Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 3 ное 2013, 16:56, 2984 прочитания

Застраховките за примерни шофьори може да поевтинеят до края на 2014 г.

Възрастта най-вероятно няма да бъде критерий в общата система бонус-малус

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компаниите имат собствени данни за минали щети, но нямат достъп до информация от други застрахователи.
Обща система бонус-малус, при която шофьорите без нарушения плащат по-малко за застраховки, скоро може да заработи и в България. Това стана ясно от думите на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Борислав Богоев по време на конференция за автомобилното застраховане, организирана от специализирания портал "Инс маркет" в София. Богоев е обяснил, че системата може да заработи с промени в Кодекса за застраховането, които вече са подготвени от КФН.

За хората и автомобилите


Зам.-председателят на комисията е припомнил, че предишният парламент отхвърли предложените текстове за промени в кодекса. Богоев коментира, че системата бонус-малус трябва да бъде унифицирана, а в основата й да бъдат два компонента – индивидуален, за собственика на автомобила, и друг за техническите характеристики на превозното средство. От много години всички застрахователни компании прилагат разделянето според вида и мощността на автомобила, което заедно с мястото на регистрация е основният критерий за определяне на премията.

От известно време отделни компании също имат своя бонус-малус система, но тя е по-скоро на собствената им база данни, не е еднаква за всички и няма общ достъп до историята на автомобила и собственика от всички застрахователи. Това означава, че ако компанията Х има данни за причинени щети с този автомобил, при следващо застраховане тя ще му определи по-висока премия. Ако обаче шофьорът отиде в компания У, тя няма да има достъп до информация за предишни инциденти и ще определя цена без доплащането заради причинени щети.

Годините нямат значение



Според Богоев, ако до средата на следващата година предложенията за промени в застрахователния кодекс влязат в парламента, общата бонус-малус система може да заработи до края на 2014 г. От изказването му стана ясно, че възрастта най-вероятно няма да се взема предвид при определяне на цената. Като една от пречките пред обща система е изтъквана защитата на личните данни, което е причина и досега цената да се определя според автомобила, а не според миналото на водача.
Дори и защитата на личните данни вече да не е пречка, залагането на критерий за възраст може да бъде отменено като дискриминация. В момента много компании имат такъв критерий, като аргументът им е, че по-младите шофьори доказано причиняват повече щети. Досега няма заведено дело за дискриминация заради това, но преди години в целия ЕС на застрахователите беше забранено да определят различни тарифи за мъже и за жени. Преди това аргументът им също беше, че жените могат да причинят повече катастрофи, отколкото мъжете.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БНБ даде на банките пет работни дни да предложат кредитен мораториум БНБ даде на банките пет работни дни да предложат кредитен мораториум

Секторът има готовност бързо да каже за какви видове кредити ще важи и за какъв срок ще могат да се отложат плащанията

3 апр 2020, 1706 прочитания

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси

Компанията надмина JPMorgan Chase като най-скъпата глобална група за финансови услуги

3 апр 2020, 620 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Силен октомври на световните пазари

Европейските акции растат четвърта поредна седмица

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10