Павел Тамборски: Силният капиталов пазар повишава прозрачността на икономиката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Павел Тамборски: Силният капиталов пазар повишава прозрачността на икономиката

Павел Тамборски

Павел Тамборски: Силният капиталов пазар повишава прозрачността на икономиката

Заместник финансовият министър на Полша пред "Капитал Daily"

4571 прочитания

Павел Тамборски

© Полското финансово министерство


Полша има една от най-добре развитите фондови борси в Европа и е номер едно в страните от Централна и Източна Европа. Всичко това обаче стана с ясна държавна стратегия и законодателство, което в крайна сметка привлече много чужди инвеститори и емитенти. За бъдещето на пазара и на полската икономика разговаряме със зам. финансовия министър Павел Тамборски.

През последните няколко години полското правителство подкрепя значително развиването на силен капиталов пазар в страната. Защо? Какви са основните ползи от това?

- Права сте. Работим последователно за укрепване на позицията на Варшава като финансов център за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) и основен бизнес хъб. Имаме най-големият капиталов пазар в ЦИЕ, с широка и диверсифицирана база от инвеститори. Това ни помага да привличаме нови емитенти не само от местния пазар, но също така и от целия регион. За тях Варшава е място, където бизнесът им може да се срещне с международен, а не само с местен капитал. Така че, за да привличаме нови емитенти, е необходимо паралелно с това да привличаме и нови инвеститори, тъй като идеята на капиталовия пазар е да среща инвеститорите с бизнесите, търсещи капитал за растеж. Убеден съм, че това е нещо, което сме постигнали успешно в Полша.

Ако питате за ползите за националната икономика – има много положителни страни, които си струва да бъдат споменати, сред които например алтернативните източници за набиране на капитал за компаниите и увеличената прозрачност на бизнеса. За нас наличието на силна и прозрачна фондова борса е сърцевината и символът на силна икономика и прозрачни бизнес отношения. В условията на капиталов пазар компаниите са принудени да спазват стандартите за корпоративно управление. Така тези стандарти се приемат от все повече компании, дори и от такива, които не са листнати на Варшавската фондова борса (ВФБ). Несъмнено силните капиталови пазари в Полша доведоха до повишаване на необходимостта за прозрачност на цялата икономика. На практика имате нужда от силна и надеждна фондова борса, за да могат компаниите да набират капитал. В противен случай те просто няма да са в състояние да се развиват или ще мигрират към други борси в региона.

Някои от успехите на капиталовия пазар обаче се дължат на регулациите в пенсионната система по отношение на ограниченията за инвестиции на местните пенсионни фондове. През 2011 г. Полша ограничи някои от източниците на средства за местните частни пенсионни фондове, а в момента обмисля и втора, още по-сериозна реформа в системата. Защо реформирате системата?

- Полските пенсионни фондове определено изиграха важна роля в развитието на капиталовия пазар и представляват една от най-големите активни инвеститорски групи на него. Техният дял в капитализацията на борсата възлиза на 12%, а във free float-а – на почти 25%. Въпреки това след повече от десетилетие сме нормативно задължени да анализираме начина, по който работи пенсионната система. Това най-вероятно означава и реформа на тази система, но това не е задължителна национализация, както казахте. Настоящата система определено има предимства, които полския капиталов пазар оценява високо. Участието на фондовете в листнатите на ВФБ компании оказва съществено въздействие върху ликвидността на пазара, което повишава атрактивността, сигурността и ефективността му.

Но системата има също така и слабости, които ще станат още по-видими с растящите демографски и макроикономически предизвикателства. Всички сме съгласни, че пенсионните фондове изпълняват функцията на стабилизатори на местния капиталов пазар, но също така не трябва да забравяме, че тяхната основна цел е да осигурят средства за живот на бъдещите пенсионери. Със сигурност мога да кажа едно – преди да вземем каквото и да било решение, ще направим задълбочен анализ на въздействието му върху полския капиталов пазар и върху икономиката като цяло. Решението ни ще бъде рационално и насочено към укрепване на икономиката.

Как очаквате тази реформа да се отрази на местния капиталов пазар по отношение на привличането както на дялово, така и на дългово финансиране?

- Твърде рано е да дискутираме ефектите от решение, което още не е взето. Анализираме различни възможности и едва след взимането на окончателно решение ще можем да обсъждаме ефектите му. Нека повторя – целта ни определено не е да увредим капиталовия пазар, който е една от гордостите на Полша.

Ще помогне ли реформата на Полша да се справи с фискалните си проблеми по отношение на високите бюджетни дефицити?

- Действително пенсионната система е причината за около една четвърт от годишния дефицит в публичните финанси на Полша и за около една трета от публичния дълг. Ето защо е предизвикателство да изградим система, която няма да вреди на бюджета и същевременно ще бъде посрещната добре от местния и от международните капиталови пазари. Като държавна хазна нашата цел е да укрепим местния капиталов пазар. Определено се надявам, че е възможно да постигнем добър компромис.

Полша е една от най-добре представящите се страни в ЕС по отношение на икономически ръст, но напоследък изглежда като че ли двигателят угасва? Смятате ли и как да стимулирате икономиката (след като европейското първенство по футбол вече е в миналото)? Кои според вас бяха и кои ще бъдат в бъдеще основните двигатели на растежа за полската икономика?

- В момента започваме националната програма "Полски инвестиции", чието акумулирано въздействие върху полската икономика би могло да достигне до 0.5% от БВП. Програмата беше анонсирана през октомври 2012 г. от премиера Доналд Туск. Целта й е да стимулира инвестициите в инфраструктурата на Полша, като запълни съществуващия недостиг на финансиране от полския пазар. Доскоро бяхме ограничили достъпа до финансиране за подобни проекти, при които инвестиционният период е над 10 години. С тази програма искаме да привлечем частен капитал за дългосрочни инвестиции.

Как ще работи програмата? Най-общо може да се опише като инвестиционен инструмент с фондообразна структура, който е организиран по такъв начин, че да гарантира функционирането му на търговски принцип. Той ще бъде насочен към осигуряване на съфинансиране в размер на около 10 млрд. евро до 2015 г. и ще предоставя както дългов, така и дялов капитал. Инвестициите ще са фокусирани главно върху енергийната инфраструктура (производство и разпространение), инфраструктурата за пренос и съхранение на газ, транспортната инфраструктура (магистрали и железопътни линии), общински проекти (управление на отпадъци) и индустриална и телекомуникационна инфраструктура. Първите проекти може да започнат да бъдат реализирани към края на 2013 г. За съфинансирането им ще използваме приходи от приватизация. Надяваме се, че програмата "Полски инвестиции" ще изиграе ролята на катализатор за дългосрочни инвестиции и ще привлече както местни, така и чуждестранни частни организации.

Енергийната зависимост от Русия е голям проблем за повечето страни в ЦИЕ. Как се справя Полша като една от основните сили в региона с този проблем?

- Така е и смятаме този въпрос за едно от основните предизвикателства пред полската икономика. Програмата "Полски инвестиции" е един от отговорите ни на това предизвикателство, тъй като енергийната инфраструктура ще бъде една от ключовите й области. Общо взето, целта ни е да диверсифицираме източниците си на енергия.

През 2014 г. ще отворим за кораби първия си терминал за втечнен природен газ. Това ще позволи годишно презареждане на 7.5 млрд. куб. метра газ, което се равнява на половината от потреблението на Полша. Това е и първият подобен проект в Централна и Източна Европа, така че ще има огромно въздействие върху целия регион и енергийната му сигурност. Този терминал е един от няколкото важни проекти, свързващи Полша с европейската енергийна система. В края на 2011 г. и в началото на 2012 г. стартирахме и два нови проекта – за разширяване на газовия конектор между Полша и Германия в Ласуф, с което увеличихме капацитета му от 1 до 1.5 млрд. куб. м годишно, както и за изграждане на нов конектор в Чешин между Полша и Чехия с капацитет от 0.5 млрд. куб. м годишно. Пуснахме в експлоатация и възможността за действителен обратен пренос на газопровода "Ямал" с капацитет от 2.3 млрд. куб. м годишно. Това направи търговията с газ много по-лесна. Сега планираме нови газови връзки между Полша и Словакия, Литва и Чехия, които трябва да бъдат завършени към 2020 г.

Интервюто взе Татяна Пунчева-Василева

Полша има една от най-добре развитите фондови борси в Европа и е номер едно в страните от Централна и Източна Европа. Всичко това обаче стана с ясна държавна стратегия и законодателство, което в крайна сметка привлече много чужди инвеститори и емитенти. За бъдещето на пазара и на полската икономика разговаряме със зам. финансовия министър Павел Тамборски.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK