K50: Трудно възстановяване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

K50: Трудно възстановяване

K50: Трудно възстановяване

Само една публична компания от машиностроителния сектор е увеличила приходите си

Христо Съйнов
3233 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


От началото на годината публичните дружествата отчитат по-високи продажби

 

Рецесията в еврозоната удари приходите на машиностроителните предприятия

Възстановяването на важен сектор като машиностроенето се оказа крехко и той изпрати една слаба 2012 г. Макар очакванията на мениджърите за тази година да са по-оптимистични, основните проблеми в бранша продължават да са несигурната икономическа среда и слабото търсене на вътрешния пазар.

Ако през 2011 г. само едно от машиностроителните предприятия от класацията на К50 отчете спад на продажбите, през миналата година ситуацията се обърна на 180 градуса и само едно от публичните дружества отчете ръст.

Причина за сравнително лошото представяне на бранша беше рецесията в Европа, която продължава да свива потреблението. По този начин се намаляват и поръчките за българските предприятия, а те работят основно за страните от евросъюза.

Освен това сравнително бавно и трудно се печелят клиенти на трети пазари (извън България и ЕС), като износът се увеличава, но вече не успява да компенсира слабото вътрешно търсене. Засега само на хартия остават намеренията за икономически стимули, които да подпомогнат възстановяването и устойчивия ръст на БВП.

"През 2012 г. машиностроенето отбеляза спад, макар и не голям - поне за предприятията от нашата група. За тази година очакванията са ни за запазване на миналогодишните обеми на продажбите, като по-добри резултати очакваме през втората половина на годината", заяви изпълнителният директор на "Стара планина холд" Васил Велев.

Той отбеляза, че компаниите от холдинга не отчитат спад в износа за Австралия и Канада, но на азиатските пазари нещата не са розови. "В Близкия изток конфликтите и политическите несигурност са проблем, а китайската конкуренция си остава достатъчно силна", добави Велев.

Спасителният износ

От началото на тази година износът на машиностроителна продукция към трети страни расте, показват данните на НСИ. За първите два месеца на годината браншът е увеличил експорта си с над 30%. Според Илия Келешев, председател на Браншовата камара по машиностроене, на пазара извън ЕС оживление има при износа към САЩ и Русия.

Добрите данни се потвърждават и от Велев, който каза, че е очаквал за предприятията от групата на "Стара планина холд" по-голям спад на продажбите от този, който в действителност се е случил през първото тримесечие на тази година.

Това го кара да бъде и малко по-голям оптимист за следващите няколко месеца, въпреки че проблемът с липсата на сигурност за поръчките си остава. "Последните години поръчките се правят в последния момент, като клиентите предпочитат да платят скъпа поръчка, вместо да поръчат за дълъг период, и това е заради несигурността", заяви изпълнителният директор на "Стара планина холд".

Основен пазар за сектора си остава обаче Европейската общност, където се реализира около 75% от целия обем на експорта, а към трети страни - останалата една четвърт.

Само едно дружество на плюс

Единственото публично дружество, което увеличи приходите (+6%) и печалбата си (+22%) през миналата година е производителят на кабели "Емка" - Севлиево, чиито основни клиенти са германските Lapp Kabel и TDK. Добрите резултати на компанията обаче се дължат и на по-ниската база, тъй като производството още не се беше възстановило след първите удари на кризата.

Не така добре стояха нещата за ямболското дружество "Хидравлични елементи и системи", което обяви 10% спад в продажбите за миналата година, а "М+С хидравлик" - Казанлък, отчете 13% понижение спрямо 2011 г. по същия показател. Въпреки по-слабите продажби и при двете дружества нивото им е било над това от 2010 г. За втора поредна година на загуба (макар и по-малка през 2012 г.) и спадащи приходи е бил "Кораборемонтен завод Одесос" – Варна, което е обяснимо заради намалените заради кризата товари по море.

Дружеството с най-голямо понижение на постъпленията от продажби от групата на "Стара планина холд" е "Елхим-Искра" - Пазарджик, със спад от 20% за 2012 г., но и то през първите два месеца на тази година показва признаци на възстановяване.

"Стара планина холд" има добра ликвидност и няма нужда от заемни средства и въпреки че разполага с достатъчно кеш, засега няма намерение да инвестира поне в краткосрочен план в България, отбеляза Велев. Затова пък холдингът тази година купи завод за кормилни уредби в Сърбия и сега подновява част от оборудването, за да разшири производствената гама, като очакванията са още тази година да излезе на печалба.

В годишните доклади на другите публични компании в сектора обаче не са обявени някакви инвестиционни намерения, което с оглед на тежката икономическа ситуация изглежда разбираемо.

Малко оптимизъм

Подобряване на финансовите резултати през тази година очаква мениджмънтът на производителя на акумулатори "Монбат". През миналата година печалбата на компанията спадна въпреки лекото нарастване на приходите, причина за което бяха по скъпите суровини. Около 65% от разходите за единица продукция се формират от цената на оловото. Именно за да избегне зависимостта си от суровината, компанията създаде дъщерното дружество "Монбат рисайклинг", което се занимава с рециклиране и вече ще осигурява голяма част от необходимото олово за компанията майка.

Затова и прогнозата на ръководството на компанията от средата на януари е нетните продажби през 2013 г. да достигнат 283.33 млн. лв., а печалбата да е 33.77 млн. лв., или 83% повече на годишна база. И поне според резултатите на компанията за първите два месеца на годината като че ли има вероятност тя да се сбъдне.

Въпреки че състоянието на сектора не е много добре, политическата несигурност в страната през последните месеци не е влошила допълнително положението на дружествата. Притеснява ги обаче възможността за покачване цената на електроенергията от 1 юли, което може да удари допълнително конкурентоспособността на машиностроенето.

От началото на годината публичните дружествата отчитат по-високи продажби

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Финтех иновации по 10

Финтех иновации по 10

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK