Застрахователите няма да могат да ограничават "Гражданска отговорност" само за България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Застрахователите няма да могат да ограничават "Гражданска отговорност" само за България

За държави от ЕС и за такива, подписали Многостранното споразумение, не ви трябват допълнителни такси и сертификати

Застрахователите няма да могат да ограничават "Гражданска отговорност" само за България

В договорите изрично да се посочва, че полицата важи за всички държави от ЕС, предвиждат промени в наредба

Весела Николаева
8796 прочитания

За държави от ЕС и за такива, подписали Многостранното споразумение, не ви трябват допълнителни такси и сертификати

© Надежда Чипева


Българските автомобили вече могат да пътуват свободно в Сърбия и Хърватия

Нормативни промени ще поправят практиката на повечето застрахователи да изискват доплащане и издаване на допълнителни документи по "Гражданска отговорност" при пътувания зад граница. Това става ясно от проект за изменение на Наредба 24 за задължителното застраховане, който е приет на първо четене от Комисията за финансов надзор на 7 август. Преди окончателното влизане на промените в сила те трябва да бъдат гласувани и на второ четене.

Лоши практики

От надзора посочват, че целта е да се премахнат негативни практики и да се защитават по-добре интересите на потребителите. В момента е нещо обичайно при сключването на задължителната полица "Гражданска отговорност" застрахователната компания да изисква информация дали колата ще се използва само в България или ще излиза и зад граница, независимо дали става въпрос за държава от ЕС като Румъния или за такава извън съюза, например Турция. Ако декларират, че ще шофират само в страната, собствениците на автомобили почти винаги ще получат по-ниска цена на премията. Заедно с това от застрахователната компания ще ги осведомят, че полицата им важи само за България, а при всяко излизане зад граница трябва да си извадят сертификат "Зелена карта", който се плаща допълнително.

Уверенията на брокери и посредници обикновено са свързани с това, че липсата на сертификат би създала сериозни проблеми при проверка в чужбина заради езиковата бариера и невъзможността проверяващи от Германия например да разчетат договора за българска "Гражданска отговорност". От КФН посочват като "трайна практика" погрешното информиране на потребителите, че полицата важи само за територията на България. Според надзора подобно твърдение е "в пряко противоречие с чл. 258, ал. 2 от Кодекса за застраховането и с европейските директиви". И на двете места изрично е посочено, че полица, сключена в държава от ЕС, важи за територията на целия съюз, без да се изисква издаването и плащането на допълнителни документи.

Един съюз, една застраховка

В българския кодекс текстът ясно определя покритие на застрахователния договор в България, другите държави от ЕС, както и такива извън общността, ако националните им бюра са подписали Многостранното споразумение за една премия. КФН смята да изисква във всяка полица задължително да се включва описание на каква територия важи договорът и за какъв период.

Времето за валидност на задължителната полица също ще стане еднакво за всички – в края на последния ден от срока на договора, т.е. 23:59:59 часа. И сега в повечето случаи договорите са точно с такъв срок, но някои застрахователи, по наблюдение на КФН, залагат краен срок на валидност часа, в който е сключена полицата. Това означава, че ако сте си купили застраховка в 15.00 часа на 20 август 2013 г. и тя е за 12 месеца, срокът й според застрахователя може да е 15.00 часа, на 20 август 2014 г.

Така обаче може да има проблеми при проверки за наличие на "Гражданска отговорност" в последния ден, или при пътни произшествия, когато трябва да се плащат обезщетения. Според надзора това правило може да влезе в сила 3 месеца след приемането на промените, за да може системите на застрахователите да се настроят.

Още една промяна ще засегне задължителните полици "Злополука" в обществения транспорт – застрахователите вече ще трябва да дават на пострадалите при произшествия копие от договора и общите си условия. От надзора мотивират предложението си със сигнал от потребителска организация, като посочват, че така пострадалите ще знаят, ако договорът предвижда по-високи покрития и обезщетения.

Още отворени граници

Всички автомобили от ЕС, включително и българските, вече ще могат да излизат свободно в още две държави, без да се налагат допълнителни проверки по границите и покупка на "Зелена карта" - Хърватия и Сърбия. При първата причината е влизането й в ЕС, а Сърбия наскоро се е включила към международното споразумение, което позволява свободно придвижване на автомобили. По информация на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи в момента отделен сертификат "Зелена карта" е необходим за Албания, Босна и Херцеговина, Македония, Черна гора, Турция, Иран, Тунис, Мароко, Израел, Русия, Беларус, Молдова, Украйна. За Косово трябва да се купува местна "Гражданска отговорност" при влизане на граничния пункт, защото държавата не е част от системата "Зелена карта". Актуален списък къде е необходим сертификат и къде само застраховка може да следите на сайта на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи.
Българските автомобили вече могат да пътуват свободно в Сърбия и Хърватия

Нормативни промени ще поправят практиката на повечето застрахователи да изискват доплащане и издаване на допълнителни документи по "Гражданска отговорност" при пътувания зад граница. Това става ясно от проект за изменение на Наредба 24 за задължителното застраховане, който е приет на първо четене от Комисията за финансов надзор на 7 август. Преди окончателното влизане на промените в сила те трябва да бъдат гласувани и на второ четене.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    anelia99 avatar :-|
    Angelina

    И така е редно да бъде, нали сме в ЕС защо трябва да се плаща допълнително при излизане зад граница.

  • 2
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma

    До коментар [#1] от "Ангелина":

    За да се плаща по-малко при неизлизане.

  • 3
    hunin avatar :-|
    hunin

    До коментар [#1] от "Ангелина": Идеята на застрахователя е коли, които няма да излизат извън граница да плащат по малко. Може да се пусне една анкета колко човека излизат с личния автомобил извън България. Реално аз нямам планове да пътувам с личен автомобил извън страната, но всяка година ще плащам по висока застраховка. Тука не защитават интересите на потребителя, а точно обратно, ощетяват всички които си карат само из България.

  • 4
    juliof avatar :-|
    juliof

    Живо дране по Български е да искат доплащане за нещо което ти се полага.
    Не е въпроса в излизането или неизлизането. Гражданската отговорност е Европейска застраховка и важи в Европейските страни.
    Нашия "застраховател", пряко прозилизащ от бореца, обаче изкрънква допълнителни пари от тая далаверка, със негласното съгласие на "държавата"

  • 5
    pruch avatar :-P
    pruch

    До коментар [#1] от "Ангелина":

    И така е редно да бъде, нали сме в ЕС защо трябва да се плаща допълнително при излизане зад граница.

    Защото с тая култура на каране по пътищата българските шофьори са с висок застрахователен риск а терпането на западноевропейци по пътищата е скъпо удоволствие.

  • 6
    alieng avatar :-|
    alieng

    Един съюз - една застраховка! Просълзих се...

  • 7
    tanomano avatar :-|
    tanomano

    Един съюз - една застраховка! А кога ще стане и една заплата?

  • 8
    pruch avatar :-P
    pruch

    До коментар [#4] от "juliof":

    В Англия средната застраховка е 500 паунда.Може да стигне и до 2-3000.Вашата колко е сега?

  • 9
    twinsdz avatar :-|
    twins

    Ох като я видя тази граница и лишо ми става. Това е най-невзрачнят и отвратителен контролен пункт в Европа. Последния пъ като минах от там , даже нямаше един единствен банкомат, за да си изтеглим български пари. Искахме да спрем някъде да хапнем, обаче като няма банкомат, а и не може да се плащта в евро трябваше да стигнем до София, за да си купим нещо за хапване. Не знам как биха се чувсвали чужденци, които освен всички неудобства не знаят и езика. Пък и няма табели за новото околовръсно на София. Ние да не сме гадатели да знаем къде е всичко. Ужас. Иначе откриват нови пътища, но забравят да сложат табели къде са. Така беше с дунав мост 2 в началото. Щом всички объркват пътя, значи причината не е в шофьорите.

  • 10
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#7] от "tanomano": като почнем да произвеждаме същата добавена стойност, като един чех. За германец още е рано да мечтаем.

    А една застраховка тук и в съюза е нормално, да му мислят измислените ни застрахователи. Че като се сетя как някои се капитализираха с апорти на недвижими имоти, започвам да съчувствам на криентите им :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK