждате повече лапачка, уредете и нещо полезно за обществото...

  • 3
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    До коментар [#2] от "gost22":
    Нищо общо нямам със застрахователният бизнес .Занимавам се с информационни технологии .
    Но да две застраховки трябва да се плащат .
    Освен това съм на 42 години колата ми е 144 к.с. имам и две деца. Когато бях на 20 години непременно исках да съм първи на светофара и да карам с 200 км/час , сега в предвид скромният си житейски опит и отговорността към моите и чуждите деца не карам с двеста и не държа непременно да съм първи .
    Но това е част от само възпитателен процес , който се придобива с годините .Когато имаш някакъв житейски опит и някакви отговорности е неизбежно да си промениш мисленето и навиците освен ако не си абсолютно асоциален Затова моето мнение е такова .

  • 4
    gost22 avatar :-|
    gost22

    До коментар [#3] от "rkirov":

    Пак не ми е ясно защо трябва всеки шофьор да плаща застраховка, като във всяко ПТП участва автомобил (най-малко един)? Нормално е автомобила да се обвърже със застраховка, и цената на тази застраховка да се вдига (натрупва) в зависимост от броя и тежестта на нарушенията извършени с този автомобил. Като се премине определена сума, застрахователя да привика собственика да си плати надценката. Дори може да се стигне до там, че някой джигит, вместо да плаща огромна застраховка, да е по-изгодно да остави автомобила "на трупчета" докато изтече определана давност (примерно, да се намаля сумата за застраховане на етапи) и по пътищата ще има едно камикадзе по-малко. Така ако вие със съпругата си шофирате разумно, няма да плащате допълнително. Ако в семейството някой е неразумен — да "му стягат болтовете" в тесен семеен кръг — застраховката е от семейния бюджет. От друга страна така отпада третирането на разумни младежи като хулигани (по възраст), както и на някои "стари момчета" като улегнали мъже.
    Дори това да се застрахова всеки с книжка, пак няма да оправи нещата, защото идва момента: "Защо да не си взема една трошка? То така и така плащам застраховка..." което ще доведе до ад на пътя — хем повече автомобили, хем повече нетренирани водачи... което води до повече ПТП-та и разходи за същите застрахователи...
    Варианти много, ама желание за нещо смислено — няма.

  • 5
    siolen avatar :-|
    siolen

    До коментар [#4] от "gost22":

    Една малка забележка в последния пост - "разходите" са "приходи". Около 30% от застраховката е печалба за компанията. Давай по-нататък.

  • 6
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    До коментар [#4] от "gost22":
    Ами защото е важно "зад кормилното устройство" колата не прави ПТП - прави го шофьора не зависимо колко кубика е колата, не знам как да ти го обясня .
    Освен това не говоря за по високи стойности на застраховки .Ако дисциплинирани шофьори в едно семейство плащат 2 Х 100 лв , а семейството има две коли или една кола и един бус да речем ти какво ще предпочетеш ?

  • 7
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    До коментар [#4] от "gost22":
    И да допълня застраховката е "ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ" . Можели не одушевен предмет да носи изобщо някаква отговорност ?

  • 8
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#6:"rkirov"]Ако дисциплинирани шофьори в едно семейство плащат 2 Х 100 лв , а семейството има две коли или една кола и един бус да речем ти какво ще предпочетеш ?
    [/quote]
    Да се плаща на кола, а не на книжка. По-трудно се контролират "главите", докато всеки автомобил си има номер и камерите (заобикаляме подкупните катаджии, които "не виждат проблем") сравняват номера на колата с наличието на застраховка, за превишена скорост, сгазване на червеното..... всичките простотии по пътя. После самите застрахователи имат полза да следят за плащането на застраховката. Ами като имате две коли и си карате нормално, то и застраховките ви ще са нормални, независимо дали са на кола или на книжка. А ако буса на семейството е фирме (ЕТ, че всички знаем как се кара служебна кола) примерно, как ще контролираш останалите шофьори от фирмата? А ако застраховката на буса се вдига според нарушенията на буса, шофьорите дори да си плащат сами актовете, фирмата ще трябва да плати по-високата застраховка и след едно "солено" застраховане ще сложат ограничител на скоростта в буса, което е целта на занятието — ограничаване изцепките. Дори да не е фирмен бус, пак ще внимаваш на кого го даваш за услуги, че после да не плащаш висока застраховка, отново джигита остава "на сухо".

  • 9
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    До коментар [#8] от "gost22":
    Не разбирам какъв е проблема с номерата и контрола им.Твоята шофьорска книжка няма номер ли ?
    Или не може да се провери в база данни срещу номер валидна книжка дали има валидна застраховка (за човек с средна компютърна грамотност и работа с специализиран софтуер би отнело около 30 секунди) ?
    Изработването на такъв софтуер (при задание) ще отнеме не повече 30 дни .
    Относно "фирменият бус" - всяка фирма се стреми по принцип да наема по-надеждни служители така , че е нормално да внимава на кого го дава.Ако шофьора не кара по правилата и поради това фирмата плаща по-висока гражданска отговорност уволняваме шофьора и търсим нов , а на лошия работник даваме лоша атестация и той трудно си намира работа после .(това го измислих току що , но ми звучи добре)


  • 10
    gost22 avatar :-|
    gost22

    До коментар [#9] от "rkirov":
    Номера на колата се вижда с камера, ама номера на книжката на шофьора, и дали въобще има книжка, или кара без талон и с изтекъл акт, няма как да видиш с камерата. За това е по-добре да се контролира колата. Шофьора може и да не си плати актовете, просто друг ще кара колата, ама ако колата е обвързана с тези актове (чрез увеличената застраховка), собственика със сигурност ще си промени отношението.
    За фирмите е същото. Имат изгода да наемат най-евтиния шофьор, а не най-дисциплинирания. Именно за това, ако се обвържат актовете на водача със застраховката, фирмите ще обърнат внимание кого наемат, нали може да им бръкне здраво в джоба, въпреки минималната заплата.
    А как плащането на застраховка от всеки с книжка, ще извади джигитите от движението? Какво, като имат по няколко акта? Нали не ги плащат и чакат да им мине давността, как точно ще усетят наказанието? Че те може да си карат и без книжка, и никой да не разбере, но една кола, заснета с камера на пътя, която няма застраховка (защото застраховката е набъбнала до сериозна четирицифрена сума), може да бъде спряна след 200метра и да и свалят номера на момента. Нека частните застрахователи да имат изгода от това, и ще видиш как полицията може да си върши работата. Джигит без кон, е същото като кон без джигит. В нашия случай, е по-лесно да вземеш коня... Да, щял да си купи друга кола, а тази с голямата застраховка да я остави на трупчета. Ами да си купи. Така ще трябва да се бръкне и да плати едни пари, дето ги е нагласил за друго, и ще го заболи. След втората кола, която отлежава пред тях (защото който и да я купи, ще трябва да плати скъпата застраховка :) ), със сигурност ще почне да мисли по-кротко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK