Изчезването на коледните банкови оферти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изчезването на коледните банкови оферти

Изчезването на коледните банкови оферти

За разлика от други години през тази банките не акцентираха на новогодишни промоционални кампании

Валентина Илиева
11638 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Ниско търсене на кредити в комбинация с почти "изчерпан" спад на лихвите не стимулира активно предлагане.

За разлика от други години през тази банките не наблегнаха на коледни и новогодишни оферти в маркетинговите си стратегии в последните месец-два на годината. Обичайно дори и в кризата в последните месеци рекламните предложения заливат пазара, тъй като това е активен бизнес период. Не и тази година.

Оферти с т.нар. промоционални условия има, но кампаниите са такива (доколкото ги има), че оставят впечатление по-скоро на пасивност от страна на банките. Още миналата година от сектора дадоха заявка, че банките вече ще следват търсенето на кредити, а няма да го формират както по времето на кредитния бум.

Пасивното предлагане

Основна причина за тази ситуация на банковия пазар е ниското търсене на кредитите. Домакинствата остават неуверени в икономическата среда, поради което продължават да отлагат потреблението. От друга страна, лихвите по заемите очевидно са достигнали предел, връщайки се на нивата отпреди кризата, което в комбинация с ниското търсене на този етап не стимулира допълнителен спад. По думите на банкери пазарът на жилищно кредитиране е стагнирал поради ниската активност на имотния пазар.

Не е много по-различна и ситуацията при потребителското кредитиране, породена от ограниченото потребление на домакинствата. Данните от статистиката на БНБ показват това. Годишният темп на свиване на ипотеките е 0.4% към края на октомври (данните за ноември ще бъдат публикувани в края на декември), а на месечна база намаляват с 0.1%. Потребителските кредити са с 0.14% годишен темп на свиване, а месечното им намаление е с 0.09%. Свиването на портфейла показва, че новоотпусканите кредити са по-малко като обем от погашенията, които се правят по съществуващи заеми, и така не може да се преодолее т.нар. амортизация на портфейла.

Основната активност сред банките се изчерпа с удължаване на съществуващи промоции. Това се наблюдаваше и през ноември, като подобряването на условията не беше масов процес, както посочва финансовият портал "Моите пари" в месечния си анализ на банковите оферти. В него се отбелязва, че банките са пасивни и не са предприели нови коледни и новогодишни промоционални кампании, каквито са обичайна практика по това време на годината.

Както всяка година и тази по-големите и активни банки имат съществуващи оферти с намалени лихви и такси по жилищни кредити - Уникредит Булбанк (до 28 февруари 2014 г.), ОББ (до края на годината), Банка ДСК (до 31 януари 2014 г.), ПИБ (до 31 януари 2014 г.), Райфайзенбанк (15 януари 2014 г.), Сосиете Женерал Експресбанк (15 януари 2014 г.), Креди Агрикол (преди Емпорики банк, до края на годината), Алианц банк (до края на годината), Пощенска банка (до края на годината) и др.

Изчезването на депозитните оферти

Не е много по-различна ситуацията и при депозитните продукти. Дори пасивността на банките при тях е по-явно изразена. Допреди тази година те предлагаха коледни и новогодишни оферти и по депозити, макар и с намаляващи лихви. Сега този тип предложения изчезнаха. Причината е, че банките имат висока ликвидност (около 25% коефициент на ликвидност за системата), която обаче не се използва за кредитиране и на практика им излиза нерентабилна. До неотдавна те плащаха и сравнително атрактивна за вложителите цена по депозитите.

Понижението на лихвите по влоговете ще продължи и през следващата година, като прогнозите са да е минимално и бавно. По данни на БНБ към края на октомври (данните за ноември ще бъдат публикувани на 30 декември) ефективният годишен лихвен процент средно за пазара е била 3.72% за депозити в левове и 3.6% в евро.

Новата тенденция, която се очертава, е, че и лихвите по спестовните сметки, доходът от които не се облага с данък, вече следват посоката на тези по срочните депозити. След въвеждането на данъка от началото на 2013 г. банките започнаха да предлагат по-високи лихви по спестовните си продукти, именно защото те не се облагат с данък "лихва". От "Моите пари" посочват, че в синхрон със срочните депозити доходът от спестовна сметка също започва да се понижава.

Ниско търсене на кредити в комбинация с почти "изчерпан" спад на лихвите не стимулира активно предлагане.

За разлика от други години през тази банките не наблегнаха на коледни и новогодишни оферти в маркетинговите си стратегии в последните месец-два на годината. Обичайно дори и в кризата в последните месеци рекламните предложения заливат пазара, тъй като това е активен бизнес период. Не и тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    villiger avatar :-|

    "...от сектора дадоха заявка, че банките вече ще следват търсенето на кредити, а няма да го формират както по времето на кредитния бум."

    Мисля, че това е правилен подход.

  • 2
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    Ех тази криза ...

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Не разбрах какво става с коледните бонуси на банковите служители - щом е криза при кредитирането, с бонусите как ще е? Май, май... догодина, а? Така, така...

  • 4
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#3] от "geordgeo":

    Бонусите са орязани, но не по високите, а по ниските нива. Българските банки все пак са олицетворение на максимата "хубава работа, ама българска..." :)))

  • 5
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Те и мобилните оператори тази година не акцентираха на никакви оферти :)

  • 6
    alray avatar :-|
    alray

    Ами хората вече разбраха с какви мошеници си имат работа... Това защо не е споменато като опорна точка в статията? Толкова много заведени и вече спечелени дела от кредитополучатели срещу банките, че скоро и бройката им ще се редуцира...по естествен път!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Те да внимават банките да не изчезнат, без оферти все някак си ще минем!!!

  • 8
    eliv avatar :-|
    elii

    Коледните оферти като цяло липсват тази година (с малки изключения), не само при банките.

  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Е то е така, като си рисков пазар. Повече риск, по-малко доверие, а нали кредита бил материализирано доверие...

  • 10
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    ....просто банките заложиха на сигурния доход от такси за обслужване. Въведоха се такси, каквито преди нямаше, а съществуващите бяха завишени в пъти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK