Засега е малка вероятността да се върне граничният контрол за застраховките
иска за забавени плащания са подадени до началото на ноември.
Щетите, които български застрахователни компании отказват да плащат или забавят при произшествия с автомобили в чужбина, все повече се увеличават. Ако тенденцията се запази, може да се стигне до санкции и повишени изисквания към компаниите, което в крайна сметка ще доведе до поскъпване на задължителната полица "Гражданска отговорност". А това ще засегне шофьорите, без те реално да имат някаква вина. Връщане на граничните проверките за застраховка в ЕС засега е малко вероятно.
Проблемите са основно в две държави – Италия и Румъния, а тенденцията се наблюдава от миналата година. Според документи, с които "Капитал Daily" разполага, до 6 ноември исковете за проблемни плащания са 590 броя при 508 общо за цялата минала година, макар и за по-голяма сума. За сравнение – общо за 2010 г. те са били 134 броя. Данните са на международния Съвет на бюрата по системата "Зелена карта". Едноименният сертификат се издава на собствениците на автомобили, които са сключили "Гражданска отговорност", и им дава право да пътуват свободно в държавите от системата без гранични проверки и без скъпи допълнителни полици. По информация на "Капитал Daily" забавяния има при 3-4 компании, но представители на бранша твърдят, че те са поне още толкова.
Санкции в цената
Ако проблемът продължи и се задълбочи, последиците може да бъдат няколко - увеличаване на банковата гаранция, която застрахователите оставят, изискване на допълнителни обезпечения и резерви или санкции от Съвета по бюрата. Това ще доведе до по-скъпа "Гражданска отговорност" за всички шофьори и е много вероятно увеличението да не е в рамките на обичайните около 10% на година. Малка обаче е вероятността да бъдат върнати проверките на границите (в момента автомобили с регистрация в ЕС пътуват свободно в рамките на съюза), тъй като става въпрос за забавяне от страна на администрация и застрахователи, а не за автомобили без застраховки. В момента едва около 75% от автомобилите в България имат валидна "Гражданска отговорност", а страната ни все още не е санкционирана за това (минимумът за държава от ЕС е 90%), но този проблем е различен от забавените плащания. При него вече има опасност или да се върне граничният контрол, или да се изисква задължително "Зелена карта" при пътуване в рамките на ЕС. Тогава тя вероятно ще стане и по-скъпа.
Три и половина
По неофициална информация проблеми с плащанията и забавяне има основно при три компании - "Общинска застрахователна компания", "Бул инс" и "Евроинс". Според двама независими един от друг източници "Бул инс" има по-сериозни забавяния, но освен трите дружества има още поне четири или пет със същия проблем. От трите цитирани компании "Бул инс" и "Евроинс" не отрекоха за проблема, но обясниха, че става въпрос за временно забавяне и трябва да се направи сериозна проверка защо по-голямата част от исковете идват от една държава - Италия. От ОЗК, която се контролира от енергийния бос Христо Ковачки, не бяха открити за коментар. От Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, което осъществява връзката с международния Съвет на бюрата, отказаха коментар. Досега за обсъждане на проблемите са проведени няколко срещи.
Забавени плащания има и "Булстрад" в Румъния, но от компанията обясниха, че става въпрос за стария проблем с покупката на български коли от румънски собственици, които после не ги регистрират в страната си. Това е по-скоро застрахователна измама - става въпрос за румънски граждани, които купуват коли в граничните български градове, но без да ги прехвърлят като своя собственост. Така те остават притежание на българи, като обикновено един от тях се води собственик на 200 - 300 коли. След това с някои от тези коли се случват произшествия и се стига до искове за обезщетения, които превишават няколко пъти действителната стойност на колата, обясниха от "Булстрад". Това е форма на измама, но пък подобен иск лесно може да се оспори в съда. Трудно обаче е доказването, че катастрофата е направена нарочно, при което плащането на каквото и да било обезщетение не се прави, а срещу виновните се водят дела.
По веригата
Различни от горните са забавянията в други държави – най-много са от Италия, увеличение има и от Испания. При тях български автомобил с напълно редовна регистрация и "Гражданска отговорност" причинява катастрофа, а застрахователят му трябва да плати на пострадалите. При нормално плащане по "Гражданска" срокът е до 3 месеца. Ако компанията не иска да плати, пострадалите предявяват искове, а кореспондентът на застрахователя изплаща парите от местното бюро по "Зелена карта", което след това се обръща към българското (т.нар. guarantee calls). То от своя страна съобщава на застрахователя и взема парите от банковата му гаранция. В момента тя е 600 хил. евро, но има идея да се увеличи двойно. След използването й гаранцията трябва да се възстанови. Всички щети, които са покрити от гаранцията, се водят забавени или отказани.
Изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов обясни, че затрудненията с плащанията им са били временни, заради "липса на опит" при застраховането на товарни автомобили. "След като започнахме да продаваме повече полици "Гражданска отговорност" и за камиони, имахме доста щети. Но постепенно те ще се изчистят, надявам се до края на годината вече да няма проблем", коментира Проданов. По думите му не става въпрос за системен проблем, а само за временни затруднения, които ще бъдат решени скоро.
Смяна в мениджмънта
Председателят на надзорния съвет на "Евроинс" Асен Христов обясни пред "Капитал Daily", че действително някои от плащанията им в Румъния могат да се приемат за забавени, но по думите му причината са по-скоро проблеми с ръководството.
"Цялото висше ръководство на "Евроинс Румъния" беше сменено, действително открихме, че служителите не са работили както трябва, затова назначихме нови хора на тяхно място. Точно заради това сме имали забавени плащания, но не и за дълго време", коментира Христов. Той добави, че проблемите вече са изчистени и се надява с новите мениджъри работата на румънското им поделение да тръгне по-добре. Българските представители на "Евроинс иншурънс груп", което държи контролния пакет в застрахователя, са се срещнали преди няколко дни с румънския надзор, за да обсъдят проблемите в бранша и в частност тези на "Евроинс Румъния".
За подпомагане на финансовото състояние на компанията преди няколко месеца е взето решение за увеличение на капитала й, което също е било посочено като необходимо на срещата с регулатора, става ясно от публикации на румънски медии. Христов отрече да са одобрили увеличението на капитала под натиска на регулатора, като обясни, че решението е взето още преди няколко месеца, доста преди срещите им с надзора.
Печеливш бизнес
Като цяло застрахователният пазар в България не може да се оплаче от загуби и лоши резултати. За деветмесечието печалбата на сектора от основна дейност е 42.2 млн. лв., с 45% ръст за година. Увеличение с близо 30% има и на крайния финансов резултат, който достига 51.4 млн. лв. В него влиза и допълнителната дейност на дружествата като инвестиции, отдаване на имоти под наем и др. Ако се гледат финансовите данни, застрахователите би трябвало да нямат проблем с плащанията – при спадащи премии те са увеличили печалбата си, освен това са заделили още повече пари за плащания. Това се вижда от отчетите, според които техническите резерви на всички компании от общото застраховане са нараснали с 4% за година, до близо 1.5 млрд. лв.
Държава | Предявени суми, в хил. евро (I.-6.XI.2012) | Брой искове (I.-6. XI.2012) | Предявени суми, в хил. евро (2011) | Брой искове (2011) |
---|---|---|---|---|
Италия | 485.57 | 199 | 1725 | 182 |
Румъния | 305.18 | 162 | 407.3 | 249 |
Франция | 2 | 2 | 199.45 | 3 |
Испания | 117.5 | 87 | 4 | 6 |
Великобритания | 83.6 | 16 | 80.18 | 5 |
Македония | 12.87 | 2 | 55.37 | 17 |
Турция | 79.1 | 42 | 27.28 | 9 |
Австрия | 0 | 0 | 13.86 | 7 |
Словакия | 11.8 | 7 | 12 | 4 |
Гърция | 14.7 | 5 | 11.24 | 2 |
Холандия | 37.25 | 18 | 4.9 | 2 |
Полша | 27.65 | 6 | 1.9 | 1 |
Словения | 27.5 | 11 | 0.56 | 1 |
Дания | 21.5 | 6 | 0 | 0 |
Други | 48.45 | 27 | 31.96 | 20 |
Общо | 1274.67 | 590 | 2575 | 508 |
14 коментара
Нешо не хвнах логиката на автора. Я да видим. Правилно ли съм разбрал, че цените на "Гражданска отговорност" ще се вдигнат, понеже администрацията на БГ застрахователните компании е кьопава?
Ако това е причината, струва ми се логично да се вдигнат цените само на застрахователите с кьопава администрация, което да доведе до отлив от тях (евентуално до техен фалит) и да донесе повече клиенти и приходи на застрахователите, които изплащат в срок.
Страната трябва да излезе от ЕС и да се върне старото положение с два вида застраховки - за страната и чужбина.
За излизане от ЕЦ не знам, но положението за два вида застраховки е разумно. Не само непредвидените произществия, но и тези в резултат на змамническитсхеми действащи на база "чужбина" са далеч по-скъпи за застрахователите
До коментар [#3] от "daskal1":
За да се реализират двата вида застраховки, трябва да се излезе от ЕС.
ЕС носи повече загуби, отколкото ползи за страната. ЕС излиза изключително скъпо на хората в тази страна, а те не получават нищо в замяна.
Двойните цени на горивата са заради ЕС! В момента с всяко зареждане на бензин всеки плаща членски внос ЕС в размер на стотици лева годишно!
Рекетът Гражданска отговорност на десетократно по-високи цени е заради ЕС. Глобата ако нямаш ГО (600 лв и 2000 за повторно нарушение, 10000 за юридически лица) също е заради ЕС!
Спрените блокове на АЕЦ Козлодуй и високите цени на тока също са плащане за ЕС. ЕС също плаща еврофондове на комунистите и по този начин засилва тяхната власт като така също взима от останалите хора. ЕС дава власт на комунистите и я бетонира и пречи за приемането на ДОИП. Това пак води до поддържане на бедността и липса на забогатяване. Загубата на суверенитет на страната заради ЕС също води до бедност, тъй като пречи да се взимат решения, специфични за нашата ситуация!
Към всичко това да прибавим и формалния членски внос, който страната плаща (с чии пари), и за който се твърди, че е по-голям, отколкото получените от ЕС пари.
ЕС е гарант за безнаказаност на комунистите. Вместо комунистите да бъдат осъдени, ЕС ги направи евродепутати и им плаща милионерски заплати! Освен това ги и охранява и пази в качеството им на евродепутати.
Не приемам и ЕС да се разглежда като източник на пари, защото по тази логика и СССР беше източник на пари чрез нефта си. Защо обаче има толкова противници на това страната да беше станала 16-та република на СССР, а не виждам противниците на това да е република на ЕССР!!! А ние сме против този отказ от суверенитет в името на някакви пари, и в двата случая!
ЕС има точно две по-добри алтернативи - едната е просто излизане от ЕС, а втората - най-добрата - е излизане от ЕС и приемане на ДОИП.
Излизането от ЕС ще премахне и срамното и унизително даване на отпечатъци за паспорт като че ли сте престъпници.
Излизането от ЕС е единствения начин да се спре изтичането на лекари, получили образованието си без да заплащат.
http://www.vbox7.com/play:933b999e59&start=25
Бавят и за щети от бг!
Публикувано през m.capital.bg
Ама само бавят ли?! Аз мислех, че изобщо не плащат, ама то горе-долу е едно и също, защото безкрайното бавене е равносилно на отказ. Умряла работа, но за нас, за тях си е много добре.
Нещо коментиращите са много зле.
Първо и в момента за да ти се покрива ЕС от ГО трябва да доплатиш т.е. все едно са две застраховките.
Второ основен проблем в БГ е, че повечето на хора някой им прави застраховката - хвърля им полицата и кой от къде е. А не се сещат, че за тези комисионни дето ги взима личния ви брокер/застраховател би трябвало да ви консултира при всяка ситуация касаеща щети, описи и т.н.
Та търсете си брокери, които се ангажират с клиентите си - помагат при завеждане на щети, вадят възлагателни писма за читави сервизи, помагат с възражения по експертни оценки.
При тези дейности ако няма кой да обърне внимание да се заведе, отчете всеки детайл и да се поискат съответните фактури от правилните магазини накрая винаги застрахования ще е "прецакан" поради собственото си незнание.
Точно затова се тези брокери получават комисионни - за цялостната услуга "застраховане".
Странно защо се глобяват компаниите, а не собствениците им? Така само се разваля състоянието на фирмите, и те после си го изкарват в по-високи цени или в съкращения.
Даже и да са публични фирмите или акционерни дружества, пак би могло да се измисли начин - например със задължително увеличаване на капитала.
До коментар [#5] от "kilmer":
Ако имате проблем със забавени плащания, можете да ми пишете на [email protected]. Ще се опитаме да помогнем.
До коментар [#7] от "hellwitch":
Защо се хабиш да обясняваш?! Дай му на Ганьо да му е евтино, да минава метър на всяка цена и да мрънка колко е зле, па после защо не взимам висока заплата, защо не ми върви у живото, защо ми е скъпа ГО?
Аман от мрънкалници, които искат цените да падат, а заплатите да се качват, па да има и на бабичката за 13 пенсия поне 50 лв.!
Келепир = Философия на мизерията