С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 4 окт 2012, 19:08, 5002 прочитания

Въпрос на отговорност

Няколко компании са намалили тарифите си по задължителната "Гражданска", а други са ги повишили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Полиците в градовете около Румъния скочиха значително
Сериозен проблем продължават да бъдат случаите, при които клиентите плащат само една или две вноски от разсрочената цена

Фотограф: Цветелина Белутова [Капитал]
[[linkdosie]]Няколко застрахователни компании са намалили тарифите си по задължителната полица "Гражданска отговорност" за отделни класове автомобили, а други са завишили в пъти цената на някои категории. От Комисията за финансов надзор вече са отправили предупреждение, че с прекалено ниски тарифи се рискува невъзможност за плащане на бъдещите щети, които ще възникнат по застраховката. Това би застрашило и финансово състояние на компаниите и това на Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност", стана ясно от думите на представители на застрахователния бранш, присъствали на среща с надзора в четвъртък.

Търси се евтиното


Представители на бранша дадоха различна информация кои са компаниите. На сайта си от застрахователния брокер "Амарант" обявиха, че от 1 октомври ДЗИ, "Булстрад" и "Български имоти" имат по-изгодни условия за шофьори над 35 години. При някои автомобилни категории и водачи има обаче завишение. От "Булстрад" отрекоха да са понижавали цената. Директорът на автомобилното застраховане на компанията Пламен Шинов каза, че от началото на месеца са в сила по-високи тарифи за млади шофьори, автобуси и камиони, а през тази година категорично не са намалявали цени. "Булстрад" и "Български имоти" са част от Vienna Insurance Group и от доста време тарифите им съвпадат.

До редакционното приключване на броя от ДЗИ не коментираха дали конкретно към тях е имало съвет на надзора да повишат тарифите си. По неофициална информация целта на понижените цени е набиране на повече клиенти, ако се стигне до евентуална продажба на застрахователя. В началото на годината от KBC отрекоха да планират подобно нещо.

Шофьори в млада възраст



Отделни компании обаче са оскъпили почти двойно "Гражданска отговорност" за шофьори до 30 години, посочват от "Амарант". Още по-голямо е повишението за коли с регистрации в Русе, Силистра, Добрич, Разград, Монтана, Видин и Враца – там то достига 400%. Причината е големият брой регистрирани в България автомобили, които са собственост на румънски граждани и се шофирани предимно в северната ни съседка, поясняват от "Амарант". Това беше потвърдено и от думите на Пламен Шинов, който посочи, че за тези градове "има специално рисково обстоятелство". След влизането в ЕС през 2007 г. постепенно румънски шофьори започнаха да пътуват по-често до България, за да си регистрират тук колата и да купят по-евтина "Гражданска отговорност". Според застрахователи това е сериозен проблем, тъй като точно с тези коли често стават катастрофи, а присъжданите обезщетения са по-високи, отколкото в България.

Справка на сайта на "Амарант" показва, че за автомобили с регистрация в Добрич цените варират от 165 лв. ("Дженерали") до 1005 лв. (HDI). При останалите те са около 170 лв., а почти същите са цените и за Русе (виж таблицата). Тенденцията тарифите да са почти еднакви за всички областни градове и за столицата, където и движението е най-натоварено, продължава да се запазва. В София например в масовия случай "Гражданска отговорност" струва около 180-200 лв., при условие че водачът е над 30 години, има повече от 5 години стаж зад волана и не е причинявал катастрофа.

Диалог с надзора

Източници на "Капитал Daily" обясниха, че на срещата в четвъртък са обсъждани няколко въпроса, един от които е бил ниското покритие по задължителната полица и бъдещи промени в Кодекса за застраховането. Официални данни за обхвата на полицата няма, но от години насам той е много под 90%. Това е минимумът, който България се съгласи да поддържа след влизането си в ЕС, като част от ангажимент към международния Съвет на бюрата. В замяна граничният контрол за застраховка отпадна и сертификатът "Зелена карта" за пътуване в чужбина стана много по-евтин.

В момента няма законово основание да ви спрат на граница на ЕС, ако имате "Гражданска отговорност", но нямате "Зелена карта". За удобство обаче повечето шофьори предпочитат да си купят сертификата, по което застрахователят може да разбере, че автомобилът ще излиза в чужбина. На теория застраховката е по-евтина, ако декларирате, че шофирате само в България. Застрахователят обаче не можe да ви спре, ако въпреки тази декларация решите да излезете зад граница.

И клиентът сит, и обхватът цял

Застрахователи и надзор са обсъдили по какъв начин може да се повиши обхватът на "Гражданска отговорност", като една от споменатите идеи е евентуално предложение полицата да важи само за една година и да се плаща на една вноска. Това обаче не е подкрепено от застрахователите, а от надзора са казали, че ще търсят друг начин да се повиши покритието. Подобно предложение беше обсъждано преди около година при промени в Кодекса за застраховането, които обаче бяха изтеглени.

Председателят на Асоциацията на българските застрахователи Данчо Данчев обясни пред "Капитал Daily", че подобно ограничение няма да се предлага. Други от присъствалите на срещата разказаха, че това е било споменато, но с условието да се помисли как да се направи приемливо, за да се решат сегашните проблеми. В момента много хора сключват полица разсрочено, но плащат само една или две вноски. Така обхватът пада, но в случая е много удобно на хора, които управляват автомобила си само през летните месеци например. "Информираха ни, че има такъв проблем и трябва да се мисли за решението му. Истината е, че хората просто нямат пари да си платят всички вноски", коментира Цветанка Крумова, изпълнителен директор на "Армеец".

Изпълнителният директор на "Уника" Николай Генчев обясни, че ограничение "Гражданска отговорност" да важи само за година, само с едно плащане, следва от европейската "моторна" директива (EU Motor Insurance Directive). Тя обаче е в сила от години и досега България нито я е изпълнила, нито е била предупредена за санкции заради това.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уолстрийт очаква растеж през 2020 г. Уолстрийт очаква растеж през 2020 г.

Осем от най-големите банки в света очакват индексът S&P500 да нарасне догодина

15 дек 2019, 655 прочитания

Инвестбанк планира да излезе на борсата Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

13 дек 2019, 2956 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Двама господари

Според Сметната палата правилникът на Комисията за финансов надзор не е съответствал на закона, тъй като е създавал двуначалство

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10