С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 яну 2014, 13:55, 5044 прочитания

Дебит на достойнство

Как ООН, Mastercard и няколко банки правят по-лесен живота на сирийските бежанци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малкият двор гъмжи от народ. Жени и мъже дискутират разпалено най-различни теми, повечето от тях са седнали на пластмасови столове, други са завзели ръбовете на оградата. Не се притесняват да говорят, но когато фотографът се опитва да ги снима, доста мъже се извръщат, а жените покриват лицата си. Сряда сутрин е и в този двор на детски център в Уади ас Сир - бедно предградие на йорданската столица Аман - пристигат още и още сирийци. Всички са бежанци, изгнаници от държава, която се разпада. Повечето от тях нямат почти никакви доходи и затова са тук: в центъра днес се раздават месечните ваучери за храна, с които Световната програма по храните (World Food Programme - WFP) помага на бежанците от Сирия да оцелеят в чужди държави.

Така е на всеки две седмици, когато стотици хиляди хора в Йордания, Ливан, Турция пристигат в центрове като този в Уади ал Сер, за да се регистрират отново и да получат жизненоважните си купони. В момента това е една от най-мащабните и сложни хуманитарни операции в света. И е на път да се промени.


От тази седмица WFP заедно с Mastercard и йорданската Jordan Ahli Bank започват да въвеждат в Йордания дебитна карта за бежанци, която да им помага да получават помощите си и да ги харчат по най-удобния за тях начин. Схемата вече работи в Турция и Ливан, където партньорските банки са други, а идеята е да бъдат улеснени всички по веригата - от самите сирийци, през магазините до самите WFP и донорите.

От кашони с храна към e-card

Да храниш милиони хора поначало е задача с фундаментални размери. Към края на миналата година броят на бежанците от Сирия надхвърля 2.3 млн. души, а очакванията са до края на тази да достигнат 4 милиона. Дори за WFP, които са един от световните лидери в решаването на подобни логистични задачи, такъв наплив е свръх възможностите им. Ето защо от миналата година насам програмата премина почти изцяло (90%) към ваучерна система, в която не се доставят храни, а се раздават купони, срещу които местни магазини продават продукти. По този начин се подпомага и местната икономика (само в Йордания досега са влезли 140 млн. долара), и самата операция.



"Храната излиза по-скъпо, отколкото бихме я взимали ние", признава Дорте Йесен от офиса на WFP в Аман. "Но това ни спестява много - логистика, складови бази, раздаване. Също така помага на хората да се чувстват по-нормално." Йесен посочва и други плюсове на ваучерите над раздаването на храна - от една страна, спестява унижението на самите получатели, а от друга, намаляване на напрежението сред местните бедни, които не разбират защо се помага на сирийците, а не на тях.

На този фон идеята за електронна система, която да замени ваучерите, е напълно естествено следствие. Подобна схема ще направи събиранията два пъти месечно на хиляди хора излишни. Това ще спести транспортни разходи, а в Ливан например вече няколко пъти на места се отлага раздаването на ваучери от съображения за сигурност. Всички предимства на електронната ера също работят в полза на веригата. За бежанците това ще значи пазаруване когато и колкото решат, а не веднъж на две седмици (защото ваучерът трябва да остане в магазина). За магазинерите възстановяването на парите ще става до 48 часа, а не до 25 дни, както е сега. "Сигурността ни е много по-голяма, защото застраховките ще паднат", обяснява Мохамед ал Джази - вицепрезидент на веригата Tazweed, която отвори току-що супермаркет в бежанския лагер "Заатри" в Йордания.

За WFP пък това означава много по-малко натоварване на хора - и в раздаването на помощта, и в отчитането й. "В момента магазините прикрепят касовите бележки към всеки ваучер, за да проверим дали не са купувани продукти, които не влизат в схемата - например цигари или нехранителни продукти", обяснява Джонатан Кембъл, ръководител на мисията на WFP в Аман. Той казва, че всичко се преглежда ръчно в момента и наличието на електронна база данни ще помогне доста.

Също така ще реши най-големия проблем, който има в момента ООН - продаването на ваучери. "Много сирийци го правят, защото например имат нужда от пари за друго - да си платят наема. Досега можеха, защото на всеки две седмици получават нови. Но сега няма да могат да продават картата - в момента, в който подадат молба за нова, старата става невалидна", обяснява Кембъл.



И карти за всички

Разбира се, колкото и да е удобна системата за дебитни карти, има причина досега да не е била въвеждана. Първо, тя изисква много първоначални инвестиции и, второ, специализирано познание, с което WFP не разполага. Ето защо от ключово значение е фактът, че две финансови институции - Mastercard и Jordan Ahli Bank, работят по програмата pro bonо. Банката се е отказала от всички комисиони и такси, които обикновено налага при такива операции, включително е поела раздаването на терминали и издаването на карти (загубените обаче ще се заплащат). "Единственото, което печелят, ще е 1,45% при всяка транзакция, които ще взимат от магазините", обяснява Хая Абаси, ръководител на ваучерната програма в Йордания. "Обичайният процент при транзакции с карти обаче е 3%, така че това също е много добре". Абаси казва, че това ще позволи на банката да покрие разходите, а ако има печалба от проекта, тя ще се дели наполовина с Mastercard и половината на Ahli Bank ще бъде връщана като дарение на WFP. Същото обещание дават и от картовата компания.

"Ваучерната система прилича много на плащане. И тъй като WFP са експерти в хуманитарната помощ, а Mastercard - в плащанията, решихме да направим нещо заедно", обяснява Серж Симоне, ръководител на отдела за партньорство с ООН в Mastercard. "Тъй като имаме 40 години опит в това, предложихме да не търсим нови решения, а да погледнем какво съществува и работи."

Mastercard са предоставили техническата експертиза по проекта, от избора на банка до раздаването на терминали и стартирането на системата. "Ние сме франчайз, де факто не се занимаваме с раздаване на карти, но таксуваме всяко използване на марката ни и на мрежата ни", обяснява Винсен Белиз - ръководител на отдела на компанията за Близък изток и Северна Африка. Той казва, че в случая Mastercard e взела решение да се откаже от комисионите си и от таксите за използване на мрежата, като всички приходи от това ще бъдат дарени на WFP.

"Смятаме, че частният сектор има задължение да помага при решаването на социални проблеми", обяснява Симоне защо компанията се занимава с програмата. Разбира се, това помага и на самата нея. Първо, като позитивен имидж, защото, както Симоне казва,"вярваме, че клиентите обичат марки, които ги е грижа." Но извън имиджа Mastercard ще получи още разпознаваемост в Йордания и сред сирийците, където досега не беше особено добре навлязла. Само в Йордания до края на март около 460-470 хил. души ще имат карта с известното лого с двете кръгчета. "Аз например нямам Mastercard", усмихва се Хая Абаси. "В Сирия също нямат много такива."

Нещата, които не се купуват с пари

Най-любопитната част е, че с навлизането на картовата система конкуренцията за магазини, които да влязат в схемата, ще се засили. Досега в Йордания има над 60 магазина, които работят с ваучерите, но със свалянето на времето за плащания, още много ще поискат да участват. От WFP неофициално казват, че имат обаждания дори от членове на йорданския парламент, които лобират дадени магазини да се включат в списъка.

Причините далеч не са само хуманитарни - ваучерната схема е донесла средно 10% ръст на продажбите в участващите търговци. Някои по-малки магазини буквално са удвоили обема си заради програмата. При това - не защото свалят цените, тъй като WFP имат изискване за долна граница, под която не бива да падат цените на основните стоки, за да не се подбива нелоялно пазара. Тъй като картата може да обслужва до пет различни сметки, очаква се в бъдеще към нея да се включат и други международни и местни организации, които могат да превеждат пари за други помощи - например лекарства. 

Но най-важната част от цялата тази схема не е икономическа и не се измерва в проценти. Тя личи в разговорите в препълнения двор в Уади ас Сир с хора, които внезапно и бързо са загубили всичко и се опитват да запазят последното, което имат - достойнството си. Като например баща, който казва, че би искал да купи нещо на дъщеря си от магазина, а сега благодарение на ваучерите и картата ще може да го направи. Или жените, които ще могат отново да отидат до магазина и да пазаруват като нормални хора, дори с изключително ограничените средства (около 30 евро на месец). "Нещо, което много рядко бива споменавано, е много важно - достойнството", казва Винсент Белиз от Mastercard. "За тях ваучерите са като да просят, а да имаш карта е нещо съвсем различно."   

И ако начините да убиваш хора еволюират непрекъснато, за щастие еволюират и начините да им помагаш. А това в дългосрочен план може да се окаже по-важно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

ББР е единствената банка без публикуван годишен отчет за 2018 г. 8 ББР е единствената банка без публикуван годишен отчет за 2018 г.

От държавната институция не обясниха на какво се дължи забавянето

13 окт 2019, 5783 прочитания

Доктор Ружа и пътят на милиардите 3 Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

11 окт 2019, 31761 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
Обратно изкупени заеми доведоха до кредитен ръст през декември

Финансирането на компании и домакинства е нараснало в края на миналата година

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие