Щетите по автомобилни застраховки ще се отчитат в реално време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Щетите по автомобилни застраховки ще се отчитат в реално време

Въвеждането на щетите в обща база данни ще позволи на компаниите да прилагат бонус-малус схема, ако желаят, обясни зам.-председателят на КФН Борислав Богоев

Щетите по автомобилни застраховки ще се отчитат в реално време

Това ще позволи на компаниите да предлагат по-ниски цени за примерни шофьори

Весела Николаева
4468 прочитания

Въвеждането на щетите в обща база данни ще позволи на компаниите да прилагат бонус-малус схема, ако желаят, обясни зам.-председателят на КФН Борислав Богоев

© Chivas 12 Chairs


Участниците в дебата се разделиха в мненията си трябва ли да има задължителни затраховки на дома.

До няколко месеца всички щети по автомобилни застраховки ще се отчитат в реално време с регистрация в една електронна система. Това стана ясно по време на дискусия за застраховането, част от поредицата "Chivas 12 стола", която се проведе в четвъртък в София. На дебата заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев съобщи, че се работи по създаването на системата, в която всички застрахователи ще отчитат регистрираните при тях щети по полиците "Гражданска отговорност" и "Автокаско". Очаква се тя да бъде технически готова и изпробвана през март следващата година, а до края на първото полугодие да започне реално работа, уточни Богоев.

Електронен регистър

Новият регистър, до който ще имат достъп застрахователите, ще позволи на компаниите да прилагат при желание модела бонус-малус, при който собствениците на автомобили, които не са причинявали пътни инциденти, плащат по-ниски цени, отколкото тези с нарушения. За да стане този модел задължителен, трябва да се направят промени в Кодекса за застраховането. Богоев увери, че до няколко месеца КФН ще предложи нови текстове за промени в нормативната база. Комисията няма законодателна инициатива и обикновено внасянето на проекти, по които тя е страна, се прави чрез Министерството на финансите. Все още се обсъжда дали в регистъра да бъдат въведени и стари щети, или той ще събира само новите, които ще се появяват, след като заработи.

Системата е продължение на тази за електронно отчитане на полиците "Гражданска отговорност", която заработи през юли 2011 г. Тя вече успешно премахна проблема с т. нар. антидатиране на полици, при което отчитането на сключени застраховки се бавеше с дни и седмици. Това създаваше и много предпоставки да се избегне плащането на задължителната "Гражданска отговорност", защото при проверка от пътни полицаи често нередовните шофьори твърдяха, че имат полица, но са забравили документите си. Старият начин на отчитане позволяваше след това те да сключат договор със задна дата и така написаните актове от полицията лесно падаха.

По-скъпа и широко разпространена

По данни на Богоев в момента над 86% от регистрираните автомобили в България имат "Гражданска отговорност". Преди години обхватът беше паднал до около 70%. Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че много често шофьорите не разбират колко е важна полицата и какво е социалното й значение. Тя покрива плащания на пострали и щети при катастрофи, които иначе трябва да бъдат поети от виновния шофьор. Богоев опроверга твърденията, че цената на застраховката пада, и посочи, че към края на ноември средната е 219 лв. при под 200 лв. в предишни години.

Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на застрахованите и пострадалите при катастрофи, сподели мнение, че е било грешка отпадането на държавната регулация в цената по "Гражданска", защото в стремежа си към конкуренция компаниите са я намалили много и това означава плащане на по-малки обезщетения. Той напомни, че застраховката не покрива плащане на обезщетения в два случая – ако виновният шофьор няма книжка и когато е с алкохол над 0.5 промила.

Задължително или пазарно

Във втората част на дискусията участниците коментираха идеята за въвеждане на задължително застраховане на дома, където мненията се разделиха в две посоки – Стилиян Миланов, старши застраховател в AIG Europe Limited, се обяви против, докато изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов, директорът на агенция в "Интерамерикан" Ива Владимирова и застрахователния брокер  "Колхида" бяха по-скоро "за". Като лично мнение Борислав Богоев коментира, че по-скоро подкрепя идеята за катастрофичен пул със задължителни застраховки, но трябва много добре да се обмисли какво ще покриват те, какви рискове ще влизат в пула и какво трябва да осигурява евентуално обезщетение. Идеята за катастрофичен пул не е нова, обсъжда се от няколко години и освен за това дали изобщо да се въведе се води и дебат трябва ли застраховките от него да са задължителни. Наскоро депутатът от Коалиция за България Димчо Михалевски отново лансира идеята застраховките срещу катастрофични рискове като земетресение, наводнение и свлачище да станат задължителни.

От AIG се опасяват, че изкуственото налагане на застраховане крие опасност хората да си купуват само такива полици и да се откажат от доброволните, които покриват още рискове. "Не харесвам задължителността, ние сме пазарна икономика", коментира Миланов. Той обобщи, че "лицето" на българското застраховане трябва да се промени, да стане по-достъпно и лесно за разбиране. Според Богоев в България има нужда да се върне доверието в застрахователната услуга, а катастрофичен пул би бил добър начин за компаниите да стигнат до повече клиенти и да им предложат още продукти извън задължителните.

Участниците в дебата се разделиха в мненията си трябва ли да има задължителни затраховки на дома.

До няколко месеца всички щети по автомобилни застраховки ще се отчитат в реално време с регистрация в една електронна система. Това стана ясно по време на дискусия за застраховането, част от поредицата "Chivas 12 стола", която се проведе в четвъртък в София. На дебата заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев съобщи, че се работи по създаването на системата, в която всички застрахователи ще отчитат регистрираните при тях щети по полиците "Гражданска отговорност" и "Автокаско". Очаква се тя да бъде технически готова и изпробвана през март следващата година, а до края на първото полугодие да започне реално работа, уточни Богоев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK