С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 26 ное 2012, 19:43, 7344 прочитания

Притеснително забавяне

Български застрахователи все повече бавят плащане по щети в чужбина, което може да доведе до санкции и по-скъпа "Гражданска отговорност"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Засега е малка вероятността да се върне граничният контрол за застраховките

590
иска за забавени плащания са подадени до началото на ноември.
Щетите, които български застрахователни компании отказват да плащат или забавят при произшествия с автомобили в чужбина, все повече се увеличават. Ако тенденцията се запази, може да се стигне до санкции и повишени изисквания към компаниите, което в крайна сметка ще доведе до поскъпване на задължителната полица "Гражданска отговорност". А това ще засегне шофьорите, без те реално да имат някаква вина. Връщане на граничните проверките за застраховка в ЕС засега е малко вероятно.

Проблемите са основно в две държави – Италия и Румъния, а тенденцията се наблюдава от миналата година. Според документи, с които "Капитал Daily" разполага, до 6 ноември исковете за проблемни плащания са 590 броя при 508 общо за цялата минала година, макар и за по-голяма сума. За сравнение – общо за 2010 г. те са били 134 броя. Данните са на международния Съвет на бюрата по системата "Зелена карта". Едноименният сертификат се издава на собствениците на автомобили, които са сключили "Гражданска отговорност", и им дава право да пътуват свободно в държавите от системата без гранични проверки и без скъпи допълнителни полици. По информация на "Капитал Daily" забавяния има при 3-4 компании, но представители на бранша твърдят, че те са поне още толкова.


Санкции в цената

Ако проблемът продължи и се задълбочи, последиците може да бъдат няколко - увеличаване на банковата гаранция, която застрахователите оставят, изискване на допълнителни обезпечения и резерви или санкции от Съвета по бюрата. Това ще доведе до по-скъпа "Гражданска отговорност" за всички шофьори и е много вероятно увеличението да не е в рамките на обичайните около 10% на година. Малка обаче е вероятността да бъдат върнати проверките на границите (в момента автомобили с регистрация в ЕС пътуват свободно в рамките на съюза), тъй като става въпрос за забавяне от страна на администрация и застрахователи, а не за автомобили без застраховки. В момента едва около 75% от автомобилите в България имат валидна "Гражданска отговорност", а страната ни все още не е санкционирана за това (минимумът за държава от ЕС е 90%), но този проблем е различен от забавените плащания. При него вече има опасност или да се върне граничният контрол, или да се изисква задължително "Зелена карта" при пътуване в рамките на ЕС. Тогава тя вероятно ще стане и по-скъпа.

Три и половина



По неофициална информация проблеми с плащанията и забавяне има основно при три компании - "Общинска застрахователна компания", "Бул инс" и "Евроинс". Според двама независими един от друг източници "Бул инс" има по-сериозни забавяния, но освен трите дружества има още поне четири или пет със същия проблем. От трите цитирани компании "Бул инс" и "Евроинс" не отрекоха за проблема, но обясниха, че става въпрос за временно забавяне и трябва да се направи сериозна проверка защо по-голямата част от исковете идват от една държава - Италия. От ОЗК, която се контролира от енергийния бос Христо Ковачки, не бяха открити за коментар. От Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, което осъществява връзката с международния Съвет на бюрата, отказаха коментар. Досега за обсъждане на проблемите са проведени няколко срещи.

Забавени плащания има и "Булстрад" в Румъния, но от компанията обясниха, че става въпрос за стария проблем с покупката на български коли от румънски собственици, които после не ги регистрират в страната си. Това е по-скоро застрахователна измама - става въпрос за румънски граждани, които купуват коли в граничните български градове, но без да ги прехвърлят като своя собственост. Така те остават притежание на българи, като обикновено един от тях се води собственик на 200 - 300 коли. След това с някои от тези коли се случват произшествия и се стига до искове за обезщетения, които превишават няколко пъти действителната стойност на колата, обясниха от "Булстрад". Това е форма на измама, но пък подобен иск лесно може да се оспори в съда. Трудно обаче е доказването, че катастрофата е направена нарочно, при което плащането на каквото и да било обезщетение не се прави, а срещу виновните се водят дела.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Активите на "Химко" пак се продават Активите на "Химко" пак се продават

Съдебен изпълнител предлага имотите и оборудването, след като купувачът "Метахим импекс" спря да плаща на Инвестбанк

12 ное 2019, 532 прочитания

Unicredit отвори вратата за първо обратно изкупуване на акции от 10 години Unicredit отвори вратата за първо обратно изкупуване на акции от 10 години

Италианската банка отчете солидно увеличение на печалбата през третото тримесечие

11 ное 2019, 1935 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Airbus и Boeing влязоха в рекламна война

Двете компании спорят кой нов модел самолет е по-ефективен

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10