Увеличават се сроковете за разплащане в строителството и услугите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Увеличават се сроковете за разплащане в строителството и услугите

Времето за отложено плащане в строителството се е увеличило с 22 дни и към момента е 172 дни

Увеличават се сроковете за разплащане в строителството и услугите

По-добра събираемост на задълженията през есента отчетоха от компаниите в бранша

Валентина Илиева
2877 прочитания

Времето за отложено плащане в строителството се е увеличило с 22 дни и към момента е 172 дни

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Увеличава се времето за разплащане на фирмите помежду им в строителството и услугите. Това води до нарастване и на срока като цяло при междуфирмените задължения. В търговията и промишлеността сроковете намаляват. За тази година до момента около 500 фирми са фалирали. Тези изводи са на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБ), чиито членове са водещи компании за управление и събиране на дългове от физически и юридически лица, като някои от тях са част от международни групи.

Домакинствата бавят плащането на задълженията си за комунални услуги - най-вече вода и парно, като приоритетни са им изплащането на задължения към банки. Сред основните причини за забавяне при плащането на дълговете на домакинствата са забавени заплати от работодател и безработица. Ръст на събираемостта през тази есен обаче отчетоха от асоциацията. Това не е типично за този период на годината, посочиха оттам.

Междуфирмена задлъжнялост

С пет дни се е увеличил срокът на отложено плащане между фирмите в корпоративния сектор в България към ноември 2012 г. в сравнение със същия период на миналата година. Така средно този срок сега е 110 дни. Периодът на отложено плащане в различните сектори зависи от спецификите на работата във всеки от тях.

Увеличението през изминалата година се дължи на нарастването на срока за отложено плащане между фирмите в строителството - с 22 дни до 172 дни, и услугите - с пет дни до 102 дни. При търговията и промишлеността се наблюдава обратният процес - намаляване на сроковете на отложено плащане със съответно 2 дни до 66 дни и с 10 дни до 99 дни.

Според една от компаниите, членуващи в асоциацията - Coface, през тази година около 500 фирми са обявени в несъстоятелност, като са ползвани данни от регистъра на Агенцията по вписванията. Като дял това е едва 0.12%. Това е рекордно малко и е много подвеждащо, посочи Милена Виденова, управител на Coface.

Причината е във възможностите за злоупотребяване с обявяването на несъстоятелност и най-вече фалитите със задна дата. В момента има внесени предложения за промени в Търговския закон с цел ограничаване на вариантите за злоупотреби.

Просрочията на домакинствата

При домакинствата приоритетите на плащане не се променят, посочи Райна Миткова-Тодорова, председател на АКАБ. Те забавят плащането на задълженията си най-вече към компаниите за комунални услуги – преди всичко за вода и парно, но не и за ток, тъй като той може да бъде спрян. Приоритетно остава погасяването на задълженията към банки, а в дъното остават тези към кабелни оператори и телекоми.

Според Тодорова относително добре домакинствата обслужват месечни задължения в порядъка на 100 до 220 лв. Над този размер стават проблематични. От друга страна, на задължения под 100 лв. не гледат сериозно и за плащането им се изчаква.

Основна причина за забавяне на изплащането на задълженията за 49% от хората остава забавянето на работната заплата от работодателя. Друга причина е безработица. Спрямо май тази година се наблюдава спад с около 2% при хората, които не са заплатили дълга си за периода заради безработица.

"Без съществени промени за последната една година се задържа профилът на средностатистическия длъжник, като в края на 2012 г. той вече не е жител на Северозападна България, а се концентрира в големите градове", коментираха от асоциацията.

Ръст в събирането на задължения

Нетипично висока събираемост на задълженията и ръст през тази есен отчетоха още от АКАБ. Явлението не е характерно за този период на годината, когато традиционно възможностите за изплащане задълженията намаляват, коментираха от асоциацията. "Досега наблюдавахме ясна сезонност при събирането на задължения – за есенните месеци и особено за септември бе типична по-ниската събираемост главно поради настъпването на студения сезон", посочи още Райна Миткова-Тодорова.

Освен ръст през септември с около 1.3 пункта в индекса за събираемостта от АКАБ отчитат съществено нарастване и през октомври, като и този месец се очертава като един от най-успешните в това отношение за 2012 г. Основна причина за промяната е топлата есен. По-ниските сметки за електричество са позволили на домакинствата да заделят повече средства, за да погасят дълговете си.

Наличието на големи инфраструктурни проекти е удължило лятната сезонна заетост и също оказа влияние върху възможностите за изплащане на задължения. Като трета причина представителите на колекторската асоциация изтъкнаха растящата кредитна култура на българите. По думите им кризата и последващите я трудности се е отразила позитивно на вземането на решение за теглене на заем и направило хората по-внимателни и предпазливи.

Предложения

Създаването на единен кредитен регистър, в който да бъдат включени задълженията на домакинствата към всички доставчици на услуги - не само финансови, но и комунални и пр. Това би било основа за успешно функциониране на планираните промени за въвеждане на 10-годишна давност при събиране на задълженията.

Целта на регистъра е да дава ясна информация за състоянието на потенциалния клиент и така да се гарантират и правата на кредиторите. Това е становището на асоциацията, което е изпратено до вносителя на промените депутата Емил Радев. В противен случай ще се увеличи допълнително рискът, а цената на по-високия риск, особено в момент на икономическа криза, ще бъде платена от коректните платци, се посочва в становището.

Увеличава се времето за разплащане на фирмите помежду им в строителството и услугите. Това води до нарастване и на срока като цяло при междуфирмените задължения. В търговията и промишлеността сроковете намаляват. За тази година до момента около 500 фирми са фалирали. Тези изводи са на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБ), чиито членове са водещи компании за управление и събиране на дългове от физически и юридически лица, като някои от тях са част от международни групи.

Домакинствата бавят плащането на задълженията си за комунални услуги - най-вече вода и парно, като приоритетни са им изплащането на задължения към банки. Сред основните причини за забавяне при плащането на дълговете на домакинствата са забавени заплати от работодател и безработица. Ръст на събираемостта през тази есен обаче отчетоха от асоциацията. Това не е типично за този период на годината, посочиха оттам.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK