Новите правила за картови плащания може да ощетят потребителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите правила за картови плащания може да ощетят потребителите

"Всякакви нови законодателни мерки, касаещи електронните плащания, би трябвало да са в най-добрия интерес на картодържателите", посочва президентът на "MasterCard Европа" Хавиер Перес

Новите правила за картови плащания може да ощетят потребителите

Близо две трети от европейците се опасяват, че обсъжданите от ЕС промени ще оскъпят услугите

4904 прочитания

"Всякакви нови законодателни мерки, касаещи електронните плащания, би трябвало да са в най-добрия интерес на картодържателите", посочва президентът на "MasterCard Европа" Хавиер Перес

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Обмисляните от Европейския съюз промени в правилата за банковите карти може направят разплащанията с карти по-скъпи и по-сложни, смятат потребителите в Европа. Това показва проучване, проведено от института IPSOS по поръчка на международната компания за картови разплащания MasterCard.

Спорен таван

В изследването са включени потребители в 13 европейски страни – Великобритания, Германия, Испания, Италия, Полша, Португалия, Словакия, Финландия, Франция, Холандия, Хърватия, Чехия и Швеция. Резултатите сочат, че близо две трети от тях (65%) се опасяват, че евентуалното въвеждане на таван на обменните такси, какъвто Европейската комисия предлага, ще влоши положението им по отношение на използването на карти. Най-силни са негативните настроения във Финландия (76%), а най-умерени – в Германия, но дори и там над половината от потребителите (55%) прогнозират влошаване.

Таксите за обмен са средствата, които търговците, приемащи банкови карти, внасят за покриването на разходите по поддържане на системата за електронни плащания. Според мнозинството от участниците в проучването дори и да се въведе таван за размера им, спестените от търговците средства няма да доведат до поевтиняване на разплащанията и за крайните потребители, като това мнение споделят 82% от анкетираните. Едва 8% от хората пък вярват, че търговците ще намалят цените си и ще прехвърлят част от спестените разходи в полза на клиентите си.

От MasterCard също изтъкват, че подобна стъпка всъщност би увеличила разходите по картите за потребителите. "Тези опасения се базират на реалния опит от държави като Испания, където приетите закони за въвеждане на таван на обменни такси доведе до увеличение на таксите за картодържателите с повече от 50% и няма никакво доказателство, че търговците са прехвърлили спестени средства от това чрез по-ниски цени", посочват от компанията.

Нежелан избор

Анкетираните в рамките на проучването потребители се отнасят особено скептично и по отношение на предложението на търговците да се даде възможност да избират кои и какви карти да приемат. Според 77% от хората това ще влоши начина, по който използват банкови карти. Идеята е, че подобна стъпка би нарушила т.нар. правило за признаване на всички карти (Honour All Cards Rule) и ще лиши потребителите от най-важната характеристика, която търсят в разплащателните карти, а именно сигурността, че могат да ги използват навсякъде по света, поясняват от MasterCard.

Идеята да се позволи на банките да предлагат кредитни и дебитни карти с логата на повече от една разплащателна организация (като например Visa, MasterCard и/или други местни оператори), а търговците и клиентите да избират коя мрежа да ползват за всяка транзакция, също среща неодобрение. Според 60% от анкетираните това ще има отрицателно влияние върху потребителите.

Проучването изследва нагласите и по отношение на предложението банковите карти да съдържат и известна лична информация за картодържателите. По-конкретно се има предвид банките да могат да закодират на дебитната карта на даден клиент данни за номера на личната му банкова сметка. Идеята е, че това би позволило при дебитни транзакции средствата да се трансферират директно от личната сметка на клиента, вместо да минават през система за електронни разплащания като предлаганите от Visa и MasterCard. Според 68% от потребителите обаче това ще има негативен ефект.

"В MasterCard споделяме целта на Европейската комисия да създаде един ефективен, конкурентен и иновативен пазар на плащанията. В същото време се опасяваме, че някои от предложенията не са в подкрепа на тези цели и ще причинят щети и неудобства на потребителите", коментира президентът на "MasterCard Европа" Хавиер Перес.

Обмисляните от Европейския съюз промени в правилата за банковите карти може направят разплащанията с карти по-скъпи и по-сложни, смятат потребителите в Европа. Това показва проучване, проведено от института IPSOS по поръчка на международната компания за картови разплащания MasterCard.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    finko avatar :-|
    finko

    То и това остава да стане... Да не можем да плащаме с карта към която и да е банка в определен магазин. Тогава ще е малко мътно положението, а и банките ще почнат жестока битка

  • 2
    alexander5000dm avatar :-|
    Arexander

    Тази анкета изглежда като проведена сред служители на MasterCard...


    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK