С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 фев 2014, 11:25, 5447 прочитания

Ивайло Йосифов: За пазара ще е успех, ако се задържи на нивата от миналата година

Тази година някои компании ще опитат да направят здравните полици по-достъпни и популярни, казва изпълнителният директор на "Дженерали България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Очаквам ръста в полиците "Живот" да продължи със същите темпове
Една от най-търсените фирмени застраховки е срещу прекъсване на дейността

Ивайло Йосифов е главен изпълнителен директор на "Дженерали България холдинг" от март 2012 г. Работи за холдинга от 2009 г., като е бил главен директор "Информационни технологии", главен директор "Операции" и член на управителния съвет. Преди да започне работа в застрахователната група, е работил в БТК. Потърсихме го за коментар по актуални теми като увеличените кражби на автомобили, как продължаващата криза влияе на търсенето на застраховки и кои полици продължават да бъдат търсени.

Наскоро ваши колеги от застрахователния сектор се оплакаха от силен ръст в кражбите на автомобили. Имате ли такива наблюдения и дали той е само на определени марки коли?
- Мисля, че има ръст при всички компании, от "Булстрад" говореха за 75%, при нас той не е толкова голям. Увеличението на кражбите започна миналата година през февруари и докато полицията се занимаваше с протестиращите, някои хора си направиха добър бизнес с откраднати автомобили. Аз свързвам ръста през миналата година с нестабилната вътрешна обстановка.


Продължават ли кражбите и през тази година?
– Още е рано да се каже. Засега не смятам, че има голяма промяна. Но трябва да мине време.

Какви типове автомобили се крадат – скъпи, по-евтини?
- Стандартните БМВ и "Ауди", странното обаче е, че миналата година се забелязват кражби и на автомобили за по-малка стойност, например "Опел" на десетина години.

Дали това ще увеличи сключваните полици "Каско"?
- Собствениците на скъпи коли така или иначе сключват "Каско", а дори за по-старите коли от марки като "Ауди" и БМВ цената е доста висока, така че и те си имат застраховки.



Какви са очакванията ви за пазара през тази година? Дали здравното застраховане ще го размести?
- За пазара като цяло ще бъде успех, ако се задържи на нивата си от миналата година, аз не очаквам ръст. Може би единственото място, където той може да се търси, е "Гражданска отговорност" за автомобилите, и то не защото е важна, а защото е задължителна. Покритието й продължава да е под 90%, какъвто е ангажиментът на България, така че има място за повишение. При "Каско" премиите в последните години намаляват постоянно заради факта, че средната възраст на автомобилите в страната се увеличава, съответно застрахователната им стойност пада. Продажбите на нови коли не вървят, на втора ръка – също. Така че "Каско" ще продължи да пада. За съжаление не съм голям оптимист и за останалите видове полици, има пълна стагнация, малко изключение е може би "Злополука". Всичко ще е на същите или на по-ниски нива от миналата година. При животозастраховането не е така, то расте с 6-7% на година.

Това естествен ръст на пазара ли е?
- Да. Има някои компании, които продават много добре, и от тях идва ръстът. Макар че има и малко изкуствено повишение при отделни дружества, премиите наистина се покачват. Очаквам, особено след усилията, които полага асоциацията, той да продължи поне със същите темпове.
Здравното застраховане е интересен феномен. Ние очаквахме повече разместване след прелицензирането на дружествата, но това не се случи и там има сериозен отлив. Не очаквам някакво сериозно нарастване на този пазар по простата причина, че това са едни от първите разходи, които един работодател може да си позволи да съкрати, тъй като са социални придобивки, а по-голяма част от този бизнес е корпоративен.

Как може да се превърне от корпоративен към продажби на дребно? Преди време индивидуалното застраховане беше в пъти по-скъпо от груповото.

- В момента да кажем, че една сериозна луксозна здравна застраховка е 50 лв. на месец. Но тя включа високи покрития, болнично лечение, възстановяване на разходи за лекарства, прегледи, т.е. това е един луксозен пакет. Започва да се забелязва, че доста компании, особено новите, се насочват към сегмента за продажби на дребно за клиенти с високи доходи. Но трябва да си дадем сметка, че това е концентрирано в 4-5 града на страната – София, Варна, Стара Загора, Пловдив, Бургас. Не че потенциалните клиенти и извън тези градове са малко – при всички положения могат да се търсят съкратени варианти, при които сумата на месец е доста по-малка. Мисля, че през тази година ще има компании, които ще опитат да направят здравните полици по-достъпни и популярни.

Дали бизнесът осъзнава необходимостта да сключва застраховки извън задължителните?

- Едно от най-прогресиращите покрития за момента е застраховката срещу прекъсване на дейността. Доста фирми го правят и според мен те ще се увеличават просто защото, ако една фирма прекъсне дейността си, да речем за 30 дни, заради пожар, разбирате какви последици може да има? Става дума за наистина сериозни загуби. Ние предлагаме за малкия и средния бизнес по-комплексен продукт, а тази година предложихме специални покрития към застраховката "Обща гражданска отговорност", насочени към ресторантьори, други към хотелиери. Полиците са с няколко различни покрития, включително прекъсване на дейността, и има търсене. Смятам, че когато видят ползите от такава инвестиция, компаниите се застраховат. Защото застраховката си е чиста инвестиция, която покрива загуби.

Как се изчислява цената на тази застраховка, какво покрива и каква информация искате от фирмите?
- Най-общо казано, това са четири продукта в една полица, която включва: застраховане на административни и търговски обекти - срещу пожар, природни бедствия, вандализъм, кражба чрез взлом и др., "Обща гражданска отговорност" – която покрива имуществени и/или неимуществени вреди, причинени на негови служители, трети лица и др., застраховка "Злополука" със съответните покрития за служители и работници и застраховка "Прекъсване на дейността".

При всички положения искаме информация за предмета на дейност на фирмата, стойността на дълготрайните активи, средната печалба на ден, складови наличности, ако има. Полицата покрива загубите при спирането на дейност, за какъвто период се договорят клиентът и застрахователят, разбира се, до срока на действие на договора. Ние като застраховател имаме интерес да помогнем колкото е възможно по-скоро да се възобнови дейността.

Има ли интерес към имуществените полици и дали той ще се увеличи?
- Не очаквам съществени промени. Няма никаква индикация, напротив – пазарът спада, макар и малко, но постоянно. Големите компании, държавните дружества, общините, те сключват такива застраховки, но гледат да са с по-ниски застрахователни суми, повече самоучастие, за да спестят. И по този начин самата застраховка се изражда. А конкуренцията на пазара става изключително ожесточена и нездравословна. Понякога не е в рамките на разумното. За съжаление такива практики се наблюдават в България, колеги от останалата част на Европа просто не могат да повярват, че е така. Но това е пазарът, в такива условия трябва да се работи.

Очаквате ли нови продукти на пазара?
- Не виждам да се задава нещо драстично ново. По-скоро ще се върви към разширяване на сегашните продукти, включване на повече рискове, диверсифициране и възможност офертите да станат по-привлекателни. Поне за момента не виждам нещо, което се търси, да не се предлага от застрахователите.

Какво мислите за катастрофичния пул и задължителното застраховане на жилища?
- Нож с две остриета. Ще ви дам един пример – вземете застраховките на ипотекираното имущество. Там практиката е да се застрахова до размера на главницата. Аз поне не съм видял някой да се застрахова за покрития извън задължителните, а те обикновено са базови. Задължителното застраховане ще бъде още един нож в репутацията на застрахователите, защото хората ще си кажат: "Аха, имат силно лоби и намериха начин как да изкарват пари." Това ще си каже обществото. А катастрофичният пул – има държави, в които е показал добри резултати, има съседни като Румъния, в които не са толкова добри. Зависи как ще бъде направен. Не съм от привържениците.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Европейски банки свиват американските си активи с 280 млрд. долара Европейски банки свиват американските си активи с 280 млрд. долара

Финансовите институции преоформят операциите си в САЩ след промени в регулациите на Федералния резерв

5 дек 2019, 694 прочитания

Unicredit планира да съкрати 8000 служители през следващите три години Unicredit планира да съкрати 8000 служители през следващите три години

Италианската банка ще поиска регулаторно одобрение за обратно изкупуване на акции за 2 млрд. евро

3 дек 2019, 2432 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Единният надзор ще оставя слабите банки да фалират

Новият суперрегулатор на еврозоната иска да прекъсне порочните връзки между банки и правителства

Още от Капитал
Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10