С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 апр 2013, 8:19, 2877 прочитания

К10. #5 Прокредит банк: Фирмите не бива да отлагат инвестициите си до безкрай

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Петър Славов, председател на управителния съвет и изпълнителен директор на Прокредит банк

Фотограф: Прокредит банк

#5 Прокредит банк
#12 Стабилност и риск
#3 Ефективност и рентабилност
#1 Устойчивост и динамика
#15 Размер
Всичко за
класацията К10
на най-добрите
банки можете
да намерите
 тук.
Как оценявате изминалата година за българските банки – кои бяха основните предизвикателства и как се справиха с тях?
2012 г. бе година на предизвикателства, пред които банките продължаваме да сме изправени и през настоящата. Основното от тях остава слабото търсене на кредити и затрудненията, които среща бизнесът в резултат на несигурната икономическа обстановка. Кредитирането е свито до много ниско ниво, което се определя именно от слабото търсене. А основната причина за това е нагласата на бизнеса да не поема големи рискове. Един предприемач търси заем тогава, когато ще прави инвестиция, ще разширява производството или когато е намерил нови пазари. Но това не се случва. Бизнесът, от една страна, няма пазари, от друга, е несигурен в бъдещето и не смее да инвестира, което ограничава и разширяването на дейността му. Смятам, че фирмите не бива да отлагат инвестициите си до безкрай. Не става въпрос само за раздвижването на икономиката, но за частния интерес на всеки предприемач. За да са конкурентни и да не изостанат от пазара, предприемачите трябва да се престрашат и да продължат да развиват бизнеса си.

Комбинацията от намаленото търсене на кредити и затрудненията на фирмите в определени сектори на икономиката и през 2012 г. доведе до известен ръст на лошите кредити. Това накара банките да преразгледат условията за кредитиране и да заложат на активната комуникация с клиентите.


Какви са очакванията ви за развитието на сектора през 2013 г.?
Очаквам до края на 2013-а тя да не е много по-различна от 2012, няма предпоставки за това, а и изминалите три месеца го потвърждават. Има неща обаче, които няма да бъдат същите. В основната дейност на банките – кредитирането, по една или друга причина лихвените нива ще бъдат доста по-различни. Има ясно очертана тенденция за намаляване на лихвите по бизнес кредитите. Тази тенденция не само ще продължи, но ще става все по-осезаема дори след 2013 г. И всичко онова, за което българският бизнес години наред апелираше – нисколихвено финансиране – започва да се случва. Надявам се така банките да мотивираме бизнеса да прави инвестиции.

Кои са трите най-важни тенденции за българския банков сектор през 2013 г.?
Основната несъмнено ще е нисколихвеното бизнес кредитиране. За съжаление наред с всички свои положителни страни, всички програми по линия на ЕС имат и един отрицателен ефект за икономиката – "разглезват" бизнеса, правят го ленив, когато има нужда да се правят инвестиции, да се развива производството. Много фирми започват да мислят не за това как да модернизират бизнеса си, а действат само през призмата на това дали ще получат грантове и субсидии. Предприемаческата мотивация в името да се развива бизнесът, да бъде модерен, остава на заден план.

Като втора тенденция мога да очертая намаляването на лихвените нива по депозитите. Виждаме, че депозитната база продължава да расте и през първите три месеца на годината. Това неминуемо ще продължи да води до постепенен спад в лихвените проценти до края на годината. И като трета бих посочил тенденцията за постигането на по-голяма прозрачност във взаимоотношенията между банка и клиент. Клиентите оценяват прямотата и ясното определяне на условията на банковите услуги. Още от 2005 г. ние говорим за това колко е важно условията по банковите кредити например да са максимално прозрачни и че това е в основата на взаимното доверие. Това за сектора вече е тенденция. За да мож да отговорят на търсенето на пазара, условията на банките е необходимо да стават все по-прозрачни.



Върху какво е фокусът в дейността на вашата банка за тази година?
Още от началото на кризата се опитваме да бъдем гъвкави. Политика на нашата банка е стремежът ни да бъдем иновативни. В момента се опитваме да научим нашите клиенти да ползват все повече предоставяните от нас услуги през интернет. Използваме всякакви възможни начини да стимулираме онези рутинни банкови операции на каса, които може да се направят и онлайн. Така нашите служители ще могат да обърнат повече внимание и време на клиентите, когато дойдат за кредит или някакъв съвет в банковия офис. Взаимно си пестим времето и силите за по-важни неща. Ще продължим да работим в тази посока, докато нашите салони станат място за консултации.

Подходът ни е един и същ и към фирми, и към граждани. От тази година на физическите лица вече предлагаме сериозна програма за жилищно кредитиране. Тя е обвързана с кредитите за енергийна ефективност, на които акцентираме. Друго много важно за нашите жилищни кредити е фиксираната лихва за период от 10 години – един доста дълъг срок. Ако бизнесът може да поеме кредитния риск и да плаща променлив лихвен процент, при физическите лица това би могло да крие опасност и да води до проблеми с изплащането. Ето защо ние се фокусираме върху това да предложим на клиентите си сигурност при изплащането на кредита в дългосрочен план.
Профил

Прокредит банк България е основана през 2001 г. от група международни инвеститори, сред които основният тогава, а сега единствен собственик е германската компания Procredit Holding. Банката, както й групата, към която принадлежи, е специализирана в кредитирането на микро-, малки и средни предприятия. Сравнително неголяма банка в сектора, с размер на активите, според който е шестнайста по големина – 1.33 млрд. лв. към края на миналата година.

"Прокредит" е на пета позиция в общото класиране на "Капитал", като тя е на първо място в категорията за устойчивост и динамика. Най-добрите й показатели в това отношение са по критериите за нетен лихвен марж и марж на нетния доход от такси. Има и доста приличен ръст на активите на общия фон в сектора. Възвращаемостта на активите и капитала й също й помагат за челните позиции (3-то място), както и балансираното й съотношение кредити/депозити (6-о място). Цената на кредита й обаче я смъква на 23-та позиция при този критерий. Съотношението на разходи към приходи също не е от най-добрите й стойности, като я поставя на 11-о място.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Първи борсов тест за 2020 Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

16 яну 2020, 2301 прочитания

"Илевън кепитъл" се отправя към борсата 8 "Илевън кепитъл" се отправя към борсата

Проспектът на рисковия фонд беше одобрен от финансовия регулатор

14 яну 2020, 5909 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3204 прочитания

17 яну 2020, 2713 прочитания

17 яну 2020, 1972 прочитания

17 яну 2020, 1910 прочитания

17 яну 2020, 1862 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
К10. #6 Обединена българска банка: Необходими са добри условия за бизнеса и предвидимост в държавата

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10